Wie werkt er deeltijds als 4/5 en welke invloed heeft dat op je leven?

Word jij dat toontje nu zelf niet beu? Denk je dat elke hooggeschoolde binnen "een competitieve sector" op zijn tandvlees zit en wordt semi-uitgebuit OF voor de overheid kiest ofzo?

Word jij die veralgemeningen nu zelf nooit beu? Heb ik dat nu gezegd, wat jij daar neerschrijft?

Je werkt gewoon in een bedrijf waar men heel blij is dat ze een zot hebben gevonden die alles op zich neemt ten koste van zijn eigen vrije tijd. Je hebt ze meteen je hele arm gegeven en ze zouden graag de schouder ook nog hebben. En zo assertief of gewoon agressief als je je hier op dit forum gedraagt, zo gedwee lijk je te zijn op je werk. Bv. Hoe je het allemaal niet rond kreeg en jij toch nog een project wou afwerken voor je vertrek, en ze je dan meer verantwoordelijkheid gaven zonder loonsverhoging

Je bent een industrieel ingenieur in een arbeidsmarkt waar ze voor ingenieurs smeken, je gaat me toch niet zeggen dat je hard moet zoeken voor een andere job?

Ik dacht dat ik al 10 keer had gezegd dat ik ook effectief naar een andere job op zoek was, maar ik kan mij vergissen natuurlijk. Zoals ik mij blijkbaar ook telkens van job vergis.

Gedwee?! :wtf:
Ik lever gewoon kwaliteit af en heb het schijt aan die je m'en fous mentaliteit die je overal ziet. Blijkbaar leven we in een maatschappij waar je dan geen appreciatie krijgt maar moet uitgekafferd worden als een niet-assertieve, gedweeë dweil. Je m'en foutisme in combinatie met een grote bek is blijkbaar de norm geworden.

Ik heb in mijn vriendenkring meerdere masters en PhDs, in chemie of ir. chemie, die werken bij multinationals tot kleinere bedrijven, en daar hoor ik geen verhalen van zoals bij jou hoor.

Ze durven het u wellicht niet vertellen omdat ze van die gedweeë dweilen zijn.
 
Kijk eens aan, je hebt zonet een anekdotische argumentatie aangevuld met... nog een extra anekdote. Flabbergasted.
Je verwijt me dat ik met een anekdotische argumentatie reageer op je eigen anekdotische stelling die je doortrekt naar elke projectmanager?
mac-bc zei:
Of misschien is hij zodanig niet-assertief, dat hij niet eens beseft dat zijn 4/5 geen echte 4/5 is?
...
Ze durven het u wellicht niet vertellen omdat ze van die gedweeë dweilen zijn.
Als mac-bc het niet kan, dan kan het niet waar zijn dat anderen het wél kunnen.
 
Word jij die veralgemeningen nu zelf nooit beu? Heb ik dat nu gezegd, wat jij daar neerschrijft?
Ik doe gewoon 1+1, jij probeert in elke post je situatie normaal te doen lijken, en wie er iets tegen inbrengt werkt wel in een minder competitieve sector of bij de grote boeman: de overheid. Is het dat niet, dan zijn ze wel met hun gat in de boter gevallen. In een eerdere post vol verzuchting was het nog "goh, was ik maar laaggeschoold, die hebben zoveel stress niet".
Ik dacht dat ik al 10 keer had gezegd dat ik ook effectief naar een andere job op zoek was, maar ik kan mij vergissen natuurlijk. Zoals ik mij blijkbaar ook telkens van job vergis.

Gedwee?! :wtf:
Ik lever gewoon kwaliteit af en heb het schijt aan die je m'en fous mentaliteit die je overal ziet. Blijkbaar leven we in een maatschappij waar je dan geen appreciatie krijgt maar moet uitgekafferd worden als een niet-assertieve, gedweeë dweil. Je m'en foutisme in combinatie met een grote bek is blijkbaar de norm geworden.
Ik weet dat je ander werk zoekt, maar goh heeft dat voeten in de aarde zeg.

