Wijntopic!

Voornamelijk wit en rosé, maar ik moet echt eens betaalbare rode wijn in huis halen. Zit Avondland hier al?
 
Enorme fan van Noord-Italiaanse wijn (Piemonte) en de klassiekere Bourgogne en Rhône wijnen uit Frankrijk. Van die regio's heb ik altijd wel voldoende op 'stock' :)

Afhankelijk van de mood, het gerecht, het seizoen,... kan dat uiteraard enorm variëren. Ik zorg dat ik altijd redelijk wat verschillende wijnen liggen heb. Regel die ik mezelf wel heb opgelegd: ik koop nooit meer wijn die ik zelf niet gedegusteerd heb. Ik doe sowieso genoeg degustaties, dus meer dan genoeg momenten om wijn aan te kopen.
 
Heb je aanraders? Iets dat makkelijk drinkt/toegankelijk is voor vrouwen?

De welke hier wel in de smaak gevallen zijn toen er een vrouw mee dronk :) :

Grande Alberone Primitivo IGT Puglia
Campo viejo rioja
Cantina del Coppiere Primitivo Appassito

Allemaal betaalbaar
 
Laatst bewerkt:
Voornamelijk wit en rosé, maar ik moet echt eens betaalbare rode wijn in huis halen. Zit Avondland hier al?
Heb je bepaalde voorkeuren? Dingen die jou opvielen (zowel positief als negatief) bij het drinken van rode wijn? Dat kan al helpen om wat tips te geven.

Voorts inderdaad: budget? In de wijnhandel kan men je echt wel helpen met het ontdekken van jouw voorkeur, maar dan mag je natuurlijk niet op zoek zijn naar 2€/fles 😛
 
De welke hier wel in de smaak gevallen zijn toen er een vrouw mee dronk :) :

Grande Alberone Primitivo IGT Puglia
Campo viejo rioja
Cantina del Coppiere Primitivo Appassito

Allemaal betaalbaar
Interessant, bedankt!
Deze krijgt wel goede reviews: https://www.vivino.com/casa-del-coppiere-primitivo-appassito/w/5961810
Prijs valt op het eerste zicht ook goed mee, waar heb je die gekocht?
Schoon fleske ook. :unsure:

In welke prijsklasse zoek je?
Ik vind dat een moeilijke vraag omdat ik niet weet wat realistisch is voor een "gewone" doordeweekse wijn. Ik neem meestal iets tussen de 8 à 10 EUR, mag ook iets meer zijn. Maar voor mezelf alleen (mijn man drinkt niet vaak mee, die drinkt liever een biertje in de zomer en verder spreekt wijn bij het eten of als aperitief hem niet zo aan), hoeft dat niet meer dan 15 EUR te zijn.

Heb je bepaalde voorkeuren? Dingen die jou opvielen (zowel positief als negatief) bij het drinken van rode wijn? Dat kan al helpen om wat tips te geven.

Voorts inderdaad: budget? In de wijnhandel kan men je echt wel helpen met het ontdekken van jouw voorkeur, maar dan mag je natuurlijk niet op zoek zijn naar 2€/fles 😛
Zie hierboven.
Deze vond ik wel lekker smaken: https://www.vivino.com/forteto-della-luja-mon-ross/w/1161258
Maar verder nog maar zeer weinig geproefd van rode wijn.

Als ik wijn drink is het meestal Rosé maar ik ken nougabollen van wijn.

Also dit is uw favoriete thread zeker @BlackOccult 😏
Ik ben samen te vatten in drie dingen: katten, muziek en wijn. Toevallig 2 van de 3 threads zelf gestart... :unsure:
 
@BlackOccult : ik wil gerust wat aanbevelingen geven, maar is altijd moeilijk voor iemand die je niet kent. Ook verschillend of je een drinkwijn wilt, eentje om te genieten bij het haardvuur, iets dat bij een bepaald gerecht past,...

Ik raad aan om af en toe eens wat wijndegustaties te doen en daar te kopen :)
 
Ik drink dat wel eens en liefst witte wijn, maar ik ken daar de ballen van. En ik proef enkel het verschil tussen lekker en niet-lekker. Al die smaakskes dat sommigen kunnen onderscheiden, dat lukt bij mij niet (maar ik heb sowieso al een beperktere smaak/geurbeleving).
Ooit bij een kennis mogen gaan eten en die had een wijnkelder. (blijkbaar zelfs een goede want op een bepaald moment hebben ze daar ingebroken en hadden ze het op zijn wijn gemunt.) Hij heel fier een goed fleske voor mij geopend, tja dat was dus wasted money: of ze daar nu ene van den Aldi hadden geopend of die dure: ik zou het verschil nooit hebben gesmaakt.
Dus ik kijk naar de goedkopere wijnen en dan het design van het etiket. Het etiket dat ik het mooiste vind, koop ik :p
 
Ik drink dat wel eens en liefst witte wijn, maar ik ken daar de ballen van. En ik proef enkel het verschil tussen lekker en niet-lekker. Al die smaakskes dat sommigen kunnen onderscheiden, dat lukt bij mij niet (maar ik heb sowieso al een beperktere smaak/geurbeleving).
Ooit bij een kennis mogen gaan eten en die had een wijnkelder. (blijkbaar zelfs een goede want op een bepaald moment hebben ze daar ingebroken en hadden ze het op zijn wijn gemunt.) Hij heel fier een goed fleske voor mij geopend, tja dat was dus wasted money: of ze daar nu ene van den Aldi hadden geopend of die dure: ik zou het verschil nooit hebben gesmaakt.
Dus ik kijk naar de goedkopere wijnen en dan het design van het etiket. Het etiket dat ik het mooiste vind, koop ik :p
Het verschil tussen lekker en niet-lekker is de essentie, de rest is maar opsmuk. ;)
 
Gisteren rode wijn geproefd van verre familie, die hun eigen wijndomeintje opgestart hebben en hun wijn ook verkopen.

Man, hoe slecht was dat. Heel doorzichtig van uitzicht. Goede geur, maar blind geroken zou ik eerder aan Porto denken,
En smaak was zowat onbestaand (redelijk vettig na 3 slokken).
Zoiets kan je toch niet verkopen. Als ik zoiets op restaurant krijg, dan stuur ik het terug of laat ik het staan.
 
Rood:
- Campo Viejo Rioja (Albert Heijn)
- La Botte (Carfour)

Wit:
- Portiragne Fascination: leren kennen op reis en met wat zoeken is die hier ook soms te vinden.
 
Terug
Bovenaan