Wie werkt er deeltijds als 4/5 en welke invloed heeft dat op je leven?

maakt toch geen verschil ?
Ik zou toch liefst ontslagen worden met enkele jaren anciënniteit.
Dus als je vrijwillig naar 4/5e wilt gaan verander je je contract.(hang er een addendum aan) Maar enkel als jullie beiden dit willen.

Als hij je nu ontslaat en terug aanneemt verlies jij dus al je anciënniteit. Dus het maakt weldegelijk iets uit.
 
Ik zou toch liefst ontslagen worden met enkele jaren anciënniteit.
Dus als je vrijwillig naar 4/5e wilt gaan verander je je contract.(hang er een addendum aan) Maar enkel als jullie beiden dit willen.

Als hij je nu ontslaat en terug aanneemt verlies jij dus al je anciënniteit. Dus het maakt weldegelijk iets uit.
Hewel dan is die 2e mogelijkheid toch veel nadeliger? @JPV lijkt net die mogelijkheid aan te prijzen..
 
ik snap het toch nog steeds niet. wat is het verschil ?

als je dan ooit alsnog ontslagen wordt, krijg je toch een uitkering berekend op die 4/5 ?

of je nu vrijwillig 4/5 hebt aangevraagd, of eerst ontslagen wordt en meteen opnieuw als 4/5 werd aangenomen, maakt toch geen verschil ?
Jawel. Bij vrijwillig 4/5e zal je rechten gebaseerd zijn op die 4/5e . Vooral bij lage lonen kan dat een rol spelen.
Bij onvrijwillig 4/5e (eerst voltijds ontslag, daarna terug in dienst 4/5e) wordt alles op basis van de oorspronkelijke voltijdse tewerkstelling gerekend.
 
Ik zou toch liefst ontslagen worden met enkele jaren anciënniteit.
Dus als je vrijwillig naar 4/5e wilt gaan verander je je contract.(hang er een addendum aan) Maar enkel als jullie beiden dit willen.

Als hij je nu ontslaat en terug aanneemt verlies jij dus al je anciënniteit. Dus het maakt weldegelijk iets uit.
Nee, je verliest je ancienniteit niet als je zonder onderbreking in dienst blijft.

Dus ook al heb je eerst een opzeg van 3 maand gekregen wegens lange dienst en kom je de dag na die 3 maand terug in dienst, dan zal de 2e opzegtermijn direct al minimaal 3 maand zijn. Het ontslag wordt, enkel voor de berekening van ancienniteit, dan beschouwd als niet gegeven.
 
Als het niets kost dan zijn dergelijke zaken snel geregeld hé. Wanneer een werkgever wat nu gezien wordt als 24/24 moet omzetten naar 24/38, waarbij het loon van die 24/38ste nu hetzelfde is. Maar de werkgever de resterende belastingen op 14/38ste moet doorstorten. Eens zien hoelang werkgevers dergelijke abberaties zien zitten :p.
niet, je zal dus ganse weekendploegsystemen naar de zak helpen waardoor de rendabiliteit van die bedrijven gigantisch daalt en ze zullen vertrekken (het 24/24 bemannen van die machines is een noodzaak wegens de hoge kost van die machines).

Echter komt de origine van die functies om een 24/24 in weekendwerk als een volwaardige voltijdse functie te zien uit het principe dat men in de fabrieken waar volcontinue van toepassing was, men om mensen overtuigd te krijgen om op zaterdag of zondag te werken door deze meer te betalen.
Renegadexxripxx zei:
Neen geen fabeltje. Dit wordt gewoon geregeld in de CAO's.
in een AANTAL CAO's, verre van de meeste. Bvb ziekenhuis/rusthuis heeft een bonus van 26% (zaterdag) over 35% (nacht) tot 56% (zondag/feestdagen). Wie op kerstdagnacht werkt, krijgt 56%, zelfs al valt die op zondag. Verre van de 50%/100% zoals jij ze voorstelt.

