Boeken Welk non-fictie boek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Intussen ook 1491: de ontdekking van Pre-Columbiaans Amerika van Charles C. Mann uitgelezen.

Een aantal jaar geleden 1493 gelezen over wat er daarna gebeurde en deze is zo mogelijk nog beter. Mann geeft een begrijpelijk overzicht van de beschavingen die zich in Amerika hadden ontwikkeld voor/tijdens Columbus en hoezeer dat afwijkt van wat de meesten van ons nog op de schoolbanken geleerd hebben. Zeker de inzichten in hoe 'ongerept' de Amerikaanse natuur (bv. het Amazonewoud) wel niet is, waren een relatief grote verrassing.

Hij heeft steeds duidelijk weer of hij ergens tegen gevestigde onderzoeken ingaat en of de consensus verandert/veranderde.

Aanrader!
Rare vraag misschien: zou je aanraden de boeken chronologisch te lezen; dus eerst 1491 en dan 1493?
Ik vraag me af of het een meerwaarde/handig is om eerst de kennis van voor de ontdekking te hebben en dan gevolgen ervan? Of speelt dat totaal geen rol.

Al gecheckt dat ze ze in de bib hebben en dat is het geval. Momenteel in SPQR bezig, misschien er na deze 2 of toch eerst iets van fictie er tussen.
 
Rare vraag misschien: zou je aanraden de boeken chronologisch te lezen; dus eerst 1491 en dan 1493?
Ik vraag me af of het een meerwaarde/handig is om eerst de kennis van voor de ontdekking te hebben en dan gevolgen ervan? Of speelt dat totaal geen rol.

Al gecheckt dat ze ze in de bib hebben en dat is het geval. Momenteel in SPQR bezig, misschien er na deze 2 of toch eerst iets van fictie er tussen.
Ik had sowieso een basiskennis voor ik 1493 gelezen heb, maar in de gaat het over verschillende onderwerpen. Chronologisch houdt misschien meer steek maar het is geen must wat mij betreft.
 
Paula Garb - They Came To Stay: North Americans in the USSR

Boek werd geschreven midden jaren 80, dus toen de USSR nog bestond. Auteur interviewde een 20/30-tal mensen die als tiener in de jaren 30-50 met hun ouders vanuit de VS en Canada emigreerden naar de USSR. De ouders waren voor het overgrote deel wel reeds Finnen (uit de Karelia regio), Russen, Oekrainers, etc die naar de VS geeimigreerd waren maar vanwege x redenen weer terugkeerden naar de Sovjet Unie.

Het is op zich wel interessant om wat te weten te komen over die mensen hoe ze alles ervaren hebben, wat hun gedreven heeft en wat het leven in de USSR in de jaren 40/50/60/70 inhield. Helaas werden veel te veel mensen geinterviewd en waren de interviews veel te beknopt. Betrof dus rond de 20/30 mensen en elk hoofdstuk was eigenlijk gewoon volgens een template ingevuld. Daar geboren, daar naar school gegaan, uitblinked in dit, naar deze plaats in de Sovjet Unie gegaan, dit meegemaakt in het leven, met die of deze persoon getrouwd, zoveel kinderen gekregen, dat allemaal in een samenvatting van 3-4 pagina's gieten aangevuld met wat algemene info over de Sovjet Unie en klaar.
Daarenboven werd elk hoofdstuk nog eens in twee opgesplitst met de focus in het eerste deel over de move en de ervaringen als tiener met hun ouders, en het tweede deel wanneer ze zelf volwassen waren en hun eigen families startten. Ieders eerste deel was gebundeld en daarna kwamen pas de tweede delen aan bod. En gezien de hoeveelheid mensen, was ik quasi van iedereen al de details vergeten en moest ik telkens terugbladeren. Dat begon wel snel te vervelen.

Maar zeker wel interessant om een beeld te hebben van die mensen en ik had er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat er effectief mensen vanuit het Westen naar de Sovjets verhuisden. Zelfs Belgen! Er werd een groep Belgen vermeld die in de jaren 20 naar het Verre Oosten in Rusland trokken om te helpen bij de industriele opbouw daar.
 
Laatst bewerkt:
512zSVWuY2L._SL500_.jpg


Met veel persoonlijke ervaringen langs beide zijden. Aanrader voor wie interesse (en al gelezen heeft) over de strijd tussen Nazi Duitsland en de USSR in WW2.
 
Het geluid van brekend glas - Rino Feys

Verhalender dan ik had verwacht, ik had een sfeerbeschrijving van de jaren 70 in gedachten bij het kopen van dit boek. Gebeurt ook wel maar er wordt ook veel ingezoomd op het persoonlijke leven van de schrijver. Blijft wel boeien. Mooi geschreven einde ook.
 
Jay Dicharry - Anatomy for Runners

Ik heb geen standaard to-read list of whatever op mijn gsm staan, maar ik droom wel heel intensief en ik onthoud vaak wat ik droom. En enkele weken geleden droomde ik van een man die zich @EmP noemde en mij dit boek aanraadde. Echt waar. Geen idee waarom mijn onbewuste plots dacht aan een post van enkele jaren geleden, maar het zij zo.

Ik heb op zich niets met anatomie of biomechanica of whatevz, maar ik vond het wel een heel interessant boek. De auteur legt haarfijn uit hoe spieren, pezen en ligamenten werken, hoe ze in verhouding staan met elkaar, en waarom ze belangrijk zijn in onze dagelijkse bewegingen. Het is bovendien geen onoverkomelijke dikke turf vol wetenschappelijk taalgebruik, dus op zich wel interessant voor iedereen die zich eens wil interesseren in het menselijk lichaam.

Het boek leest bij momenten weg als een spannende detective. Hoofdstuk na hoofdstuk spreekt de auteur over de self-assessment die je kan doen nadat je hoofdstuk 9 hebt gelezen. Het effect op de lezer is duidelijk: je blijft aandachtig en alert verder lezen zodat je in optimale form arriveert in hoofdstuk 9, het hoofdstuk dat al die tijd op je zat te wachten aan de horizon. Het spreekt voor zich dat ook dat hoofdstuk interessant is, vooral wanneer je de test eens gaat toepassen op jezelf: een ware Damoklets voor je zelfvertrouwen en geloof in eigen form. De auteur laat je gelukkig niet verweesd achter in de diepe put van schaamte: in hoofdstuk 10 zalft hij je handen met een hele resem oefeningen. Vrij bijzonder dat hij de handen zalft aangezien hij het in meerdere hoofdstukken heeft over het ontzien van de voeten. Maar misschien ben ik gewoon flauw. Het is allicht dat.

Soit - ik kan enkel maar herhalen: sport je graag en wil je je lichaam net dat tikkeltje beter begrijpen? En wil je de spieren ontdekken die je door je sedentaire levensstijl amper nog kan gebruiken? En wil je misschien een mobielere versie van jezelf zijn in vergelijking met de patat die je vandaag bent? Enter de rekbare mens en pik het boek op voor 12euro. Geniet met volle teugen!
 
512zSVWuY2L._SL500_.jpg


Met veel persoonlijke ervaringen langs beide zijden. Aanrader voor wie interesse (en al gelezen heeft) over de strijd tussen Nazi Duitsland en de USSR in WW2.
Aha, de Rhzev meatgrinder. Als je naar de slachtofferaantallen ziet is het al om te duizelen, maar het is een tamelijk onbekende reeks veldslagen die wat verdrongen zijn door ronkende namen als Stalingrad, Kursk of Bagration. Tot 2,3 miljoen dode, gewonde, vermiste, gevangengenomen of zieke Sovjetsoldaten ... waanzin.
 
De Bourgondiërs door Bart Van Loo, heel graag gelezen! Ik ben nu ook oprecht nieuwsgierig naar zijn podcast en Napoleon boek.
De Bourgondiërs leest echt als een trein. Onze Europese geschiedenis van de middeleeuzen kan soms wel wat verwarrend met de zoveel Karels, Filipsen en Edwards maar desondanks toch duidelijk en vooral zeer verhalen geschreven
 
De Bourgondiërs door Bart Van Loo, heel graag gelezen! Ik ben nu ook oprecht nieuwsgierig naar zijn podcast en Napoleon boek.
De Bourgondiërs leest echt als een trein. Onze Europese geschiedenis van de middeleeuzen kan soms wel wat verwarrend met de zoveel Karels, Filipsen en Edwards maar desondanks toch duidelijk en vooral zeer verhalen geschreven
Houd deze podcast dan maar in de gaten, zou ik zeggen. Hij kom er ten laatste in juni langs, heb ik net vernomen. Benieuwd naar zijn verhaal, lijkt me een zeer punctuele schrijver te zijn.
 
Terug
Bovenaan