Ziektedagen niet betaald? Foutje werkgever?

irulan

New member
Dag allen,

Hoop dat dit het juiste subforum is in ieder geval om mijn vraag te stellen.

Mijn partner werkt als verpleegster in een psychiatrisch ziekenhuis.

Zij is redelijk wat dagen ziek geweest, ik denk in totaal ~15 in de maand december.

Nu op haar loonfiche heeft zij maar bijna de helft van haar loon gekregen...

Er stond op:
- 4 gewerkte dagen
- 5 dagen "gewaarborgd maandloon ziekte bedienden"
- en 12 dagen "gelijkgestelde dagen ziekte"...

Die 12 dagen zijn niet betaald geweest.

Ik vroeg mij af hoe dit eigenlijk kan? Als bediende word je toch gewoon doorbetaald? Is het niet na een volledige maand afwezigheid dat je pas op ziektekas terugvalt?
Er was ook telkens een ziektebriefje.

Uiteraard hebben we de personeelsdienst reeds proberen contacteren, maar zij werken maar beperkte dagen dus moeten we nog een kleine week wachten op reactie, ondertussen heeft ze wel een half maandloon niet gekregen wat ook niet plezant is in deze tijd van het jaar....

Hopelijk kan iemand duiding geven rond deze termen en wat er eventueel aan de hand kan zijn.

Alvast bedankt.
 
Dag allen,

Hoop dat dit het juiste subforum is in ieder geval om mijn vraag te stellen.

Mijn partner werkt als verpleegster in een psychiatrisch ziekenhuis.

Zij is redelijk wat dagen ziek geweest, ik denk in totaal ~15 in de maand december.

Nu op haar loonfiche heeft zij maar bijna de helft van haar loon gekregen...

Er stond op:
- 4 gewerkte dagen
- 5 dagen "gewaarborgd maandloon ziekte bedienden"
- en 12 dagen "gelijkgestelde dagen ziekte"...

Die 12 dagen zijn niet betaald geweest.

Ik vroeg mij af hoe dit eigenlijk kan? Als bediende word je toch gewoon doorbetaald? Is het niet na een volledige maand afwezigheid dat je pas op ziektekas terugvalt?
Er was ook telkens een ziektebriefje.

Uiteraard hebben we de personeelsdienst reeds proberen contacteren, maar zij werken maar beperkte dagen dus moeten we nog een kleine week wachten op reactie, ondertussen heeft ze wel een half maandloon niet gekregen wat ook niet plezant is in deze tijd van het jaar....

Hopelijk kan iemand duiding geven rond deze termen en wat er eventueel aan de hand kan zijn.

Alvast bedankt.
Kan je eens vanaf november de exacte ziekteperiodes geven? Mogelijks is ze verschillende keren ziek geweest na elkaar, met slechts korte tewerkstellingen ertussen. Indien ja, was het telkens dezelfde ziekte?
 
Kan je eens vanaf november de exacte ziekteperiodes geven? Mogelijks is ze verschillende keren ziek geweest na elkaar, met slechts korte tewerkstellingen ertussen. Indien ja, was het telkens dezelfde ziekte?
Hey JPV,
In november is ze idd ook vaak afwezig geweest. Alles te wijten aan ongemakken tijdens de zwangerschap, dus idd telkens dezelfde reden.

Hier en daar is ze eens een paar dagen kunnen gaan werken…

De exacte afwezigheidsdagen heb ik niet meteen bij de hand, ben momenteel niet thuis, kan ze mss wel eens opnieuw opzoeken.
Is het normaal dat ze dan nu maar een half loon krijgt? :S
 
Hier heb ik vorig jaar een polsoperatie ondergaan en dan een ziektebriefje gekregen voor 3 weken. Dat genas zo voorspoedig (géén complicaties en het genas echt op de perfecte manier), dat ik na een week terug ben gaan werken (ik doe IT werk dus ik moet niets heffen met de pols en ferm ingepakt). Wel nog een week 4/5 de en de week erachter dan de laatste 3 dagen terug thuisgebleven om de pols extra te laten rusten (want ik had nog datzelfde ziektebriefje). Dat is allemaal probleemloos betaald geweest.

Ik weet echter niet hoe dit wettelijk in elkaar zit (JPV zal hierop kunnen antwoorden denk ik) maar ik vind het niet correct of tenminste een beetje smerig dat een werkgever dit dan als onbetaald aanrekent.

