Ziekenfondsen

Ik ben tevreden van CM. Terugbetalingen gaan vrij vlot en ze zijn vrij gemakkelijk te bereiken.
Mijn vrouw zit bij Solaris (ook komende van CM) en daar gaat toch alles wat trager en ook moeilijker te bereiken.
Zal misschien regioafhankelijk zijn zeker?
 
CM hier en altijd wel content van geweest. Net wel gezien dat ze maar 15 euro per jaar terugbetalen voor aansluiting bij een sportvereniging, wat niet bijster veel is.
 
Mijn vrouw was bevallen begin augustus 2021, niks ontvangen van Helan tot eind November, dan plots €8000 in 1 keer uitbetaald. Chance dat we wat reserve hadden.
 
Jaren geleden overgeschakeld naar Moyson (Solidaris nu).

gewoon omdat je daar wereldwijde mutas dekking hebt. (voor maximaal 3 maand per jaar in buitenland).

Gaf voor mij de doorslag. Alle andere bieden enkel Mutas dekking in EU.
 
Wij zitten bij Helan. Ik ben daar persoonlijk content van, want ik kom er niet vaak mee in contact. Van mijn echtgenote hoor ik dat de service daar zwaar achteruit gegaan is sinds ze van naam veranderd zijn. Onder OZ was het allemaal veel beter.
 
Zelf zit ik bij HZIV en mijn vriendin gaat dit binnenkort normaal ook doen en weggaan bij de CM. Die hebben ons nogal genaaid rond zwangerschapsuitkering en verlof. Misschien dat we er later nog terug bij gaan als de baby wat ouder is en het echt weer interessant is.
Hoe kan je genaaid worden bij zwangerschapsuitkering en verlof? Bij zwangerschap zelf word je als vrouw vaak genaaid, maar als man?

(ook deels serieuze vraag hoor, mss kan ik helpen?)
 
Hoe kan je genaaid worden bij zwangerschapsuitkering en verlof? Bij zwangerschap zelf word je als vrouw vaak genaaid, maar als man?

(ook deels serieuze vraag hoor, mss kan ik helpen?)
Teveel om alles uit te leggen, maar kwam er op neer dat wij alles mooi op tijd hadden aangevraagd omdat het een niet-standaard situatie was, echt maanden op voorhand, alles ging in orde komen. Om dan uiteindelijk toch nog zelf erachter te mogen zitten en dat ze nog niet eens een dossier hadden aangemaakt en we 2 maand op uitkering hebben mogen wachten. Valt voor ons wel te doen qua inkomen, maar ik kan mij voorstellen dat dat voor anderen niet haalbaar is.

En het verlof was ook een ramp qua communicatie wat wel en niet kon om pas helemaal op het einde te horen te krijgen dat er iets niet goed was doorgegeven naar ons.

Was vooral ook veel extra stress en gedoe die je wel kan missen tijdens een zwangerschap.
 
Mijn DKV hospitalisatieverzekering is toegekomen, met inflatie zitten we nu aan een kleine €600. Ik denk dat de limiet bereikt is. Welke ziekteverzekering raden jullie mij aan? Zou ik niet gewoon een basis ziekteverzekering nemen bij de lokale ziekenkas hier?

Ik heb geen nood aan iets speciaals zoals ogen & oren, zwangerschap, tanden, kinderen, ...
 
Mijn DKV hospitalisatieverzekering is toegekomen, met inflatie zitten we nu aan een kleine €600. Ik denk dat de limiet bereikt is. Welke ziekteverzekering raden jullie mij aan? Zou ik niet gewoon een basis ziekteverzekering nemen bij de lokale ziekenkas hier?

Ik heb geen nood aan iets speciaals zoals ogen & oren, zwangerschap, tanden, kinderen, ...
Bwoa, ogen..oren...tanden... Die vind ik behoorlijk handig om te hebben. 🤔 😬

Het gaat bij hospitalisatieverzekeringen vooral over 1persoonskamer en voor-en nazorg die worden terugbetaald bij de "plus" versies. Maar contracten vergelijk je best door ze echt naast elkaar te leggen.
(Ik spreek nu natuurlijk over die van de Ziekenfondsen)
 
Mijn DKV hospitalisatieverzekering is toegekomen, met inflatie zitten we nu aan een kleine €600. Ik denk dat de limiet bereikt is. Welke ziekteverzekering raden jullie mij aan? Zou ik niet gewoon een basis ziekteverzekering nemen bij de lokale ziekenkas hier?

Ik heb geen nood aan iets speciaals zoals ogen & oren, zwangerschap, tanden, kinderen, ...
Als je geen nood hebt aan iets speciaals, kan je je beter aansluiten bij HZIV. Die is gratis en dan heb je enkel recht op de wettelijke terugbetaling.
 
