Alcoholvrije dranken

Tomski

Well-known member
Crowdfunder FE
Sinds ik dit jaar een goed voornemen genomen heb (en nog steeds volhou) om minder alcohol te drinken (deze maand zelfs nog niks gedronken) wou ik in dit topic wat ervaringen posten en lezen over de alcoholvrije varianten van onze speciaalbieren, pilsners en aanverwanten.

Tot nu toe heb ik Sportzot ontdekt en Cornet Oaked alcoholfree. Deze 2 smaken me toch enorm. Was geen fan van alcoholvrije pils maar deze speciaalvarianten zou ik toch met plezier drinken. Ok, ze zijn niet 100% alcoholvrij met hun 0,3% maar toch al beter dan de 8,5% versies voor de lever :laugh:

Wat zijn jullie ervaringen?

Ik lees ook dat er gins op de markt zijn gekomen die lekker zijn, tips daarover?
 
Zelf geen ervaringsdeskundige, maar ik heb een paar vrienden die steeds vaker alcoholvrij bier drinken en op basis van wat ik hen al cadeau gedaan heb, zijn dit hopelijk nuttige ervaringen:

  • Als je zoekt naar meer smaak zonder alcohol, zijn stouts/porters, bruine bieren en IPA's vaak een betere optie dan een gewone blonde of pils:
    • Brulo: o.a. dry hopped stout en verschillende DDH IPA's
    • Big Drop Brewing: o.a. brown ale en milk stout
    • Lervig No Worries: tussen IPA en pale ale
    • Nada Viven: IPA
    • Troubadour Zestra: behoorlijk bitter (35 IBU dacht ik) voor een niet- of laag-alcoholische IPA
    • Mash Gang - Sauvin Blanc: door de gebruikte Nelson Sauvin hop iets anders, zou zelfs wat richting droge witte wijn gaan
    • Nittenauer – The Wit: alcoholvrij witbier (geen Weissen maar effectief witbier met sinaasappelschil en koriander)
    • Nøgne Ø - Julefri: donker, kruidig kerstbier van 0°
    • Kromme Haring Sand Diver 0.3: alcohol-arme Gose, de enige waar ik tot nu toe weet van heb
    • Vandestreek - No sour losers: nog geen feedback van gekregen, maar dit is een alcohol-arme kettle sour, lijkt me ook wel interessant om meer smaak te krijgen
  • Voor wie het toch meer zoekt in de richting van blond of pils:
    • Insel Brauerei Surfers - Summer Ale. Wel lastiger te vinden nu Albert Heijn die niet meer verkoopt en een paar importeurs ermee gestopt zijn
    • Lefebvre Ana Hop: ergens tussen blond en IPA in, niet te bitter, viel vooral in de smaak bij de minder avontuurlijke bierdrinkers :)

Albert Heijn heeft een redelijk groot assortiment niet-alcoholische bieren en "sterke dranken" (die laatste nog niet geprobeerd) vergeleken met de andere supermarkten hier in de buurt.
Om alcoholvrij bier online te bestellen, vind ik https://www.ondernulpuntvijf.com/ wel een handige website, bij de meeste bieren staat ook smaak informatie zodat je wat beter weet wat je kan verwachten.
 
Beperkte ervaring met alcoholvrij bier. Veel van die pilsen of lichte blonde bieren (Affligem bv.) vind ik te zoet, er ontbreekt gewoon iets aan het smaakprofiel zonder de alcohol.

Sportzot vind ik inderdaad nog goed te drinken. Als soortement IPA vind ik Pico Nova van Brussels Beer Project ook wel ok, hun Pico Bello vind ik te fruitig/zoet. Ik ga zeker dat lijstje van @Noctilucus eens bestuderen.
 
Ik vind de Leffe lekker (smaakt quasi hetzelfde als de versie met alcohol) en Jupiler ook. Sportzot is ook goed maar wel een heel pak duurder.

Ik drink zelf ook graag de alcoholvrije martini (die rode). Al is dat wel heel bitter en even wennen de eerste keer.
 
