WK Wielrennen 2022 (Wollongong, Australië)

Ik vrees ervoor dat een Plugge daar niet in zal meegaan :p
Het ploegbelang gaat altijd voorop, een ploeg als jumbo wil elke wedstrijd winnen waar ze aan de start staan, zelfs de E3 :p
In de koers geef je geen cadeau’s aan renners van andere ploegen, enkel als die andere renner u goed vergoed.
Die ploegleider voelt de renner zijn benen niet hé... een ploegleider kan briesen wat hij wil, de renner moet nog steeds trappen.

Herinner u de E3? Of was het G-W 2017? Waar Terpsta zijnen bak vol kreeg vanuit de volgwagen nadat hij er op een knullige manier uit gereden werd omdat hij een beetje zat te pokeren. Niet dezelfde situatie maar gewoon om te schetsen dan een renner soms rare dingen kan doen in de koers die niet per sé in lijn liggen met wat ze in de auto graag willen :).
 
Dat we zelfs die discussie nog moeten hebben…
Remco is vorig WK gewoon tegen alles en iedereen ingegaan en heeft daarbij nog eens tegen iedereen zijn schenen geschopt. Maar het verleden is het verleden en we moeten dat niet blijven ophalen.
Maar terloops nog wel eens ophalen en dan nog eens halve waarheden vertellen. Na al die aanvallen heeft hij tussen km 40-25 op kop liggen sleuren in opdracht van Wout. Hij zat daar toen nog als voorlaatste man. Wout had al veel vroeger het signaal moeten geven aan Stuyven dat het voor hem was. Geef Wout daar de benen van deze Tour en hij was al WK en dan zegt iedereen dat de Belgen, Remco incluis de perfecte koers reden.
 
Laat het ons er op houden dat er tactisch vanalles rammelde vorig jaar en dat daar vermoedelijk veel eigen beslissingen bij zaten en niet zoals het faal WK in Harrogate waar het veel eerder aan de bondcoach lag.

Die discutabele beslissingen vorig jaar kwamen overigens ook zeker niet allemaal van Remco. Mogelijks heeft hij wel de boel enigszins mee in de war gestuurd, het was namelijk nooit voorzien dat hij zou meegaan in de vlucht. Maar uiteindelijk zijn het allemaal vijgen na pasen. Er was die dag sowieso niks te doen aan de Fluppe denk ik.
Maar er zijn in Leuven rekeningen geopend die vroeg of laat ergens wel nog vereffend gaan worden denk ik.
 
@Reverz , op de manier waarop de belgen de koers hebben hard gemaakt was er inderdaad niets te doen aan Julian.

Ik had het hier in de toenmalige pre-tactische forum bespreking :love: ook al over gehad. (vind ik het leukste aan de koersbesprekingen).
Dat Frankrijk toen de te kloppen ploeg was en dat de Belgen de koers moesten behandelen als een vlakke rit in lijn (koers controleren (met al die hardrijders was dat een eitje) en zo weinig mogelijk doen. (lees: de koers zo makkelijk mogelijk houden). wat niet gebeurd is (niet door Remco en niet door de ploeg zelf).

De Belgen zullen sowieso opnieuw dezelfde fout maken, te vroeg teveel willen doen.
Maar nu heb ik meer het gevoel dat de andere toppers in het peloton niet op topniveau zijn en de manier waarop WVA zijn laatste koers won fenomenaal was. (hoewel ik nu MVDP zijn "comeback" nog niet echt aan het werk hebben gezien).
 
@Reverz , op de manier waarop de belgen de koers hebben hard gemaakt was er inderdaad niets te doen aan Julian.

Ik had het hier in de toenmalige pre-tactische forum bespreking :love: ook al over gehad. (vind ik het leukste aan de koersbesprekingen).
Dat Frankrijk toen de te kloppen ploeg was en dat de Belgen de koers moesten behandelen als een vlakke rit in lijn (koers controleren (met al die hardrijders was dat een eitje) en zo weinig mogelijk doen. (lees: de koers zo makkelijk mogelijk houden). wat niet gebeurd is (niet door Remco en niet door de ploeg zelf).

