Review: Like a Dragon: Infinite Wealth

Hier gaan we weer jongens en meisjes, wederom een review die ik gerust in de categorie ‘vrij overbodig’ zou durven te klasseren. De angel is namelijk dat Like a Dragon: Infinite Wealth, ook evengoed Infinite bagage als secundaire titel had kunnen krijgen. Dit is het nieuwe hoofdstuk in de Yakuza-franchise nadat nieuw hoofdpersonage Ichiban Kasuga het stokje overnam van oude rot Kazuma Kiryu. De verandering van de wacht ging weliswaar gepaard met een verandering van naam en een soort soft reboot wat het verhaal betreft, alleen blijft het dus wel degelijk het zoveelste deel in de steeds verder uitdijende Yakuza-franchise.

De inleiding geeft concreet weg dat de game verwacht dat je kennis hebt van de eerdere delen. Dat je dus toch zeker de volle zestig uur van Like a Dragon hebt gespeeld en bij voorkeur ook een groot deel van de andere spellen in de reeks. Infinite Wealth brengt namelijk personages uit lang vervlogen tijden terug en refereert vlotjes naar plotpunten uit vorige games, en doet dat zonder ook maar een moment het handje van nieuwkomers vast te houden. Dat maakt deze review dus overbodig. Tegen nieuwe spelers kan ik gewoon zeggen van op zijn minst eerst Like A Dragon te gaan spelen en dan eens terug te komen, en fans ... die kunnen ook dit deel weer blind kopen. Infinite Wealth is namelijk wederom een sterk nieuw hoofdstuk in het verhaal van Ichiban Kasuga.

dragon 3.jpg

Geduld is soms cruciaal

Alleen is het dus niet bepaald het meest uitnodigende spel, zeker niet in de eerste uren. Yakuza-games hebben er wel vaker een handje van weg om traag het plot op te bouwen, maar Infinite Wealth vraagt wel erg veel van de ongeduldige speler. Je glijdt van de ene uitgebreide cutscene in de andere, en stuwt door plotpunten en personages in iets wat bij momenten meer op een Netflix-show dan een effectieve videogame lijkt. Het vergt tijd en geduld van de speler, en hoe hard die op de proef gesteld of beloond wordt gaat dus wel degelijk hand in hand met je voorkennis van de reeks. Als je Like a Dragon hebt gespeeld, dan ben je al helemaal mee met de goedbedoelende losbol die Ichiban is, en raken de plotpunten in die eerste uren gewoon beter hun doel. Infinite Wealth is dan ook in alles een voortzetting van het verhaal, en geen introductie.

Het loopt echter los, dat doet het altijd in Yakuza-games. Kort door de bocht komt het erop neer dat Ichiban zijn baan en grote liefde verliest en op zoek gaat naar zichzelf en zijn verdwenen moeder op Hawaï. De zoektocht naar een ouder die hij nooit ontmoet heeft loopt echter niet van een leien dakje, want al snel na aankomst wordt onze held gedrogeerd en gevangen gezet en ontdekt hij dat hij niet de enige is die op zoek is naar zijn oude ma. Na uren pootjebaden in een rivier van set-up en achtergrondverhaal waarin je als speler wederom leert houden van het hoofdpersonage, word je eindelijk losgelaten in de oceaan van mogelijkheden en intrige die de game te bieden heeft

dragon 2.jpg

Fanservice bij de vleet

Het is al lang geen spoiler meer dat een groot fundament van deze game steunt op de samenwerking tussen Ichiban en veteraan van de reeks Kiryu, die noodgedwongen moeten samenwerken om het mysterie van een verdwenen moeder op te lossen. Het resultaat is een samensmelting van de nieuwelingen met de oude garde, en thema’s, plotpunten en personages van beide werelden die in elkaar versmelten. Het is allemaal behoorlijk ambitieus vanuit verhalend oogpunt, en lijkt bij momenten zelfs ietwat intimiderend en overdadig voor de meer casual fans van de reeks. In de praktijk pakt het echter goed uit. Ik kan niet genoeg benadrukken dat je echt wel Like a Dragon gespeeld moet hebben, maar je hoeft geen connaisseur van de volledige reeks te zijn om te genieten van het verhaal dat dit deel je presenteert.

Grote fans zullen sowieso losgaan op de vele knipogen naar oudere games die Infinite Wealth presenteert, maar geen kennis hebben van waar die voor staan doet gelukkig geen afbreuk aan de ervaring. En die ervaring, dat is uiteraard weer een ijzersterke verhaalvertelling middels uitgebreide cutscenes vol melodrama, humor en actie, afgewisseld met lekker over the top gameplay. Ja, het klinkt inderdaad alsof veel van je tijd met Infinite Wealth gespendeerd wordt met het kijken naar filmpjes, maar gelukkig valt er gaandeweg ook steeds meer zelf te spelen.

dragon 5.jpg

De beste gang is diepgang

Net als bij de voorganger voltrekt het knokken van Infinite Wealth zich turn-based, maar het is een stuk uitgebreider uitgewerkt in deze sequel. Dat je de positie van je party members kan bepalen tijdens hun beurt lijkt een kleine aanpassing, maar het opent wel een hele avenue aan nieuwe mogelijkheden. De positie van een personage tijdens een aanval heeft dan ook een impact op aangerichte schade en zet de deur open voor fijne combinaties. Je kan een vijand in de richting van een ander lid van je team schoppen, die vervolgens een stevige finisher uithaalt, of je kan een vijand in de richting van een stoel dwingen die vervolgens als wapen gebruikt kan worden en veel meer van dat soort leuks.

Koppel dat allemaal aan personages die elk hun unieke moves hebben die je kan opwaarderen, en je krijgt een behoorlijk diepgaand vechtsysteem. Het blijft nagenoeg de volledige speelduur dan ook indrukwekkend om je moves zo te positioneren dat je met een paar welgemikte aanvallen een gevecht beslist nog voor het de kans kreeg een probleem te worden. Vooral aanvallen in de rug in combinatie met speciale skills kunnen een verwoestend effect hebben op je tegenstanders. De diepgang trekt zich ook door naar je party, waarbij je de vrijheid hebt om spelenderwijs hun looks en moves steeds te blijven aanpassen zodat ze volledig passen bij je speelstijl. De makers hebben ook overduidelijk naar de kritiek geluisterd, want je moet een stuk minder grinden om beslagen op het ijs te verschijnen dan in vorige games in de reeks. De game geeft je af en toe een melding met het beoogde level voor je aan een opdracht begint, en in de praktijk zit je daar bij een normale speelstijl nooit veraf. Dat was vroeger wel eens anders bij Yakuza-games.

dragon 4.jpg

Mag het wat meer zijn?

Infinite Wealth voelt als een iets diepgaander meer van hetzelfde, maar de nieuwe setting voegt onmiskenbaar toch een frisse toets toe. De game laat je uiteraard drie uitgebreide steden verkennen, maar het is Honolulu die het meest in het oog springt. Ichiban ruilt de maatpakken die je doorgaans associeert met deze franchise in voor een paar shorts en flipflopsen en ruilt eveneens de met neon verlichte straten van Japan in voor zandstranden en vakantiegevoel. Dat zorgt voor een ongedwongen sfeer die stevig toevoegt aan de funfactor van de game. Of je nu op zoek gaat naar het perfecte Hawai-hemd om naar een luau te gaan, of je tijd in een van de vele zij-opdrachten steekt, met je Segway door Honolulu rijden is de reeks op zijn meest speels.

Infinite Wealth is een subtitel die ook van toepassing is op de schijnbaar eindeloze weelde aan activiteiten waarmee je je kan vermaken.


Zij-opdrachten. Het grote woord is eruit. Deze games staan dan ook bekend om hun brede waaier aan extra opdrachten en ideeën die op de speler afgevuurd worden, en ook op dat vlak stelt Infinite Wealth niet teleur. Je hebt sowieso al een vijftigtal optionele side-quests bovenop het enorm uitgebreide hoofdverhaal, om je volledig onder te dompelen in de wereld van Ichiban en Kazuma, maar ook twee rogue-like dungeons om te bedwingen. Is dat alles? Natuurlijk niet. Uiteraard is er ook karaoke, darts en gokken, een verrassend uitgebreide variant op Crazy Taxi, een dating sim, de mogelijkheid om klassieke SEGA-games te spelen in de arcade en meer van dat. En net wanneer je dacht dat je nou echt wel alles gehad had, krijg je de sleutels tot Dondoko Island toegereikt. Het is een in verval geraakt eilandje dat door Ichiban moet omgetoverd worden tot een luxueus vakantieresort. Dat betekent het wegwerken van afval, het opzetten van accommodaties en attracties en het lokken en tevreden houden van toeristen. Het heeft een eigen verhaallijn, doelstellingen en een menu en komt in feite neer op een liefdesbaby tussen Animal Crossing en Yakuza. Dat het slechts een onderdeel is van de uitgebreide puzzel die Infinite Wealth legt, toont aan hoe geschift deze game is.

dragon 6.jpg

Quasi foutloos

Zijn er dan geen minpunten aan dit nieuwe deel in de Like a Dragon-reeks? Om eerlijk te zijn, bitter weinig. Dit is een reeks die toegankelijk blijft voor nieuwkomers, maar toch vooral de grote hits blijft brengen voor de trouwe fans. Het gaat er van uit dat je dus wel degelijk wat kennis hebt van de personages, wat dit niet bepaald een ideaal startpunt maakt. Verder heb je het gekke gegeven dat er voor Engels gesproken taal andere stemacteurs gebruikt werden dan voor het Japans. Dat klinkt logisch, alleen zijn er dus momenten waarop een personage wisselt tussen Japans en Engels tijdens een conversatie en je duidelijk twee verschillende stemmen te horen krijgt. Voor een spel dat zoveel oog voor details heeft, is het steeds even schrikken wanneer dat gebeurt. Los daarvan is dit ook nu weer een sterk uitgewerkt deel in de reeks die fans blindelings in huis kunnen halen, voor nieuwkomers blijft het echter aan te raden om op zijn minst eerst Like a Dragon te spelen en je te verliezen in de meeslepende glorieuze waanzin van deze reeks.

Conclusie

Like a Dragon: Infinite Wealth is het nieuwe hoofdstuk in de saga van Ichiban Kasuga en levert spelers wederom tientallen uren aan melodrama, actie en verhaal om op te slurpen. Voor nieuwkomers ligt de drempel misschien een tikje te hoog, maar fans krijgen met dit deel een verfrissende nieuwe setting, gameplay met nog meer diepgang en een verhaal dat aanvoelt als de culminatie van jaren aan Yakuza-games.

Pro

  • De zon, zee en strand setting zorgt voor een frisse toets
  • Wederom tientallen uren aan sterke verhaalvertelling
  • De combat is een stuk diepgaander
  • De waaier aan extra content blijft je geboeid houden

Con

  • De drempel voor nieuwkomers is relatief hoog
  • De game heeft een aantal uren nodig om in gang te schieten
  • Stemmenwerk laat hier en daar wat steken vallen
8.5

Over

Beschikbaar vanaf

19 januari 2024

Gespeeld op

  1. Xbox Series X|S

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. Adventure
  3. JRPG

Ontwikkelaar

  1. Ryu Ga Gotoku Studio

Uitgever

  1. SEGA
 
Terug
Bovenaan