Wie werkt er deeltijds als 4/5 en welke invloed heeft dat op je leven?

Ik heb onlangs een leidinggevende functie gekregen, en mijn collega's vertellen mij dat ik hierdoor geen 4/5de kan werken.
Kunnen ze dit inderdaad weigeren voor bepaalde functies?

Geen idee welke redenering hier achter zit. Misschien omdat ik een soort veiligheidsfunctie heb, zo zou ik ook bij een staking ook gewoon op de werkvloer aanwezig moeten zijn.
Hangt af van paritair comité en type tijdskrediet/thematisch verlof
 
Ik heb onlangs een leidinggevende functie gekregen, en mijn collega's vertellen mij dat ik hierdoor geen 4/5de kan werken.
Kunnen ze dit inderdaad weigeren voor bepaalde functies?
Bij ons vallen dit soort constructies weg van zodra je onder kader valt (manager en hoger).
 
Je kan gewoon in ignore mode gaan tov je werkgever en zeggen: Ik werk 4/5de en klaar. (bijvoorbeeld)
Dreigt je werkgever dan je C4'ke? Gewoon zeggen: OK! Trek dan uwe plan.

Dat het werk blijft liggen en niet klaar geraakt? Not your problem. De werkgever moet zijne plan maar trekken. Voila probleem opgelost.

OK dat vereist een zekere attitude en ik weet het: Dat is moeilijk voor jou. Maar als je straks uitvalt met ne burn-out is dat dan beter?
 
De manier hoe een bedrijf kan organiseren om PM's 4/5de te geven is indien in plaats van dat een PM 10 dossiers heeft ( conform vb Mac-BC), dat een PM 20 dossiers heeft die hij deelt met een andere PM en waar beiden op de hoogte moeten zijn van alles. Waarbij je een kort overlegmoment hebt elke week vb de dag voor de 4/5de om op die manier de overhandiging te doen. In principe moet zo een overhandiging dan niet zo lang duren. Het neemt enkel veel tijd in beslag indien je iemand van niets moet up to date brengen.

Is een andere manier van werken. En het is niet altijd gemakkelijk. Maar het kan. Het grootste voordeel is dat dit beter is voor het bedrijf op het moment dat er een probleem is. Aangezien er altijd een back-up is.

In ieder geval ik ben ook geen voorstander van 4/5de maar dat is eerder omdat het probleem ervan bij mij ligt. Ik heb problemen om zaken los te laten. Net zoals dat ik al altijd zelfs tijdens mijn verlof moeite heb om mijn mails niet te bekijken / op te volgen en de neiging heb zaken al onmiddellijk recht te zetten ipv het een eigen leven te laten leiden tot nadat mijn verlof beëindigd is. En omdat ik opkeek tegen het verwerken van de vroegere 1000-2000 mails die er na 2 weken in mijn mailbox aanwezig waren. En de tijd die het innam om die achterstand weg te werken na een dergelijk verlof tussenin het krijgen van de dringende telefoons, vergaderingen, deadlines, etc... Het nadeel van dat systeem voor mij persoonlijk is ook dat je niet gewoon het kan afhandelen hoe jij het wilt, je moet altijd rekening houden met die 2de projectmanager. En daarmee op 1 lijn zitten of zo voelt het toch aan).
 
Ik werk sedert oktober 4/5 en neem die dag op een atypische dag, de dinsdag. De reden daarvoor is simpel: er vallen relatief veel feestdagen in 2024 op een aansluitende dag waardoor ik makkelijk dan een extra verlengd weekend heb :).

Ik sport veel en hierdoor kan ik een van mijn lange weekendtrainingen op die dinsdag plannen. Het gevolg is dat ik dus in het weekend meer tijd heb voor het gezin.

Ik overweeg in de zomer wel 4,5/5e omdat ik dan 's middags kan trainen en het langer klaar is.

't Is gewoon een goed systeem. Ergens vraag ik me wel af hoe betaalbaar dit allemaal is voor de overheid en de werkgevers, maar ik denk dat er daar ook een grote maatschappelijke winst mee te boeken valt omdat (jonge) ouders beter voor hun kinderen kunnen zorgen, minder gestresseerd zijn en daardoor uiteindelijk minder uitvallen.

En @mac bc, neem het aan: als ex-projectleider bouw en al enkele ervaringen in andere jobgebieden: er bestaan alternatieven en ge maakt vooral uzelf kapot. Zo'n continue stress en verschrikkelijk nefast voor de gezondheid.
 
