Ziekenfondsen

Ik heb CM-Hospitaalplan. Is HZIV beter/makkelijker/meer dekking dan cm-hospitaalplan? Zoja hoeveel kost dat maandelijks? Ik kan nergens de prijzen vinden. Waarschlijk duurder..
 
Ik wist niet dat zoiets bestond. Ik vraag mij nu af wat CM-Hospitaalplan nog meer dekt dan HZIV.
Euh... Alles wat niet onder de basisdekking (= meerpersoonskamer en klassiek consult/onderzoek) valt.


Voor de ene is dat allemaal niet nodig, een ander zal dan weer sneller belang hechten aan een kamer alleen wat voor enkele dagen al duizenden euro's extra kan betekenen.
 
Ik ben echt aan het twijfelen wat ik moet doen voor mijn hospitalisatieverzekering, mijn werkgever doet ne switch van AG Insurance naar Ethias, en de extra premie die je zelf moet bijbetalen voor de verzekering van een éénpersoonskamer gaat van € 33 naar € 64 per trimester, oftewel bijna een verdubbeling. Vraag me echt af dat het nog waard is, ... in al die 4-5 jaar dat ik die extra betaal nooit in het ziekenhuis terechtgekomen, maar goed € 120 per jaar voelt niet als een groot verlies voor mij, € 250 plots wel...

Ironisch genoeg nu Covid of toch een zware griep, dus het voelt niet goed om mijn ziekteverzekeringsdekking naar beneden te schroeven als besparing. 😅
 
Ik ben echt aan het twijfelen wat ik moet doen voor mijn hospitalisatieverzekering, mijn werkgever doet ne switch van AG Insurance naar Ethias, en de extra premie die je zelf moet bijbetalen voor de verzekering van een éénpersoonskamer gaat van € 33 naar € 64 per trimester, oftewel bijna een verdubbeling. Vraag me echt af dat het nog waard is, ... in al die 4-5 jaar dat ik die extra betaal nooit in het ziekenhuis terechtgekomen, maar goed € 120 per jaar voelt niet als een groot verlies voor mij, € 250 plots wel...

Ironisch genoeg nu Covid of toch een zware griep, dus het voelt niet goed om mijn ziekteverzekeringsdekking naar beneden te schroeven als besparing. 😅
Ik ben al jaren bij Helan (hospitalia plus) en mijn ex kreeg ook de optie op hospitalisatieverzekering via zijn werk. Ik heb echt de polissen naast elkaar gelegd en ondanks "korting" via zijn werk, zouden we als gezin duurder uit zijn gekomen net omdat er een franchise was van 250 euro per persoon per kalenderjaar.
En dat was enkele maanden voor zowel de dochter als de ex opgenomen moesten worden. Oftewel 500 euro uitgespaard door bij het ziekenfonds te blijven.
Je moet de polissen echt naast elkaar leggen en, gezien je nog een gezonde dertiger bent, uitgaan van "hoeveel kost het me extra als ik morgen omver gereden word"?
In geval van kinderen of bestaande gezondheidsproblemen moet er al weer anders gekeken worden: voor- en nazorg, wat wordt uitgesloten,...
 
Ik ben al jaren bij Helan (hospitalia plus) en mijn ex kreeg ook de optie op hospitalisatieverzekering via zijn werk. Ik heb echt de polissen naast elkaar gelegd en ondanks "korting" via zijn werk, zouden we als gezin duurder uit zijn gekomen net omdat er een franchise was van 250 euro per persoon per kalenderjaar.
En dat was enkele maanden voor zowel de dochter als de ex opgenomen moesten worden. Oftewel 500 euro uitgespaard door bij het ziekenfonds te blijven.
Je moet de polissen echt naast elkaar leggen en, gezien je nog een gezonde dertiger bent, uitgaan van "hoeveel kost het me extra als ik morgen omver gereden word"?
In geval van kinderen of bestaande gezondheidsproblemen moet er al weer anders gekeken worden: voor- en nazorg, wat wordt uitgesloten,...

Maar momenteel ben ik dus zo hard niet gezond... maar ja, we zullen het maar afschrijven op man flu. 😂🤣 Doorgaans ben ik idd een gezonde dertiger. Hout afkloppen.

Ik moet voor 15/12 beslissen, hopelijk tegen dan wel beter. 😅

Kinderen zijn inderdaad weer een andere kwestie... heb momenteel een vriendin die wel ooit nog kinderen wilt, maar die leeft op een heel andere manier. Ik tel dingen zoals verzekeringen enzo na. Zij wist niet eens dat er op een materniteit wel degelijk nog tweepersoonskamers zijn en dat je niet zomaar een eenpersoonskamer terugbetaalt krijgt met een standaardhospitalisatieverzekering (mijn zus is dan wél wat meer zoals mij, die is "tactisch" geswitchted van hospitalisatieverzekering toen ze besliste zwanger te worden en nooit ofte nimmer met een andere vrouw de kamer zou willen delen 🤣);
 
In bijna geen elk ziekenhuis in Vlaanderen liggen er nog pas bevallen moeders samen op een kamer hoor. Het is vaak wel de kamergrootte die verschillend is.
Daarnaast zit bij de 1persoonskamer voor een kind het grootste verschil. Geen hospitalisatieverzekering? Die ouders lagen op een kamer van 4m2 in een slaapzetel terwijl ik een volwaardig ziekenhuisbed kreeg, ruime kamer en maaltijden voor mij inbegrepen.
 
