Beste rook- en koolstofmelder

Is het belangrijk om die op te hangen of kunt ge die in principe ook gewoon ergens leggen?
Rook stijgt en blijft hangen aan het plafond. Dus als je detector daar hangt zal die eerder afgaan dan wanneer hij ergens op de kast ligt. Hoog aan de muur kan ook nog, maar is ook minder aan te raden omdat hij dan niet centraal in de kamer hangt.
 
Rook stijgt en blijft hangen aan het plafond. Dus als je detector daar hangt zal die eerder afgaan dan wanneer hij ergens op de kast ligt. Hoog aan de muur kan ook nog, maar is ook minder aan te raden omdat hij dan niet centraal in de kamer hangt.

Veel rookmelders moeten aan het plafond. Moet niet centraal in de kamer, maar wel misntens 50cm van muren bvb.
 
Enkel aan de CV-ketel. Daar staat er ene, maar opzich is die ook redelijk nutteloos aangezien de CV-ketel een gesloten systeem is en CO daar niet uit zou mogen kunnen ontsnappen.
En toch raden ze dat aan :p. Maar CO-meter detecteert dus geen gas blijkbaar :).
CO vergiftiging kan eigenlijk enkel voorkomen bij de eerste atmosferische gasketels zonder gedwongen afvoer. Ik vraag me af of er nog mensen zijn die zo'n ketels hebben hangen. Zelfs onze ketel van 19j oud (geen gesloten systeem, maar wel gedwongen afvoer) geeft geen gevaar voor CO vergiftiging. Wij hebben ook een rook/CO melder hangen bij de ketel (waar ook de droogkast staat), maar eigenlijk is dat niet nodig. Onze ketel zie ik ook niet zomaar in brand vliegen en onze droogkast is een warmtepompdroger dus die haalt helemaal geen hoge temperaturen. M'n vriendin strijkt ook in die ruimte, maar dat is een stoomstrijkijzer dus zoiets kan ook niet zomaar in brand vliegen als je die vergeet uit te zetten voor zover ik weet (tenzij het snoer beschadigd is). Zo'n melder dient eigenlijk ook meer voor uw gemoedsrust dan iets anders.
 
Terug
Bovenaan