En opnieuw een hoop genormaliseer van je eigen situatie, alsof jij de laatste der mohikanen bent die wel nog goed werk aflevert en verantwoordelijkheid neemt in een wereld waar iedereen lui is met een grote mond. Moest ik een psycholoog zijn zou ik daar waarschijnlijk een of ander zelfbeschermingsmechanisme in zien, maar vermits ik gewoon een chemicus ben vind ik het jezelf voorliegen. Je bent duidelijk iemand die het zeer belangrijk vindt voor je gevoel van eigenwaarde om het altijd "druk, druk" te hebben en te kunnen zeggen hoe "competitief" je sector is. Zo lopen er in dit land velen rond hoor. Vreemd genoeg hebben we in dit land ook veel mensen die het mentaal zwaar hebben, ondanks te leven in welvaart.

Dat is trouwens niet uitkafferen, dat is tegen jou praten zoals jij (online) tegen anderen praat. Moest je een factie van die grote mond kunnen opzetten tegenover je meerderen in dat bedrijf van je, zou je een normale portie assertiviteit bezitten waarmee je gezonde grenzen kan afspreken.
Ze durven het u wellicht niet vertellen omdat ze van die gedweeë dweilen zijn.
Dát moet het natuurlijk zijn, of jouw beeld van de realiteit is verkeerd.

Maar goed, trek je plan hoor. Ik heb geen voor- of nadeel aan hoe jij je leven leidt (of lijdt, lijkt het). Ik zie enkel een stijgende graad van frustratie in je posts als het over je eigen job gaat, of de job van al die anderen die niet op hun tandvlees zitten en af en toe eens tegen de muur kloppen daardoor. Af en toe denk ik dan eens een reactie te schrijven, die ik wat cru verwoord omdat je zelf die stijl hanteert en er dus wel tegen zal kunnen.
 
Ja zelfstandige ondernemers die worden nooit gebeld in hun vrije tijd. This solves everything.
Ik zou zeggen als zelfstandige kan je zelf kiezen om al dan niet op te nemen. Maar dat kan je als werknemer ook wanneer je op verlof bent dus ik betwijfel of die vlieger hier zal opgaan.
 
Uiteraard kun je dat zeggen vanachter uw computertje. Dat is de theorie. Of misschien is dat de praktijk, maar dan voor een uitvoerende job.

Maar daarnaast heb je de praktijk in een job als Project Manager. Laat ons enkele van jouw "oplossingen" even bekijken:
  • "Ah, er moet maar een collega het werk opvangen van jou op die dag". Dus wat? Elke dinsdagmiddag vrijhouden om de volledige overdracht te doen van mijn 10 projecten naar mijn collega, om de donderdagvoormiddag volledig vrij te houden om opnieuw de overdracht te doen in de andere richting? Want als iemand overneemt moet hij telkens gebrieft worden natuurlijk. Klanten bellen mij niet om de stavaza van vorige week te kennen, maar de meest actuele. Idem met aannemers. Idem met alle andere stakeholders in het project. Op den duur ben ik dus nog maar 3/5 nuttig bezig aan mijn projecten, en mijn overnemende collega nog maar 4/5. Hoeveel informatie gaat er niet verloren bij al die overdrachten?
  • Welke beslissingen gaat mijn overnemende collega nemen op die afwezige dag? Ik heb gisteren nog gebeld naar een senior PM bij ons om vrijdag een (management-)meeting van mij over te nemen tijdens mijn verlof waar enkele knopen moeten doorgehakt worden. Ik had de situatie uitgelegd en zelfs hij als senior PM (de meest ervaren PM binnen ons bedrijf) voelde zich niet comfortabel om daar knopen door te hakken. En eerlijk? Hij had gelijk. Dat zou onverantwoord zijn zonder grondige overdracht, en die overdracht zou 10 keer langer duren dan de meeting zelf. Finale conclusie -> "Dit is eigen aan de functie van PM, stop de dag ervoor gewoon wat vroeger". Alleen jammer dat mijn vrouw ook een vroege meeting heeft vrijdagmorgen, dus dat blijft voorlopig een onopgelost probleem. Geen idee in welke bochten we ons weer gaan moeten wringen op mijn verlofdag.
  • "Ah, de klanten moeten maar niet dezelfde service verwachten." Ah ok, dus dan gaat mijn bedrijf vanaf nu 2 offertes aanbieden? Een duurdere voor de full-time beschikbare PM's en een minder dure voor de 4/5-beschikbare PM's?
Je voelt toch ook dat dat allemaal bullshit is en niet werkbaar? Jij bekijkt dat wellicht vanuit het perspectief van een overheidsinstelling.
Ik zit zelf in de privé en bekijk het ook vanuit de privé. Wat jij doet is gewoon tegen een muur knallen en blijven knallen en in tussentijd nog uitleggen waarom je tegen die muur aan het knallen bent want "het gaat gewoon niet anders".