Ik ben echt aan het twijfelen wat ik moet doen voor mijn hospitalisatieverzekering, mijn werkgever doet ne switch van AG Insurance naar Ethias, en de extra premie die je zelf moet bijbetalen voor de verzekering van een éénpersoonskamer gaat van € 33 naar € 64 per trimester, oftewel bijna een verdubbeling. Vraag me echt af dat het nog waard is, ... in al die 4-5 jaar dat ik die extra betaal nooit in het ziekenhuis terechtgekomen, maar goed € 120 per jaar voelt niet als een groot verlies voor mij, € 250 plots wel...

Ironisch genoeg nu Covid of toch een zware griep, dus het voelt niet goed om mijn ziekteverzekeringsdekking naar beneden te schroeven als besparing. 😅
Ik ben ook verschoten van de nieuwe prijzen en dan betaalt de sociale dienst nog een stuk gelukkig. Hier was de uitgebreide formule enkel interessant omwille van de zwangerschap. Wij gaan nu overschakelen naar de hospitalisatieverzekering van mijn vriend zijn werk.
 
In bijna geen elk ziekenhuis in Vlaanderen liggen er nog pas bevallen moeders samen op een kamer hoor.
Zeker van? Op de materniteit waar wij geweest zijn toch kamers gezien met een gordijn in het midden tussen bedden, en een bevriend koppel maakt nog altijd ruzie over hoe zij een kamer moest delen na de bevalling omdat hij geld wou uitsparen.
 
Ik ben ook verschoten van de nieuwe prijzen en dan betaalt de sociale dienst nog een stuk gelukkig. Hier was de uitgebreide formule enkel interessant omwille van de zwangerschap. Wij gaan nu overschakelen naar de hospitalisatieverzekering van mijn vriend zijn werk.

Ja, die optie heb ik niet. (Geen vriend 😂 sowieso en) De vriendin werkt in een sector waar geen hospitalisatieverzekering aangeboden wordt.
Ik weet echt nog niet of ik wel € 240 per jaar wil gaan betalen...

In bijna geen elk ziekenhuis in Vlaanderen liggen er nog pas bevallen moeders samen op een kamer hoor. Het is vaak wel de kamergrootte die verschillend is.
Daarnaast zit bij de 1persoonskamer voor een kind het grootste verschil. Geen hospitalisatieverzekering? Die ouders lagen op een kamer van 4m2 in een slaapzetel terwijl ik een volwaardig ziekenhuisbed kreeg, ruime kamer en maaltijden voor mij inbegrepen.
Zeker van? Op de materniteit waar wij geweest zijn toch kamers gezien met een gordijn in het midden tussen bedden, en een bevriend koppel maakt nog altijd ruzie over hoe zij een kamer moest delen na de bevalling omdat hij geld wou uitsparen.

Euhm, ik ben in het echte leven ook het soort van mens die als m'n vriendin zoiets beweert die dan gaat opzoeken of die dan gelijk heeft hoor, en in het ZOL te Genk (voor mij het dichtsbijzijnde ziekenhuis) zijn er effectief nog materniteitskamers voor 2 personen hoor: bron.

Offline heb ik wel nog het verstand/tact dat ik dit nog niet onder de neus van m'n vriendin geduwd heb, laat die maar in haar "jeugdig" naïef wereldbeeld blijven, maar als haar kinderen ook de mijne zouden zijn, zal ik haar daar wel tegen dan eens tijdig voor waarschuwen. 😅
 
Zeker van? Op de materniteit waar wij geweest zijn toch kamers gezien met een gordijn in het midden tussen bedden, en een bevriend koppel maakt nog altijd ruzie over hoe zij een kamer moest delen na de bevalling omdat hij geld wou uitsparen.
In BIJNA geen enkel =\= Nergens. 😉
 
In BIJNA geen enkel =\= Nergens. 😉

Ik denk dat je de leepheid van ziekenhuizen in het aanrekenen van supplementen onderschat? Wat ik vreemd vind gegeven dat je toch min of meer in die sector werk(e)?

Ik denk eerder dat je in bijna élke regio/provincie wel nog in elke ziekenhuis een tweepersoonskamer op de materniteit gaat vinden, genre bijvoorbeeld hier in Leuven ("De materniteit is voorzien van 22 éénpersoonskamers en 1 tweepersoonskamer.") of hier in Gent (16/8).
Zodat je toch "kiest" voor de éénpersoonskamer en je de supplementen mag betalen omdat je anders riskeert dat ze je toch in die éne tweepersoonskamer steken.