Je hebt namelijk 'goodwill' getoond om ondanks alles toch proberen te gaan werken hé (jij bent namelijk de halve zot om dat dan te doen). Als ze mij zoiets zouden flikken dan is het de volgende keer gewoon '3 weken thuis blijven' zelfs al ben ik na een week voorspoedig genezen. En waarschijnlijk laat ik mij dan daarna nog een extra week ziek schrijven.

Ik bedoel het moet van twee kanten komen he.
 
@makila daar heeft het niets mee te maken.
De overige dagen zullen waarschijnlijk door het ziekenfonds betaald moeten worden omdat ze te weinig teruggekeerd is tussen de ziektedagen in en hierdoor administratief als 1 periode wordt gezien. Dus de 30 dagen gewaarborgd loon zullen op zijn.

 
Laatst bewerkt:
Hey JPV,
In november is ze idd ook vaak afwezig geweest. Alles te wijten aan ongemakken tijdens de zwangerschap, dus idd telkens dezelfde reden.

Hier en daar is ze eens een paar dagen kunnen gaan werken…

De exacte afwezigheidsdagen heb ik niet meteen bij de hand, ben momenteel niet thuis, kan ze mss wel eens opnieuw opzoeken.
Is het normaal dat ze dan nu maar een half loon krijgt? :S

Als ik het zo lees, is ze in totaal meer dan een maand afwezig geweest omwille van dezelfde reden. Dus ja, eerste maand is op kosten van de werkgever, daarna valt ge op ziekenkas...
 
Het is natuurlijk kak dat ze dat niet wisten en het werk niets gecommuniceerd heeft.

Het is belangrijk ASAP het ziekenfonds te verwittigen.

Rustig rustig. De CM is zelf notoir traag met zulke dingen. Paar weken vertraging gaat geen drama zijn. Als je met een auto crasht en in coma ligt, wat dan? Die processen zijn opgezet om worst case scenario's te kunnen behandelen.
 
Rustig rustig. De CM is zelf notoir traag met zulke dingen. Paar weken vertraging gaat geen drama zijn. Als je met een auto crasht en in coma ligt, wat dan? Die processen zijn opgezet om worst case scenario's te kunnen behandelen.
Lees de link anders eens.... 🙄
10% minder uitkering (die al lager ligt dan uw loon) per dag bij laattijdige aangifte is voor veel mensen wèl de moeite waard om het asap te doen.
 
Lees de link anders eens.... 🙄
10% minder uitkering (die al lager ligt dan uw loon) per dag bij laattijdige aangifte is voor veel mensen wèl de moeite waard om het asap te doen.

Ik ben pretty convinced dat je het al serieus moet uithangen voor ze die 10% effectief pakken. Wat is laattijdig? 1d? 2? 3?

Bij de zwangerschap van de madam is het telkens koekenbak geweest met een week thuis, 2w werken, 2d thuis, rinse and repeat en dan uiteindelijk weken op voorhand thuis op ziekte dan bevalling en nog eens weken thuis.

Dat is telkens fucked up geweest langs CM hun kant omdat ze papieren verliezen, blaadjes in verschillende dossiers steken etc. Uiteindelijk komt dat allemaal in orde met weken vertraging. Rechtzetting op rechtzetting op rechtzetting. Zou mij verbazen dat ze die 10% echt inhouden voor een zwangerschap met complicaties...

Pak de telefoon, doe wat zielig en leg het uit.

De CM, dat zijn zulke bandieten... Die dossiersbehandelaars zijn ook mensen. De regels en effectieve uitvoering is iets anders. Case in point. 3mnd na de bevalling van onze 3e kreeg ik telefoon van CM. U hebt maar voor 1 ouder de dreamland bonnen aangevraagd, moet je die voor de 2e ouder ook nog hebben? Euh ja. 2d later 180 euro in de bus. 2 maanden "te laat"...
 
Maar zij is toch geen zelfstandige of heb ik over iets heen gelezen ?
🤣 Over dat ene woordje heb ik dan weer gelezen.
Wou geen link van een ziekenfonds gebruiken maar de regels zijn hetzelfde: binnen de 7 dagen aangifte of 10% verlies en bij opname geldt het dat je pas na opname de papieren in orde moet brengen.
 
Oeps! Goed dat ik dit nu weet / lees want ik heb daar zelf ook nog nooit bij stilgestaan.