In België zijn er tegenwoordig ook wel lekkere varianten. Sportzot, La Chouffe, zelfs Leffe 0.0, zijn inderdaad wel te drinken. Ik heb wel dikwijls het gevoel van die "bieren" dat 1tje meer dan genoeg is. Die smaken zijn gelijk zo overwegend en zwaar dat het tegen het einde mij tegensteekt. Leffe 0.0 heeft bv zo een vanille-achtige smaak.

AH is inderdaad wel de winkel om alcoholvrij bier te kopen. NL staat daar echt al zeer ver mee, heel veel varianten, verschillende stijlen NA en dat zie je daar wel in de keuze die er is. Die website van @Noctilucus kende ik nog niet, toch ook eens proberen om eens wat meer NA bieren te verkennen.
 
Ik ondertussen al 13 maand gestopt met alcohol. Drink hier t vaakst Leffe 0,0. Ook de Warsteiner alcoholfrei is een lekkere pils voor uit het flesje te drinken (< 0.4)

Qua "gin" zou de Fryns ne aanrader zijn.
Zelf wel nog niet geprobeerd.
 
Laatst bewerkt:
In België zijn er tegenwoordig ook wel lekkere varianten. Sportzot, La Chouffe, zelfs Leffe 0.0, zijn inderdaad wel te drinken. Ik heb wel dikwijls het gevoel van die "bieren" dat 1tje meer dan genoeg is. Die smaken zijn gelijk zo overwegend en zwaar dat het tegen het einde mij tegensteekt. Leffe 0.0 heeft bv zo een vanille-achtige smaak.

AH is inderdaad wel de winkel om alcoholvrij bier te kopen. NL staat daar echt al zeer ver mee, heel veel varianten, verschillende stijlen NA en dat zie je daar wel in de keuze die er is. Die website van @Noctilucus kende ik nog niet, toch ook eens proberen om eens wat meer NA bieren te verkennen.
Klopt wel, NA bieren hebben vaak een veel aanwezigere smaak waardoor je minder de ene na de andere binnen kapt (en het ontbreken van een verslavende stof zal ook wel helpen :p).

Algemeen geldt wel: Als je alcoholvrij bier drinkt, bekijk dat dan als een "eigen" drank. Als je gaat vergelijken met de alcoholversie ga je altijd teleurgesteld zijn omdat het zelden zo smaakt. Maar op zichzelf zijn er best veel lekkere te vinden.
 
vandestreek playground IPA is zeker geen straf om te drinken. Lowlander (verkrijgbaar bij AH) heeft ook een paar deftige NA bieren.

Athletic brewing company brouwt enkel NA bieren en deze zouden zeer lekker zijn. Wel nog niet zelf geprobeerd.
 
Fony's, het alcoholvrije alternatief van Pony's is ook de moeite. Geweldig design van het blikje ook als je ze naast elkaar legt.
 
Qua gewone 0,0 pils vind ik carlsberg de beste. Qua "speciaalbieren" moet je idd kijken naar de speciale, fruitige, zure smaken zoals die Viven IPA. Die benaderen het best de echte smaak. Sportzot, Cornet oaked, Affligem 0,0 en Leffe (0,0) vind ik echt niet te drinken. Vraag is natuurlijk als je zo dicht mogelijk bij een echte biersmaak wilt geraken of gewoon een alternatief die losstaat van bier (maar dan drink ik liever een tonissteiner ofzo).
 
Mijn favoriete 0.0 pils is die van Cristal !

Verder grote fan van Ramon: brouwerij Roman maar recept komt van de proefbrouwerij in Lochristi. Algemeen weten die laatste heel goed waarmee ze bezig zijn. Veel andere alcoholarme bieren van daar zijn erg goed. De Duitsers zijn ook heel goed imo (diverse Hefeweissen 0%).

Sportzot, Leffe, Affligem etc. vind ik daarentegen echt niet goed. Veel te flets of zoet van smaak.
 
