Boeken Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

  • Ik lees nooit

    Stemmen: 22 11,1%
  • 1-5 boeken

    Stemmen: 57 28,8%
  • 6-10 boeken

    Stemmen: 33 16,7%
  • 11-20 boeken

    Stemmen: 44 22,2%
  • 21-30 boeken

    Stemmen: 22 11,1%
  • 31-40 boeken

    Stemmen: 8 4,0%
  • 41-50 boeken

    Stemmen: 4 2,0%
  • 50-75 boeken

    Stemmen: 5 2,5%
  • 75-100 boeken

    Stemmen: 1 0,5%
  • 100+ boeken

    Stemmen: 2 1,0%

  • Totaal aantal stemmers
    198
Vorige maand Hyperion uitgelezen. Met heel veel plezier gelezen want ik had oorspronkelijk wat schrik met de Canterbury Tales vergelijking die veel gemaakt wordt ( niet dat ik Canterbury Tales ooit gelezen heb maar Decamerone wel, wat er ook hard met vergeleken werd en had absoluut geen zin om zo'n boek nog eens te lezen)

Het enige dat ik jammer vond was dat er imo geen echt einde aan zit! Ik zal dan maar het vervolg moeten lezen want ik ben veel te geïntrigeerd om niet verder te doen.
 
Vorige maand Hyperion uitgelezen. Met heel veel plezier gelezen want ik had oorspronkelijk wat schrik met de Canterbury Tales vergelijking die veel gemaakt wordt ( niet dat ik Canterbury Tales ooit gelezen heb maar Decamerone wel, wat er ook hard met vergeleken werd en had absoluut geen zin om zo'n boek nog eens te lezen)

Het enige dat ik jammer vond was dat er imo geen echt einde aan zit! Ik zal dan maar het vervolg moeten lezen want ik ben veel te geïntrigeerd om niet verder te doen.
Vervolg vond ik persoonlijk nog zeer goed te pruimen, de 2 boeken daarna (Endymion, Rise of Endymion) zou ik nooit meer opnieuw lezen.
 
Raymond E Feist & Steve Stirling - Jimmy the Hand (Legends of the Riftwar #3)

Gezien ik de boeken met tussenpozen ga lezen, wil ik vermijden dat ik tussenin "belangrijke" informatie vergeet. Dus besloten om ze in chronologische volgorde van het verhaal te lezen.

Het boek werd 25 jaar na Magician geschreven en je ziet direct een heel verschil qua schrijfstijl. Of dit nu wegens verbetering van Feist is in die jaren, danwel gewoon de inbreng van Stirling, zal de toekomst moeten uitwijzen. De schrijfstijl is alvast matuurder en gedetailleerder, weliswaar af en toe iets te droog.

Het verhaal daarentegen was een beetje teleurstellend. Jimmy is een interessant personage maar na ongeveer 1/3e van het boek verdwijnt hij geheel naar de achtergrond zonder veel inbreng meer. De nieuwe elementen en personages die het overnemen vallen wat platjes uit en weten niet zoveel te boeien, zeker omdat het verhaal wat bizar aanvoelt.

Al bij al geen slecht boek, maar met die titel had ik wel beter verwacht.
 
Raymond E Feist & Steve Stirling - Jimmy the Hand (Legends of the Riftwar #3)

Gezien ik de boeken met tussenpozen ga lezen, wil ik vermijden dat ik tussenin "belangrijke" informatie vergeet. Dus besloten om ze in chronologische volgorde van het verhaal te lezen.

Het boek werd 25 jaar na Magician geschreven en je ziet direct een heel verschil qua schrijfstijl. Of dit nu wegens verbetering van Feist is in die jaren, danwel gewoon de inbreng van Stirling, zal de toekomst moeten uitwijzen. De schrijfstijl is alvast matuurder en gedetailleerder, weliswaar af en toe iets te droog.

Het verhaal daarentegen was een beetje teleurstellend. Jimmy is een interessant personage maar na ongeveer 1/3e van het boek verdwijnt hij geheel naar de achtergrond zonder veel inbreng meer. De nieuwe elementen en personages die het overnemen vallen wat platjes uit en weten niet zoveel te boeien, zeker omdat het verhaal wat bizar aanvoelt.

Al bij al geen slecht boek, maar met die titel had ik wel beter verwacht.
Dit komt bij mij wel vaker terug in de "tussenverhalen" van Feist.
 
Troubled Blood van Robert Galbraith (Joanne Rowling)

Nummer vijf uit de Strike detectivereeks. Een boek dat me geboeid bleef houden over de hele lijn. En met zo'n 944 pagina's is dat een grote prestatie. Strike en Robin moeten voor het eerst een cold case oplossen. Structureel is dit een meesterwerk. De hoofdstukken worden voorafgegaan door citaten uit het epische dichtwerk The Faerie Queene van Edmund Spenser uit 1590. Faerie Queene fungeert gruwweg ook als een soort literaire parallel voor Troubled Blood. Verder is het werk volgens een soort astrologische kalender gestructureerd. De ontknoping had ik echt niet zien aankomen. Tot nu toe vind ik dit de beste uit de Strike-reeks. Alleen het laatst uitgebrachte werk (The Running Grave) heb ik nog niet gelezen.
 
The House in the Cerulean Sea - TJ Klune
Dit was een zalig warm dekentje dat ik met ontzettend veel plezier gelezen heb.

Een hartverwarmend verhaal gevuld met zaken zoals vooroordelen, haat, integratie, zelfkennis, angsten overwinnen, familie, romantiek, ...
Het plot is vrij voorspelbaar en eigenlijk niets nieuws, maar de karakters en hoe ze groeien zal ik nog voor lange tijd meedragen in mijn hart.

Ja, het is met momenten zeer sentimenteel, er is nooit echt een gevoel van gevaar en sommige dingen gebeuren zonder enige verklaring. Maar dat maakt me eigenlijk niet uit. Het boek wekte gigantisch veel emotie bij me op, het overgrote deel zat ik met een gigantische smile te lezen en op het einde zijn er een paar traantjes gelaten. Voor mij was dit dan ook een geweldig boek.
 
A River Enchanted (Elements of Cadance #2)- Rebecca Ross

Leuk boek dat zich afspeelt op een eiland dat verdeeld is onder twee clans. De sfeer en mythologie van het eiland leek me gebaseerd op Schotland. Het hele verhaal had een beetje een sprookjes gevoel. De personages waren boeiend en de magie was helemaal mijn ding. De romantiek in het boek was ook heel mooi gebracht. Het speelde een belangrijke rol in het boek, maar het domineerde niet. Ik kijk la uit naar het tweede boek!

When Women Were Dragons - Kelly Barnhill

DIt boek speel zich af in de jaren 50 en 60. Een verhaal over trailer, verdriet, familie, liefde en draken met een sterke feministische ondertoon. Hoewel het zeker geen vrolijk boek is, vindt ik het opzich wel iets hartverwarmend hebben. En de schrijfster is zo goed met haar personages dat ik op een gegeven moment zo kwaad werd door de acties van een personage dat ik even heb moeten pauzeren vooraleer verder te lezen.
Helaas vindt ik het einde van het boek net iets te snel in elkaar gebokst en was het ook té perfect. Voor de rest super leuk dat het vrouw zijn in een wereld gemaakt door en voor mannen goed in beeld brengt. En hoewel de wereld er al wat op vooruit gegaan is, zijn veel van de zaken die gebeuren in het boek nog zeer herkenbaar.
 
Nog eens beginnen aan De Buddenbrooks van Thomas Mann. 7 of 8 jaar geleden vond ik zijn eerste roman erg goed en ik had zin in een herlezing. Even weer wat wennen. Misschien dat ik Dr. Faustus dit jaar nog eens ga proberen, maar dat was bij een eerste lezing best een stevig gevecht om het uitgelezen te krijgen en toen had ik veel meer tijd om lang en ongestoord door te lezen.
 
Raymond E Feist & William R Forstchen - Honored Enemy (Legends of the Riftwar #1)

Interessant concept en op zich best wel een aardig verhaal. Met momenten wat voorspelbaar en de overwinning was uiteindelijk plots heel gemakkelijk. Iets te geforceerde conflicten af en toe, had wat beter uitgewerkt mogen worden.

Degelijke popcorn fantasy zonder meer.
 
Raymond E Feist & Joel Rosenberg - Murder in LaMut (Legends of the Riftwar #2)

By far het flauwste boek in deze trilogie van legendes uit de Feist-serie. Brengt helemaal niets bij aan het hoofdverhaal (zeker omdat de politieke intrige over wie baron van LaMut zal worden compleet nutteloos is, omdat we reeds in boek 1 lezen dat het een buitenstaander wordt), en is compleet misnoemd ook. Pas na 75% in het boek doet de moord zich voor, de rest van de tijd wordt gespendeerd aan introductie van personages die we niet eerder zagen en nooit meer terug zullen zien, overbodige politieke intrige, beschrijvingen van het weer en innerlijke monologen van enkele huurlingen die eigenlijk heel hard op elkaar gelijken en vooral vaak herhaald worden. Weinig actie of worldbuilding, toch twee aspecten die de boeken van Feist genietbaar maken.
Het las wel relatief vlot weg, en het was gelukkig niet al te lang. Brengt uiteindelijk meer meerwaarde als een extra nummer op de lijst van gelezen boeken, dan als leesgenot.
 
Independent People - Halldór Laxness

Bjartur is een nuchtere schapenboer die decennia hard heeft gewerkt om eindelijk zijn eigen stuk land te kopen en als onafhankelijke in zijn levensonderhoud te kunnen voorzien, iets waar hij al zijn trots uitpuurt. Althans, de vraag die dit boek zich stelt is of Bjartur vanuit zijn sociaal-economische achtergrond wel überhaupt ooit dermate controle over zijn leven kan nemen, zelfs als hij een plaats leert te vinden in de veranderende en steeds moderner wordende wereld om hem heen.

Het getuigt van een ontzettende schrijversmakelij als je een werk als dit kan creëeren dat zich in een bescheiden microcosmos afspeelt en toch zoveel universeels over de wijdere wereld weet te vertellen. Ik wist nagenoeg niets over Ijsland behalve dat het veel schapen en vulkanen telt (en tot mijn jolijt komt er in dit boek op iedere pagina wel ergens een verwijzing naar schapen in voor), en heb dankzij dit boek het gevoel dat ik een hele generatie mensen in een geïsoleerd deel van de wereld beter begrijp.

Hoewel het boek zich in de vroege twintigste eeuw afspeelt, blijven de levensfilosofie en bijhorende levenslessen van onze vooroorlogse FIRE-adept Bjartur ook in een modernere context relevant. Ik kan het niet met het origineel vergelijken, maar de vertaling van J.A. Thompson is alvast bijzonder goed en een aanrader voor wie geïnteresseerd is.
 
Independent People - Halldór Laxness

Bjartur is een nuchtere schapenboer die decennia hard heeft gewerkt om eindelijk zijn eigen stuk land te kopen en als onafhankelijke in zijn levensonderhoud te kunnen voorzien, iets waar hij al zijn trots uitpuurt. Althans, de vraag die dit boek zich stelt is of Bjartur vanuit zijn sociaal-economische achtergrond wel überhaupt ooit dermate controle over zijn leven kan nemen, zelfs als hij een plaats leert te vinden in de veranderende en steeds moderner wordende wereld om hem heen.

Het getuigt van een ontzettende schrijversmakelij als je een werk als dit kan creëeren dat zich in een bescheiden microcosmos afspeelt en toch zoveel universeels over de wijdere wereld weet te vertellen. Ik wist nagenoeg niets over Ijsland behalve dat het veel schapen en vulkanen telt (en tot mijn jolijt komt er in dit boek op iedere pagina wel ergens een verwijzing naar schapen in voor), en heb dankzij dit boek het gevoel dat ik een hele generatie mensen in een geïsoleerd deel van de wereld beter begrijp.

Hoewel het boek zich in de vroege twintigste eeuw afspeelt, blijven de levensfilosofie en bijhorende levenslessen van onze vooroorlogse FIRE-adept Bjartur ook in een modernere context relevant. Ik kan het niet met het origineel vergelijken, maar de vertaling van J.A. Thompson is alvast bijzonder goed en een aanrader voor wie geïnteresseerd is.

Ziet er interessant uit!

Als je graag over schapen en het plattelandsleven/microcosmos leest kan ik the shepherd's life alleen maar aanraden. Een van de meest unieke boeken die ik al gelezen heb qua onderwerp :unsure:

 
With a mind to kill - Anthony Horowitz

Het derde, en laatste, Bond boek van Horowitz. De vorige twee ook gelezen en die waren in mijn herinnering dik ok.
Dit deel bevat wel leuke ideeën en goeie stukken maar ik ben toch niet volledig overtuigd.

De algemene opzet is interessant: een gebrainwashte Bond moet M vermoorden maar faalt in zijn opzet. Zijn brainwashing wordt ongedaan gemaakt maar MI6 wil ze laten geloven dat hij er in geslaagd is en hem undercover terug sturen om zo een groot complot te ontrafelen.
Op zich een leuk idee en ook de uitwerking is wel geslaagd. Het schoentje knelt bij de Bond girl/love interest.