Ik ben enkele jaren geleden met een burnout (door onbehandelde BOF tijdens de Covid crisis - dus eerder ziekte dan ne echte burnout, het is maar hoe je het bekijkt) 5 weken thuis geweest.

Ik ben gewoon 5 weken uitbetaald geweest door de werkgever (ik stond er niet bij stil maar ik ben zonet even terug gaan kijken in de historiek van ziekteverlof). Is de werkgever dan in de fout gegaan of mag de werkgever dat doen? (ook al moet ie dat niet doen). Ik heb daar nadien toch niks meer van gehoord.

Ik heb dan wel 235€ aan onkostenvergoedingen niet gekregen. Die hebben ze wél niet uitbetaald. Dus netto deed ik alsnog wel stevig wat verlies.

Correctie. Ah neen wacht. 30 dagen = 6 weken zeker? Right. :tongue: Ik telde in totaal aantal dagen niet in werkdagen.
 
Ik ben pretty convinced dat je het al serieus moet uithangen voor ze die 10% effectief pakken. Wat is laattijdig? 1d? 2? 3?

Bij de zwangerschap van de madam is het telkens koekenbak geweest met een week thuis, 2w werken, 2d thuis, rinse and repeat en dan uiteindelijk weken op voorhand thuis op ziekte dan bevalling en nog eens weken thuis.

Dat is telkens fucked up geweest langs CM hun kant omdat ze papieren verliezen, blaadjes in verschillende dossiers steken etc. Uiteindelijk komt dat allemaal in orde met weken vertraging. Rechtzetting op rechtzetting op rechtzetting. Zou mij verbazen dat ze die 10% echt inhouden voor een zwangerschap met complicaties...

Pak de telefoon, doe wat zielig en leg het uit.
Normaal wordt dit wel toegepast hoor. Dat is wettelijk verplicht. Enkel het RIZIV is bevoegd om die sanctie op te heffen, niet de mitualiteit. Mutualiteiten worden trouwens ook financieel gesanctioneerd indien zij fouten maken met de wettelijke termijnen.
Het vertrouwelijk moet tijdig verstuurd zijn. Anders is ook controle onmogelijk natuurlijk indien je weken na je ongeschiktheid de mutualiteit pas verwittigt, dus ergens logisch dat er sancties gelden.

Uw voorbeeld van coma is naast de kwestie want tijdens een ziekenhuisopname geldt een wettelijk vermoeden van arbeidsongeschiktheid (en daarnaast is coma natuurlijk ook gewoon overmacht allicht en zou die sanctie dus normaal opgeheven worden, maar wegens ziekenhuisopname zou ze iet toegepast zij ook niet)...
 
Normaal wordt dit wel toegepast hoor. Dat is wettelijk verplicht. Enkel het RIZIV is bevoegd om die sanctie op te heffen, niet de mitualiteit. Mutualiteiten worden trouwens ook financieel gesanctioneerd indien zij fouten maken met de wettelijke termijnen.
Het vertrouwelijk moet tijdig verstuurd zijn. Anders is ook controle onmogelijk natuurlijk indien je weken na je ongeschiktheid de mutualiteit pas verwittigt, dus ergens logisch dat er sancties gelden.

Uw voorbeeld van coma is naast de kwestie want tijdens een ziekenhuisopname geldt een wettelijk vermoeden van arbeidsongeschiktheid (en daarnaast is coma natuurlijk ook gewoon overmacht allicht en zou die sanctie dus normaal opgeheven worden, maar wegens ziekenhuisopname zou ze iet toegepast zij ook niet)...

Hier zijn ze het vertrouwelijk bij CM ook al 2x kwijtgespeeld. Als je belt, "stuur eens een kopietje op via email". Ja, dat was er dus niet want het papiertje was verloren, moeilijk om in te scannen.... miraculeus allemaal in orde geraakt.

(Bel desnoods dokter om het vertrouwelijk te antidateren omdat het verloren geraakt is bij CM en ze het niet willen fixen langs hun kant)

Zolang al die dingen op papier zijn en niet aangetekend verstuurd moeten worden, kun je toch altijd zeggen dat het op tijd verstuurd is?

Wat met verlengde weekends? Wat met ongevallen en je hebt geen partner? Genoeg situaties waar het in praktijk niet binnen de week zal zijn.

Wat als je nooit ziek bent en en na 20y eens iets voor hebt? Alsof de doorsnee mens weet wat hij moet doen....

