Boeken Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

  • Ik lees nooit

    Stemmen: 22 11,1%
  • 1-5 boeken

    Stemmen: 57 28,8%
  • 6-10 boeken

    Stemmen: 33 16,7%
  • 11-20 boeken

    Stemmen: 44 22,2%
  • 21-30 boeken

    Stemmen: 22 11,1%
  • 31-40 boeken

    Stemmen: 8 4,0%
  • 41-50 boeken

    Stemmen: 4 2,0%
  • 50-75 boeken

    Stemmen: 5 2,5%
  • 75-100 boeken

    Stemmen: 1 0,5%
  • 100+ boeken

    Stemmen: 2 1,0%

  • Totaal aantal stemmers
    198
Tom Clancy - Rainbow Six

Een techno/spionnage thriller waarbij een nieuw opgerichte internationale anti-terreureenheid wel plots een grote hoeveelheid terroristische acties dient te bestrijden en we via via te weten komen dat een biochemisch/farmaceutisch bedrijf via een gemodificeerd ebola-virus de wereldbevolking wil uitroeien...

Bon, wat een knoert van een boek zeg. Heel interessant plot, boeit van begin tot einde. De personages zijn wel vrij clichematig (stoere soldaten, heetgebakerde Latino's, "het doel heiligt de middel"-CIA agenten, etc) en het is met momenten toch te technisch wat voor mij afbreuk doet aan de immersie. Het boeit mij echt geen ene fck dat satellietbeelden via normale koperen landlijnen naar x gestuurd worden en via daaruit via fiber optische lijnen naar y gestuurd worden. Of dat geweer A 8mm kogels heeft ipv 9 mm kogels omdat die beter bestand zijn tegen de wind of wat dan ook. Geen idee, dat heb ik gewoon uit mijn duim gezogen want ik heb compleet niet onthouden wat die daarover schreef.

Los van die negatieve punten vond ik het einde ook tegenvallen, pure Yankee cowboy fantasy waarbij de bad guys uitgeschakeld worden zonder enig respect voor de wetten die ze claimen te vertegenwoordigen.

Maar goed, 950 pagina's jaag je er niet in 6 dagen door als het je niet boeit. En daarin was Clancy wel een baas. Het verhaal steekt goed in mekaar, ik vind de personages geloofwaardig en hoewel de rechtvaardiging van het uiteindelijke doel voor de slechten wat aan de zwakkere kant was, zorgde het wel voor een heel interessant en spannend leesavontuur. De actie en de tactische beslissingen in de terroristische situaties waren heel goed omschreven en dat is in zo'n boek natuurlijk uiterst belangrijk.

Ik heb nog een ander boek van Clancy op de leeslijst gezet voor April, ik ben benieuwd.
 
Tom Clancy - Rainbow Six

Een techno/spionnage thriller waarbij een nieuw opgerichte internationale anti-terreureenheid wel plots een grote hoeveelheid terroristische acties dient te bestrijden en we via via te weten komen dat een biochemisch/farmaceutisch bedrijf via een gemodificeerd ebola-virus de wereldbevolking wil uitroeien...

Bon, wat een knoert van een boek zeg. Heel interessant plot, boeit van begin tot einde. De personages zijn wel vrij clichematig (stoere soldaten, heetgebakerde Latino's, "het doel heiligt de middel"-CIA agenten, etc) en het is met momenten toch te technisch wat voor mij afbreuk doet aan de immersie. Het boeit mij echt geen ene fck dat satellietbeelden via normale koperen landlijnen naar x gestuurd worden en via daaruit via fiber optische lijnen naar y gestuurd worden. Of dat geweer A 8mm kogels heeft ipv 9 mm kogels omdat die beter bestand zijn tegen de wind of wat dan ook. Geen idee, dat heb ik gewoon uit mijn duim gezogen want ik heb compleet niet onthouden wat die daarover schreef.

Los van die negatieve punten vond ik het einde ook tegenvallen, pure Yankee cowboy fantasy waarbij de bad guys uitgeschakeld worden zonder enig respect voor de wetten die ze claimen te vertegenwoordigen.

