Zware overstromingen juli 2021

Nu de vraag gekregen om 5000 flessen alcohol te vernietigen (bier, wijn, champagne, ...). Wie heeft dorst? :unsure:
 
Als je een woning koopt met de kennis dat deze in overstromingsgebied of overstromingsgevoelig gebied ligt moet je niet komen klagen achteraf als je woning onderloopt. Dan neem je daar maar een verzekering voor en betaal je je aan hen blauw. De maatschappij moet daar niet voor opdraaien. Er is een reden waarom die huizen in dergelijke gebieden goedkoper zijn dan andere huizen.
Right.
Maar wat als je je huis 40 jaar geleden gebouwd hebt en toen was er helemaal nog géén sprake van overstromingsgevoelig gebied?
Wat als je huis toen wel in verhouding erg duur was maar goedkoop om te verzekeren, omdat ja - het toen volgens de verzekering nog géén overstromingsgevoelig gebied was? Maar nadien is die verzekering steeds duurder geworden?

Wat als door een overstroming uw huis niet onder water staat, géén schade heeft maar gewoon ..verdwenen is? Opgeslokt door het metershoge water?

Mag die mens dan wel klagen volgens jou? Of helemaal NIET?

Allé ik wil maar zeggen: Globaal genomen volg ik je volledig, maar het is niet in elk scenario even simplistisch. :tongue:
 
Kunnen die zaken niet weggeschonken worden aan mensen dat er wat aan hebben? Voedselbanken etc etc.
Nope, zoals knight-rider zegt kans dat het verontreinigd is geraakt. Die verpakkingen zijn er niet op voorzien om een week in vuil water ondergedompeld te worden... Laat staan een supermarkt waar bovendien de vriezers/koelers kapot zijn en alles al een week ligt te rotten. Ik kan je verzekeren dat uw avondeten er uit ligt als je 1 van de mensen bent die moet opkuisen in 1 van de winkels waar het water 2m hoog stond.
 
Staat vandaag een artikel over het afhandelen van de schadeclaims. Ethias is met de bus naar Pepinster gegaan om mensen te helpen hun schadeclaim te openen, en mensen die een schadeclaim openen krijgen onmiddellijk een voorschot.

Ik vraag me toch af hoe veel van die mensen nu moeten leven. Als mijn woning onbewoonbaar zou zijn na een overstroming zou ik waarschijnlijk gewoon een hotel in de buurt zoeken en me er twee kamers huren voor een week of twee of zo, en ondertussen uitkijken naar een huurhuis of een appartement.
Maar voor veel mensen die in die armere buurten wonen is dat echt wel geen optie...
 
Staat vandaag een artikel over het afhandelen van de schadeclaims. Ethias is met de bus naar Pepinster gegaan om mensen te helpen hun schadeclaim te openen, en mensen die een schadeclaim openen krijgen onmiddellijk een voorschot.

Ik vraag me toch af hoe veel van die mensen nu moeten leven. Als mijn woning onbewoonbaar zou zijn na een overstroming zou ik waarschijnlijk gewoon een hotel in de buurt zoeken en me er twee kamers huren voor een week of twee of zo, en ondertussen uitkijken naar een huurhuis of een appartement.
Maar voor veel mensen die in die armere buurten wonen is dat echt wel geen optie...

Of naar familie, maar in veel van de getroffen gebieden zijn de woningen van de familie ook verwoest ...
 
Er moeten dan wel huurhuizen beschikbaar zijn.
Als paar duizend extra mensen op zoek moeten naar een huurhuis, en sowieso al veel huizen beschadigd zijn (ook huurhuizen), dan wordt dat minder evident.
 
Ik vermoed dat veel van die mensen allemaal in hetzelfde gebied wonen, dat is natuurlijk sowieso al typisch in belgië.

en voor een week is allemaal goed en wel maar wie kan/wil een gezin van 4 ofzo opvangen voor langer zonder grote conflicten
 
De A601 is tijdelijk ingericht als overslagplaats voor het afval, maar dat ligt nu al bomvol. Ik verwacht dat ze elders nog wel tijdelijke stortplaatsen gaan voorzien. Gaat ook niet evident zijn omdat allemaal uit te sorteren, want met steenpuin ga je niet veel kunnen doen op een verbrandingsoven. Laat staan dat er tussen dat afval ook nog gasflessen, wit- en bruingoed en gevaarlijk afval zal liggen. Op FB wel héél wat verzuurde reacties gezien dat het schandalig is dat het afval op die manier wordt "gedumpt", maar wat moeten ze anders doen? Het laten liggen? Alle opslagplaatsen in de buurt liggen vol, die zijn niet voorzien om zoveel instroom te verwerken.
 
Over die kaart met overstromingsgevoelige gebieden.
Ik woon aan de rand van zo een gebied, het gaat hier over een oude woonwijk die nu 70 jaar oud is (ongeveer)
Tot nu zijn er hier geen overstromingen geweest.
Echter is er sinds de vernieuwing van de riolering in 2012 veel meer last van opstijgend grondwater in de kelders.
Volledig te verklaren door de nieuwe riolering (oude was poreus waardoor grondwater makkelijk via de riolering weg kon).
Dit gebeurd gemiddeld 1 keer per jaar (of bij heel ernstige regenval)

Nu zijn ze tegenover de wijk (andere kant gewestweg) een soort shoppingcenter aan het bouwen op een plek waar een heel groot bos was en dat in overstromingsgevoelig gebied ligt.
Mijn vrees is dat het volgende winter (dan is dat project af) bij hevige regenval wel eens prijs kan zijn daar. Ons huis is redelijk safe, wij liggen een pak hoger dan de overkant en de nabije straten.
Maar onze kelder heb ik al lang afgeschreven.

De overheid heeft een veel grotere impact dan ze zelf beseffen.
Er wordt weinig rekening gehouden met het totaal plaatje
 
Het gaat dit week-end opnieuw spannend worden. Er is kans op flinke onweders in het Centrum en het Oosten van het land, en ook in het Westen van Duitsland. Er zijn in Vlaams-Brabant rivieren die nog steeds in de buurt van het alarmpeil staan, er zou na dit week-end opnieuw lokaal wateroverlast kunnen zijn...
 
Die afvalstromen kan je maar moeilijk vatten. Er zijn schattingen dat deze ramp 1.5 miljoen ton aan afval als resultaat heeft, het equivalent van 3/4de van het huishoudelijk afval in Wallonië op een volledig jaar.

Volgens een schatting van afvalverwerkingsbedrijf COMED is er 1.500.000 ton afval ontstaan op drie dagen tijd. Dat is drie vierde van het totale huishoudafval dat op één jaar in Wallonië wordt geproduceerd. Het zou gaan om 10.000 ton aan elektronisch afval en 50.000 wagens. Dat afval is vervuild met giftige stoffen zoals verf. Volgens COMED zijn er 300.000 Walen zwaar getroffen door het noodweer.

De milieuschade lijkt mij ook moeilijk vatbaar als je nu hoort dat het antigifcentrum waarschuwt om voorzichtig te zijn bij de opkuis van pakweg garages omdat men berichten krijgt van mensen die brandwonden oplopen door water op te kuisen dat vervuild is met allerlei chemicaliën.
 
Leeft al een week in Wallonië. Ik heb vrienden in de buurt van Eupen die er razend over zijn, er zijn berichten op facebook met duizenden reposts daarover.

In de Waalse pers hebben ze weinig plaats gelaten voor de nuancering. Als ik dat artikel van de VRT lees is het in Vlaanderen weer omgekeerd: drie zinnen kritiek en 7 paragrafen nuancering.
Of het nu over corona of watersnood gaat, Vlaamse pers is veel minder kritisch voor de overheid dan de Waalse.
 

Ecolo-minister onder vuur.
Dit artikel van eergisteren al is iets doortastender, vind ik: https://www.demorgen.be/nieuws/een-...n-eupen-werd-veel-te-laat-opengezet~b4671b12/

"In het middagnieuws op VTM geeft hij de waarschuwing om niet te gaan kamperen in de Ardennen. Daarmee overtreedt hij strikt genomen zijn bevoegdheid: het KMI mag zich enkel uitspreken over het water in de lucht. Het water op de grond is voor de hydrologische dienst van het Waals Gewest. Terwijl de kleurcode van het KMI van geel naar oranje gaat, is die van de hydrologische dienst op dinsdagmiddag nog groen."
"de burgemeester van Malmedy is vol lof over de stuwdammen van Butgenbach en Robertville, die als waterkrachtcentrale uitgebaat worden door Electrabel. “Gealarmeerd door de betalende dienst van het KMI, zijn we vanaf maandag geleidelijk de dammen beginnen leegmaken”, zegt een woordvoerder. “Dat heeft ons toegelaten om de piek tussen woensdag en donderdag te beperken. 1,2 miljoen kubieke meter water hebben we zo tegengehouden.”

Ge voelt het alweer aankomen.
 
Terug
Bovenaan