Boeken Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

  • Ik lees nooit

    Stemmen: 22 11,1%
  • 1-5 boeken

    Stemmen: 57 28,8%
  • 6-10 boeken

    Stemmen: 33 16,7%
  • 11-20 boeken

    Stemmen: 44 22,2%
  • 21-30 boeken

    Stemmen: 22 11,1%
  • 31-40 boeken

    Stemmen: 8 4,0%
  • 41-50 boeken

    Stemmen: 4 2,0%
  • 50-75 boeken

    Stemmen: 5 2,5%
  • 75-100 boeken

    Stemmen: 1 0,5%
  • 100+ boeken

    Stemmen: 2 1,0%

  • Totaal aantal stemmers
    198
Frank Herbert - Dune

Eindelijk deze klassieker gelezen en als grote Wheel of Time fan, valt het al heel snel op dat Jordan ook een grote fan was van dit boek. En terecht! Fantastisch boek. De personages zijn misschien iets te zwart-wit, maar weten wel heel het boek lang te boeien. De intriges waren sterk uitgewerkt. Het verhaal zelf verveelde geen moment. Het einde was m.i. wel iets te abrupt en misschien iets te snel afgehaspeld. Beetje meer diepgang en uitweiding had welgekomen geweest, maar bon, je kan niet alles hebben.

Ik moet wel zeggen, zo goed als dit boek was, de synopsis van de volgende boeken in de serie weten me niet dermate te boeien dat ik ze onmiddellijk wil lezen. Als ik Dune Messiah en Children of Dune aan 1 euro vind op Amazon zal ik ze wel meepikken, maar het is niet echt een prioriteit.
 
Frank Herbert - Dune

Eindelijk deze klassieker gelezen en als grote Wheel of Time fan, valt het al heel snel op dat Jordan ook een grote fan was van dit boek. En terecht! Fantastisch boek. De personages zijn misschien iets te zwart-wit, maar weten wel heel het boek lang te boeien. De intriges waren sterk uitgewerkt. Het verhaal zelf verveelde geen moment. Het einde was m.i. wel iets te abrupt en misschien iets te snel afgehaspeld. Beetje meer diepgang en uitweiding had welgekomen geweest, maar bon, je kan niet alles hebben.

Ik moet wel zeggen, zo goed als dit boek was, de synopsis van de volgende boeken in de serie weten me niet dermate te boeien dat ik ze onmiddellijk wil lezen. Als ik Dune Messiah en Children of Dune aan 1 euro vind op Amazon zal ik ze wel meepikken, maar het is niet echt een prioriteit.
Je ziet vaak als advies om op z'n minst Messiah nog te lezen, die ook redelijk kort is.
 
Tigana - Guy Gavriel Kay
Mijn eerste boek van deze "your favorite fantasy writer's favorite fantasy writer".
Volop van genoten, Guy Gavriel Kay is een absolute meester van het geschreven woord, prachtige proza en een sterk verhaal.
Liefde, macht, onderdrukking, wraak, magie, ... alles wat een fantasy verhaal nodig heeft zit er in.

Sta er ook nu pas bij stil hoe weinig fantasy boeken ik lees die op zich zelf staan ipv deel van een serie.
 
Zeno's Conscience - Italo Svevo

Zeno Cosini schrijft op aanraden van zijn psychotherapeut een memoire. Die aanzet alleen al moet bij de lezer een alarmbelletje doen afgaan dat er met veel argwaan naar de letterlijke woorden van Zeno moet worden gekeken, en dat er vooral veel van de contextuele hints moet worden afgeleid. Dit is een oerdegelijke uitvoering van de prototypische onbetrouwbare verteller, met op papier een heel rechtlijnige plotontwikkeling, maar waar toch heel wat meer achter schuilgaat.
 
Arthur C Clarke - Rendezvous with Rama

Opgepakt omdat ik echt meer SF wil lezen, deze toch vrij hoog scoort in vele lijstjes en het gewoon een hele leuke titel heeft.

Man, man. Wat een waanzinnig goed boek. Ik kom niet aan woorden om uit te leggen wat ik er zo goed aan vind, maar dit is 5/5 zonder twijfel. Ik kan me niet inbeelden dat deze uit mijn top-3 gaat vallen voor dit jaar.
 