Maar goed, 950 pagina's jaag je er niet in 6 dagen door als het je niet boeit. En daarin was Clancy wel een baas. Het verhaal steekt goed in mekaar, ik vind de personages geloofwaardig en hoewel de rechtvaardiging van het uiteindelijke doel voor de slechten wat aan de zwakkere kant was, zorgde het wel voor een heel interessant en spannend leesavontuur. De actie en de tactische beslissingen in de terroristische situaties waren heel goed omschreven en dat is in zo'n boek natuurlijk uiterst belangrijk.

Ik heb nog een ander boek van Clancy op de leeslijst gezet voor April, ik ben benieuwd.
Red Storm Rising vond ik geweldig. Gelezen in maart 2022. :unsure:
 
Jävla Karlar - Andrev Walden

Sterke debuutroman over een jogen die opgroeit in een onstabiel milieu in de jaren 80 met verschillende vaders die de revue passeren.
Moeilijke situaties beschrijven met eenvoudige woorden en humor is moeilijk maar de auteur slaagt er zeer goed in. 'Walden laat zowel trivialiteiten als gruwelijkheden schitteren.'. Vat het voor mij mooi samen.
 
Carpenter's Gothic - William Gaddis

Dit is na JR en The Recognitions de derde Gaddis die ik lees, en hoewel ik de andere twee een pak sterker vond, is dit wel de roman die ik mensen zou aanraden die een eerste introductie tot deze fantastische auteur zoeken. Gaddis heeft een niet te onderschatten invloed gehad op veel auteurs die ik graag lees, en in ieder boek zie ik hoe zijn mix van highbrow en lowbrow humor, zijn maximalistsche aandachtsspanne en talent om zoveel verschillende draadjes gaandeweg te verweven tot een samenhangend geheel zoveel postmodernistische auteurs heeft kunnen inspireren. Gaddis heeft een stem uit de duizend, die super herkenbaar is, maar erg moeilijk om met evenveel kunde na te doen. Mocht ik zijn andere werken niet eerder hebben gelezen, had ik Carpenter's Gothic wellicht nog een stukje hoger ingeschat.
 
Red Storm Rising vond ik geweldig. Gelezen in maart 2022. :unsure:

Heb Patriot Games op de bestellijst in de bib staan. Dat is de eerste Jack Ryan geloof ik, verhaalchronologisch alleszins. Als die meevalt, wil ik Hunt for the Red October ook nog wel lezen.
De rest spreekt me minder aan, maar zeg nooit nooit.
 
Andy Weir - The Martian

Geweldig boek met een fantastisch concept. Watney is, gelukkig voor het verhaal, zeer intelligent en spitsvondig en, gelukkig voor mij, helemaal mijn ding qua humor. Daarentegen stoorde de overvloed aan hard science me wel (moeten we serieus de kJ van suiker weten bv?) en die passages werden naarmate het boek vorderde wel vaker en vaker geskimmed, ik was veel meer geinteresseerd in de effectieve gebeurtenissen dan de calculaties.
Het gebeurt niet vaak, maar de film vond ik hierdoor uiteindelijk beter dan het boek. Maar dan spreken we over tiendes van een percentpunt ofzo. Het scheelt niet veel. Van beide mediums zeer, zeer genoten.
 