En die 24/24 zijn niet enkel weekendwerk, zijn ook 12-uursshiften.
Renegadexxripxx zei:
Allez zwans nu eens niet hé... de werkgever verdisconteert zijn kosten, winstmarge over hetgeen jij aankoopt. Of dat nu een uurtje factuurtje is of een minuutje factuutje is maakt niet uit het.
Uurtarieven zijn echter wel onderdeel van de onderliggende prijszetting van wat jij aankoopt in een café of in een zelfstandige kledingzaak.
het maakt wel uit, omdat bij een werknemer een uur relatief gemakkelijk gekend zou zijn, maar bij een zelfstandige dit in héél veel gevallen niet kan. Meeste zelfstnadigen werken écht niet per uur. Het makt deel uit van de onderliggende prijszetting, maar dit ga je nooit horen. Als de zelfstandige weet dat hij minder belastingen zou betalen als hij veel uren presteert, zal je een uurinflatie zien :).
Renegadexxripxx zei:
1) neen, voor mijn part noem je het een deeltijdsenkantoor
2) Waarom is er voor consultants een bank ? Omdat men bereid is voor die gevraagde flexibiliteit te betalen. En daar tegenover een premium prijs staat.
Dus ga je vanaf nu enkel nog voltijdse functies in winkels creëren, dus moeten winkels iedereen voltijds op zaterdag laten werken elke week om het nog een beetje rendabel te houden? Check maar eens oe ze nu de zaterdag winkels open houden: jobstudenten, extra's, ... Omdat het anders in de praktijk niet lukt wegens geen personeel dat iedere week op zaterdag wil werken.
Renegadexxripxx zei:
Moet dat ?
Wat is er mis met springen en proberen en leven met de consequenties van uw keuze ? Waarom moet je van beide walletjes kunnen eten en op die manier eventueel zelfs aan financiële optimalisatie doen?
Net zoals dat ik het helemaal niet vind kunnen dat ministers cumuleren of dat ambtenaren cumuleren. Hoeft een cumul van zelfstandige en werknemersstatuut voor mij ook niet.
Ik noem dat gewoon consequent zijn.
omdat mensen risicoavers zijn. Als je enkel voltijds zelfstandigheid of voltijds werknemer laat worden, zullen véél minder mensen springen.
Renegadexxripxx zei:
Neen. Flexibiliteit moet helemaal niet uit de markt. Maar voor mij mag tegenover de onzekerheid van flexibiliteit wel iets staan.
Ik vind het niet kunnen dat mensen zoals in de horeca vb de dag op voorhand gebeld worden om dan 3 uurtjes op te komen om tijdens het druk moment even te komen helpen. En dat die persoon dan voor de andere 35 uren mag zelf zoeken hoe hij of zij aan voldoende uren komt dat zij voldoende kunnen verdienen om rond te komen.
dat is dan niet met gewone deeltijdse contracten, dat is het probleem niet. Schiet niet met een bazooka op een mug.
Renegadexxripxx zei:
Het is maar vanuit welke zienswijze dat je het bekijkt natuurlijk :p. Maar neen, het was niet de intentie om te zeggen van kijk DIT MOET HET WORDEN. Het was mij eerder de intentie om de problematiek even te duiden en te zien of dit eigenlijk echt wenselijk is en hoe wij in de toekomst daarmee gaan omspringen. We kunnen het doen op zijn dehaens hé. We lossen het probleem op wanneer het zich stelt. En daarmee is de kous af. Ik duwde nu gewoon even door omdat ik mij afvroeg hoe jij naar die problematiek keek. En of je dat als een risico zag of zelfs die mentaliteit in uw omgeving helemaal niet tegenkwam.
Als echter een libertariër en anti vakbond als @mac-bc (dacht toch dat hij dat vroeger was met zijn idee van de werkbond, niet ?) daar nu al over nadenkt om 4/5de te gaan. Dat is niet niets hé.

Kijk ik wil u daar het voordeel van de twijfel over geven. Maar persoonlijk, rekening houdende met hoe de vrije markt werkt, heb ik daar toch serieuze twijfels over. Maar kijk, ik geef ze de voordeel van de twijfel. Hebben die arbeidsociologen ooit berekeningen gemaakt wat dit zou doen op de inkomsten van de staat indien de verloning in functie van die vermindering van uren evenredig verminder wordt? Of zijn dat eerder brainstormresultaten van zo zou het moeten zijn zonder haalbaarheidsonderzoeken of dergelijke meer ?

Want als deeltijds werk de toekomst gaat zijn, dan lijkt mij een implosie aan te komen van onze volledige vrije markt. Al brengt dit ons misschien te ver weg van het onderwerp waarover het handelde. Meer bepaald welke impact de reductie van de sterke schouders op onze staatsinkomsten hebben en ofdat ons sociaal bestel in dat geval nog altijd betaalbaar is rekening houdende met de uitdagingen die eraan komen. Het lijkt mij toch minimaal nodig wanneer je al zo'n maatregelen voorziet (ouderschapsverlof, 4/5 of 3/5de werken makkelijker maken in het kader van werkbaar werk of de thuissituatie (meer tijd voor de kinderen)), flexijobs, ... dat je de impact op de staatsfinanciën voorziet en met de tijd kijkt of de voorspellingen afwijken van de huidige realiteit en de nieuwe voorspellingen. En ziet of je gaat moeten bijsturen of andere aanpassingen moet doen om uw inkomsten terug te verhogen.
En denk je nu echt dat ze dat niet gedaan hebben? Denk je niet dat ze ingeschat hebben wat de meerkost is qua belastingen tov het feit dat mensen langer werken, dat ze minder vlug volledig uit de abreidsmarkt stappen, dat ze niet in de werkloosheid of op ziekte belanden, ... ?
 
niet, je zal dus ganse weekendploegsystemen naar de zak helpen waardoor de rendabiliteit van die bedrijven gigantisch daalt en ze zullen vertrekken (het 24/24 bemannen van die machines is een noodzaak wegens de hoge kost van die machines).
Misschien in het begin zal het een klein schokje zijn. Of een serieuze schok zijn. Maar men zal zich gewoon aanpassen en de contracten zullen aangepast worden. Of een bedrijf nu mensen heeft rondlopen die 5k kosten voor 24 uur of 5k voor 40 uur waarbij 16 of 24 van die 40 weekendwerk zijn en de andere 24/16 ondersteuningsuren. Dat zal hen echt worst wezen hoor.

Daarnaast in de meeste van de bedrijven die zoals jij stelt waar dit is tengevolge van de hoge kost van die machines, daar is de drijvende kracht de machines. Niet de kost van het personeel.

in een AANTAL CAO's, verre van de meeste. Bvb ziekenhuis/rusthuis heeft een bonus van 26% (zaterdag) over 35% (nacht) tot 56% (zondag/feestdagen). Wie op kerstdagnacht werkt, krijgt 56%, zelfs al valt die op zondag. Verre van de 50%/100% zoals jij ze voorstelt.
Heb niet gezegd dat dit 50 / 100% is overal hé. Ik heb gezegd dat de origine hiervan vanuit de fabriekswereld kwam die 50 en 100%. En men het principe daarna in andere heeft overgenomen met aangepaste modifiers volgens hetgeen wat de vakbonden bedongen kregen (of waar men zwaar op benadrukte in de onderhandelingen). En waar vakbonden sterk stonden of waar kost van het personeel geen sturende functie heeft ga je dergelijke modifiers (50 / 100%) gemakkelijk nog aantreffen.
Al moet ik zeggen dat onder de noemer van flexibiliteit het mij opgevallen is dat men veel van die zaken heeft proberen te integreren in het principe van recuperatieuren. Zodanig dat de extra kost die er anders aan gealloceerd was wegviel voor de werkgever.

In de andere is dit een amalgaam of is dit er gewoon volledig uitgeërodeerd (sp?).

En die 24/24 zijn niet enkel weekendwerk, zijn ook 12-uursshiften.
Dan is dat maar zo hé.

het maakt wel uit, omdat bij een werknemer een uur relatief gemakkelijk gekend zou zijn, maar bij een zelfstandige dit in héél veel gevallen niet kan. Meeste zelfstnadigen werken écht niet per uur. Het makt deel uit van de onderliggende prijszetting, maar dit ga je nooit horen. Als de zelfstandige weet dat hij minder belastingen zou betalen als hij veel uren presteert, zal je een uurinflatie zien :).
1) hij gaat niet minder belastingen betalen indien hij veel uren presteert, dus dit is al geen issue
2) daarnaast spreken we hier over een dienst. Net zoals bij consultants. Daarom dat ik expliciet dat voorbeeld gaf. En daar draait het nu juist wel eens om een dagrate of een uurrate. Dus, het probleem zie ik echt echt niet.
3) het enigste probleem dat ik ga zien is dat de service wat meer geld gaat (kunnen) kosten. Maar bon, dat is nu eenmaal bij alles waar je een betere bescherming voor werkenden creëert.

Dus ga je vanaf nu enkel nog voltijdse functies in winkels creëren, dus moeten winkels iedereen voltijds op zaterdag laten werken elke week om het nog een beetje rendabel te houden? Check maar eens oe ze nu de zaterdag winkels open houden: jobstudenten, extra's, ...
Wacht dus na de discussie over iets zoals deeltijdsebureaus is uw conclusie dat er enkel voltijdse functies zullen gecreëerd worden.
De correlatie zie ik echt niet. Maar ja het kan hé dat men nu voltijdse functies in winkels creëert waarbij er een variabel tijdsrooster waarbij jij op zaterdag gaat werken. Of dat men het desnoods overkoepelend beheerd waarbij er op de 4000FTE's er 300 zijn die ipv 2500€ bruto als loon voor hun 40/38u werkweek of... deze nu 3500€ krijgen omdat dit expliciet is opgenomen in hun takenpakket en men hierdoor een hoger loon krijgt. Of dat men een deeltijdsenbureau inhuurt voor een dagrate van 700€ * 3 om 3 personen op zaterdag te laten werken of omdat men niemand vindt de dagrate 3500 is omdat men anders het volk niet heeft.
Is dat dan niet winstgevend, dan valt die dag af hé voor de supermarkten. Terwijl de kleine zelfstandige buurtwinkel die dag wel open is door de kleine zelfstandige maar waar de producten dan een fractie duurder zijn.
Niets mis mee in een diensteneconomie.

omdat mensen risicoavers zijn. Als je enkel voltijds zelfstandigheid of voltijds werknemer laat worden, zullen véél minder mensen springen.
Ik zie het probleem niet. Als er minder mensen springen dan is dat maar zo. Uiteindelijk volgt daar toch een evenwicht uit.
Maar als er goed uw brood valt in te verdienen dan zullen zelfs risicoaverse personen evengoed springen. En als ze niet springen, dan is dat maar zo hé.

dat is dan niet met gewone deeltijdse contracten, dat is het probleem niet. Schiet niet met een bazooka op een mug.
Dit was gewoon een voorbeeld van de abberatieve zaken die er mogelijk zijn met deeltijdse contracten en tot hoever de flexibilisering kan gaan indien daar geen tegenwerk aan geboden wordt.

Vroeger had men dat probleem ook. Maar daarvoor had men dan de Jos rondlopen die bij drukte bijsprong waar dit nodig was. En op het moment dat het minder druk was dat die 1 van de duizenden klusjes die er vroeger (en nu eigenlijk ook) waren tussendoor deed in het kader van zijn voltijdse functie.
Die persoon werd geen massa's betaald. Door die persoon zijn loon ging het bedrijf echt niet failliet gaan.

Maar, dieje jos hebben wij nu opgevangen door efficiëntieverhogende zaken te voorzien zodanig dat den Jos niet meer nodig is. En mja, omdat er nu iets is waardoor die efficiëntieverhogende zaken nu te kort komen.
Moeten we een oplossing vinden.
En de mirakleuze oplossing die men uit zijn hoge hoed heeft getoverd heeft men deeltijdse contracten genoemd. Waardoor de werkgever blij is. De werknemer die nu 2 deeltijdse jobs moet zien te combineren (terwijl die zijne naft oprijdt om op die 2 locaties te geraken) om rond te komen die is minder happy. Maar die masseren we wel een beetje dat dit als een positief punt gezien wordt.
Zo van , maar je hebt nu een job hé. Je bent een productief onderdeel van onze maatschappij en geen profiteur.
Terwijl de realiteit eigenlijk is, dat was die tool daar niet geweest. Dan had de manager van den Jos die die efficiëntieverhogende oplossing had voorgesteld 5 jaar later buitengelegen wegens de niet werkbaarheid en het gebrek aan redondantie, had men het management 10k minder bonussen uitbetaald en had den Jos terug een gewone job gehad maar had de nieuwe manager ipv de efficiëntie ten top te drijven, voorzien dat de werklading van het personeel beperkt was zodanig dat je met piekprestaties die zaken kon aanpakken.
Eigenlijk exact hetzelfde wat men 40 jaar geleden eigenlijk al deed. Waar Jos toen werd ingevuld door schele René die eigenlijk geen voltijdse functie had. Die daar rondliep voor het minimumloon en die eigenlijk in dienst was enkel en alleen om tijdens de piekmomenten in te grijpen en voor de rest zijn broek kon verslijten en daarom zich diende bezig te houden met de bezigheidstherapie zaken in het bedrijf. Zo de zaken die altijd moeten gedaan worden, waar niemand geen tijd voor heeft (vertaal dit naar goesting) en waar het eigenlijk geen zak uitmaakt ofdat die elke week, elke dag of elke maand gedaan wordt. Maar waar het wel geapprecieerd werd op jaarlijkse basis dat die gedaan werden.
En ik heb nu in het hogere verhaaltje de Jos genomen. Maar dit kan evengoed vertaald worden naar den ingenieur Karel of de Middelmanager Rob of de bouwarbeider bob de bouwer.

Maar als je uiteindelijk gaat vragen aan de meeste deeltijdsen of ze niet liever een voltijds contract hadden... dan zou het mij echt verbazen dat de meerderheid hierop gaan antwoorden neen.
Op de @mulans na natuurlijk :p.

En denk je nu echt dat ze dat niet gedaan hebben? Denk je niet dat ze ingeschat hebben wat de meerkost is qua belastingen tov het feit dat mensen langer werken, dat ze minder vlug volledig uit de abreidsmarkt stappen, dat ze niet in de werkloosheid of op ziekte belanden, ... ?
Ik denk wel dat ze bepaalde zaken hebben bekeken, maar dan eerder in functie van ziekte, werkloosheid (dus eigenlijk zaken die impact hebben op het welzijn van de "mens"). Maar of dat men echt rekening heeft gehouden met bepaalde trenden, dit aftoetst aan de huidige stavaza in vergelijking met wat men had verwacht volgens de vorige voorspelling en welk groeitempo dit heeft. De consequentie dat dit heeft op de lange termijn naar de inkomsten en de uitgavenzijde. Daar heb ik serieus mijn twijfels over om eerlijk te zijn. Is ook namelijk niet zo eenvoudig en simpel om te analyseren en er conclusies uit te trekken.

En ik betwijfel ten zeerste ofdat men in de laatste 10 - 20 jaar ook maar eens ooit diepgaand heeft nagedacht over waarom de schalen liggen waar ze liggen. Ofdat deze schalen anders moeten ingedeeld worden en of men eigenlijk een verschil moet maken tussen de verschillende werkvormen. Welke trends men ziet, en wat men binnen 5, 10, 20 jaar mag verwachten indien dit zich doorzet en dat men überhaupt daar zelfs rekening mee gaat houden. Als je daar gaat in rommelen... god weer waar je dan uitkomt.
Heck we hebben nog maar wat is het 5 jaar geleden of zo, een beetje gerommeld in de marge bij de taxshift. Een onverdeeld succes dat dat is geworden zeg...
 
Het gebeurt héél zelden dat ik in een discussie afhaak. Maar het heeft echt geen nut om veel tijd te steken in iemand die zijn reactie begint met "Of een bedrijf nu mensen heeft rondlopen die 5k kosten voor 24 uur of 5k voor 40 uur waarbij 16 of 24 van die 40 weekendwerk zijn en de andere 24/16 ondersteuningsuren. Dat zal hen echt worst wezen hoor."

Een beetje realist zijn en vertellen wat de effecten zijn van plots 40 uur in week én weekends moeten werken ipv 24 uur (in weekend) of 40 uur (enkel in week) op het aantal mensen dat je zal vinden, is een minimum om een zinvolle discussie te houden. En je moet dan niet afkomen met "er zal een nieuw evenwicht komen".

Om aan te geven dat je er volledig naast zit:

"Maar als je uiteindelijk gaat vragen aan de meeste deeltijdsen of ze niet liever een voltijds contract hadden... dan zou het mij echt verbazen dat de meerderheid hierop gaan antwoorden neen."




Pensioen: 1,9%
Studies: 5,7%
Gezondheidsredenen: 8,1%
Zorg voor kinderen/anderen: 20,2%
Andere persoonlijke redenen: 18,1%
wil geen voltijdse: 8,7%

Totaal: 62% op 91,5% waar de reden van gekend is. En daarmee houden we nog geen rekening met het feit dat een antal mensen nu wel aangeven van "de job wordt enkel deeltijds aangeboden", maar die de uren van een voltijdse (bvb altijd op zaterdag) niet aan zouden kunnen icm gezin.

Dus nee, ik ga niet volledig reageren op je post. Je gebrek aan kennis is schrijnend en toch denk je dat een radicale oplossing, met honderden economische rampzalige gevolgen, véél beter zou zijn dan nu, enkel omdat je je op 1 zaak, die belastingsschijven, fixeert. En ik heb moeite gedaan om mijn bewoording hier deftig te houden.
 
Voltijds of deeltijds, iedereen doet wat hij wilt. Liever iemand die deeltijds werkt dan een beroepsdopper die elke dag om 11u gaat aperitieven met een blik bier op het plein, zoals velen hier in de "Borinage van de kust".

Persoonlijk vind ik het ook absurd dat je voor pakweg 25K netto/jaar (waar velen al niet aan komen) 220 dagen moet werken, dan schieten er nog 165 dagen over om andere zaken te doen. In week-overzicht komt dat nog harder aan: 5dagen werken, 2 dagen thuis, 4 dagen werken en 3 thuis vind ik dan toch evenwichtiger.

Je kan dan uiteraard discussie voeren over de verminderde bijdrage, maar het blijft nog altijd 10 keer beter dan de velen die hier nog nooit hebben bijgedragen. Overigens hebben de meesten ooit voltijds gewerkt om dan pas later naar een verminderd regime te gaan.

Je kan nog meer discussie voeren over de ambtenarenpensioenen, die ondanks deeltijds werk nog zeer hoog zijn:

Voorbeeld 1: Leerkracht lager heeft nooit voltijds gewerkt, werkt nu nog 50% voor de laatste 3 jaar. Haar pensioen zal nog altijd 1950 netto zijn.

Voorbeeld 2: master op directeurswedde , zit ook in zijn laatste 2 jaren in het onderwijs en werkt nu nog halftijds, zijn loon is nu wel wat geslonken tot een 2200 netto, zijn pensioen zal nog altijd rond de 3000 netto zijn.
 
@Renegadexxripxx altijd fijn als er, volledig losstaand van enige kennis, op de man wordt gespeeld! 👌👍
Was niet de intentie. Was eerder om met een kwinkslag te duiden dat er uitzonderingen zijn op hetgeen ik vermelde (dus die niet zullen kiezen voor een voltijdse functie als zij de keuze hadden). En dat dit perfect kan en valabel is, maar dat ik dit voor de rest niet meenam in de uitleg.
Mijn excuses indien dit anders / beschuldigend overkwam. Opnieuw, dit was niet mijn intentie.

Een beetje realist zijn en vertellen wat de effecten zijn van plots 40 uur in week én weekends moeten werken ipv 24 uur (in weekend) of 40 uur (enkel in week) op het aantal mensen dat je zal vinden, is een minimum om een zinvolle discussie te houden. En je moet dan niet afkomen met "er zal een nieuw evenwicht komen".
Dus wacht :

1) je geeft de opmerking dat er veel sectoren zijn waar er geen flankerende maatregelen zijn (of waar deze gereduceerd zijn tov de vermelding van +50 of +100%) voor dergelijk flexibel werk. Je geeft dan zelf vb zoals de horeca, etc...
2) Voor de werkgever gaat dat niet uitmaken.
3) voor de werknemer wel. Maar als men er een pak vindt in die andere sectoren. Dan zal men er ook vinden in de huidige sector. Het gaat zoals ik gezegd heb voor de mensen die nu maar 24 uren moeten werken een bittere pil zijn. Maar zoals in alles passen mensen zich aan. Sommigen zullen een andere job kiezen. Andere zullen er blijven werken. En anderen zullen vanuit andere sectoren worden aangetrokken tgv de aanwezigheid van de betere flankerende maatregelen in de verloning. En daarnaast zullen werkgevers indien men niet genoeg volk vindt, proberen om hun job aantrekkelijker te maken ipv dit enkel te doen via de uren te verminderen.
4) en het resultaat is een nieuw evenwicht. Dat is de realiteit.

"Maar als je uiteindelijk gaat vragen aan de meeste deeltijdsen of ze niet liever een voltijds contract hadden... dan zou het mij echt verbazen dat de meerderheid hierop gaan antwoorden neen."
1)Pensioen: 1,9%
2)Studies: 5,7%
3)Gezondheidsredenen: 8,1%
4)Zorg voor kinderen/anderen: 20,2%
5)Andere persoonlijke redenen: 18,1%
6)wil geen voltijdse: 8,7%

Totaal: 62% op 91,5% waar de reden van gekend is. En daarmee houden we nog geen rekening met het feit dat een antal mensen nu wel aangeven van "de job wordt enkel deeltijds aangeboden", maar die de uren van een voltijdse (bvb altijd op zaterdag) niet aan zouden kunnen icm gezin.

Kijk, dat is uw interpretatie. Mijn interpretatie zou dan eerder zijn :

1) 8,7% zou nooit kiezen voor een voltijdse functie
2) (91,5 - 8,7)% daar weet je het niet. Wat je wel weet is dat indien er geen of onvoldoende flexibiliteit mogelijk is, om ervoor te zorgen dat ze rekening kunnen houden met bepaalde omstandigheden, dat ze dan verkiezen om deeltijds te werken.
De vraag die ik mij op basis van deze statistieken zou stellen aan dezelfde personen is ofdat werkbaar werk, dus een werkschema dat rekening houdt met die bijzonderheden / individualiteit, ervoor zou zorgen of ze toch voltijds zouden gaan.

Werkbaar werk lijkt mij gewoon meer te zijn dan je moet minder uren werken.

Dus nee, ik ga niet volledig reageren op je post. Je gebrek aan kennis is schrijnend en toch denk je dat een radicale oplossing, met honderden economische rampzalige gevolgen, véél beter zou zijn dan nu, enkel omdat je je op 1 zaak, die belastingsschijven, fixeert. En ik heb moeite gedaan om mijn bewoording hier deftig te houden.
Ik val in herhaling. Ik noem mijn hersenspinsel niet de ideale oplossing, zelfs niet de oplossing. Ik weet dat het allemaal niet zo simpel/ eenvoudig is. Maar als wij dan toch aan het discussiëren zijn. Dan is het mijn taak in de discussie om te blijven hameren op de oneerlijkheid die er op die manier aanwezig is in het systeem. Indien jij nooit geantwoord had op de wijze waarop jij deed. Dan had dit punt al lang begraven geweest in de krekels. Ik hoopte echter dat ik zou kunnen leren uit uw antwoord, tgv van de kennis die jij hebt opgedaan in uw traject, zodanig dat jij mij kon stellen van kijk die oneerlijkheid is onderzocht. Momenteel is het aandeel beperkt (vb y%), wij verwachten via denktank x van de socialisten, y van de PVDA of Z van de liberalen (of etinera) dat dit met x gaat aangroeien in de volgende z jaren. En wij monitoren die om de 5 jaar om te zien of wij hiermee op peil blijven. En om deze en die reden is dat niet oneerlijk. Zo leer ik iets bij en kan ik mijn mening bijstellen.

Dat was toch de reden waarom ik ben blijven posten, ik had anders de posts van gisteren al niet meer gemaakt. Had iemand anders dan jij die post gedaan, dan had ik er zelfs niet op geantwoord (zoals ik tegenwoordig op meer posten al niet meer doorreageer)

Daar had ik op gehoopt. Het enigste antwoord dat ik echter krijg is, jij bent fout. Denk jij echt dat dit niet onderzocht wordt.
Dan antwoord ik daar duidelijk op dat in mijn ogen die zaken niet worden meegenomen in het onderzoek. Dat men in hun onderzoek echt niet wakker ligt van belastingsinkomsten of uitgaven noch ofdat met die gewijzigde werkvormen ofdat dezelfde belastingsschijven gebruiken correct is en we die eventueel niet dienen te veranderen. En dat in dergerlijk onderzoek eerder gekeken wordt naar het welzijn van de werknemer. Waarom, omdat dit enerzijds mijn vooroordeel is maar omdat ik anderzijds nog niet veel arbeidssociologen in mijn kennissenkring ben tegengekomen en de paar teksten die ik ooit eens gelezen heb als ze iets opstelden eerder draaide rond welzijn op het werk dan effectief hoe de veranderde werkcultuur/werkethos gevolgen heeft op onze sociale maatschappij. Maar bon, kan ook zijn dat ik mij vergis met arbeidspsychologen. Of dat ik nog niet de weg heb gevonden naar de juiste teksten waar dit wel het geval is. Heb jij die informatie ook niet, dan heeft een discussie niet verder zin neen.

@Renegadexxripxx Niemand houdt je tegen om je loon integraal door te storten naar de overheid als je zo inzit met hen.
Voor de rest stop met je zinloze en holle discussie, niemand zit te wachten op jouw hersenspinsels.
1) Ik zit niet in met de overheid, die vinden wel een oplossing. Ik zit in met onze sociale maatschappij. Iets wat ik echt nog meer naar waarde kan schatten nu dat ik ziek ben geweest... Iets wat ik in leven wil houden in de toekomst. Maar waarvoor je afhankelijk bent van de huidige systemen om dit te spijzen. Een financiering die men in de laatste jaren meer en meer vanonder uit aan het ondergraven lijkt te zijn.

2) ik rondom mij de ene persoon na de andere hoor speculeren over deeltijds werken en het feit dat men er eigenlijk zoveel niet aan verliest nettogewijs. En belangrijker naast speculeren, velen ook effectief het zie doen. Met de gevolgen van dien. Dus werklast herverdeling, kritiek dat de overheid een roverheid is, kritiek dat hard / veel werken niet beloond wordt, dus waarom zou men het nog blijven doen. Etc...
Het kan gerust zijn dat dit komt omdat ikzelf ouder en ouder wordt en daardoor meer geconfronteerd wordt met dit fenomeen. En dat dit eigenlijk niet verschillend is van had je in die leeftijdscategorie 20 jaar geleden gekeken. Ik weet het niet. Daarom dat ik het hier dan ook vermeldde.

3)Voor de rest stop met je zinloze en holle discussie, niemand zit te wachten op jouw hersenspinsels.
okdelidokeli. Dit zal dan ook mijn laatste post hierover zijn.
 
@Renegadexxripxx
Excuses aanvaard.
In mijn geval is de keuze om niet voltijds te werken namelijk geen "vrijwillige" keuze maar een combinatie van factoren (onder andere medische bij mij én in het verleden bij de dochter) en ik hoop absoluut in de toekomst meer uren te kunnen gaan werken. Dat zou ik in theorie nu al kunnen doen, maar de kans dat ik terug volledig werkonbekwaam zou worden binnen x-aantal maanden is helaas veel groter dan dat ik dit probleemloos jarenlang vol zou houden.

Daarom dat ik tevreden ben met mijn deeltijdse job en je mij er niet over hoort klagen: Ik hou namelijk van mijn werk en zie het als een meerwaarde voor mijn persoonlijke leven. Het heeft enkele jaren geduurd na mijn burn-out eer ik zelfs maar terug in staat was deeltijds te kunnen gaan werken en dan apprecieer je een balans net meer dan wanneer je niet het gevoel hebt die keuze te hebben.
 
Zou het geen idee zijn op ipv 4/5 te werken gewoon uw voltijds uurrooster op 4 dagen te doen? Dus 4 keer een iets langere werkdag om een weekdag extra thuis te zijn?
Ook hier lees je dat bij veel 4/5 werkers de vrees bestaat dat ze dan toch hun werk van 5 dagen op 4 “gewone“ dagen moeten doen. Dat heb je dan niet. Fiscaal blijf je dus voltijds aan het werk.
 
Ik heb, en blijf, het een raar idee vinden dat mannen 4/5e zouden werken.

Lijkt mij zo wat ambitieloos overkomen, maar dat ligt wss volledig aan mij.

Ik zou het zelf ook raar vinden om loon in te leveren.


MAAR....... langs de andere kant, hoe langer ik er over denk.... Hoe zalig moet dat wel niet zijn, 3 dagen thuis en 4 werken... Shit man. Opnieuw, kzou er mij raar bij voelen om het effectief ooit te doen. Ik ken eigenlijk ook maar 1 iemand die 4/5e werkt.
 
Ik heb, en blijf, het een raar idee vinden dat mannen 4/5e zouden werken.

Lijkt mij zo wat ambitieloos overkomen, maar dat ligt wss volledig aan mij.

Ik zou het zelf ook raar vinden om loon in te leveren.


MAAR....... langs de andere kant, hoe langer ik er over denk.... Hoe zalig moet dat wel niet zijn, 3 dagen thuis en 4 werken... Shit man. Opnieuw, kzou er mij raar bij voelen om het effectief ooit te doen. Ik ken eigenlijk ook maar 1 iemand die 4/5e werkt.
In principe zou in de perfect gelijke samenleving dat voor vrouwen en mannen even normaal moeten zijn.

En ambitie, goh, als je financieel alles in orde hebt en je wil meer vrije tijd, waarom niet zeg. Het leven is meer dan werken uiteindelijk.
 
Ik heb, en blijf, het een raar idee vinden dat mannen 4/5e zouden werken.

Lijkt mij zo wat ambitieloos overkomen, maar dat ligt wss volledig aan mij.

Ik zou het zelf ook raar vinden om loon in te leveren.
- De meesten kunnen het werk dat ze op 5 dagen presteren ook op 4 dagen presteren. Zelfs degenen die het altijd "druk druk druk" hebben.
- Je levert toch geen loon in? Je presteert gewoon minder uren en je wordt dus ook voor minder uren betaald.
 
- De meesten kunnen het werk dat ze op 5 dagen presteren ook op 4 dagen presteren. Zelfs degenen die het altijd "druk druk druk" hebben.
- Je levert toch geen loon in? Je presteert gewoon minder uren en je wordt dus ook voor minder uren betaald.

Tja.. Loon inleveren natuurlijk niet letterlijk, maar uw maandelijkse inkomsten zakken wel he.
Als er ~200 euro afgaat, kweenie... Kunde toch al 2x mee naar een deftig restaurant gaan.
 
Ik ben secretariaatsmedewerker en mijn 2 andere collega’s in de administratie werken respectievelijk 80 en 90%. Ikzelf werk 60% wat neerkomt op 4 halve dagen en 1 volledige dag. Initieel was ik aangeworven voor 50%, ik ging ook bewust voor een parttime wegens eigen gezondsheidsproblemen en anderzijds om de zorg van mijn mama die ondertussen is weggevallen. Intussen is er wel een kindje. Ik gebruik de momenten die ik niet werk voor het huishouden, boodschappen doen etc. En om wat broodnodige rust te kunnen krijgen. Verdien ik de grote légumen? Neen, maar ik mag zeker ook niet klagen en die ‘vrije’ tijd is ook veel waard.
 
Tja.. Loon inleveren natuurlijk niet letterlijk, maar uw maandelijkse inkomsten zakken wel he.
Als er ~200 euro afgaat, kweenie... Kunde toch al 2x mee naar een deftig restaurant gaan.

Hier als man met bijna twee kinderen ga ik binnenkort ook 4/5de werken. Waarom?
- Mijn vrouw werkt ook graag en wil ook graag 4/5de werken. Wie ben ik om haar dat te ontnemen? Heeft zij even veel recht op. Ook al verdient ze veel minder en zou het economisch zinvoller zijn dat ik voltijds en zij halftijds werkt bv. De zorg voor de kinderen zou er bij inschieten moesten we allebei voltijds werken.
- Ik ben zelf opgegroeid met een relatief ambitieuze vader en kan u zeggen dat dat ook niet alles is wat relaties binnen het gezin betreft. Intussen blijft van dat gezin weinig over.
- Ik ben ambitieus, in die zin dat ik twee masters een PhD, op 32 jarige leeftijd een loon van 5k en een job met naar mijn mening maatschappelijke meerwaarde heb. Dat is er niet zonder inzet gekomen. Ik zet mij volledig in als ik op mijn werk ben Binnenkort zal dat een dag minder maar daarom niet met minder gedrevenheid zijn. Ik heb daarnaast ook ambities op familiaal vlak en dat is een goed gehecht gezin, een goede relatie met mijn partner, kinderen die weten dat ze bij hun vader terecht kunnen en dat zij altijd op de eerste plaats komen. Ik heb collega's waarvan de kinderen hen zeggen dat ze hun ouder bijna nooit zien, ik hoop zoiets nooit gemeend van mijn kinderen te moeten horen.
- Twee keer minder op restaurant kan mij in vergelijking gestolen worden, wij komen goed genoeg rond en hebben altijd min of meer geleefd van twee full-time minimumlonen (pakweg 3000 euro) waarbij de rest op de spaarboek ging. We komen niets belangrijks tekort. Wie met ouderschapsverlof als koppel 4/5de gaat werken aan minimumloon zal er trouwens niet veel bij inschieten met de RVA premie, dus zoiets is voor veel mensen echt wel haalbaar.

Ik heb ook collega's die het wel allemaal goed georganiseerd krijgen met een full-time job. Ik zal zeker niet zeggen dat zij niet goed voor hun kinderen zorgen. Bij ons ligt dat anders en wij denken daar wel een meerwaarde uit te kunnen halen. Dus zeker geen verwijt naar de fulltimers.

Ik begrijp ook wel je terughoudendheid anderzijds, hier op het werk waren ook niet alle stemmen enthousiast en zelfs soms verbaasd. Van vrouwen wordt daar anderzijds niet van opgekeken, wat mij wel triest stemt anno 2021. Er is nog werk aan de winkel. Ik kies voor wat ik zelf belangrijk vind, anderen mogen daar van denken wat ze willen.
 
- De meesten kunnen het werk dat ze op 5 dagen presteren ook op 4 dagen presteren. Zelfs degenen die het altijd "druk druk druk" hebben.
- Je levert toch geen loon in? Je presteert gewoon minder uren en je wordt dus ook voor minder uren betaald.
+1 op dat eerste, en niet "zelfs" maar "vooral" diegenen die het altijd "druk druk druk" hebben.

Ik denk dat er ne grote hoop mensen zijn die als ze op nen werkdag van 8u, 6u productief bezig geweest zijn dat ze héél hard gewerkt hebben diejn dag... niemand geeft dat toe natuurlijk (ge moet zot zijn) maar als mijnen baas bij mijn jaarlijkse evaluatie weer zegt "ik vind dat ge vooral snel werkt" dan denk ik in mezelf vooral dat ik hetzelfde werk evengoed op 4 dagen (en misschien wel op 3 dagen kan doen).

Tja.. Loon inleveren natuurlijk niet letterlijk, maar uw maandelijkse inkomsten zakken wel he.
Als er ~200 euro afgaat, kweenie... Kunde toch al 2x mee naar een deftig restaurant gaan.
2 keer per maand op restaurant of 4 dagen extra "congé" per maand. Not... even... close. :laugh:

En trouwens, das allemaal waar als ge u loon helemaal opsoupeert en op het eind van de maand met die laatste €200 2x keer op restaurant gaat. En ik weet, zo'n mensen zijn er. Maar als ge op het einde van de maand €500+ bij op den hoop legt, gade dan echt blijve werken voor dat geld wetende dat ge der mee op restaurant zou kunnen gaan maar dat uiteindelijk toch niet doet?
 
Terug
Bovenaan