Arthur C Clarke - Rendezvous with Rama

Opgepakt omdat ik echt meer SF wil lezen, deze toch vrij hoog scoort in vele lijstjes en het gewoon een hele leuke titel heeft.

Man, man. Wat een waanzinnig goed boek. Ik kom niet aan woorden om uit te leggen wat ik er zo goed aan vind, maar dit is 5/5 zonder twijfel. Ik kan me niet inbeelden dat deze uit mijn top-3 gaat vallen voor dit jaar.
Ook 1 van m'n favorieten. Er is al even sprake van een verfilming. Als Dennis Villeneuve die effectief gaat regisseren zit het wel goed denk ik.
 
Facing The Enemy - DiAnne Mills

Thrillertje over een FBI detective die in de Crimes against Children divisie zit.
Pageturner van jewelste en gaat gigantisch snel maar zat iets te weinig diepte in.
De romantiek die er in zat (ze is verliefd op haar detective partner) voelde ik als lezer niet helemaal en de plotwendingen deden me meer dan eens fronsen.
Uiteindelijk wel perfect als je iets wilt dat snel gaat, veel actie, intrige, schokkende ontwikkelingen en wat romantiek heeft.

Ohja ook even vermelden dat de schrijfster zeer "Amerikaans Christelijk" is, wat met momenten zich heel duidelijk toont in het boek...
 
Raymond E Feist - Silverthorn (Riftwar Saga #2)

Beter dan ik me kan herinneren, al verandert dat niets aan het feit dat het vrij simpele en standaard Fantasy is zonder veel diepgang. Veelal zwart/witte karakters, voorspelbare plotelementen en vaak situaties die zich meer voordoen om de plot ergens heen te brengen dan dat het een organische ontwikkeling is.

Maar het is wel een leuke read als je iemand bent die kan genieten van de eenvoudige dingen zoals leuke en "likeable" personages, goed geschreven actie, een spannend verhaal (ondanks de voorspelbaarheid bij momenten) en een intrigerende achtergrond.
 
Raymond E Feist - Silverthorn (Riftwar Saga #2)

Beter dan ik me kan herinneren, al verandert dat niets aan het feit dat het vrij simpele en standaard Fantasy is zonder veel diepgang. Veelal zwart/witte karakters, voorspelbare plotelementen en vaak situaties die zich meer voordoen om de plot ergens heen te brengen dan dat het een organische ontwikkeling is.

Maar het is wel een leuke read als je iemand bent die kan genieten van de eenvoudige dingen zoals leuke en "likeable" personages, goed geschreven actie, een spannend verhaal (ondanks de voorspelbaarheid bij momenten) en een intrigerende achtergrond.
Feist zijn boeken zijn voor mij altijd perfect als ik in een reading slump zit.
Heb eens een paar jaar amper gelezen, ieder boek dat ik vastpakte legde ik na 20-30 pagina's weer weg om nooit meer te heropenen.
Re-read van Feist was perfect om er terug in te geraken.
 
Feist zijn boeken zijn voor mij altijd perfect als ik in een reading slump zit.
Heb eens een paar jaar amper gelezen, ieder boek dat ik vastpakte legde ik na 20-30 pagina's weer weg om nooit meer te heropenen.
Re-read van Feist was perfect om er terug in te geraken.

Kan ik geloven, complexloos en lezen heel vlot. Ik ben nu ook met een reread ervan bezig (samen met Terry Brooks) omdat ik eind vorig jaar in een gigantische reading slump/ zat :biglaugh:
Veel Fantasy uit die jaren (80/90/00) zit in datzelfde jasje. Brooks, Feist, Salvatore, Weiss&Hickmann, Gemmell, etc.
 
Recent begonnen met de Daevabad trilogie van SA Chakraborty. Maar na boek 2 geef ik het toch op voor een hele tijd. Boek 1 stoorde me al wat owv de te hoge YA vibe (geen probleem, maar wanneer ik YA wil lezen, pak ik iets waarvan ik weet dat het YA vibes heeft), maar eindigde zodanig sterk dat ik toch maar aan boek 2 begonnen ben. Heel die Midden-Oosterse sfeer vond ik echt enorm leuk, dus it got that going for it. Maar boek 2... Tja, dezelfde sfeer en een pakken lagere YA vibe, maar toch pakte het me echt niet. Ik zal boek 3 ooit wel lezen, maar dat gaat toch even duren.
 
Laatst bewerkt:
Ansichten Eines Clowns - Heinrich Böll

De verteller van deze roman (die letterlijk clown is) leeft ongehuwd samen met een vrouw uit een katholiek gezin. Volgens zijn versie van de feiten verlaat zij hem omdat hij weigert op papier te laten zetten dat ze hun toekomstige kinderen katholiek zullen opvoeden, en zij door haar sociaal netwerk onder druk gezet wordt om komaf te maken met deze weinig eervolle relatie. In de schaduw van wat hij vertelt zie je wel doorschemeren dat de grote liefde al van in het begin grotendeels eenrichtingsverkeer was, maar dat belet hem er niet van de schuld van de gefaalde betrekking elders te leggen en tegen enkele heilige huisjes te schoppen.

Het is geen boek dat me erg lang zal bij blijven, maar ik vind het wel interessant hoe snel zo'n kuis thema als hoge inzet van een roman gedateerd kan aanvoelen. Het boek is in de jaren 60 uitgebracht, en in de jaren 80 schreef de auteur er al een nieuw nawoord bij om voor de nieuwe generatie Duitse lezers te duiden met hoeveel tegenkanting hij te maken had gekregen bij het uitgeven van dit boek, waarbij een heel aantal handelaars het zelfs onder de toonbank moesten verkopen omdat ze het om hun imago te beschermen niet zichtbaar wouden uitstallen. Dat doet je wel afvragen welke taboes van vandaag over 20 jaar als compleet normaal zullen worden beschouwd.
 
Prince Of Thorns - Mark Lawrence (Broken Empire #1)
'T is geen vreselijk boek, maar gewoon niet aan mij besteed denk ik.
De wereld is relatief interessant, maar de karakters zijn allemaal vreselijke mensen.
Over het algemeen vind ik grimdark fantasy wel goed, maar als uw hoofdpersonage een 14 jarige mary sue edge lord is dan vergaat de goesting om te lezen mij nogal snel.
 
Prince Of Thorns - Mark Lawrence (Broken Empire #1)
'T is geen vreselijk boek, maar gewoon niet aan mij besteed denk ik.
De wereld is relatief interessant, maar de karakters zijn allemaal vreselijke mensen.
Over het algemeen vind ik grimdark fantasy wel goed, maar als uw hoofdpersonage een 14 jarige mary sue edge lord is dan vergaat de goesting om te lezen mij nogal snel.

Ik had exact het zelfde gevoel bij dit boek. ik hen een hoofdpersonage nodig dat ik leuk of boeiend vind, anders heb ik geen zin om het boek uit te lezen
 
Raymond E Feist - A Darkness at Sethanon (Riftwar Saga #3)

Het niveau van het plot begint toch zienderogen te dalen mijn insziens en bij wijlen begon het zelfs een beetje te ergeren dat er zo weinig organische groei was en sommige dingen voor de protagonisten ook gewoon zo gemakkelijk gingen. De wereld is bijna vergaan, maar de protagonisten zijn weinig tot niet gedwongen opofferingen te maken voor het grotere goed.

Bon, het heeft nog altijd wel een aantal positieve punten maar is in zijn totaliteit gewoon geen goed boek. Gelukkig meen ik me wel te herinneren dat dit een van de zwakste boeken uit de serie is waardoor ik wel nog steeds uitkijk naar mijn herleesbeurten van de Krondor-trilogie en de Slangenoorlog-tetralogie.
 
Raymond E Feist - A Darkness at Sethanon (Riftwar Saga #3)

Het niveau van het plot begint toch zienderogen te dalen mijn insziens en bij wijlen begon het zelfs een beetje te ergeren dat er zo weinig organische groei was en sommige dingen voor de protagonisten ook gewoon zo gemakkelijk gingen. De wereld is bijna vergaan, maar de protagonisten zijn weinig tot niet gedwongen opofferingen te maken voor het grotere goed.

Bon, het heeft nog altijd wel een aantal positieve punten maar is in zijn totaliteit gewoon geen goed boek. Gelukkig meen ik me wel te herinneren dat dit een van de zwakste boeken uit de serie is waardoor ik wel nog steeds uitkijk naar mijn herleesbeurten van de Krondor-trilogie en de Slangenoorlog-tetralogie.
In mijn herinnering was dat ook één van de mindere. Slangenoorlog en Keizerrijk, dat waren mijn favoriete reeksen.
 
Terug
Bovenaan