Wat je zegt is volledige bullshit. In loondienst heb je de verplichting om jouw uren te presteren zoals in je arbeidscontract staat, niet meer, niet minder. Dat je zelf zegt "ja maar als ik het niet doe dan krijgt de klant niet tijdig een antwoord of kunnen knopen niet doorgehakt worden" is allemaal goed en wel maar dit is het probleem van jouw werkgever, niet van jou. Het is aan je werkgever om een oplossing te zoeken. Maar waarom zou je werkgever een oplossing zoeken? Mac-bc doet het allemaal extra zonder te mekkeren buiten af en toe online op een forum de frustraties er even uit te laten (en vervolgens 10 man op zijn dak te krijgen die zeggen dat hij niet goed bezig is maar soit). Je werkgever zit dus in een ideale positie waarin je effectief als dweil behandeld kan worden. Pas als je ooit/uiteindelijk de stap zal zetten om te vertrekken wordt het een probleem voor je werkgever.

En raad eens... Dan zal je werkgever ook gewoon een oplossing vinden hoor... Het bedrijf zal niet in elkaar storten omdat Mac-bc vertrokken is en je zou je achteraf de vraag kunnen stellen "tsjien, kon er dan terwijl ik er werkte ook al niet aan een oplossing gedacht worden?".

Soit, noem het wat je wil, geef nog honderden uitvluchten waarom enkel jij op deze planeet A of B kan uitvoeren voor je werkgever, de conclusie is steeds hetzelfde, je bent een people pleaser en doet dingen die je nooit zou moeten doen.

Denk dat ondertussen enkele tientallen BG'ers je dit min of meer ook gezegd hebben, wij zullen allemaal fout zitten zeker? :)
 
Ik zit zelf in de privé en bekijk het ook vanuit de privé. Wat jij doet is gewoon tegen een muur knallen en blijven knallen en in tussentijd nog uitleggen waarom je tegen die muur aan het knallen bent want "het gaat gewoon niet anders".

Wat je zegt is volledige bullshit. In loondienst heb je de verplichting om jouw uren te presteren zoals in je arbeidscontract staat, niet meer, niet minder. Dat je zelf zegt "ja maar als ik het niet doe dan krijgt de klant niet tijdig een antwoord of kunnen knopen niet doorgehakt worden" is allemaal goed en wel maar dit is het probleem van jouw werkgever, niet van jou. Het is aan je werkgever om een oplossing te zoeken. Maar waarom zou je werkgever een oplossing zoeken? Mac-bc doet het allemaal extra zonder te mekkeren buiten af en toe online op een forum de frustraties er even uit te laten (en vervolgens 10 man op zijn dak te krijgen die zeggen dat hij niet goed bezig is maar soit). Je werkgever zit dus in een ideale positie waarin je effectief als dweil behandeld kan worden. Pas als je ooit/uiteindelijk de stap zal zetten om te vertrekken wordt het een probleem voor je werkgever.

En raad eens... Dan zal je werkgever ook gewoon een oplossing vinden hoor... Het bedrijf zal niet in elkaar storten omdat Mac-bc vertrokken is en je zou je achteraf de vraag kunnen stellen "tsjien, kon er dan terwijl ik er werkte ook al niet aan een oplossing gedacht worden?".

Soit, noem het wat je wil, geef nog honderden uitvluchten waarom enkel jij op deze planeet A of B kan uitvoeren voor je werkgever, de conclusie is steeds hetzelfde, je bent een people pleaser en doet dingen die je nooit zou moeten doen.

Denk dat ondertussen enkele tientallen BG'ers je dit min of meer ook gezegd hebben, wij zullen allemaal fout zitten zeker? :)

Neen, we zitten allemaal in een geprivilegieerde situatie of in een zwakke sector of godbetert bij de overheid.
Wij hebben helemaal geen voeling met een competitieve en complexe omgeving die moet presteren.
 
Ja zelfstandige ondernemers die worden nooit gebeld in hun vrije tijd. This solves everything.

extra wist-je-datje: als ondernemer is uw telefoonnummer dan nog gewoon online te vinden :D

Absurditeit ten top dat iemand die niet assertief genoeg is om grenzen te stellen naar 1 werkgever toe, overweegt om zelfstandig te worden als oplossingspad voor zijn situatie. Dan heb je potentieel elvendertig "werkgevers" aka klanten die allemaal veel eisen en luid roepen en waar een gebrek aan assertiviteit nog veel harder gaat wegen op je gezondheid. En als bonus toe kunnen klanten dan nog eens facturen disputeren wanneer het hen niet aanstaat, daar waar je werkgever je stipt uitbetaalt wat afgesproken is.
 
Absurditeit ten top dat iemand die niet assertief genoeg is om grenzen te stellen naar 1 werkgever toe, overweegt om zelfstandig te worden als oplossingspad voor zijn situatie. Dan heb je potentieel elvendertig "werkgevers" aka klanten die allemaal veel eisen en luid roepen en waar een gebrek aan assertiviteit nog veel harder gaat wegen op je gezondheid. En als bonus toe kunnen klanten dan nog eens facturen disputeren wanneer het hen niet aanstaat, daar waar je werkgever je stipt uitbetaalt wat afgesproken is.
Aangezien hij absoluut NIETS heeft doorgegeven over zijn plannen, kunnen we dat totaal niet weten. Evengoed gaat hij een lingeriewinkel openen waar hij zich niet moet bezighouden met continue de telefoon opnemen, facturen uitschrijven,... 🤷‍♀️
 
Ik ben serieus aan het overwegen om ouderschapsverlof in 4/5 op te nemen maar zo weinig vind ik dat in te leveren bedrag toch niet.

Ik heb 6560 bruto (voltijds) , moet maandelijks 100 euro netto gaan bijdragen aan de bedrijfswagen als ik 4/5 zou werken.
Met de impact op vakantiegeld en 13de maand scheelt het netto per jaar 7040euro (en 7 verlofdagen minder het jaar erna).
Dat is 585 netto per maand.
(Rekening gehouden met de uitkering voor ouderschapsverlof maar zonder de aanmoedigingspremie, die kende ik nog niet, maar dat is blijkbaar ook alleen maar voor de eerste 12 maanden).

Ik ga er mijn besluit waarschijnlijk niet door laten tegen houden, maar om nu te zeggen dat het nauwelijks iets scheelt...
Klopt, hoe meer je verdient hoe groter de impact en het netto verlies aan een 4/5de. Voor iemand in de lagere lonen (vb 2500€ brutto) is het quasi een no brainer, zeker indien er een RVA tussenkomst is.
Bij ons is het ook zo dat indien je minder dan 4/5de werkt er ook een aantal voordelen uit cafetariaplan komen te vervallen (vb leasewagen).

Ik heb het ooit overwogen, maar gezien relatief zware nettoimpact dan toch maar niet gedaan (toch nog een woning af te betalen, kind, ...)
Ik ben dus een van die idioten (samen met m'n vrouw) die al heel z'n leven fulltime werkt.
Bon uiteindelijk doe ik m'n job ook wel graag en heb ik niet echt behoefte aan "extra" vrije tijd. Ik hou ook niet vast aan perfect afgescheiden werk/privé tijd. Glijdende uren/flexibiliteit (in 2 richtingen) en vindt ik voldoende om mijn "balans" te behouden.
 
Ik kies voor dat laatste. Ik ben weleens benieuwd hoe de stoere prinsjes en prinsesjes in dit topic (die blijkbaar met hun gat in de boter gevallen zijn OF jobs kiezen binnen dusdanige sectoren en instellingen waar efficiëntie van geen belang is) daarmee zouden handlen. En hoeveel beter ze het allemaal wel niet zouden aanpakken. Als ik hun zogezegde "oplossingen" hoor, dan kan ik alleen maar meewarig concluderen dat velen blijkbaar nog nooit in een competitieve omgeving gewerkt hebben. Fair enough, maar om dan vanuit die roze virtuele wereld "advies" te komen geven aan anderen is echt wel van een ongeziene hoogheidswaanzin.

Ik ga in herhaling vallen mbt wat anderen ook al aangegeven hebben, maar op basis van wat ik van je lees: wat je ook gaat doen, waar je ook terecht komt, je gaat tegen exact dezelfde muren aanlopen.

Geen idee in welk bedrijf of welke sector je zit en waarom dat dan zo hoogdravend zou moeten zijn, maar als iemand die al 20 jaar in de privé werkt (en die duidelijk geen hoge pet op heeft van ambtenaren) en dat met succes deed en doet (zelfs in bedrijven die notoir zijn voor hun enorme pressure die ze op hun mensen zetten): één van de belangrijkste antwoorden die er zijn is "nee", in welke positie dan ook. En los daarvan: het kerkhof ligt vol met onmisbaren; je bent project manager, organiseer je dan zodat je afwezig kan zijn. Als ik binnen al mijn operaties, projecten en side-hussles wereldwijd permanent nodig zou zijn, dan had ik zelfs aan 24hr/dag niet voldoende.
Zolang je die zaken niet leert, ga je naar anderen moeten kijken om jouw agenda te managen (en dan begrijp ik die drang naar uitvoerende functies uit een ander topic al beter).
 
Ik ben weleens benieuwd hoe de stoere prinsjes en prinsesjes in dit topic (die blijkbaar met hun gat in de boter gevallen zijn OF jobs kiezen binnen dusdanige sectoren en instellingen waar efficiëntie van geen belang is) daarmee zouden handlen. En hoeveel beter ze het allemaal wel niet zouden aanpakken. Als ik hun zogezegde "oplossingen" hoor, dan kan ik alleen maar meewarig concluderen dat velen blijkbaar nog nooit in een competitieve omgeving gewerkt hebben. Fair enough, maar om dan vanuit die roze virtuele wereld "advies" te komen geven aan anderen is echt wel van een ongeziene hoogheidswaanzin.

Misschien eens een andere invalshoek: heb je er ooit al is bij stilgestaan dat jij misschien degene bent die soft is?
Andere mensen zijn volgens jou niet in een positie om jou te gaan beoordelen, ze zijn niet gewend van in een competitieve omgeving te werken, zijn met hun gat in de boter gevallen of zullen wel gewoon een ambtenaar/overheidsfunctionaris zijn. Ik zie vooral veel zelfmedelijden dus soft lijkt me een terechte opmerking.

Newsflash, you're wrong en al helemaal niet in een positie om jezelf 'entitled' te voelen.

Altijd beklag op zogezegde persoonlijke anekdotes van anderen terwijl je zelf de ene na de andere gaat neerpennen hier en dan verwacht dat iedereen empathisch is en zegt ''arme mac-bc''. Kijk toch eens naar jezelf en stel je niet aan man.