Het lied van ooievaar en dromedaris - Anjet Daanje

De fictieve Elizay Drayden uit Yorkshire leefde in de 19de eeuw en schreef één boek, wat pas na haar dood een klassieker wordt, zelfs een cultroman. Het boek bevat 11 verschillende verhalen, die steeds meer opschuiven in de tijd, waar we meer over haar leren. Mysterie, de dood, verlies, heel innige zusterliefde, het is een rode lijn die door de verschillende verhalen loopt. Het is heel sfeervol geschreven en leest vlot. Maar ergens vanaf pagina 400 (de laatste 4 hoofdstukken ongeveer, we zitten dan al in de 20ste eeuw) sprak het me minder aan. Ja, je ziet dan sommige verbanden ook wel terug komen die ook al in eerdere verhalen zaten, en los van de rest van het boek bleven het wel mooie verhalen, maar voor mij voelde de sfeer in die hoofdstukken heel anders aan dan in de eerdere hoofdstukken. De aanwezigheid van het personage Elizay Drayden (ook al is zij vanaf het begin van het boek al dood) is daar veel minder aanwezig, en ja ik zie wel welke verbanden de schrijfster probeert te leggen, maar het was voor mij veel minder sfeervol. Voor mij had het boek dus 4 hoofdstukken eerder mogen stoppen. Al bij al dus een mooi boek, sfeervol en boeiend geschreven, maar het einde sprak me minder aan.
 
Laatst bewerkt:
Dead of Eve - Pam Godwin (Trilogy of Eve #1)
Een donker, gruwelijk "laatste vrouw op de aarde" verhaal.

Erotisch, waanzinwekkend, geweldig.

Eve was een goede protagonist (voor dit soort verhaal) en de rest van de main cast waren ook fascinerend.
De antagonisten waren niet geweldig maar voldoende om de spanning erin te houden.

Niet teveel analyseren, niet teveel logica zoeken met momenten, gewoon pagina na pagina omdraaien!
 
Terry Brooks - Ilse Witch (Voyage of the Jerle Shannara #1)
Terry Brooks - Antrax (Voyage of the Jerle Shannara #2)
Terry Brooks - Morgawr (Voyage of the Jerle Shannara #3)


Volgende trilogie in de grote Shannara-queeste ten einde gebracht. Begon heel zwak met de Ilse Witch, vooral omdat er heel veel aan worldbuilding gedaan werd die eigenlijk vrij haaks staat op de vorige series in deze wereld en er was vrij weinig spanning. Daarvoor lees ik deze boeken, voor wat simpele actie en leuke personages. Als dat dan ontbreekt en er veel storende dingen in het verhaal voorkomen, dan wordt het moeilijk.
Gelukkig krikken boeken 2 en 3 het niveau wel op. Meer spanning, meer actie, meer opofferingen van de personages. Ook wel een gigantische resem aan plotholes en de typische "good guy cheats death" scenes die eigenlijk afbreuk doen aan het verhaal.

Gelukkig zijn ze allemaal gratis te lezen in de bib, want geld wil ik hier uiteindelijk niet meer aan geven.
 
I, Robot - Isaac Asimov (Robot, #0.1)
Ik denk dat ik ooit toen ik nog een prille tiener was, een boek van Asimov heb gelezen uit zijn "Robot" serie.
Puur omdat het in 1 van mijn vaders boekenkasten stond. Ik kan me er helaas niet bijster veel meer van herinneren.

Het contact met Asimov's werk dat ik me het nog het beste kan herinneren is eigenlijk de "I, Robot" film met Will Smith.
Wel na dit boek gelezen te hebben is het mij vrij zoek waar het verband is met de film behalve in de naam en enkele plot points.
Dit is een veel diepere, bijna filosofische blik op robots, hun evolutie en de impact op de mensheid.

Het boek is uitgebracht in 1950 en het is op een bepaalde manier grappig om Asimovs voorspellingen van de toekomst te zien. Zowel in hoe anders de realiteit is als hoe gelijkend bepaalde concepten zijn.

Wel een van de gemakkelijkst leesbare boeken van 70+ jaar oud.
 
I, Robot - Isaac Asimov (Robot, #0.1)
Ik denk dat ik ooit toen ik nog een prille tiener was, een boek van Asimov heb gelezen uit zijn "Robot" serie.
Puur omdat het in 1 van mijn vaders boekenkasten stond. Ik kan me er helaas niet bijster veel meer van herinneren.

Het contact met Asimov's werk dat ik me het nog het beste kan herinneren is eigenlijk de "I, Robot" film met Will Smith.
Wel na dit boek gelezen te hebben is het mij vrij zoek waar het verband is met de film behalve in de naam en enkele plot points.
Dit is een veel diepere, bijna filosofische blik op robots, hun evolutie en de impact op de mensheid.

Het boek is uitgebracht in 1950 en het is op een bepaalde manier grappig om Asimovs voorspellingen van de toekomst te zien. Zowel in hoe anders de realiteit is als hoe gelijkend bepaalde concepten zijn.

Wel een van de gemakkelijkst leesbare boeken van 70+ jaar oud.
Al Asimov's verhalen blijven voor mij makkelijk herleesbaar. Geniale en productieve schrijver.

Verdere update van dit jaar:

Het Rendiervolk - Megan Lindholm (Robbin Hobb)

Zeer goed geschreven en aanstekelijk verhaal over de wedervaren van een genezeres en haar zwak/anders/autistische zoon in de laatste IJstijd. Jammer dat mijn bib het vervolg niet heeft, want ik wil weten hoe het afloopt.

Koning Arthur en de Ronde Tafel - Roger Lancelyn Green

Boek met de bekendste legendes/verhalen van Arthur en de Rondetafelridders. Leesbaar en genietbaar voor de fans van Arthur, maar verwacht je niet aan een verhaal a la Arthur Once and Future King of de Arthurverhalen van Bernard Cromwell. Dit is veel meer in de stijl van hoe deze legendes in de Romantiek verteld werden volgens mij.

Monsieur - Macht en Passie op en naast de Franse Troon - Gorik Gorits

Non-fictie over een aantal telgen uit het geslacht Orléans. Leest vlot en is leuk vertier voor de mensen naast Lodewijk XIII/XIV, maar verwacht je niet aan een zwaar of diepgravend historisch werk.

Lolita - Vladimir Nabokov

Schitterend geschreven met heel wat spitsvondigheden, maar het verhaal zelf is natuurlijk eerder ongemakkelijk. Toch zeker een aanrader voor het taalgebruik alleen al.

Dune - Frank Herbert

Mijn zoveelste reread. Valt me nu op zowel hoeveel de tweede film ervan afwijkt, als een aantal zaken in de prequels en sequels waar toch een ander pad ingeslagen wordt. Maar blijft mijn nr. 1 SF-reeks.
 
Cormac McCarthy - The Road

Geleend uit de bib terwijl ik compleet vergeten was dat ik die gewoon op mijn Kindle heb staan in de TBR-folder... :laugh:

Kort maar krachtig verhaal. Was in het begin even slikken en zoeken, toch vrij chaotisch geschreven met geen hoofdstukken, geen duidelijke dialoogvormen, etc
Maar het verhaal zelf, de atmosfeer die geschapen werd, en de relatie vader en zoon zijn toch geweldig tot leven gebracht. Zeer beklijvend, zeer deprimerend, al begon ik met momenten spontaan te glimlachen toen ze eens wat meeval hadden. Dat einde kon je natuurlijk zien aankomen, maar het deed me toch pijn. Als vader van een jongen van soortgelijke leeftijd, krijgt zo'n verhaal toch altijd een extra dimensie.
 
Foundation Trilogy (Foundation, Foundation and Empire, Second Foundation) - Isaac Asimov
Goh, waar begin ik...
Ik dacht in een episch avontuur terecht te komen dat aan de grondlegging lag van onze moderne sci-fi.
Wat ik in de plaats terugkreeg was een gedateerd politiek drama met hier en daar flarden van een interessant verhaal, interessante personages of verrijkende gedachten. Het gros van de trilogie was echter een sleur om door te geraken. Sommige delen waren echt saai, oninteressant en eendimensionaal, met personages waar ik nu al niet meer de naam van weet.
De personages van het 'begin', het personage 'The Mule' en naar het einde toe het tienermeisje zijn me wel nog bijgebleven.

Ik heb wel mijn bedenkingen bij het 'scifi' aspect van de wereld, maar ligt grotendeels aan het feit dat het in de jaren '50 geschreven werd.

Als ik het in zijn tijdsgeest bekijk is het wel een vooruitstrevend boek dat scifi sterk veranderd heeft (geen kaasmannetjes op de maan, schotels die aarde bezoeken, groene marsmannetjes), maar een volwassen, grondig uitgewerkt verhaal in de toekomst.
 
Asimov (of Clarke) zijn dan ook geen schrijvers van personages, maar van ideeën/situaties/wetten...

In die zin lees ik Foundation altijd graag als een collage van verhalen over de opkomst van een rijk, waarbij de personen er eigenlijk niet toe doen (ook het hele punt van de psychohistorie, tot de Muilezel dan toch). Idem met de robot-verhalen die gaan over het oprekken van de wetten van de robotica.

Bij Clarke is dat ook, ik herinner me geen enkele van zijn personages, maar wel een aantal van zijn bredere ideeën.

"SF" met personages die er toe doen, zijn voor mij bv. Herbert en Heinlein (Job, Vrijdag ...).
 
Intussen ook nog

De Verborgen Universiteit - De Erfenis van Richard Grenville - Natalie Koch

Basically Harry Potter met eerstejaarsuniversiteitsstudenten ipv middelbareschoolkinderen. Leest wel vlot, maar is nooit zo magisch als HP. Denk dat ik de vervolgen ook wel eens ga lezen though.

en

Ons dorp is het schoonste en wij zijn de beste - Ignace Van Driessche

Lokaal boekje over Lochristi en omliggende gemeente en hoe die uitgebeeld zijn in diverse zaken (spotnamen, literatuur, strips, verfilming, (kinder)liedjes. Leuk omdat het over de streek gaat, maar niet zo bijster goed geschreven
 
Robert McCammon - Swan Song

Post-apocalyptische Fantasy/Horror van eind jaren 80, wordt vaak vergeleken met The Stand van Stephen King. Kan zelf de vergelijking niet maken, dat boek staat nog op de Leeslijst.

Bon, nucleaire oorlog tussen USA en USSR vernielt de wereld. Kleine groepjes mensen overleven en proberen zich in de nieuwe wereld te handhaven. Sommigen kiezen voor geweld en de Wet van de Sterkste, sommigen kiezen voor samenwerken en er het beste van te maken. En één meisje heeft de verborgen kracht om plantenleven weer tot leven te wekken in dode aarde...

Geweldig boek, zeer hard van genoten en eigenlijk van begin tot einde aan de Kindle gekluisterd. Sterk verhaal, mysterie en spanning alom. Goed uitgewerkte antagonisten met stevige motivatie. Aanrader voor eenieder die van post-apocalyptische boeken houdt.
 
Angle of Repose - Wallace Stegner

Stegner wordt aanzien als een van de belangrijkere auteurs die over "Het Westen" van de Verenigde Staten schreef. Met deze roman won hij de Pulitzer, en hoewel ik me niet blindelings door prestigieuze prijzen laat leiden, had ik wel enige verwachtingen omdat het boek al een paar keer in podcast lijstjes van favoriete romans was gepasseerd.

De roman gaat over een gepensioneerde historicus die de biografie van zijn eerder onopzienbare grootmoeder schrijft. Zo zou ik dan ook de eerste 400 bladzijden van deze roman kunnen omschrijven: onopzienbaar, tamelijk vergeetbaar, een beetje te overvloedig in weelderige details en scene-setting die de vaart verder eruithaalt. Het is een beredeneerde keuze van Stegner om het leeuwendeel van de roman over een schijnbaar standaard 19de eeuws burgerlijk gezinnetje te laten draaien, je bijna in slaap te lallen, om dan de laatste 10% van de roman alles in één hoofdstuk naar de kern van de zaak te brengen, een familiale spanning die al de hele roman voelbaar zindert op de achtergrond, maar pas helemaal op het einde accuut wordt. Ik vind het altijd knap wanneer auteurs met zoveel subtiliteit en ingetogenheid toch voor een kippenvel moment kunnen zorgen, zonder te grijpen naar al te gemakkelijke sensatie of overdreven drama's. Kazuo Ishiguro is daar ook erg bedreven in, en deze roman deed me dan ook aan Ishiguro op zijn best denken.
 
Terug
Bovenaan