Bwoa, ogen..oren...tanden... Die vind ik behoorlijk handig om te hebben. 🤔 😬
Maar zelfs al heb je de goedkoopste hospitalisatieverzekering, dan nog krijgt iedere Belg toch het standaard bedrag terugbetaald bij dokter / tandarts / oogarts neen? Voor een gewone consultatie wil ik zeggen...

Ik betaal nu bij DKV een kleine €600 per jaar, maar als ik een valse tand wil laten plaatsen (+- €2000) dan krijg ik bij DKV ook niets terugbetaald hoor. Ik heb daar wel een éénpersoonskamer, dat wel.
 
Ik ben ook al jaren klant bij helan. Maar sinds die fusie is het wat minder geworden.
Ik vond persoonlijk de oude oz een stuk beter. En ook de service van kantoor is verslechterd.
Maar ik ben en blijf klant bij helan.
 
Helan, vroeger OZ, maar ik ga bij een ander ziekenfonds. Dispuut over uitbetaling van een premie bij een overleden familielid, juridische dienst blinkt uit in naast de kwestie antwoorden, heb mijn conclusies getrokken.
 
Al heel mijn leven LM (Plus). Vaak ontvang ik de terugbetalingen binnen de 48u na indienen en ook qua voordelen tijdens de zwangerschap en nu tijdens moederschapsrust mag ik absoluut niet klagen. Qua betaling van uitkering tijdens ziekte was ook alles snel in orde. Mijn vriend is overgestapt naar LM Plus omwille van de betere voordelen in vergelijking met Solidaris.
 
Maar zelfs al heb je de goedkoopste hospitalisatieverzekering, dan nog krijgt iedere Belg toch het standaard bedrag terugbetaald bij dokter / tandarts / oogarts neen? Voor een gewone consultatie wil ik zeggen...

Ik betaal nu bij DKV een kleine €600 per jaar, maar als ik een valse tand wil laten plaatsen (+- €2000) dan krijg ik bij DKV ook niets terugbetaald hoor. Ik heb daar wel een éénpersoonskamer, dat wel.
@Mulan Doelde, volgens mij, meer op hoe je het schreef. Het leek alsof je geen ogen, oren zelf nodig had. :geek:
Ik heb geen nood aan iets speciaals zoals ogen & oren, zwangerschap, tanden, kinderen, ...
 
Wij zitten bij CM. Ons zoontje heeft de ziekte van Duchenne, dus er moet heel wat geregeld worden. We hebben het geluk dat er in het lokale kantoor een dame zit die alles uit de kan probeert te halen. Tot dusver dus best tevreden over de dienstverlening.
 
Helan, vreselijke kutservice doet nu toe. Ben aan het twijfelen om over te stappen in januari omdat wij in februari een kindje verwachten. Ik heb geen zin om nog meer te moeten bellen en mailen dan nodig om dingen in orde te moeten brengen dan.

Je betaalt meer geld... Voor minder service. Krankzinnig.
 
Helan, vreselijke kutservice doet nu toe. Ben aan het twijfelen om over te stappen in januari omdat wij in februari een kindje verwachten. Ik heb geen zin om nog meer te moeten bellen en mailen dan nodig om dingen in orde te moeten brengen dan.

Je betaalt meer geld... Voor minder service. Krankzinnig.
Ik vind dat heel goed meevallen, op lange wachttijden soms bij het inbellen na.
 
Ik vind dat heel goed meevallen, op lange wachttijden soms bij het inbellen na.
Ja maar pak nu de service als geheel.

Er is een app, tof. Maar uiteindelijk kan je daar enkel zegels aanvragen en bepaalde terugbetalingen aanvragen via een relatief omslachtig systeem. Wil je geboorteverlof aanvragen? Dan moet je naar de website voor de informatie, daarna inloggen op MyHelan via de browser en je aanvraag indienen. Dan hopen dat het op tijd komt allemaal. Niet vanzelfsprekend helaas. Dan mag je beginnen bellen en mailen of je wacht week na week of het wel in orde komt.

Belachelijk toch? Het feit dat je zo vaak moet bellen en mailen om iets doodnormaal in orde te krijgen is beneden alle peil. Toen ik van zelfstandige naar werknemer ging heb ik 7 maanden wezen bellen en mailen om die overgang rond te krijgen bij Helan. Letterlijk elke andere schakel van dat proces was op een uurtje administratie rond. Terwijl die verandering echt peanuts is.

Ik doe een aanvraag en binnen de twee weken is dat in orde, zonder bijkomende tussenkomsten. Zo moet het werken.
 
Sinds overlijden vader heeft moeder niets als last gehad met CM. Betaalt veel, krijgt nooit iets terugbetaald van tandzorg, ze vinden altijd wel iets om niet te willen betalen, constant gepingpong en uiteindelijk betalen ze wel.

Zelf bij HZIV (wegens goede dekking hospitalisatieverzekering werk), ben zelf nooit echt ziek, geen kinderen,… ik betaal dus liever niets voor iets wat ik waarschijnlijk niet nodig ga hebben. Ook: anti-verzuiling!
 
Terug
Bovenaan