De Belgen zullen sowieso opnieuw dezelfde fout maken, te vroeg teveel willen doen.
Maar nu heb ik meer het gevoel dat de andere toppers in het peloton niet op topniveau zijn en de manier waarop WVA zijn laatste koers won fenomenaal was. (hoewel ik nu MVDP zijn "comeback" nog niet echt aan het werk hebben gezien).
Wanneer WVA de conditie heeft van vorig week-end, denk ik dat hij - behoudens pech - wereldkampioen wordt
 
@Obi Wan Kenobi Echt? Ik herinner me vooral hoe iedereen op voorhand zich afvroeg of we de snelste mannen er af zouden kunnen krijgen zodat Van Aert makkelijker naar winst kon sprinten. Iedereen ging er van uit dat Wout bij een harde race de beste zou zijn en anders op zijn minst zou kunnen wedijveren met Alaphilippe en co. Wout had Ala net nog meerdere keren geklopt in de Tour of Britain. De Fransman was wel in vorm maar het was niet alsof we op voorhand zoveel schrik van hem hadden. Zijn laatste zege was ook al van dag 1 in de Tour geleden.

Maar wat bleek, Julian was die dag supersterk en Wout over zijn piek.

De grote fout zat hem in de op voorhand afgesproken tactiek. Remco moet je altijd gebruiken als tweede kopman, dat maakt de kansen op winst voor je ploeg zoveel groter. Ik vind het nog altijd crazy dat Stuyven toen bij ons de tweede man was. Op basis van wat, zijn geluk in MSR?
Dit seizoen is nogmaals duidelijk gebleken waartoe Remco op een goede dag in staat is. Nu was de bondscoach er na LBL als de kippen bij om Remco te bombarderen tot medekopman maar waarom dan vorig jaar niet? Hij reed in de periode van het WK toch echt op zijn beste niveau rond. Misschien net als vele volgers zich laten misleiden door het mindere deelnemersveld van o.a. de Druivenkoers, Brussels Cycling Classic en ronde van Denemarken?

Tweede grote fout was het gat naar de groep van Remco laten dichtrijden door de eigen ploeg. WTF. Ook al was dat niet de vooraf afgesproken tactiek, als Remco voorop rijdt moet je toch gek zijn om de Belgen te laten achtervolgen met alle andere toppers en hun helpers in het wiel. Een solo van Evenepoel was daar zeker nog een mogelijkheid, en als ze hem nog wilden terughalen gingen andere landen alleszins een ferme inspanning moeten doen en dat was dan enkel maar een voordeel geweest voor kopmannen Van Aert en Stuyven.

Zalige koers wel om nog jaren verder over te discussiëren. :)
 
Laatst bewerkt:
@Renaat echt waar , ik kan helaas de berichten hier niet in quoten (omdat het topic gesloten is) dus maar even kopieren :p
De meeste hadden gezegd dat ik de Fransen had overschat. ik had een andere visie erop (daarom dat ik nog goed weet :p )

Als je kan winnen op de Champs, moet je in mijn mening niet bang zijn om te sprinten tegen de toppers in het WK (als het parcours toch redelijk pittig is).

Dat is dit jaar ook mijn mening, ze moeten dit jaar ook weer de koers zo saai mogelijk (= niet lastig) maken is het meeste kans op succes.
Bij Gilbert en Boonen moesten ze het ook zo saai mogelijk maken. Ik vind de BE ploeg dit jaar wel minder sterk dan vorig jaar (met uitzondering van de kopmannen). Dus ik denk dat het moeilijker zal zijn om alles te controleren.

edit: je hebt gelijk idd het groepje van Remco / madouas / Van Baarle , daar was het enigste moment van de race eigenlijk dat alles voor Remco zijn eigen kans mocht gaan. Maar toen idd heel dom gereden.