Ik werk sedert oktober 4/5 en neem die dag op een atypische dag, de dinsdag. De reden daarvoor is simpel: er vallen relatief veel feestdagen in 2024 op een aansluitende dag waardoor ik makkelijk dan een extra verlengd weekend heb :).

En het jaar erop ga je dan ook de dinsdagen houden? Of herbekijk je dat per jaar?
Als je dat per jaar zou herbekijken dan zou ik het daar toch enorm moeilijk mee hebben. Zeer oncollegiaal en eigenlijk ook weer maximaal profiteren van de werkgever. Want iedereen schreeuwt tegenwoordig graag over alle rechten maar zelden over hun plichten natuurlijk.

Vind dat toch enorm krom. Stel dat je in de retail werkt, heb je ook recht op vrije dagen. Doorgaans dus een zondag en dan een random dag naar keuze. Zou nogal een storm zijn als blijkt dat de werkgever uw overige vrije dag wil zetten op maandagen zodoende een groot deel toevallig samenvallen met verlengde weekends en je dus toch sowieso had thuisgezeten. Is enkel eenrichtingsverkeer als het de mensen goed uitkomt natuurlijk maar naar correctheid vind ik dit enorm bleh al heb ik wel begrip waarom je het doet.
Mits je dit niet herbekijkt dan is dat geen issue natuurlijk. Het ene jaar you win some, het andere you lose some.
 
En het jaar erop ga je dan ook de dinsdagen houden? Of herbekijk je dat per jaar?
Als je dat per jaar zou herbekijken dan zou ik het daar toch enorm moeilijk mee hebben. Zeer oncollegiaal en eigenlijk ook weer maximaal profiteren van de werkgever. Want iedereen schreeuwt tegenwoordig graag over alle rechten maar zelden over hun plichten natuurlijk.

Vind dat toch enorm krom. Stel dat je in de retail werkt, heb je ook recht op vrije dagen. Doorgaans dus een zondag en dan een random dag naar keuze. Zou nogal een storm zijn als blijkt dat de werkgever uw overige vrije dag wil zetten op maandagen zodoende een groot deel toevallig samenvallen met verlengde weekends en je dus toch sowieso had thuisgezeten. Is enkel eenrichtingsverkeer als het de mensen goed uitkomt natuurlijk maar naar correctheid vind ik dit enorm bleh al heb ik wel begrip waarom je het doet.
Mits je dit niet herbekijkt dan is dat geen issue natuurlijk. Het ene jaar you win some, het andere you lose some.
In mijn beperkte ervaring win je redelijk weinig door "vriendelijk te willen zijn" tov het systeem, gelijk welk systeem. Gebruik wat er is zolang het er is.
 
In mijn beperkte ervaring win je redelijk weinig door "vriendelijk te willen zijn" tov het systeem, gelijk welk systeem. Gebruik wat er is zolang het er is.
Uw werkgever, zeker als het lokale KMO's zijn, is niet 'het systeem'...

Niets persoonlijk maar ik kots van dergelijk egoistische mindset. Iedereen wil altijd correct behandeld worden maar o wee als het is in de andere richting verwacht wordt. Uw werkgever moet ook in overleg gespreid vaderschapsverlof goedkeuren. Als dat niet gebeurt omdat het niet haalbaar is (de reden waarom dit ook zo opgesteld is bij wet), dan is het kot te klein. Solidariteit gaat toch in twee richtingen? Snap de moderne werknemermentaliteit echt niet meer.
 
Uw werkgever, zeker als het lokale KMO's zijn, is niet 'het systeem'...

Niets persoonlijk maar ik kots van dergelijk egoistische mindset. Iedereen wil altijd correct behandeld worden maar o wee als het is in de andere richting verwacht wordt. Uw werkgever moet ook in overleg gespreid vaderschapsverlof goedkeuren. Als dat niet gebeurt omdat het niet haalbaar is (de reden waarom dit ook zo opgesteld is bij wet), dan is het kot te klein. Solidariteit gaat toch in twee richtingen? Snap de moderne werknemermentaliteit echt niet meer.

Hier moet dat zelfs maar per kwartaal doorgegeven worden, waardoor er nog eens creatief wordt omgegaan met verlof en educatief verlof (nu VOV) door sommigen indien het 1 of het andere niet wordt goedgekeurd.
 
Uw werkgever, zeker als het lokale KMO's zijn, is niet 'het systeem'...