Pas op, in de logica van elke vrouw verdient na iets zwaar als een bevalling rust en privacy en een éénpersoonskamer ga ik gerust helemaal mee... ik vrees alleen dat in het huidige landschap dat de meesten daar wél supplementen voor betalen, zelf of via hun verzekering.
 
Ik denk dat je de leepheid van ziekenhuizen in het aanrekenen van supplementen onderschat? Wat ik vreemd vind gegeven dat je toch min of meer in die sector werk(e)?
Ik heb nog nooit in een ziekenhuis gewerkt en dan nog zou ik waarschijnlijk niet op de hoogte zijn van wat de dienst facturatie allemaal uit zijn hoed tovert...
Ik denk eerder dat je in bijna élke regio/provincie wel nog in elke ziekenhuis een tweepersoonskamer op de materniteit gaat vinden, genre bijvoorbeeld hier in Leuven ("De materniteit is voorzien van 22 éénpersoonskamers en 1 tweepersoonskamer.") of hier in Gent (16/8).
Zodat je toch "kiest" voor de éénpersoonskamer en je de supplementen mag betalen omdat je anders riskeert dat ze je toch in die éne tweepersoonskamer steken.
Waar het verplegend personeel zèlf, als ze het kunnen vermijden, GEEN 2de persoon bij zullen leggen. Natuurlijk, als alles vol ligt, hebben ze die optie niet.
Pas op, in de logica van elke vrouw verdient na iets zwaar als een bevalling rust en privacy en een éénpersoonskamer ga ik gerust helemaal mee... ik vrees alleen dat in het huidige landschap dat de meesten daar wél supplementen voor betalen, zelf of via hun verzekering.
Waarom zou je anders betalen voor een verzekering als je de voordelen ervan niet gebruikt? 😉

En wie die niet heeft, zie ik daar dus ècht niet vrijwillig voor kiezen. Factuurtje van mijn bevalling was 6000 euro. Integraal terugbetaald door de hospitalisatieverzekering.
 
Mijn schoonzus had een basic hospitalisatieverzekering en die heeft echt niet veel betaald voor haar bevalling hoor. Je hoeft daarvoor geen speciale dure verzekering te hebben.
 
Mijn schoonzus had een basic hospitalisatieverzekering en die heeft echt niet veel betaald voor haar bevalling hoor. Je hoeft daarvoor geen speciale dure verzekering te hebben.
Klopt, maar zij zal dan ook geen eenpersoonskamer gevraagd* hebben waarschijnlijk?
Bij mij kon de papa ook blijven slapen en kreeg daar zelfs ontbijt bij inbegrepen bijvoorbeeld.
Je betaalt letterlijk voor meer luxe. En duur is relatief, ik betaal iets van een 250 euro/jaar voor mezelf.

(*Waarbij vragen niet hetzelfde is als krijgen.)
 
In BIJNA geen enkel =\= Nergens. 😉
Elk ziekenhuis zal een tweepersoonskamer hebben hoor, anders kunnen ze geen eenpersoonskamer-supplement aanrekenen voor gans die dienst materniteit.

In Ieper lag die kamer toch enkele dagen 'vol' toen onze kinderen geboren was (enkele dagen kan natuurlijk toevalstreffer zijn).
 
Elk ziekenhuis zal een tweepersoonskamer hebben hoor, anders kunnen ze geen eenpersoonskamer-supplement aanrekenen voor gans die dienst materniteit.

In Ieper lag die kamer toch enkele dagen 'vol' toen onze kinderen geboren was (enkele dagen kan natuurlijk toevalstreffer zijn).
Tussen de benaming en de effectieve kamer kan een verschil zitten. Zoals ik eerder al zei: op pediatrie in ons ziekenhuis ligt iedereen alleen. De "meerpersoonskamers" zijn piepklein, de 1persoonskamers zijn de vroegere meerpersoonskamers waarvan het gordijn is weggehaald.
En in geval van veel opnames moeten ze natuurlijk roeien met de riemen die er zijn. Zo wordt in ons ziekenhuis tijdens de winter "de oude vleugel" van materniteit gebruikt door pediatrie. Dat brengt natuurlijk met zich mee dat er minder kamers op materniteit beschikbaar zijn waardoor het wèl kan zijn dat een grote kamer toch door 2 personen moet gebruikt worden.

Zelf trouwens ook "in de wachtrij", gezet geweest tijdens mijn bevalling, we moesten met 5 bevallen (water gebroken en weeën op gang) terwijl er maar 3 "bevalkamers" zijn. 🙈
Water gebroken om 9u, pas om 17u had ik een plaats in een bevalkamer.
 
Terug
Bovenaan