Quotes

De Belgen gaan dus in mijn opzicht zoals een sprintersploeg alles moeten toerijden tot en met de laatste ronde woutje zelf gaat of tot de sprint, als alle neuzen in dezelfde richting staan moet het in principe wel lukken met een Evenepoel, Vocsnor ,Declercq , Lampaert heb je wel echt 4 goede hardrijders die als ze goed samenwerken alles moeten toehouden.
------------------------------
Ik weet niet of je de ploeg van Frankrijk hebt gezien , maar dat is echt een bere sterke ploeg in de breedte.
Ik zou met Laporte, Turgis , Senechal , Cosnefroy , Alaphilippe
Met deze zou ik allemaal naar de meet durven gaan in kleine groep(met uitzondering als wout mee is ;) )

----------------------------------
Ik zeg dat je ze niet speciaal in het oog moet houden , maar dat de fransen deze wel vroeg gaan inzetten om de Belgen aan het werk te zetten.
---------------------------------
Niemand vooruit sturen , gewoon controleren , tot wout zelf beslist als het moment daar is.
We hebben de ploeg met hele goede hardrijders die de volledige koers kunnen dragen.
(maar dat moeten we zo laat mogelijk proberen te doen om zoveel mogelijk man in de finale te hebben).
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat er toch ook een onderschatting van het parcours geweest is (bij mij zeker ook). Ook bij sommige renners/ploegleiders.

Bij de beloften won de Italiaan wel solo, maar daarachter sprintte toch een omvangrijke groep voor de 2e plek. Bij de vrouwen was het zelfs een sprint voor de zege, niet?

Terwijl je vaak toch net andersom ziet. Bij de jeugd/dames zie je op een WK toch al eens vaker een solo. Ik herinner me Oslo waar in elke categorie iemand voorop kon blijven, maar het bij de profs uiteindelijk een sprint werd met 30 man.

En toch lag het pak in Leuven bij de profs al snel uit elkaar en werd het een enorme slijtageslag met toch ook een aantal verrassende namen.

Ik hoop dat zowel Vanthourenhout enerzijds en Wout, Remco, ... anderzijds er uit geleerd hebben.
 
Terwijl je vaak toch net andersom ziet. Bij de jeugd/dames zie je op een WK toch al eens vaker een solo. Ik herinner me Oslo waar in elke categorie iemand voorop kon blijven, maar het bij de profs uiteindelijk een sprint werd met 30 man.
Je bedoelt waarschijnlijk Bergen? Of werd Armstrong in 1993 WK in de sprint?
 
Ik hoop dat zowel Vanthourenhout enerzijds en Wout, Remco, ... anderzijds er uit geleerd hebben.
Het gaat niet over leren alleen... je moet nog willen ook.
Ik zie hier al een aantal keer geopperd worden "Ja maar, Wout reed het gat op Remco wel zelf dicht...". Wat verwacht je daar dan? Wout wordt als enige kopman uitgespeeld in Leuven, iedereen krijgt duidelijke richtlijnen van wat ze wel en zeker niet doen en dan veegt Remco er vierkant zijn voeten aan en doet gewoon zijn goesting. Er is geen enkele kopman die naam waardig die op dat moment zegt van "doe maar", op dat moment is het gewoon oog om oog, tand om tand: "jij loopt niet in de pas? Dan zal ik u eens even laten voelen dat IK hier baas ben."