Niets persoonlijk maar ik kots van dergelijk egoistische mindset. Iedereen wil altijd correct behandeld worden maar o wee als het is in de andere richting verwacht wordt. Uw werkgever moet ook in overleg gespreid vaderschapsverlof goedkeuren. Als dat niet gebeurt omdat het niet haalbaar is (de reden waarom dit ook zo opgesteld is bij wet), dan is het kot te klein. Solidariteit gaat toch in twee richtingen? Snap de moderne werknemermentaliteit echt niet meer.
Hij zegt "een systeem", niet "het" en doelt op het type principiële werknemer dat eerst aan al de rest denkt, en als gevolg wordt uitgebuit door werkgever en collega's.

Veel mensen hun respons daarop is profiteren waar het kan. Dat is menselijk, geen eigenschap van werknemers. Het is een spijtige zaak, maar met de leeftijd worden velen cynisch.

Er is verder niets modern aan die mentaliteit hoor, jij zit gewoon aan de andere kant van de tafel. Beiden kanten van die tafel worden in toom gehouden door de wet, en dat is maar goed ook.
 
Hij zegt "een systeem", niet "het" en doelt op het type principiële werknemer dat eerst aan al de rest denkt, en als gevolg wordt uitgebuit door werkgever en collega's.

Veel mensen hun respons daarop is profiteren waar het kan. Dat is menselijk, geen eigenschap van werknemers. Het is een spijtige zaak, maar met de leeftijd worden velen cynisch.

Er is verder niets modern aan die mentaliteit hoor, jij zit gewoon aan de andere kant van de tafel. Beiden kanten van die tafel worden in toom gehouden door de wet, en dat is maar goed ook.
Hij zegt weldegelijk het systeem.
Uitbuiting van de werkgever? We leven hier niet in de tijd van priester Daens e zeg.

En mensen hun respons is profiteren waar het kan? Dat is gewoon een idiote mentaliteit. Dus omdat 1 iemand van de brug springt, spring je erachter? Zo komen we als maatschappij natuurlijk nergens. ''Als diene da doet, dan ik ook zenne''.

In toom gehouden door de wet? Beide kanten? You're joking right? :)
Er is zo een ongezonde balans aan rechten/plichten van werkgevers tov werknemers.
 
Uw werkgever, zeker als het lokale KMO's zijn, is niet 'het systeem'...

Niets persoonlijk maar ik kots van dergelijk egoistische mindset. Iedereen wil altijd correct behandeld worden maar o wee als het is in de andere richting verwacht wordt. Uw werkgever moet ook in overleg gespreid vaderschapsverlof goedkeuren. Als dat niet gebeurt omdat het niet haalbaar is (de reden waarom dit ook zo opgesteld is bij wet), dan is het kot te klein. Solidariteit gaat toch in twee richtingen? Snap de moderne werknemermentaliteit echt niet meer.

Daarom ook dat ik zeg 'gelijk welk systeem'. Ik hoor het u graag zeggen hoor, maar ga jij (als bedrijfseigenaar dan neem ik aan?) niet elke regel uitvissen en gebruiken om zo min mogelijk af te dragen? We hebben hier hopen topics over hoe je uw inkomsten moet optimaliseren. Hoe je zoveel mogelijk uit gelijk welke regeling of systeem kan halen. Dus ik snap het probleem niet echt. Maar soit, als jij dan die ene uitzondering bent die goed wetend extra geld naar de staat laat gaan of minder aanrekent dan hij kan, mea culpa.

Als je iets op tafel laat liggen gaat er (bijna nooit) iemand achter u lopen om te zeggen dat je het vergeten bent. Ik ben 100% voor correct in beide richtingen. Als jij bijvoorbeeld elk jaar ( of kwartaal) uw vrije dag mag aanpassen waarom zou je dat dan niet doen? Wat je niet moet doen is foefelen, maar de systemen gebruiken die er zijn - of het nu door uw dagen creatief te plannen of een boekhouder te betalen- daar is niks mis mee.
 
Laatst bewerkt:
En het jaar erop ga je dan ook de dinsdagen houden? Of herbekijk je dat per jaar?
Als je dat per jaar zou herbekijken dan zou ik het daar toch enorm moeilijk mee hebben. Zeer oncollegiaal en eigenlijk ook weer maximaal profiteren van de werkgever. Want iedereen schreeuwt tegenwoordig graag over alle rechten maar zelden over hun plichten natuurlijk.
Waarom? Ik ga dat bekijken volgens hoe het mij uitkomt, ja.

Ik heb zo goed als 100% zelfstandigheid in mijn doen en laten in mijn job. Ik kan zelf retroactief een dag verlof zetten bijvoorbeeld.

Ik begrijp daarentegen wel dat dan in veel jobs heel anders kan liggen. Maar ik ken ook genoeg gewiekste bedrijfsleiders/managers die hun bedrijfscultuur zo organiseren dat dingen zoals ouderschapsverlof bij ongeschreven regel verboden zijn. Mijn laatste baas was er zo eentje omdat ik zei dat dat een van redenen was dat ik vertrok hij vlakaf zei dat hij dat in de toekomst misschien wel ging toestaan omdat hij toch weet dat zijn projectleiders dan evenveel werk moeten verzetten, maar hij ze dan minder zou moeten betalen.

Godzijdank is het een arbeidsmarkt waar de kracht bij de werknemers ligt. Ik was vroeger nogal rechts van aard (ik kom uit een gezin van generaties zelfstandigen), maar hoe langer hoe meer word ik linkser op arbeidsvlak. Zeker in de bouwsector gebeuren er dingen met, vaak buitenlandse, arbeiders die 19e eeuws zijn. Gewoon omdat ze inwisselbaar zijn. Maar da's een andere discussie.
 
Mja, als ge als werkgever al gefrusteerd zijt omdat ge als werknemer een paar dagen op het jaar “wint”.

Meh. Als het verder een goeie werkkracht is, maakt dat allemaal toch niet zoveel uit?
 
Ik snap zelfs niet waarom dat egoistisch is. Hij maakt zo meer verlengde weekends. Maar uiteindelijk werkt hij nog altijd evenveel dagen als die werknemer die zijn vrije dag op vrijdag legt, toch? Tis niet (vermoed ik) dat zijn collega’s zich constant moeten zitten aanpassen omdat hij elk kwartaal een andere dag neemt.

Als je de parking van ons kantoorgebouw bekijkt zou de werkgever blij moeten zijn dat er eens wat anders genomen wordt als vrije dag dan vrijdag of woensdag.
 
4/5e sinds een paar maanden. Mijn vrije dag is de maandag: ik was het beu om mij op zondag (en soms al vanop zaterdag) op te jagen dat ik terug moest gaan werken.

Ik heb geen kinderen en mijn weekends zijn meestal goed gevuld met alleen maar persoonlijke zaken zoals gamen, lezen, wandelen en nog allerhande hobby's, dat ik serieus het gevoel begon te krijgen dat mijn werk serieus mijn privéleven in de weg stond. Daarmee de keuze van 4/5e.

Dit heeft tot nu toe mijn leven serieus in positieve zin veranderd. Mijn werkweken vliegen voorbij. Op zondagavond is het voor mijn nog maar bij wijze van spreken zaterdagavond. Als ik begin te werken is het al dinsdag. Mijn 2e werkdag is het al woensdag, enzoverder.

Kost mij een pak geld, maar wat ik ervoor in de plaats terugkrijg is onbetaalbaar.
 
Ik ben ook aan 4/5de begonnen op maandag (ouderschapsverlof), hier werd geen probleem van gemaakt in een management functie (kader + leidinggevend).
Wel toegeven, met het afwerken van een recent project, verwacht ik niet de nood aan workload verlaging.

Heb het voor mezelf gedaan. Het leven was grotendeels werk + kinderen geworden, zeer weinig tijd voor hobbies en interesses tenzij ik er echt laat voor op bleef en het mezelf bekloeg de volgende ochtend. Zeker aangezien de nachten nog niet rustig geworden zijn... Dankzij wat meer tijd voor mezelf, probeer ik er ook minder vanonderuit te muizen bij de kindjes. 😅
 
En het jaar erop ga je dan ook de dinsdagen houden? Of herbekijk je dat per jaar?
Als je dat per jaar zou herbekijken dan zou ik het daar toch enorm moeilijk mee hebben. Zeer oncollegiaal en eigenlijk ook weer maximaal profiteren van de werkgever. Want iedereen schreeuwt tegenwoordig graag over alle rechten maar zelden over hun plichten natuurlijk.
Deze snap ik niet goed. Het enige wat je doet is ervoor zorgen dat je die wettelijke feestdag krijgt waar je recht op hebt...
 
Terug
Bovenaan