Ik kom mij hier eens even moeien gezien ik ook in een 'alcoholvrij experiment' zit van onbepaalde duur. Inmiddels een maand ver.

Zonder al te veel uit te wijken, heb ik mij wat verdiept in de negatieve effecten van slechte gewoontes betreffende alcohol, en als zelfverklaarde bourgondiër kon ik er wel een aantal verzetten op weekbasis.

Voordelen tot nu toe: (om toch ff reclame te maken)

- Betere slaap, meer energie, minder hard snurken (volgens mijn wederhelft), sportprestaties verbeteren, meer concentratie op het werk, minder last van buik/darmen, gezondere huid, minder stinken, meer bewust van de smaak van je eten, geldbesparing, vrijheid op vlak van autorijden, ...

Maar de laatste dagen wel voor het eerst een 'moeilijk moment' gekend, in de zin van het op zoek zijn naar eens iets anders om te drinken dan een cola zero bv. Dus kom ik hier eens kijken. Carlsberg 0,0 ken ik al van in de zomer, lekker verfrissend. Maar nu niet echt iets voor in de winter na het eten 's avonds.

Enige waar ik wat voor vrees, is dat ik zo de gewoonte van een biertje 's avonds terug ga 'heractiveren', en dan vroeg of laat toch weer 'gewoon' bier de plaats zal innemen.
 
Al meerdere keer een alcoholvrije maand gedaan, maar heel veel verschil merk ik eerlijk gezegd niet. Heel veel drink ik niet (denk ik). Tijdens de week nooit. De vrijdagavond dan 1 (max 2) streekbier, de zaterdag 2 en de zondag 1 (of zelfs geen dikwijls). En de "zware" avonden met de vrienden zijn ook zeer beperkt de laatste jaren, stuk of 5 in een jaar.
Groter probleem is chocolade :/
 
Al meerdere keer een alcoholvrije maand gedaan, maar heel veel verschil merk ik eerlijk gezegd niet. Heel veel drink ik niet (denk ik). Tijdens de week nooit.
Hier 1e keer Dry January. Ik drink ook niet zoveel. Ongeveer een fles wijn per week(end), soms iets meer.
Ik merk eigenlijk niks na bijna 28 dagen. Ja, fruitsap/agrume(zero)/limonade(zero) is goedkoper dan wijn, dus je bespaart wat geld. Of het ook zoveel gezonder is? Water vind ik helaas maar niks.

Het Nieuwsblad heeft dit weekend 12 alcoholvrije gins getest.
Beste volgens sommelier Deborah Hellburg was "Nona June premium non-alcoholic spirit, 9 botanicals" : 9/10 (te vinden oa in Delhaize)
(de hier genoemde Fryns is niet getest)
 
De beste die ik nu toe gedronken heb:
Sportzot
Vandestreek non alcoholisch
Jopen non
Het ij non ipa

Nona gember is ook goed voor mocktail te maken.
 
Fony's, het alcoholvrije alternatief van Pony's is ook de moeite.
Vind ik persoonlijk echt een van de mindere uit de koker van De Proefbrouwerij.

Favorieten die ik nog regelmatig in huis haal: Boer Bloem, Mikkeler Energibajer, Sunny Moon en Viven Nada IPA

Vervangers voor gin: Nona June geldt als de gold standard, al vind ik dat Opius Amaro die nog overtreft qua smaakpalet.
 
Vind ik persoonlijk echt een van de mindere uit de koker van De Proefbrouwerij.

Favorieten die ik nog regelmatig in huis haal: Boer Bloem, Mikkeler Energibajer, Sunny Moon en Viven Nada IPA

Vervangers voor gin: Nona June geldt als de gold standard, al vind ik dat Opius Amaro die nog overtreft qua smaakpalet.
Energibajer zie ik ook regelmatig op de kaart in de horeca en is ook de moeite. Die andere zal ik eens op letten!

Thuis drink ik enkel water. :unsure:

Wat is jullie mening over Thrive? Alcoholvrij bier met extra proteïnen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan