Wie werkt er deeltijds als 4/5 en welke invloed heeft dat op je leven?

Justchill

Member
Hi,

Ik denk er aan om 4/5 te werken om meer tijd te hebben voor mezelf en gezin.
Ik wou eens vragen wie ook 4/5 heeft gewerkt en welke positieve of negatieve invloed dat heeft.
Onder welke vorm werken jullie 4/5? ( Ouderschapsverlof, tijdskrediet, onbetaald verlof...)
En wat is jullie leeftijd? Ik ben 40.
Thx.
 
Mijn collega werkt 3/5de in kortere dagen, zij stopt dus kort na de middag. Ideaal met kinderen!
Ik ken mannen die voltijds bleven werken maar langere dagen zodat ze een halve of volle dag vrij konden nemen.
Grootste nadeel is dat de meeste werkgevers de werklast niet verlagen als je een bediendenjob hebt. Daarin dus heel goed begrenzen!
Mijn zus ging van voltijds naar deeltijds maar alle papierwerk bleef hetzelfde 🤔 het heeft een paar maand geduurd eer ze naar haar baas durfde stappen maar die had daar gewoon totaal niet bij stil gestaan. Was de eerste in zijn team die minder ging gaan werken


De meeste die ik ken doen het via ouderschapsverlof of vrijwillig, zonder compensatie voor het loonverlies.
 
Mijn collega werkt 3/5de in kortere dagen, zij stopt dus kort na de middag. Ideaal met kinderen!
Ik ken mannen die voltijds bleven werken maar langere dagen zodat ze een halve of volle dag vrij konden nemen.
Grootste nadeel is dat de meeste werkgevers de werklast niet verlagen als je een bediendenjob hebt. Daarin dus heel goed begrenzen!
Mijn zus ging van voltijds naar deeltijds maar alle papierwerk bleef hetzelfde 🤔 het heeft een paar maand geduurd eer ze naar haar baas durfde stappen maar die had daar gewoon totaal niet bij stil gestaan. Was de eerste in zijn team die minder ging gaan werken


De meeste die ik ken doen het via ouderschapsverlof of vrijwillig, zonder compensatie voor het loonverlies.
Dat geldt wel vooral bij 4/5e. Ik zou dat persoonlijk ook niemand aanraden, ga dan ineens voor 3/5e of halftijds. Dan kan uw werkgever bijna niet afkomen met "jamaar, ge moet het zelfde werk blijven doen he".
 
Ik heb een aantal maanden 4/5de gewerkt en werk nu deeltijds voor 18 maanden onder tijdskrediet (tot mijn jongste zoontje naar school gaat).
Ik verkies parttime en zou dat ook aanraden. Bij 4/5de vond ik de werklast niet minder + de tijd voor het gezin is beperkt en was voor ons onvoldoende om volledig op adem te komen. Zeker als je 4/5de invult in 2 halve dagen per week is het voordeel verwaarloosbaar (in mijn ogen). Parttime geeft ons meer ademruimte.
Financieel verlies je natuurlijk meer parttime, maar wij hebben een aantal kosten (zoals poetsvrouw en crèche) kunnen schrappen doordat ik deeltijds werk. Wij merken eerlijk gezegd vrij weinig van het wegvallen van een stuk van mijn loon.
Alles in acht genomen: financieel, balans werk-privé en werklast vind ik parttime het meest voldoening geven.

Verschil tijdskrediet en ouderschapsverlof: de uitkering is iets hoger bij ouderschapsverlof, kun je opnemen tot je kind 12 jaar is (TK tot 8 jaar). Ouderschapsverlof kun je opnemen als 4 maanden fulltime, 8 maanden deeltijds, 20 maanden 4/5de. Tijdskrediet is 51 maanden, ongeacht het stelsel (dus of je nu 4/5de werkt of deeltijds blijft het steeds 51 maanden).

Laat gerust weten als je nog concrete vragen hebt.
 
Werk al 2 jaar 4/5de als zelfstandig ITer. Zou het niet meer kunnen missen. Met twee kinderen is alle extra tijd welkom en ik ben sowieso iemand die wel met vanalles en nog wat bezig is en nood heeft aan die extra dag. Merk ook van mezelf dat ik veel productiever ben op die 4 dagen dat ik werk. Ik zou nooit meer terug een fulltime doen tbh.
 
Ik heb eens 5m 4/5 gewerkt in de vorm van ouderschapsverlof. Was voor een verbouwing.
Nu is het plan om volgende zomer 1m ouderschapsverlof te nemen. Mijn vakantiedagen gebruik ik dan grotendeels voor m'n bijberoep.
 
Ik werk 32 uur vast, zonder tijdskrediet, ouderschapsverlof,.... . Maar ik heb wel onregelmatige uren.
Mijn man werkt 4/5de met ouderschapsverlof.
Voor ons is dit ideaal. Op zijn vrije dag kunnen we veel huishoudelijke taken en dergelijke doen, zodat er in de avonden en weekends meer tijd is voor de kindjes.
 
ik werk 4 dagen per week, bij ons is een voltijdse gelijk aan 34,25 uur. Is ideaal om gezin/werk te combineren, zeker gezien mijn reistijd (Ieper-Brussel, al valt dit met Corona natuurlijk goed mee)
 
en qua loon?

ik neem aan dat je dan niet zomaar kort door de bocht , 20 % minder netto over houd bij 4/5, maar schat dat dit eerder iets van een 10 a 15 % is, aangezien je dan ook minder belast wordt? of is dit ook met 'schijven systeem', dat bv als je een hoog loon hebt, ook met 4/5 nog steeds in die 'hoge' schijf kan vallen, en zo toch evenveel afgehouden wordt?
 
en qua loon?

ik neem aan dat je dan niet zomaar kort door de bocht , 20 % minder netto over houd bij 4/5, maar schat dat dit eerder iets van een 10 a 15 % is, aangezien je dan ook minder belast wordt? of is dit ook met 'schijven systeem', dat bv als je een hoog loon hebt, ook met 4/5 nog steeds in die 'hoge' schijf kan vallen, en zo toch evenveel afgehouden wordt?
Schijf 1Van 0,01 euro tot 13.440 euro25 %
Schijf 2Van 13.440 euro tot 23.720 euro40 %
Schijf 3Van 23.720 euro tot 41.060 euro45 %
Schijf 4Meer dan 41.060 euro50 %

Lijkt me dat in absolute getallen je altijd minder gaat verdienen, maar het % dat je afdraagt aan de belastingen wel minder zal zijn.
 
en qua loon?

ik neem aan dat je dan niet zomaar kort door de bocht , 20 % minder netto over houd bij 4/5, maar schat dat dit eerder iets van een 10 a 15 % is, aangezien je dan ook minder belast wordt? of is dit ook met 'schijven systeem', dat bv als je een hoog loon hebt, ook met 4/5 nog steeds in die 'hoge' schijf kan vallen, en zo toch evenveel afgehouden wordt?
Je valt NOOIT enkel in 1 schijf (behalve als je inkomen héél laag is), je inkomen wordt verdeeld over de schijven.

Dus als je bvb 60000 euro belastbaar verdient, zal je 13440 euro in de eerste schijf hebben, 10280 euro in de 2e schijf, 17340 euro in de derde schijf en de rest (18940 euro) in de vierde schijf.

Werk je 4/5e zonder extra premie, dan zakt je belastbaar loon naar 48000 euro en zal je de eerste 3 schijven nog hetzelfde hebben, maar slechts 6940 euro in de vierde schijf.

Je belastingspercentage zakt daardoor van 41,24% naar 39,05% (los van alle andere vrijstellingen en aftrekken, werkelijk percentage is een héél stuk lager meestal)
 
Hi,

Ik denk er aan om 4/5 te werken om meer tijd te hebben voor mezelf en gezin.
Ik wou eens vragen wie ook 4/5 heeft gewerkt en welke positieve of negatieve invloed dat heeft.
Onder welke vorm werken jullie 4/5? ( Ouderschapsverlof, tijdskrediet, onbetaald verlof...)
En wat is jullie leeftijd? Ik ben 40.
Thx.
Mijn vader heeft 25 jaar in ploegarbeid gewerkt is vanaf z'n 45 ongeveer naar 4/5de gegaan. Niet persee voor het gezin, maar wel om wat fysieke rust te hebben, tijd te hebben voor klusjes thuis en hobby's. Hij verdient misschien 200 euro minder per maand maar dat heeft hij er zeker voor over. Hij neemt steeds de vrijdag vrij in de late ploeg en de maandag in vroege ploeg en daardoor heeft hij om de 2 weken een weekend van 4 dagen. Een deel van zijn 4/5 heeft hij ook opgevuld met ouderschapsverlof.
 
Mijn vriendin doet dat al jaren.
Enkele jaren was dat dinsdag en donderdagnamiddag dat ze vrij nam. Nu is dat woensdagnamiddag en vrijdagnamiddag.

De week vliegt dan natuurlijk wel rap voorbij eens het woensdag is. Die namiddagen gebruikt ze nu voor haar bijberoep.
Ze is echt wel content van de keuze.
 
Minder werken en meer vrije tijd trekt me heel erg aan, maar met de afbetaling van een huis, de crêchekosten en dergelijke meer is dat niet te verantwoorden. Wat ik wel nog zou overwegen is van fotografie een bijberoep maken en dan 4/5de werken omdat het bijberoep het verlies aan loon compenseert. Maar anderzijds: als ik voltijds werk combineer met een bijberoep, geeft dat weer meer financiële ademruimte. Dan wordt het vooral zaak om dit héél goed in te plannen zodat ik nog altijd tijd heb voor huishouden en gezin.
 
Je valt NOOIT enkel in 1 schijf (behalve als je inkomen héél laag is), je inkomen wordt verdeeld over de schijven.

Dus als je bvb 60000 euro belastbaar verdient, zal je 13440 euro in de eerste schijf hebben, 10280 euro in de 2e schijf, 17340 euro in de derde schijf en de rest (18940 euro) in de vierde schijf.

Werk je 4/5e zonder extra premie, dan zakt je belastbaar loon naar 48000 euro en zal je de eerste 3 schijven nog hetzelfde hebben, maar slechts 6940 euro in de vierde schijf.

Je belastingspercentage zakt daardoor van 41,24% naar 39,05% (los van alle andere vrijstellingen en aftrekken, werkelijk percentage is een héél stuk lager meestal)
sorry voor de ietwat thread hijack,
maar mijn bedienden maandloon is 2450 euro bruto. X 12 maanden = 29.400 euro.

dat is dus geen hoog bruto jaarloon. dus ik kom zelfs niet tot aan schijf 4.

Wat betekend dat concreet in mijn geval als ik zou kiezen voor 4/5 te werken?

(sinds corona is ons bedrijf nogal achteruit gegaan, waardoor ik eigenlijk nu al 3/5e werk. maar eind september stopt deze overmacht periode, en m'n baas gaf al aan dat hij het zeker niet zou tegen houden moest ik 4/5 werken. Uiteraard wil ik dan graag eens weten wat voor financiële impact dit zou hebben op mij). Ook wel bij vertellen dat ik een vrouw "ten laste" heb, die pas begonnen is met 1 jaar studie NL taal... Dus het financiële plaatje is toch wel erg belangrijk, vooraleer ik dit toezeg.

thx
 
Ik werk sinds begin dit jaar 4/5e via ouderschapsverlof. Dagje thuis op vrijdag. Werk blijft hetzelfde, maar mits 's vrijdags rond de middag eens de mails te bekijken en misschien gemiddeld een 2- à 3-tal telefoons te beantwoorden, kan ik het goed opvangen op de overige 4 dagen. Rekening houdend met de tegemoetkoming van de RVA, scheelt het me netto zo'n 180 EUR, maar dat heb ik er graag voor over.

Ik breng op vrijdag de kindjes naar school, doe het huis wat aan de kant, ga naar de winkel, rij het gras af / poets de wagen, doe eens wat klusjes, ga kindjes terug ophalen, maak het eten klaar ... Probeer bewust van de dag ook niet vol te plannen, andere dagen zijn al druk genoeg en kan er op vrijdag van genieten om eens even "niets" te doen ook ...

Wat ik op vrijdag heb gedaan, hoeft niet meer in het weekend te worden gedaan, dus ook daar geeft het ons als gezin wat meer "rust".

Ik ga nooit meer terug naar fulltime (hopelijk).
 
Ik werk sinds begin dit jaar 4/5e via ouderschapsverlof. Dagje thuis op vrijdag. Werk blijft hetzelfde, maar mits 's vrijdags rond de middag eens de mails te bekijken en misschien gemiddeld een 2- à 3-tal telefoons te beantwoorden, kan ik het goed opvangen op de overige 4 dagen. Rekening houdend met de tegemoetkoming van de RVA, scheelt het me netto zo'n 180 EUR, maar dat heb ik er graag voor over.

Ik breng op vrijdag de kindjes naar school, doe het huis wat aan de kant, ga naar de winkel, rij het gras af / poets de wagen, doe eens wat klusjes, ga kindjes terug ophalen, maak het eten klaar ... Probeer bewust van de dag ook niet vol te plannen, andere dagen zijn al druk genoeg en kan er op vrijdag van genieten om eens even "niets" te doen ook ...

Wat ik op vrijdag heb gedaan, hoeft niet meer in het weekend te worden gedaan, dus ook daar geeft het ons als gezin wat meer "rust".

Ik ga nooit meer terug naar fulltime (hopelijk).
Krijg je tegemoetkoming van Rva als je vrijwillig 4 /5 werkt en geen kindere hebt?
Ik dacht het niet.?
 
Terug
Bovenaan