Ik geloof nooit dat ze die onmiddellijk die 10% gaan afpakken.
 
ok maar wacht, ik dacht dat de 30 dagen ziekte aansluitend moesten zijn om op ziekenkas te vallen, althans dat was vroeger zo…

Ze zal in totaal wellicht wel 30 dagen ziek geweest zijn afgelopen 3 maanden.

Moeten we dus naar CM bellen? We weten idd van niets, haar werk heeft ook niks gezegd…
 
Hier zijn ze het vertrouwelijk bij CM ook al 2x kwijtgespeeld. Als je belt, "stuur eens een kopietje op via email". Ja, dat was er dus niet want het papiertje was verloren, moeilijk om in te scannen.... miraculeus allemaal in orde geraakt.

(Bel desnoods dokter om het vertrouwelijk te antidateren omdat het verloren geraakt is bij CM en ze het niet willen fixen langs hun kant)

Zolang al die dingen op papier zijn en niet aangetekend verstuurd moeten worden, kun je toch altijd zeggen dat het op tijd verstuurd is?

Wat met verlengde weekends? Wat met ongevallen en je hebt geen partner? Genoeg situaties waar het in praktijk niet binnen de week zal zijn.

Wat als je nooit ziek bent en en na 20y eens iets voor hebt? Alsof de doorsnee mens weet wat hij moet doen....

Ik geloof nooit dat ze die onmiddellijk die 10% gaan afpakken.
Het is niet de datum op het vertrouwelijk, maar de datum van versturen. Daar heb je 28 dagen de tijd voor als bediende, dus een verlengd weekend lijkt me niet zo problematisch eerlijk gezegd. Bij ontbreken van een duidelijke poststempel is er nog een tolerantiemarge ifv de bezorgtijd door bpost.

Als CM het zelf kwijt speelt dan kan ik me inbeelden dat ze wat soepeler zijn 😀. Al zou er wel enig bewijs moeten zijn in principe.

De huisarts die iemand langer dan 28 dagen ziek schrijft zou normaal wel de reflex moeten hebben om te zeggen dat dit tijdig moet worden ingestuurd. Een normale werkgever geeft ook een seintje als iemand bijna einde gewaarborgd loon is, wat bij TS kennelijk niet gebeurde en dus problemen geeft. Vrij slechte HR dus blijkbaar...
Normaal ben je als bediende dus ruimschoots in de mogelijkheid om ingelicht te zijn.

Op het vertrouwelijk staat trouwens letterlijk in het vet bovenaan: "binnen de 48u in te sturen".

Eerlijk gezegd vind ik uw argumenten niet juist en gevaarlijk als advies. Laattijdige verwittiging staat controle door de soiale zekerheidsinstantie in de weg. Een sanctie van 10% is mild te noemen. Ik ken de sector goed en weet dat de sanctie zeer vaak wordt toegepast. Uitzonderingen (legale en minder legale allicht ook) bestaan zeker maar best dit niet te veralgemenen en mensen niet op het idee te brengen dat men zich er makkelijk uit kan lullen zoals je beweert.

De omzendbrief is trouwens duidelijk over wat niet kan worden ingeroepen als overmacht:

volgende situaties worden NIET als overmacht beschouwd.

  • Je wist niet dat de aangifte binnen een bepaalde termijn moest gebeuren.
  • Je was te goeder trouw.
  • Je kreeg foutieve informatie van je werkgever, je arts, het ziekenhuis, een familielid ...
  • De brief ging verloren bij de post

Kortom, goed voor jou als het lukt om het toch als overmacht te laten erkennen en dat lukt geregeld, maar reken er niet op en probeer het op tijd in te sturen....
 
ok maar wacht, ik dacht dat de 30 dagen ziekte aansluitend moesten zijn om op ziekenkas te vallen, althans dat was vroeger zo…

Ze zal in totaal wellicht wel 30 dagen ziek geweest zijn afgelopen 3 maanden.

Moeten we dus naar CM bellen? We weten idd van niets, haar werk heeft ook niks gezegd…
Hoeveel tijd zat er tussen de 2 ziekteperiodes? Ze moeten niet volledig aansluitend zijn. Bij een herval (< 2 w) stelt men de teller niet terug op 0.
Best, de mutualiteit contacteren, en vertrouwelijk dus ASAP insturen.
 