Ben je niet gelukkig in de functie die je nu doet? Fine, stop whining, be a man, zoek een andere job. Wees gewoon niet verrast als blijkt dat je daar ook gelijkaardige taferelen gaat zien. Hoe hoger je functie/hoe meer verantwoordelijkheden, hoe meer er van je verwacht wordt qua inzet en availability. Je zal ongetwijfeld ook goed verloond worden dus het is normaal dat men meer van een goedbetaalde PM met master mag verwachten dan iemand in loondienst zonder diploma met 1800 NET.

Mijn vrouw is begin oktober bevallen en nog voor ze aan de arbeid begon en in de wachtkamer lag met ontsluiting was ik werktelefoons aan het doen en krijg ik telefoons van kantoor terwijl men wist dat ik in het ziekenhuis was. Ben nog geen 10 dagen thuis geweest na de bevalling, heb sindsdien vrijwel elk weekend gewerkt met ook zaterdagen EN zondagen gecombineerd. Weet je waar ik ben zondag 24 december? Juist ja, invallen in 1 van onze winkels terwijl mijn vrouw alleen zit met een kleine baby en alles mag regelen voor de familie die komt. Is dat aangenaam? Neen. Doe ik wat ik moet doen in mijn positie? Ja.

Het grote verschil is, mij zie je hier niet klagen over hoe slecht ik het wel niet heb en hoe priviliged iedereen hier op het forum is. Ik ken letterlijk niemand in mijn kringen waar ik mijn spot mee zou ruilen. Het momentum is nu. Heeft dat nadelige gevolgen? Ja, vooral op persoonlijk en sociaal vlak maar dat wist ik op voorhand. Keerzijde van de medaille. Ik ga alleszins niet klagen over iets waar ik zelf voor gekozen (en geknokt) heb.

Woord van de dag voor mac-bc: zelfreflectie.
 
Hoi

Ik ben een 43-jarige IT'er in een vzw (zorgsector) en werk sinds vorig jaar september 9/10 van een 38u contract. Veel mensen lijken dit nog niet te weten maar dit is ook mogelijk via ouderschapsverlof. Ik heb lang getwijfeld om 4/5 te werken maar impact op nettoloon was te groot (toch zeker na het eerste jaar) en ik was er vrij zeker van dat de hoeveelheid werk niet zou minderen en me dus meer stress zou opleveren.

Ik stop elke dag tussen 16u10 en 16u30 (elke dag wat wisselend afh. mijn gekozen uurrooster) en ben op tijd thuis om mijn 2 kinderen van de opvang te halen (vroeger moesten ze altijd naar de grootouders na school). Mijn schoonouders worden wat ouder en worden nu wat ontlast. Ik ben voor mijn vrouw thuis en kan beginnen koken zodat ze ook wat ontlast wordt. 's Avonds heb ik meer tijd voor de kinderen (ook belangrijk voor huiswerk etc.) en het "gejaag" is minder. Door deze uren ben ik ook om de 3 weken een dag thuis (afwisselend woensdag en vrijdag) die ik gebruik voor werkjes rond het huis etc of gewoon voor mezelf. Ik ga veel moeite hebben om over een paar jaar terug te keren naar voltijds werken, hoewel we hier spreken over gemiddeld 3,8 uur per week... Jammer dat ik dit niet eerder gedaan heb.
 
Neen, we zitten allemaal in een geprivilegieerde situatie of in een zwakke sector of godbetert bij de overheid.
Wij hebben helemaal geen voeling met een competitieve en complexe omgeving die moet presteren.

Gelukkig vangt hij voor die kut situatie veel geld. Ah neen, wacht....

Sommigen betalen voor SM, gelukkig krijgt Mac er nog maandelijks geld voor.
 
Ik heb onlangs een leidinggevende functie gekregen, en mijn collega's vertellen mij dat ik hierdoor geen 4/5de kan werken.
Kunnen ze dit inderdaad weigeren voor bepaalde functies?

Geen idee welke redenering hier achter zit. Misschien omdat ik een soort veiligheidsfunctie heb, zo zou ik ook bij een staking ook gewoon op de werkvloer aanwezig moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan