Filmreview: Expend4bles

Negen jaar na de massieve flop van The Expendables 3 had ik helemaal niet meer verwacht dat we een sequel zouden krijgen. De derde film werd PG-13, en de roekeloze actie die de eerste twee films zo populair maakte, was weg. Maar toch kwam uit het niets een vervolg: Expend4bles.

De originele cast is terug (alhoewel maar voor de helft) en ze worden ingehuurd door de CIA om een nucleaire bom te stoppen, zodat de derde wereldoorlog niet zal plaatsvinden. Dit verhaal alleen doet je twijfelen aan het feit of de schrijvers wel de essentie van Expendables snappen. Wat de eerste twee films juist zo entertainend maakte, was de gegronde realiteit dat er een groep van huurlingen is die met elkaar omgaat zoals broers of beste vrienden en op geheime missies gaan (die niet over het ‘einde’ van de wereld draaien).

Expend4bles_01.jpg

Puree​

Scott Waugh, de regisseur van Need for Speed en Act of Valor (persoonlijk vind ik beide films fantastisch) heeft de taak gekregen om de franchise van Expendables te redden. Eigenlijk kreeg hij rotte aardappelen en moest hij er puree mee maken om het wat mooi te verwoorden.

Een one-man-show van Statham.


De film heeft een plot dat je hoofd evenveel doet jeuken als de schrijfwijze van de titel en dat toont hoe de schrijvers hiervan nog in het verleden leven. Dit is nog meer het geval na alle Kingsman- en John Wick-films van de voorbije tien jaar. Die films toonden ons hoe de toekomst van actiefilms zal zijn met een focus op gegronde actie die fantastisch in beeld wordt gebracht door een cinematografie die samenwerkt met de stuntmensen.


Toch nog een redder in nood

Gelukkig is er Christmas (Jason Statham), die op zijn eentje heel deze soep van een film op zijn schouders draagt. Zo toont de film dat Statham nog steeds die star power en het action hero-vermogen heeft. Spijtig genoeg wordt de rest van de cast niet goed genoeg gerepresenteerd, maar ik vond het heel fijn om een uur en half naar een one-man show te kijken van Statham. De choreografie is spijtig genoeg niet op het niveau van de eerste twee films en de speciale effecten zijn nog even quirky. Zo miste ik sommige van die ‘omg dat was awesome momenten’ zoals bijvoorbeeld de shotgunscène in de catacomben van de eerste film, of de hele Chuck Norris-scène uit de tweede film. Ik miste ook die broederschap en humor. Expend4bles zou een ‘bro power’-film moeten zijn, maar Expend4bles probeert te serieus over te komen en heeft daarom de essentie van de eerste twee films niet vast.

Stallone toonde met Creed dat hij ook nog steeds deze star power heeft en het eerste kwartier van de film was dit er ook. Maar voor de een of andere reden verdwijnt het magische samenspel tussen Statham en Stallone. Dat is die ‘bro power’ waar ik het eerder over had. De originele cast van Sylvester Stallone, Jason Statham, Terry Crews, Jet Li, Dolph Lundgren, Steve Austin, Mickey Rourke en Bruce Willis wordt enorm hard gemist en wat nog meer gemist wordt, is de chemie die deze acteurs met elkaar hadden.

Conclusie

Expend4bles voelt aan als een indiefilm die niets te maken heeft met de vorige drie films en die te hard probeert om serieus te zijn terwijl dat het de speelse actie en samenhang tussen de acteurs was dat de franchise zo populair maakte met de eerste twee films. Voor mij is de essentie van Expendables om eens met je vrienden uit de jaren '80 en '90 af te spreken en samen wat bad guys te gaan vermorzelen zoals dat in de talloze actiefilms van die jaren gedaan werd. Die films waren ook niet vol van speciale effecten, maar integendeel, ze gebruikten een overvloed van praktische effecten zoals de eerste twee films dat doen. Spijtig genoeg hangt Expend4bles te hard van de speciale effecten af en daarbij zijn ze van ondermaats niveau. Gelukkig werd de film nog een one-man-show van Statham, waardoor de film toch deels gered wordt.

Pro

  • Statham one man show
  • Toch nog entertainende actie

Con

  • Een plot dat op niets trekt met teveel plotholes
  • De film is niet consequent
  • Geen speelse actie
  • Geen chemie tussen de acteurs na het eerste kwartier van de film
  • De film probeert veel te serieus te zijn
5

Over deze film

Beschikbaar vanaf

11 oktober 2023

Genre

  1. Actie
  2. Avontuur

Speelduur

103 minuten

Regie

Scott Waugh

Cast

Jason Statham, Sylvester Stallone, Megan Fox, 50 Cent, Andy Garcia, Dolph Lundgren, Iko Uwais, Tony Jaa, Jacob Scipio, Randy Couture, Levy Tran

Uitgever

Lionsgate
 
Terug
Bovenaan