Hier zijn ze het vertrouwelijk bij CM ook al 2x kwijtgespeeld. Als je belt, "stuur eens een kopietje op via email". Ja, dat was er dus niet want het papiertje was verloren, moeilijk om in te scannen.... miraculeus allemaal in orde geraakt.

(Bel desnoods dokter om het vertrouwelijk te antidateren omdat het verloren geraakt is bij CM en ze het niet willen fixen langs hun kant)

Zolang al die dingen op papier zijn en niet aangetekend verstuurd moeten worden, kun je toch altijd zeggen dat het op tijd verstuurd is?

Wat met verlengde weekends? Wat met ongevallen en je hebt geen partner? Genoeg situaties waar het in praktijk niet binnen de week zal zijn.

Wat als je nooit ziek bent en en na 20y eens iets voor hebt? Alsof de doorsnee mens weet wat hij moet doen....

Ik geloof nooit dat ze die onmiddellijk die 10% gaan afpakken.
Toch is dat de standaard. Genoeg dossiers gehad in die zin
 
Het is niet de datum op het vertrouwelijk, maar de datum van versturen. Daar heb je 28 dagen de tijd voor als bediende, dus een verlengd weekend lijkt me niet zo problematisch eerlijk gezegd. Bij ontbreken van een duidelijke poststempel is er nog een tolerantiemarge ifv de bezorgtijd door bpost.

Als CM het zelf kwijt speelt dan kan ik me inbeelden dat ze wat soepeler zijn 😀. Al zou er wel enig bewijs moeten zijn in principe.

De huisarts die iemand langer dan 28 dagen ziek schrijft zou normaal wel de reflex moeten hebben om te zeggen dat dit tijdig moet worden ingestuurd. Een normale werkgever geeft ook een seintje als iemand bijna einde gewaarborgd loon is, wat bij TS kennelijk niet gebeurde en dus problemen geeft. Vrij slechte HR dus blijkbaar...
Normaal ben je als bediende dus ruimschoots in de mogelijkheid om ingelicht te zijn.

Op het vertrouwelijk staat trouwens letterlijk in het vet bovenaan: "binnen de 48u in te sturen".

Eerlijk gezegd vind ik uw argumenten niet juist en gevaarlijk als advies. Laattijdige verwittiging staat controle door de soiale zekerheidsinstantie in de weg. Een sanctie van 10% is mild te noemen. Ik ken de sector goed en weet dat de sanctie zeer vaak wordt toegepast. Uitzonderingen (legale en minder legale allicht ook) bestaan zeker maar best dit niet te veralgemenen en mensen niet op het idee te brengen dat men zich er makkelijk uit kan lullen zoals je beweert.

De omzendbrief is trouwens duidelijk over wat niet kan worden ingeroepen als overmacht:

volgende situaties worden NIET als overmacht beschouwd.

  • Je wist niet dat de aangifte binnen een bepaalde termijn moest gebeuren.
  • Je was te goeder trouw.
  • Je kreeg foutieve informatie van je werkgever, je arts, het ziekenhuis, een familielid ...
  • De brief ging verloren bij de post

Kortom, goed voor jou als het lukt om het toch als overmacht te laten erkennen en dat lukt geregeld, maar reken er niet op en probeer het op tijd in te sturen....

De soep wordt niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend.

Ik zeg nergens dat je je niet moet haasten. Ik zeg enkel dat die 10% afpakken in praktijk minder zal gebeuren dan het theoretisch zou mogen.

Als de regels flexibel zijn als de CM het blaadje kwijtspeelt, dan is er flexibiliteit in het systeem. Tenzij ze "we verliezen de blaadjes" op voorhand in het proces hadden ingebouwd.

Ik heb ooit mijn hand in een kettingzaag geduwd. Genaaid en 2w thuis (briefje van de spoedarts). Na 2 w was die hand nog niet in orde. Ik naar huisarts. 2w extra (dus 4w). Er is niks of niemand die mij gewaarschuwd heeft. HR niet, dokter niet. Had dat langer geduurd, geen idee hoe ik ooit zou geweten hebben wat ik moest doen en pretty sure dat ik nooit op tijd in orde ging zijn.

10% sanctie lijkt me ook weer een lame compromis te zijn. Te weinig straf om echt effect te hebben. Niet genoeg om mensen echt voor te waarschuwen en educeren. Dan kom je dus in huidige wishy washy toestanden terecht.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan