Wie werkt er deeltijds als 4/5 en welke invloed heeft dat op je leven?

Hier vanaf januari tot en met mei ouderschapsverlof op dinsdag omdat er dan geen plaats is in de kinderopvang. De bedoeling is dat ik de rest in 9/10 zal opnemen wanneer onze zoon naar school gaat. Ik ga die vijf maanden niets anders inplannen dan quality time met meneertje.
 
Er is zo een ongezonde balans aan rechten/plichten van werkgevers tov werknemers.

Je moet tegenwoordig eens een meeting willen inplannen. De ene is er niet op maandag, de andere niet op woensdag, op vrijdag is er niemand meer sinds corona bij wijze van spreken.

Ik hou er laatste tijd geen rekening meer mee. Ben je er niet? Jammer ! Het is niet aan de voltijdsen om zich al te vaak te moeten aanpassen aan deeltijdse regimes.
 
Je moet tegenwoordig eens een meeting willen inplannen. De ene is er niet op maandag, de andere niet op woensdag, op vrijdag is er niemand meer sinds corona bij wijze van spreken.

Ik hou er laatste tijd geen rekening meer mee. Ben je er niet? Jammer ! Het is niet aan de voltijdsen om zich al te vaak te moeten aanpassen aan deeltijdse regimes.
Dat klinkt dan ook niet als een meeting waar die mensen noodzakelijk bij moeten zijn?
 
4/5e sinds een paar maanden. Mijn vrije dag is de maandag: ik was het beu om mij op zondag (en soms al vanop zaterdag) op te jagen dat ik terug moest gaan werken.

Ik heb geen kinderen en mijn weekends zijn meestal goed gevuld met alleen maar persoonlijke zaken zoals gamen, lezen, wandelen en nog allerhande hobby's, dat ik serieus het gevoel begon te krijgen dat mijn werk serieus mijn privéleven in de weg stond. Daarmee de keuze van 4/5e.

Dit heeft tot nu toe mijn leven serieus in positieve zin veranderd. Mijn werkweken vliegen voorbij. Op zondagavond is het voor mijn nog maar bij wijze van spreken zaterdagavond. Als ik begin te werken is het al dinsdag. Mijn 2e werkdag is het al woensdag, enzoverder.

Kost mij een pak geld, maar wat ik ervoor in de plaats terugkrijg is onbetaalbaar.

Zeer goede keuze met die maandag! Zelf zou ik de woensdag uitkiezen, dan heb je 2 dagen werken, ne vrije dag, weer 2 dagen werken en dan weekend.

Wat ik me afvraag, en ieder ander kan deze vraag beantwoorden: wat als uwe vaste vrije dag op een feestdag valt? Ergens vind ik het logisch dat je dan gewoon pech heb, maar ik vind het evengoed logisch dat ge die feestdag op een andere dag mag benutten.
 
Zeer goede keuze met die maandag! Zelf zou ik de woensdag uitkiezen, dan heb je 2 dagen werken, ne vrije dag, weer 2 dagen werken en dan weekend.

Wat ik me afvraag, en ieder ander kan deze vraag beantwoorden: wat als uwe vaste vrije dag op een feestdag valt? Ergens vind ik het logisch dat je dan gewoon pech heb, maar ik vind het evengoed logisch dat ge die feestdag op een andere dag mag benutten.
Ben ik ook benieuwd naar maar ik vermoed dat je inderdaad 'pech' hebt dat je die dag sowieso niet werkt, zo is het voor onze mensen die niet fulltime werken in ieder geval.
 
Een ander enorm groot voordeel is dat men met deze extra dag(en) een bijberoep kan uitoefenen en zo een business kan proberen op te bouwen. Veel makkelijker dan onder een full time regime.
 
Volgend jaar ga ik toch ook eens vragen aan de werkgever of ze niet kunnen uitrekenen hoeveel ik verlies als ik 4/5de ga werken. Normaal kan Sdworks dat wel 100% correct uitrekenen niet? Als dat doenbaar is ga ik dat vanaf mijn 50ste toch ook doen.

Maar dat hangt dus af van de gezondheid en / of hoeveel netto ik ga verliezen.
 
Ik heb nog nooit voltijds gewerkt. Meestal 4/5. Je past je leven aan. Hoe meer je werkt hoe meer je vindt dat je je iets mag permitteren want je werkt er toch voor. Dus hoe minder zuinig je wordt. Omgekeerd werkt dit ook. Door meer vrije tijd te hebben kun je zuiniger worden. Zo werkt het dus toch bij ons gezin. In verschillende fases in ons leven hebben wij ons als gezin aangepast. Halftijds werk mijn vrouw en Ik 3/4 als kinderen klein waren en er zodoende bijna geen kinderopvang nodig was en nu elk rond de 4/5 werken. Die vrijheid is er altijd en nooit die financiële druk geweest alhoewel er een periode van twee leningen was maar steeds beheersbaar.
 
Zeer goede keuze met die maandag! Zelf zou ik de woensdag uitkiezen, dan heb je 2 dagen werken, ne vrije dag, weer 2 dagen werken en dan weekend.

Wat ik me afvraag, en ieder ander kan deze vraag beantwoorden: wat als uwe vaste vrije dag op een feestdag valt? Ergens vind ik het logisch dat je dan gewoon pech heb, maar ik vind het evengoed logisch dat ge die feestdag op een andere dag mag benutten.

Pech ja. Malchance.

Als ik echter toch op mijn 4/5e gaan werken (tot nu toe 1 keer uitzonderlijk voorgevallen en dat was dan nog wegens teambuilding), dan is die dag intern te recupereren.
 
Zeer goede keuze met die maandag! Zelf zou ik de woensdag uitkiezen, dan heb je 2 dagen werken, ne vrije dag, weer 2 dagen werken en dan weekend.

Wat ik me afvraag, en ieder ander kan deze vraag beantwoorden: wat als uwe vaste vrije dag op een feestdag valt? Ergens vind ik het logisch dat je dan gewoon pech heb, maar ik vind het evengoed logisch dat ge die feestdag op een andere dag mag benutten.
is effectief pech. Daarom dat in principe dinsdag, woensdag of vrijdag de beste dagen zijn voor 4/5e te werken:
- maandag is niet interessant wegens paasmaandag + pinkstermaandag en daarenboven hebben sommige bedrijven de regel dat een feestdag in het weekend altijd collectief verplaatst wordt naar de maandag.
- donderdag heb je hemelvaart
 
Een ander enorm groot voordeel is dat men met deze extra dag(en) een bijberoep kan uitoefenen en zo een business kan proberen op te bouwen. Veel makkelijker dan onder een full time regime.
met die opmerking dat 4/5e mét een uitkering tijdskrediet én een bijberoep normaal niet mogelijk is. Voltijds ouderschapsverlof is wel te combineren met een reeds bestaand bijberoep. Mogelijks neem ik daarom dit jaar 1 maand time off, om iets langer op reis te gaan dan normaal.
 
Zeer goede keuze met die maandag! Zelf zou ik de woensdag uitkiezen, dan heb je 2 dagen werken, ne vrije dag, weer 2 dagen werken en dan weekend.

Wat ik me afvraag, en ieder ander kan deze vraag beantwoorden: wat als uwe vaste vrije dag op een feestdag valt? Ergens vind ik het logisch dat je dan gewoon pech heb, maar ik vind het evengoed logisch dat ge die feestdag op een andere dag mag benutten.
Zoals hier al gezegd: die ben je kwijt.

De ADV dagen bij ons liggen vast, maar die kan je dus wel recupereren. Zo was afgelopen dinsdag 2/01 zo'n dag.
 
is effectief pech. Daarom dat in principe dinsdag, woensdag of vrijdag de beste dagen zijn voor 4/5e te werken:
- maandag is niet interessant wegens paasmaandag + pinkstermaandag en daarenboven hebben sommige bedrijven de regel dat een feestdag in het weekend altijd collectief verplaatst wordt naar de maandag.
- donderdag heb je hemelvaart
Dat was mijn gedacht ook (pech + welke dagen het best zijn voor niet-werkdag).

Enigste reden dat ik logica zag dat je een feestdag op je vrije dag mag inhalen is vanwege 1 of andere wet die ik niet ken. Maar die is er dus niet.

Eveneens ook een reden waarom ik de woensdag zou uitkiezen. Niet alleen omdat je dan 2 keer 2 dagen werkt, maar ook omdat ik gemerkt heb dat de woensdag zeer zelden een feestdag kan zijn. Nu goed, je werkgever moet vast ook akkoord zijn welke dag je wilt uitkiezen. :)
 
Ik vraag mij toch af waarom België zo weinig jobs deeltijds kunnen/mogen, zeker als hooggeschoolde.
Als ik vergelijk met andere landen zoals Nederland ofzo leven wij op dat vlak nog altijd in 1920: jobs met een zeker 'niveau' kunnen alleen maar voltijds.
 
Ik vraag mij toch af waarom België zo weinig jobs deeltijds kunnen/mogen, zeker als hooggeschoolde.
Als ik vergelijk met andere landen zoals Nederland ofzo leven wij op dat vlak nog altijd in 1920: jobs met een zeker 'niveau' kunnen alleen maar voltijds.
Zijn er daar cijfers van? Ik kom bij veel van mijn klanten mensen tegen die 4/5 doen.
 
Hier loopt 4/5e binnenkort af en erna ga ik voor een jaar voltijds.
Reden: van functie veranderd (promotie) en het eerste jaar wordt beschouwd als inwerktijd waarbij een verlaagd cijfer moet behaald worden.
Maar dat cijfer is voor iedereen hetzelfde, ongeacht of je 4/5e of voltijds werkt. Dan ga ik voor 5 dagen om mijn werk af te hebben ipv 4.
Met als plan om volgend jaar in januari opnieuw 4/5e te werken.

4/5e werken is, zeker met jonge kinderen in huis, zalig. Het geeft ademruimte en vermindert de ratrace.
 
Ik moet hier toch ook eens gaan rekenen denk ik. Zit nog met 2x ouderschapsverlof en de oudste wordt 7 jaar.
Ik heb ook wel de woensdag op het oog om zo een onderbreking te hebben in u week, maar het maandag gevoel niet moeten hebben in de IT-sector, daar heb ik toch ook wel wat voor over :woohoo:

Misschien vanaf september dan, aangezien ik nu nog 125u VoV heb die op mag tegen eind juni.
 
Terug
Bovenaan