Omdat de Russen toch het zekere voor het onzekere willen nemen of Bond al dan niet aan hun kant staat krijgt hij een waakhond mee.
De dame in kwestie is iemand die hem destijds mee heeft gebrainwashed. Ze lijkt een sterke en onafhankelijke vrouw.
Hij moet niet veel van haar hebben omwille van wat zij hem heeft aangedaan. En al bij hun eerste reis lijken ze beiden snel te ontdooien.
De relatie tussen de twee wordt qua tijd gerusht en qua pagina's gerokken. Op een week tijd groeien ze naar elkaar en valt zij als een blok voor hem maar het duurt wel 100 pagina's. Qua tempo voelt dat niet juist.
Ook het feit dat ze opeens haar hele leven laat vallen voor hem is wat discutabel maar hey, 't is Bond dus het ietwat trouw aan de Bond stijl.

All in all: wel een leuk boek dat vlot wegleest maar niets speciaals.
 
Riyria Revelations (#1-6) - Michael J. Sullivan
Klassieke fantasy op z'n best. Riyria is een toegankelijke fantasy reeks die met elk boek in complexiteit toeneemt. In 'Theft of Swords' maken we kennis met de wereld en volgen we Hadrian en Royce op hun queeste om een lokaal complot te ontrafelen. Ze verzamelen een groep bondgenoten en voltooien hun missie. Klinkt cliché maar de uitvoering is verdomd goed. In de daaropvolgende boeken worden nieuwe personages geïntroduceerd en vergroot het spelbord van het koninkrijk Melengar naar de wereld, Elan. Beetje bij beetje leren we over de geschiedenis van Elan, het verleden van onze twee protagonisten en alles komt zeer mooi samen op het einde. Riyria Revelations is ook duidelijk een verhaal dat volledig werd uitgewerkt vooraleer het eerste boek werd gepubliceerd.

Het is moeilijk om een favoriet boek te kiezen maar de eerste twee en laatste twee boeken heb ik op erg korte tijd uitgelezen. Boeken 3 en 4 meanderen een beetje teveel naar mijn zin maar zijn uiteindelijk wel nodig om de finale in het laatste boek te contextualizeren.

Zeker ook een aanrader voor nieuwkomers in het fantasy genre.
 
The Lone Star Ranger - Zane Grey
Weer een Western gelezen, en waarschijnlijk wel de meest cliché tot nu toe.
Gaat over een normale jongen, Buck Duane, die door omstandigheden een duel heeft en de tegenstander doodschiet. Wat volgt is zijn avontuur als outlaw, en vervolgens ook zijn redemption arc.

Ik weet eigenlijk niet goed wat ik van dit boek moet denken. Ik vind enorm veel lovende commentaar, maar voor mij zat het boek niet echt goed in mekaar. Het eerste deel was meer een samenraapsel van ongerelateerde avonturen, en het tweede deel is dan weer meer een coherent verhaal, dat weinig samenhangt met het eerste deel.

Losstaand van het verhaal is het ook gewoon gedateerd: de vrouwelijke personages zijn eendimensionaal en trekt het qua conversatie op niets (ze zijn er enkel om de rol van jonkvrouw in nood te spelen. Dan heb je wat outlaws die eigenlijk ook geen grotere rol hebben dan als dief/moordenaar te spelen.
Het hoofdpersonage is op zich wel goed en ondergaat toch wat ontwikkeling.
Ergens halverwege het verhaal wordt een vrouw door hem gered, maar wordt kort erna weer ontvoerd... het hoofdpersonage wil die dan koste wat kost nog redden, maar er wordt dus nooit meer iets over gezegd tijdens de rest van het verhaal.

Al bij al wel leuk om in de Westernsfeer te komen, en dat boek ligt het meest in lijn met de klassieke westernfilm.



next up: Foundation trilogy van Isaac Asimov. Zal ook mijn 100e boek zijn op goodreads :unsure:
 
Terry Brooks - Scions of Shannara (Heritage of Shannara #1)

Van wat ik me herinner nog een van de meest genietbare series van Brooks, maar dit eerste boek is wel een zwakke start. Ik had betere herinneringen van nog niet zo lang geleden (10-15 jaar?) maar dat is ondertussen wel anders.

Klassieke Fantasy, maar eentje waarbij je brein uitzetten wel een vereiste is want Brooks in deze boeken maakt toch wel wat foutjes en tegenstrijdigheden. Zo blijft hij een streek in de Eastlands "Wilderun" noemen, terwijl in de vorige boeken dat net in de Westlands lag. En als dat 1 keer gebeurt, honest mistake, maar een half dozijn? Ook een hoop gebeurtenissen die vooral voorvallen om het plot te vorderen en die eigenlijk niet echt goed uitgewerkt zijn of veel gegrond zijn in de logica van de wereld.

Zoals gewoonlijk bij Brooks en sommige klassieke Fantasy zijn de personages vrij eendimensionaal en zwart/wit, wat voorspelbaarheid in de hand werkt (maar dat kan misschien mijn voorkennis zijn). Brooks is goed in actie en atmosfeer, en dat viel goed mee hier al was de hoofdfocus niet gelijk mijn ding waardoor ik het boek niet zo goed wist te apprecieren. Het is wel duidelijk (maar misschien wederom eerder mijn voorkennis) dat er potentieel is dat tot uiting kan komen in de volgende boeken.

Mijn oude rating van 3/5 verlaagd naar 2/5 op goodreads.
 
Update van dit jaar tot nu toe:

Het Lied van Shannara - Terry Brooks
Leuke fantasy met twee hoofdpersonages dit keer waardoor er eens een ander tempo in het verhaal zat. Uiteindelijk blijft het wel hetzelfde riedeltje: Ohmsfords moeten de wereld redden op de een of andere manier met iets van hun elfenmagie en ze verzamelen daarvoor een aantal kompanen om de queeste tot een goed einde te brengen. Meer dan de vorige twee ging hij hier iets meer de minder sword en sorcery toer op soms en had hij ook aandacht voor uitbouwen van het innerlijk van de personages. Al bij al niet slecht.

Fevre Dream - G.R.R. Martin
Verhaal dat zich afspeelt op de radarboten op de Mississippi rond de Amerikaanse Burgeroorlog met een geheimzinnig figuur dat investeert in een grote nieuwe boot maar enkel 's nachts tevoorschijn komt.

Goed geschreven, voldoende spanning en zeker de stukken over de boten en het loodsen op de rivier vond ik sterk.

De Onzichtbare Man - H.G.Wells

Een klassieker die je wel eens gelezen moet hebben. Voor de rest staat alles duidelijk nog in zijn beginschoenen, maar het psychopatische uit Hollow Man heeft hier duidelijk zijn oorsprong.

Project Hail Mary - Andy Weir

Wat een pageturner. De ontknoping hoefde voor mij niet, maar hoe het verhaal zich ontwikkelde, hoe de wetenschap erin verwerkt zat. Top en op dat vlak voor mij veel beter dan bv. Cixin Liu's trilogie.

De Wonderbaarlijke Avonturen van de Baron von Munchausen - Raspe in vertaling van Godfried Bomans

Leuk tussendoortje met soms wel hilarisch absurde verhalen.
 
The Reformatory - Tananarive Due
Sterk horror verhaal over een reformatory in segregated Florida (jaren 50).
Zwarte vrouwelijke schrijfster die zich heeft gebaseerd op het sterven van een familielid in een "jongens school voor zwarte kinderen" in die tijd, gecombineerd met folklore/voodoo uit "the south".

Geesten a volonte maar de echte horror in dit boek zijn de beschrijvingen van de segregated society en het racisme van die tijd.
Heel sterk.
 
Changes (Dresden Files #12) - Jim Butcher
De boeken in de Dresden Files volgen een herkenbaar patroon: Harry komt in contact met een oude bekende, raakt verzeild in een complot dat groter blijkt dan eerst gedacht waarna een plan wordt uitgedokterd om de antagonist te stoppen. Eind goed, al goed. Zeer genietbare boeken, zij het soms een beetje repetitief. Changes volgt een gelijkaardige structuur maar Butcher gooit reeds vanaf hoofdstuk 1 de knuppel in het hoenderhok en al mijn assumpties over de eeuwige onveranderlijkheid van de reeks, zoals het een langlopende sitcom betaamt, konden de vuilbak in. Het verhaal en de plotwendingen doen de titel van het boek alle eer aan. Zeer benieuwd naar nummer #13.
 
Terry Brooks - The Druid of Shannara (Heritage of Shannara #2)

Beter dan het eerste boek, voornamelijk omdat de verhaallijn me beter beviel en de nieuwe personages ook grotendeels een win waren. Ook het feit dat het zich afspeelde in een compleet nieuwe omgeving was wel intrigerend.

Het einde was wel wat teleurstellend, vrij simpel afgehaspeld en heel plot convenient in plaats van een natuurlijke evolutie. Op naar de volgende (die ondertussen al bijna uit is).
 
Terug
Bovenaan