Dat is dit jaar ook mijn mening, ze moeten dit jaar ook weer de koers zo saai mogelijk (= niet lastig) maken is het meeste kans op succes.
Bij Gilbert en Boonen moesten ze het ook zo saai mogelijk maken. Ik vind de BE ploeg dit jaar wel minder sterk dan vorig jaar (met uitzondering van de kopmannen). Dus ik denk dat het moeilijker zal zijn om alles te controleren.
Das een optie maar het zal ook gewoon op vorm aankomen denk ik. De Wout van Imola zou vorig jaar ook veel beter uit de verf gekomen zijn.
Uiteindelijk hebben de Belgen in Imola ook het heft in handen genomen en ik denk niet dat dat de foute tactiek was. Uiteindelijk kwam Van Aert daar maar nipt te kort om mee te zijn met Alaphilippe en was hij heel duidelijk best of the rest, niet zoals vorig jaar toen Alahphilippe gewoon véél beter was dan al de rest.
Het parcours van dit jaar is wel een pak minder zwaar dan Imola en volgens mij ook makkelijker dan Leuven en het zal alleszins minder zenuwachtig zijn denk ik. Dat gezegd zijnde lijkt het mij evengoed niet verstandig van al van 5-6 ronden van het einde elke keer Mount Pleasant op de rammen.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat niet over leren alleen... je moet nog willen ook.
Ik zie hier al een aantal keer geopperd worden "Ja maar, Wout reed het gat op Remco wel zelf dicht...". Wat verwacht je daar dan? Wout wordt als enige kopman uitgespeeld in Leuven, iedereen krijgt duidelijke richtlijnen van wat ze wel en zeker niet doen en dan veegt Remco er vierkant zijn voeten aan en doet gewoon zijn goesting. Er is geen enkele kopman die naam waardig die op dat moment zegt van "doe maar", op dat moment is het gewoon oog om oog, tand om tand: "jij loopt niet in de pas? Dan zal ik u eens even laten voelen dat IK hier baas ben."
Ja ja, volledig mee akkoord hoor.

Ze moeten nog willen ook, klopt... ze zullen toch met een ander gevoel aan de start staan, denk ik. Als je als Remco zijnde, zoiets nog een keer lapt, zonder dat het succes oplevert, dan gaat de toekomst toch wel heel problematisch worden. Dat zal hij toch ook wel beseffen.

Vanthourenhout heeft nu een jaar tijd gehad om na te denken hoe hij met deze situatie moet omgaan. Hij zal ook wel beseffen dat hij Remco ten volle moet gebruiken en ook zijn kans moet laten nemen.

De kaarten liggen perfect. Het zou zonde zijn, moesten we er naast grijpen dit jaar.

Zoals ik al zei, hoop ik eigenlijk dat Remco de Vuelta wint + WK TT en dan misschien meer geneigd is om op het WK toch voor wat goodwill te zorgen voor de komende jaren.
 
Ja ja, volledig mee akkoord hoor.

Ze moeten nog willen ook, klopt... ze zullen toch met een ander gevoel aan de start staan, denk ik. Als je als Remco zijnde, zoiets nog een keer lapt, zonder dat het succes oplevert, dan gaat de toekomst toch wel heel problematisch worden. Dat zal hij toch ook wel beseffen.

Vanthourenhout heeft nu een jaar tijd gehad om na te denken hoe hij met deze situatie moet omgaan. Hij zal ook wel beseffen dat hij Remco ten volle moet gebruiken en ook zijn kans moet laten nemen.

De kaarten liggen perfect. Het zou zonde zijn, moesten we er naast grijpen dit jaar.

Zoals ik al zei, hoop ik eigenlijk dat Remco de Vuelta wint + WK TT en dan misschien meer geneigd is om op het WK toch voor wat goodwill te zorgen voor de komende jaren.
Dan wil Remco ook WK op de weg worden omda zo een unieke dubbel binnen te halen. 99% zeker
 
Ze moeten nog willen ook, klopt... ze zullen toch met een ander gevoel aan de start staan, denk ik. Als je als Remco zijnde, zoiets nog een keer lapt, zonder dat het succes oplevert, dan gaat de toekomst toch wel heel problematisch worden. Dat zal hij toch ook wel beseffen.

Als je een bondscoach met ballen hebt en mocht Remco een iets minder jaar hebben dan laat je hem gewoon thuis.
Simpel hoor, ik neem enkel maar renners mee waar ik op kan vertrouwen en klaar is kees.

Dat hij die acties deed tot daar aantoe. Maar dat hij daarna nog wat ging ventileren in de media en doen alsof iedereen verkeerd was buiten hijzelf, en nog eens een sneer uitdeelde naar Wout. Ongezien en walgelijk gewoon.

De beste quote van Wout toen “Dat ik vooraf altijd mijn vertrouwen in Remco heb uitgesproken? Ik kon moeilijk anders.””
 
Evenepoel was vorig jaar op het WK beter dan VA. Achteraf is het altijd makkelijker natuurlijk maar als ze vorig jaar een hadden moeten thuislaten was het VA en beter alles op Evenepoel gezet. Dus ik zou maar oppassen met dat gewoon Evenepoel thuis laten als er gekozen moet worden zou ik zo zeker niet zijn dat ze VA kiezen.

Evenepoel won dit voorjaar LBL terwijl VA weeral met lege handen achter bleef in de monumenten.

Zoals Renaat al aanhaalde de grootste fout vorig jaar is dat ze alles op VA hebben gezet en niet Evenepoel als medekopman hebben uitgespeeld. Evenepoel had vooraf nog bij de bondscoach aangedrongen op een vrije rol omdat hij daar echt wel iets kon betekenen maar dat werd geweigerd. Waarop hij inderdaad in de wedstrijd de boel wat kapot heeft gereden om toch maar duidelijk te maken aan de buitenwereld van zie eens hoe goed ik ben. Was niet zo slim, als ik hem was had ik het daar leper gespeeld en me vooral afzijdig gehouden en dan opweg naar de laatste rondes een aanval plaatsen en dan maar zien.
 
Evenepoel was vorig jaar op het WK beter dan VA. Achteraf is het altijd makkelijker natuurlijk maar als ze vorig jaar een hadden moeten thuislaten was het VA en beter alles op Evenepoel gezet. Dus ik zou maar oppassen met dat gewoon Evenepoel thuis laten als er gekozen moet worden zou ik zo zeker niet zijn dat ze VA kiezen.
Geen bondscoach gaat één van beiden thuislaten de komende jaren hoor. Tenzij één van beiden écht ondermaats presteert door een blessure of iets dergelijks.

Net zoals Boonen, Gilbert, Van Avermaet altijd certitudes waren als ze niet geblesseerd waren. Ongeacht het parcours.

Ze kunnen dus maar beter leren opschieten met elkaar. Want ze gaan elkaar nog nodig hebben de komende jaren.

Ploegorders negeren is nochtans wel een goede reden, maar je moet er als coach nog steeds serieuze ballen voor hebben... zie ik niet direct gebeuren.
 
Beetje flauw, Wout mikte vol op de Ronde en Roubaix, en krijgt nét dan covid. Precies of die heeft anders nog niks laten zien dit jaar ofzo :crazy:.

VA zeges in de Ronde = 0, VA zeges in Roubaix = 0. Hoeveel keer heeft hij wel al covid gehad? Het is streng maar een zekerheid op winst (in de echte topwedstrijden OS/WK/Monumenten) is VA alles behalve natuurlijk.
 
VA zeges in de Ronde = 0, VA zeges in Roubaix = 0. Hoeveel keer heeft hij wel al covid gehad? Het is streng maar een zekerheid op winst (in de echte topwedstrijden OS/WK/Monumenten) is VA alles behalve natuurlijk.
Ook dat is maar een beetje flauw hé dadash.

Als we zo selectief gaan selecteren:
MVDP: 0 x WK
Pogacar: 0x WK
Roglic: 0x WK

Niemand is een zekerheid op winst hé. Ook Van Aert dus niet.

Als je Wout meeneemt, weet je gewoon dat je een grote kans maakt. Net zoals dat bij Alaphilippe, MVDP, Pogacar, Remco, ... het geval is.
 
Evenepoel won dit voorjaar LBL terwijl VA weeral met lege handen achter bleef in de monumenten.
VA zeges in de Ronde = 0, VA zeges in Roubaix = 0. Hoeveel keer heeft hij wel al covid gehad? Het is streng maar een zekerheid op winst (in de echte topwedstrijden OS/WK/Monumenten) is VA alles behalve natuurlijk.
Gemiddeld genomen worden de RVV en PR 1 keer per voorjaar gereden. Als je net dan corona krijgt, dan wordt het moeilijk natuurlijk.

Zijn conditie leek anders wel in orde met toch nog een 2e plek in PR en 3e plek in LBL.
 
Evenepoel was vorig jaar op het WK beter dan VA. Achteraf is het altijd makkelijker natuurlijk maar als ze vorig jaar een hadden moeten thuislaten was het VA en beter alles op Evenepoel gezet. Dus ik zou maar oppassen met dat gewoon Evenepoel thuis laten als er gekozen moet worden zou ik zo zeker niet zijn dat ze VA kiezen.

Evenepoel won dit voorjaar LBL terwijl VA weeral met lege handen achter bleef in de monumenten.

Zoals Renaat al aanhaalde de grootste fout vorig jaar is dat ze alles op VA hebben gezet en niet Evenepoel als medekopman hebben uitgespeeld. Evenepoel had vooraf nog bij de bondscoach aangedrongen op een vrije rol omdat hij daar echt wel iets kon betekenen maar dat werd geweigerd. Waarop hij inderdaad in de wedstrijd de boel wat kapot heeft gereden om toch maar duidelijk te maken aan de buitenwereld van zie eens hoe goed ik ben. Was niet zo slim, als ik hem was had ik het daar leper gespeeld en me vooral afzijdig gehouden en dan opweg naar de laatste rondes een aanval plaatsen en dan maar zien.
VA zeges in de Ronde = 0, VA zeges in Roubaix = 0. Hoeveel keer heeft hij wel al covid gehad? Het is streng maar een zekerheid op winst (in de echte topwedstrijden OS/WK/Monumenten) is VA alles behalve natuurlijk.
We weten dat de bril Quick-Step gekleurd is maar... jeez.

Je kan nooit op voorhand de vorm van de dag weten. Er was na de ronde van GB 0 reden om aan te nemen dat Wout in Leuven niet op niveau zou zijn, dus op dat Wout thuislaten in Leuven riedeltje verhaal is maar één correcte reactie: :rofl:

Patje koos een paar jaar terug nog zonder verpinken voor Mathieu als hij tussen beide moest kiezen want Wout was "niet genoeg killer". Ik twijfel er zeer sterk aan dat dat antwoord vandaag nog hetzelfde is. (Waarmee ik niet wil zeggen dat Wout beter is dan Mathieu voor alle duidelijkheid maar vooral dat hij commercieël gezien voor de sponsors van PatLef gewoon véél interessanter is.) Ik ga niet ontkennen dat Wout er vaak net naast grijpt: Bremen als meest recente voorbeeld maar ook die RvV tegen Mathieu, Brabantse Pijl tegen Pidcock, (Amstel tegen Pidcock eigenlijk als de camera goed gestaan had)... maar daar tegenover staat wel dat hij er bijna altijd wel héél dicht bij is en heel vaak genoeg ook wel gewoon wint. Zijn palmares is zelfs zonder Roubaix & RvV al indrukwekkend.

Dat jij momumenten er wil bijsleuren als absolute maatstaaf moet je zelf weten maar de realiteit is en blijft dat de Tour gewoon veruit de belangrijkste koers is en dat is niet alleen voor GC zo. Wat denk je dat commercieël gezien het meest interesant is? Een renner die van dag 1 tot dag 21 bijna elke dag mee in het centrum van de belangstelling staat in de Tour of een renner die Lombardije wint op een moment in het seizoen dat 90% van de wielerwereld zijn winterslaap reeds heeft ingezet?

En om af te sluiten: als we dan toch spreken over een garantie op winst zullen we maar zwijgen over de Olympische Spelen zeker? Die acclimatisatie periode van 2 weken was duidelijk time well spent. :sarcastic:
 
Terug
Bovenaan