Werk Gewaarborgd loon

Noscoped420

Well-known member
Vraagje

Ik ben bediende PC 202, ik ben daar in Januari 2022 begonnen op stage, dan in Maart 2022 op IBO+ via VDAB en in Augustus heb ik daar een contract gekregen van 6 maanden van de werkgever zelf.

Eind November liep het niet zo lekker op persoonlijk vak ( depressie ) en na een gesprek met de bazin naar huis gestuurd voor naar de dokter te gaan.

Daar een arbeidsongeschiktheid gekregen en ingediend bij ziekenfonds voor 25-11 tot 26-12.
Dit is onlangs verlengd tot 22-1.

Voor beide datums een ziektebriefje ingediend op het werk en de controlearts van het ziekenfonds heeft mijn ongeschiktheid goedgekeurd.

Mijn loon is normaal altijd de 6de van de maand gestort, nu is mijn vraag heb ik voor December dan recht op gewaarborgd loon van de werkgever ?

Ik ben in September ook 2 dagen ziek geweest en op die loonbrief zie ik " code 1120 gewaarborgd maandloon ziekte 2 dagen "

Als ik links en rechts lees zou ik dan voor December recht moeten hebben op een volledig maandloon van mijn werkgever aangezien ik bediende ben en mijn contract >3maanden is ?

Krijg ik dat dan ook gewoon op de 6de zoals mijn loon normaal ?
 
Je hebt recht op gewaarborgd loon voor de eerste 30 dagen arbeidsongeschiktheid, dus tot en met 24 december. Vanaf dan heb je recht op een uitkering van de mutualiteit. Die uitkering moet je , mocht je dat nog niet gedaan hebben (lijkt van wel) zo vlug als mogelijk aanvragen.

Dat gewaarborgd loon moet gewoon betaald worden zoals het loon is, dus effectief ten laatste de 6e als dat normaal zo is. De uitkering van de mutualiteit zal na goedkeuring ook gestort worden, al vanaf de 25ste december (allez, 26ste, want 25 was een zondag)

Als je lang ziek bent, hou dan wel rekening met het feit dat je weinig bedrijfsvoorheffing afgehouden wordt van je uitkering. Dus zet dan wat langs de kant.
 
Bedankt voor de antwoorden :)

Normaal is mijn loon altijd op de 6de op mijn rekening ja, de 4de of 5de krijg ik altijd een melding van mijn SD Worx app dat er een loonbrief klaar staat en dan de 6de heb ik altijd mijn loon.

Ziekenfonds heb ik alles ingediend, mijn info blad via Emut digitaal en dat van de werkgever hebben ze zelf opgevraagd, staat wel nog in behandeling sinds 12 December maar ik heb een brief gekregen waar ze een attest van tewerkstelling vragen voor het afgelopen jaar omdat er "gegevens ontbreken om te berekenen"

Maar dat ga ik morgen binnen brengen op her ziekenfonds.
Ik weet dat een uitkering ook maar 60% is van mijn Brutoloon dus zodra mijn huisarts mij cleared ga ik terug werken.
 
Terug
Bovenaan