Ziekenfondsen

Dogo Argentino

Well-known member
Hallo,

Mijn partner en ik zitten bij Helan en zijn redelijk gefrustreed met hun service. Vorig jaar een half jaar gewacht op uitkering voor zwangerschap, dit jaar al 3 maanden aan het wachten op arbeidsongeschiktheidsuitkering (blijkt dat er nu iets onvolledig is, hoor je ook alleen maar als je ze belt, tenminste als je 30 minuten kan wachten aan de telefoon).

Is dit bij ieder ziekenfonds zo of is Helan gewoon slecht?

Thanks.
 
Hier al heel mijn leven bij CM, door de goede service eigenlijk nooit de afweging gemaakt om over te stappen, mijn vriendin is maanden geleden van CM naar Helan gegaan en heeft er al lang spijt van. Ze zit/zat toen net met uitkering omwille van zwangerschap en dat is een hele soep geweest waardoor ze maanden geen uitkering heeft gehad. Ze heeft toen wekelijks moeten bellen naar Helan om elke keer opnieuw dezelfde boodschap te krijgen, ze gingen het nakijken en dan moest ze weer papieren invullen en dan moesten ze het bespreken met collega's en...
 
Mijn vriendin zit al zeer lang bij De Voorzorg en was daar zeer tevreden van, voor de geboorte van ons eerste kind ben ik ook overgeschakeld naar De Voorzorg omdat we dan meer voordelen kregen. Tot nu toe nog altijd zeer tevreden, betalingen gebeuren snel en correct. Kan het alleen maar aanraden.
 
Hier van CM naar Solidaris (voorzorg)
Over beide geen slecht woord.
Bij Solidaris momenteel meer voordelen met de kids.
(en is jaarlijks iets goedkoper)
 
Van thuis uit zonder nadenken voor CM gekozen. Eigenlijk nog geen problemen mee gehad, al moet ik zeggen dat ik er ook nog niet vaak beroep heb op moeten doen.

Algemeen altijd wel het idee dat ze (en ik vermoed andere mutualiteiten) nog een beetje achter zijn op vlak van communicatie.
 
De doorsnee "gebruiker" komt nauwelijks in aanraking met die diensten die dat soort uitbetalingen moeten regelen.

Ik zit ook bij Helan en het covid-effect is gigantisch. Moet ik ze telefonisch bereiken reken ik op standaard een uur wachtmuziek. Maar 85% van de keren worden mijn problemen dan wél efficiënt opgelost of beantwoord. Via mail of hun online portaal verloopt dat veel moeizamer.
Dus eens je weet HOE je ze moet bereiken, kan ik niet klagen, ze doen ècht hun best om soms complexe problemen echt wel mee uit te klaren.
Vanuit mijn werk moet ik contact hebben met de CM soms en daar is het VEEL erger, daar kunnen ze geen antwoord geven en schepen ze je meer af met onduidelijke uitleg of "er zal iemand terugbellen die er meer van weet". Ook de kinesist klaagt dat CM steeds meer vast zit in een bureaucratisch geheel met gebrek aan flexibiliteit en communicatie.
Vanuit professioneel standpunt hoor ik de minste klachten van de liberale mutualiteit, helan en Bond Moyson lopen wat gelijk en CM is de grootste ramp.
 
Helan heeft een aantal zaken duidelijk niet op orde: bv. eenvoudige dossiers die ze zonder duidelijke reden maanden laten aanslepen, eigen deadlines die worden gemist, maar dat wordt verdoezeld door brieven te antedateren, etc. Verre voorganger Euromut had 10 jaar geleden al dezelfde problemen, ik had er toen gewoon amper nodig waardoor het niet opviel. Of het elders zoveel beter is, is nog maar de vraag en ziekenfondsen vergelijken is aartsmoeilijk. Bij de verzuilde zijn er zelfs verschillen tussen de provincies.

Vanuit professioneel standpunt hoor ik de minste klachten van de liberale mutualiteit, helan en Bond Moyson lopen wat gelijk en CM is de grootste ramp.
CM wordt door veel zorgverleners hartstochtelijk gehaat.
 
CM hier. Het enige dat over de duur van mijn leven nog nooit anders is geweest, is dat ze niet vlot zijn om door te geven als iets niet volledig of tekort is. Als je zelf niet vraagt of het correct is, zit je lang te koekeloeren. Maar op zich heb ik nooit de impuls gehad om elders te gaan. Grootmoeder zit al zeventig jaar of iets bij Bond Moyson (nu Solidaris, dacht ik) en die voelt over hen wat wij over CM denken. Terugbetalingen en voordelen zullen bij anderen vaak beter zijn, maar wij zijn zo een ‘pfff never mind’ gezin voor die dingen. Dat is ‘on us’, kan ik moeilijk CM verwijten.
 
Ik zit ook bij helan. Vandaag toevallig nog gebeld omdat mijn terugbetaling van bril werd geweigerd omdat er 1 handtekening ontbrak. Ik heb welgeteld 4 min in de wachtrij gehangen, dus niets te klagen hier.
 
Ik zit ook bij helan. Vandaag toevallig nog gebeld omdat mijn terugbetaling van bril werd geweigerd omdat er 1 handtekening ontbrak. Ik heb welgeteld 4 min in de wachtrij gehangen, dus niets te klagen hier.
Ik belde vroeger altijd in de voormiddag, in het voorjaar was 1u wachten geen uitzondering. Ondertussen heb ik al geleerd te bellen na 16u30, gaat idd veel vlotter! 😇
 
Hier ook CM, gewoon ja, nooit echt anders naar gekeken, maar toch een heel gedoe om de zwangerschapsuitkering in orde te krijgen. Ze vragen dat op voorhand een beetje door te geven, allemaal gedaan, was allemaal zogezegd ok. Dan nog tig keer moeten mailen, en zelfs tussenpersoon moeten zijn tussen mijn werkgever en cm, omdat beiden zaten te wachten op elkaar. Maar ondertussen had ik wel geen inkomen :/ Pas na meer dan 1,5 maand na de bevalling een eerste uitkering gekregen. Was de 1ste keer dat ik ze echt nodig had, en toch teleurgesteld. Al mijn mails werden altijd 'doorgestuurd naar de juiste dienst'. Maar als ik dan zelf die contactgegevens vroeg kreeg ik geen antwoord. Qua uitbetalingen van dokterbezoeken wel altijd in orde.
 
overstap gemaakt van Helan naar CM

Reden: Kazoukampen en kortingen die gegeven worden bij CM. Scheelt ettelijke honderden euro's per jaar (3 kinderen) wat maakt dat het een no-brainer is.
 
Ik verschiet van de positieve ervaringen van CM. Hier niets als miserie bij CM: briefjes voor terugbetalingen kwijtspelen, verkeerde info geven waardoor je geld misloopt, trage en slechte communicatie, ...

En natuurlijk is CM, net zoals de andere bekende mutualiteiten, gewoon te duur. Ga bij HZIV en je hebt gratis en voor niks super goede service.
 
Ik ben aan het overschakelen van LM PLus (liberale) naar Solidaris. Tot nu toe ben ik tevreden over de communicatie, al ben ik wel al een paar dagen aan het wachten op een antwoord per mail... Misschien toch maar beter eens bellen.
 
Hier toch ook wat problemen met Helan. Nooit echt problemen met de normale zaken gehad maar nu met een ziek kind duurt het me toch allemaal wat te lang soms. Medische akkoorden voor terugbetaling geaccepteerd krijgen duurt 3 weken, verschillende keren moeten bellen daarvoor. 1 keer akkoord goedgekeurd stond 2 dagen erna wel alle terugbetalingen al op de rekening.

Voorlopig niet veranderen maar de opmerkingen hier tonen wel aan dat ik misschien toch nog eens moet vergelijken. 4j geleden was Partena alleszins beter voor kinderen dan de CM.
 
Zelf zit ik bij HZIV en mijn vriendin gaat dit binnenkort normaal ook doen en weggaan bij de CM. Die hebben ons nogal genaaid rond zwangerschapsuitkering en verlof. Misschien dat we er later nog terug bij gaan als de baby wat ouder is en het echt weer interessant is.
 
Terug
Bovenaan