Filmreview: Extraction 2

Hou je van Thor maar mag het soms ook wel wat bloederiger zijn? Denk bijvoorbeeld aan een film à la John Wick. Dan is deze Extraction 2 helemaal voor jou! Ongeveer drie jaar na de release van het eerste deel komt Netflix deze zomer met een energieke en explosieve opvolger. Deze keer opnieuw (shock!) met Chris Hemsworth in de hoofdrol en Sam Hargrave als regisseur.

Tijdens de lockdown in 2020 konden we met zijn allen wel een spannende actiefilm gebruiken. En daar was Netflix dan op het juiste moment met haar release van de eerste Extraction. Het werd meteen ook het regiedebuut van Sam Hargrave. Hij maakte eerder al carrière als stuntman bij verschillende producties zoals Captain America en Avengers uit het Marvel Cinematic Universe. Het was dan ook een leuke verassing dat hij het vervolg eveneens voor zijn rekening mag nemen: Extraction 2.

Extraction_04.jpg

He’s back!​

Wie de eerste film gezien heeft, weet natuurlijk dat die geen al te goed einde kende. Tyler Rake is een huurmoordenaar die allerlei gevaarlijke en levensbedreigende missies krijgt. In de eerste film krijgt hij de opdracht om een kind van een drugskartel te redden in Bangladesh. Maar na heel wat schiet- en vechtwerk slaagt Tyler er niet in stand te houden. Hij raakt ernstig gewond en valt meters diep het water in. Dit kon hij toch niet overleven. Of wel?

Het is en blijft natuurlijk een Russo-productie, waar geweld geen grenzen kent.


Extraction 2 begint op het moment dat iemand zijn lichaam vindt aan de oever van de rivier. Met hulp van zijn vaste partners Nik Khan en Yaz krijgt hij de kans zijn leven terug op te pikken en langzaamaan te revalideren. Ze voorzien een klein buitenverblijf voor Tyler in de Oostenrijkse bossen waar hij samen met zijn hond zijn dagen doorbrengt. Tot op een dag een onbekende man aan zijn deur staat, met een wel heel bijzondere mededeling. Een nieuwe missie in opdracht van iemand uit Tylers verleden. En deze missie brengt hem naar het donkere en gevaarlijke Georgië waar hij zijn skills als huurling en overlevingsinstinct zeker kan gebruiken aangezien hij in contact komt met een aantal zware criminelen.

Extraction_02.jpg

Tweede keer, goede keer?

Het is niet altijd gemakkelijk om eenzelfde tendens door te trekken naar een sequel. Zijn de verwachtingen wat te hoog, kan men er soms wat teleurgesteld uitkomen. Ook nu hebben we een aantal jaren moeten wachten op een vervolg en was het voor mij persoonlijk al even geleden dat ik de vorige gezien heb. Uiteraard kon ik me nog herinneren dat Tyler het einde van die film niet haalde, dus was ik benieuwd hoe het verhaal verder zou lopen. Op zich was de juiste emotie en sfeer die een goede actiefilm moet hebben aanwezig, maar was het natuurlijk niet helemaal geloofwaardig dat Tyler op een redelijk korte tijd in staat zou zijn een nieuwe missie te aanvaarden. Het is en blijft natuurlijk een Russo-productie, waar geweld geen grenzen kent. De vecht- en achtervolgingsscènes volgen elkaar in sneltempo op, de ene al wat gruwelijker dan de andere. Maar tegelijkertijd maakt Extraction 2 ook plaats voor emotionele momenten en is er een kans dat de gevoelige onder ons wel een traantje laten. Maar of deze sequel echt helemaal kan tippen aan de eerste? Daar ben ik niet 100% zeker van. Extraction 2 is allesbehalve een slechte film. Het acteer- en camerawerk samen met de special effects tillen de film tot een hoger niveau. Het verhaal zat redelijk goed in elkaar en de mix tussen geweld en emotie was aanwezig. Maar toch was ik na de eerste Extraction meer van mijn sokken geblazen.

Conclusie

Extraction 2 is een film die zeker op je to watch-lijstje mag staan. Het zat boordevol actie, soms minutenlange vechtscènes waar met van alles wat men maar kon vinden, gevochten werd. Zo was de gigantische vechtscène in de gevangenis die ook in de trailer voorkomt, een adrenalinebom en wist je niet waar eerst kijken. En zo'n momenten waren er wel meer. Het stoere imago van Chris Hemsworth kwam weer heel goed van pas in deze Extraction 2. Hij is dan ook de ster van de film, alhoewel zijn collega-acteurs zeker niet moeten onderdoen. Ik zou zeggen: oordeel vooral zelf!

Pro

  • Explosieve actie
  • Goede acteerprestaties
  • Fantastisch camerawerk
  • Intense choreografie

Con

  • Soms waren vechtscènes net iets te lang
  • Af en toe ongeloofwaardige schietpartijen
7.5

Over deze film

Beschikbaar vanaf

16 juni 2023

Genre

  1. Actie
  2. Avontuur
  3. Drama
  4. Thriller

Speelduur

123 minuten

Regie

Sam Hargrave

Cast

Chris Hemsworth, Golshifteh Farahani, Tornike Gogrichiani, Tinatin Dalakishvili, Olga Kurylenko, Idris Elba, ...

Uitgever

Netflix
 
Beetje typische Amerikaanse actiefilm waarbij de hoofdrolspeler plot armor heeft, dus mehh. Wel enorm knap gefilmd.
 
Terug
Bovenaan