Jouw 2021 in boeken

Welke boeken heb je in 2021 gelezen?

Dawnshard - Brandon Sanderson
Rythm of War - Brandon Sanderson
The house in the cerulean sea - T.J. Klune
A Man Called Ove - Fredrik Backman
The Blade Itself - Joe Abercrombie
La panthère des neiges - Sylvain Tesson
Circe - Madeline Miller
A River Runs Through It - Norman Maclean
Project Hail Mary - Andy Weir
De acht bergen - Paolo Cognetti
Before They Are Hanged - Joe Abercrombie
Mythos - Stephen Fry
Last Argument of Kings - Joe Abercrombie
Shogun - James Clavell
The Three-Body Problem - Liu Cixin
The Dark Forest - Liu Cixin

Wat is je favoriete boek dat je in 2021 hebt gelezen?

Shogun - James Clavell

Gewoon een heel goed boek dat enorm vlot leest, één van de weinige boeken die ik gelezen heb dit jaar waar ik moeite had om te stoppen met lezen. Enigste minpuntje is dat het een beetje cheesy kan zijn. Maar verder ideaal boek om je verstand op nul te zetten en echt te lezen om te ontspannen.

Welk boek was de grootste positieve verrassing?

Shogun, maar zeker ook A Man Called Ove en The house in the Cerulean Sea.

Welk boek was de grootste teleurstelling?

Circe - Madeline Miller

Ik had totaal geen voeling met het hoofdpersonage en dus geen enkele reden om verder te blijven lezen, uiteindelijk het boek wel uitgelezen, maar geen idee waarom dit regelmatig wordt aangeraden.
Ik ben nochtans wel geïnteresseerd in de Griekse mythologie ook al vond ik Mythos van Stephen Fry ook niet zo fantastisch, met momenten meer een opsomming dan een verhaal.

Welk boek vormde de grootste uitdaging?

Mythos - Stephen Fry

Zeker geen slecht boek maar de kortverhalen waren soms wel heel kort en de opsomming van goden en familiale relaties maakten het er niet gemakkelijker op, vooral niet als je maar beperkte tijdspanne hebt om te lezen en in meerdere sessies moet lezen, vaak was ik de helft al vergeten van de personages die aan de lopende band werden geïntroduceerd.

Wat zijn je leesambities voor 2022?

Nog iets meer verschillende genres verkennen, vroeger altijd veel fantasy gelezen, maar daar probeer ik nu wat verandering in te brengen.
Vorig jaar had ik me gewaagd aan een aantal klassiekers maar wanneer lezen meer een inspanning is dan ontspanning hoeft het voor mij ook niet, dus dit jaar bewust vermeden.
Iemand suggesties voor iets toegankelijkere klassiekers? Vorig jaar de Broers Karamazov en Honderd Jaar Eenzaamheid gelezen en beide waren een worsteling.
Voor je laatste spoiler: sci-fi klassiekers (bv dystopische romans zoals 1984) zijn vaak wat korter en toegankelijker om mee te beginnen.
 
Welke boeken heb je in 2021 gelezen?

Dawnshard - Brandon Sanderson
Rythm of War - Brandon Sanderson
The house in the cerulean sea - T.J. Klune
A Man Called Ove - Fredrik Backman
The Blade Itself - Joe Abercrombie
La panthère des neiges - Sylvain Tesson
Circe - Madeline Miller
A River Runs Through It - Norman Maclean
Project Hail Mary - Andy Weir
De acht bergen - Paolo Cognetti
Before They Are Hanged - Joe Abercrombie
Mythos - Stephen Fry
Last Argument of Kings - Joe Abercrombie
Shogun - James Clavell
The Three-Body Problem - Liu Cixin
The Dark Forest - Liu Cixin

Wat is je favoriete boek dat je in 2021 hebt gelezen?

Shogun - James Clavell

Gewoon een heel goed boek dat enorm vlot leest, één van de weinige boeken die ik gelezen heb dit jaar waar ik moeite had om te stoppen met lezen. Enigste minpuntje is dat het een beetje cheesy kan zijn. Maar verder ideaal boek om je verstand op nul te zetten en echt te lezen om te ontspannen.

Welk boek was de grootste positieve verrassing?

Shogun, maar zeker ook A Man Called Ove en The house in the Cerulean Sea.

Welk boek was de grootste teleurstelling?

Circe - Madeline Miller

Ik had totaal geen voeling met het hoofdpersonage en dus geen enkele reden om verder te blijven lezen, uiteindelijk het boek wel uitgelezen, maar geen idee waarom dit regelmatig wordt aangeraden.
Ik ben nochtans wel geïnteresseerd in de Griekse mythologie ook al vond ik Mythos van Stephen Fry ook niet zo fantastisch, met momenten meer een opsomming dan een verhaal.

Welk boek vormde de grootste uitdaging?

Mythos - Stephen Fry

Zeker geen slecht boek maar de kortverhalen waren soms wel heel kort en de opsomming van goden en familiale relaties maakten het er niet gemakkelijker op, vooral niet als je maar beperkte tijdspanne hebt om te lezen en in meerdere sessies moet lezen, vaak was ik de helft al vergeten van de personages die aan de lopende band werden geïntroduceerd.

Wat zijn je leesambities voor 2022?

Nog iets meer verschillende genres verkennen, vroeger altijd veel fantasy gelezen, maar daar probeer ik nu wat verandering in te brengen.
Vorig jaar had ik me gewaagd aan een aantal klassiekers maar wanneer lezen meer een inspanning is dan ontspanning hoeft het voor mij ook niet, dus dit jaar bewust vermeden.
Iemand suggesties voor iets toegankelijkere klassiekers? Vorig jaar de Broers Karamazov en Honderd Jaar Eenzaamheid gelezen en beide waren een worsteling.
Shogun is inderdaad top
 
Shogun, geweldig boek. Al heel lang geleden dat ik dat nog gelezen heb. Heb ook eens de TV-serie uit de jaren 80 op DVD gehad.
Misschien toevoegen aan de te herlezen lijst voor 2022...
 
Volgens goodreads heb ik toch 16 boeken gelezen dit jaar. Lijkt me meer dan in 2020...

Ik ben te lui om alles hier mooi op te lijsten :p

'Neverwhere' van Neil Gaiman was wel een teleurstelling.
'The Three-Body Problem' van Cixin Liu een positieve verrassing. Wordt veel aangeraden, maar ik had om een of andere reden lage verwachtingen. Dacht dat het té nerdy SF/fantasy ging zijn.
'The Painted Bird' van Kosinsky was ook goed. Wel heftig, net als The Kite Runner (Hosseini).

Als ik me haast kan ik er 17 van maken in totaal (nu bezig aan Dr. Sleep, en veel tijd om te lezen de komende week).
 
Ik heb mijn lijstje onderverdeeld volgens mijn waarderingen in goodreads. Aangezien 1 van mijn leesdoelstellingen was om meer in het Nederlands en Duits te lezen, heb ik tussen haakjes bij deze boeken (NL) of (DE) gezet.


Welke boeken heb je in 2021 gelezen?
5 sterren:

A Good Man Is Hard to FindO'Connor, Flannery
Die Welt von Gestern. Erinnerungen eines Europäers (DE)Zweig, Stefan
Het verdriet van België (NL)Claus, Hugo
J RGaddis, William
Infinite JestWallace, David Foster

4 sterren:

A Brief History of Seven KillingsJames, Marlon
De avonden (NL)Reve, Gerard
Godenslaap (NL)Mortier, Erwin
American Pastoral (The American Trilogy, #1)Roth, Philip
De avond is ongemak (NL)Rijneveld, Marieke Lucas
Claudius the God and His Wife MessalinaGraves, Robert
One Hundred Years of SolitudeGarcía Márquez, Gabriel
The People in the TreesYanagihara, Hanya
The AwakeningChopin, Kate
Tonio: een requiemroman (NL)Heijden, A.F.Th. van der
Wild Swans: Three Daughters of ChinaChang, Jung
Sprakeloos (NL)Lanoye, Tom
The WavesWoolf, Virginia
LibraDeLillo, Don

3 sterren:

The Power and the GloryGreene, Graham
Buddenbrooks (DE)Mann, Thomas
The Brothers KaramazovDostoevsky, Fyodor
De ontdekking van de hemel (NL)Mulisch, Harry
The Crying of Lot 49Pynchon, Thomas
The Marriage PlotEugenides, Jeffrey
Tender Is the NightFitzgerald, F. Scott
Thérèse RaquinZola, Émile
V for VendettaMoore, Alan
The Count of Monte CristoDumas, Alexandre
Collected StoriesNabokov, Vladimir
Wuthering HeightsBrontë, Emily
Unterleuten (DE)Zeh, Juli

2 sterren:

DraculaStoker, Bram
Das Glasperlenspiel (DE)Hesse, Hermann
11/22/63King, Stephen
Hundejahre (DE)Grass, Günter
Forbidden ColoursMishima, Yukio

1 ster:

Breasts and EggsKawakami, Mieko
Het huis van de moskee (NL)Abdolah, Kader

13 van de 39 boeken heb ik in het Duits of Nederlands gelezen, een slordige 33% dus. Daarmee vind ik dat ik mijn doelstelling voor 2021 wel heb behaald.

Wat is je favoriete boek dat je in 2021 hebt gelezen?
Het eerste boek dat ik dit jaar las is tevens mijn grootste favoriet allertijden gebleken: Infinite Jest. De andere werken die ik een 5-sterren beoordeling heb gegeven zijn ook allemaal waardige mededingers naar de prijs, maar het wordt toch moeilijk om Infinite Jest in de toekomst nog te overtreffen.
Welk boek was de grootste positieve verrassing?
Zonder twijfel Het Verdriet van België. Door alle doemverhalen dat altijd rond dit boek worden opgehangen (genre "iedere Vlaming heeft het in zijn kast staan, maar niemand wil het ooit lezen") had ik me al voorbereid op een saaie, droge roman, maar niets is minder waar. Zelden zo vaak hardop moeten lachen tijdens het lezen als bij Hugo Claus.
Welk boek was de grootste teleurstelling?
Breasts and Eggs. Wat heb ik me hieraan mispakt! In een onverklaarbare opwelling was ik geobsedeerd geraakt door dit boek nadat ik het ergens eens terloops in een winkeletalage had zien liggen. Ronduit vreselijk.
Welk boek vormde de grootste uitdaging?
JR van William Gaddis. 700+ bladzijden aan pure dialoog, zonder enige adempauze. Maar het was het dubbel en dik waard. Staat zeker in mijn top 10 favoriete boeken allertijden.
Wat zijn je leesambities voor 2022?
Meer blijven voor variëteit zorgen in de auteurs die ik lees. Voldoende vrouwelijke auteurs in mijn leeslijst opnemen, verschillende talen en origines, misschien eens proberen iets in het Frans te lezen.
Hoe kan Abdolah zo teleurstellen bij iemand met een voor de rest toch wel redelijke smaak? :biglaugh:
 
Hoe kan Abdolah zo teleurstellen bij iemand met een voor de rest toch wel redelijke smaak? :biglaugh:
Ik verwijs je met plezier tegenzin door naar mijn recensie!

 
Ik verwijs je met plezier tegenzin door naar mijn recensie!

Haha :crazy:
Ik gun je het plezier van het tot op het bot afkraken van zo'n klassieker en lijstjes topper. :tongue:
 
Helaas geen enkel boek gelezen, maar ik ga wel trachten dat wel te doen in 2022 (maar niet te veel, en vooral non-fictie). Voor fictie heb ik het medium film en daar hou ik het ook bij.
 
📕 Boeken 2021

⬜ Man- the Mongol empire
⬜ Roth- de radetzkymars
⬜ De Gruyter-beter wordt het niet: een reis door het Habsburgese rijk en de Europese unie
⬜ Louis-Strijd en metamorfose van een vrouw
⬜ Richardson-Alexandrie
⬜ Galeotti-A Short History of Russia: From the Pagans to Putin
⬜ Fitzgerald-how bad do you want it?
⬜ Bos-stress is een keuze
⬜ Stoker-Dracula
⬜ Hitchins- A concisive history of Romania
⬜ Shum-Red roulette
⬜ Muller-Vandaag was ik mezelf liever niet tegengekomen
⬜ Nordholt-is China nog te stoppen?
⬜ Kenyon-children of the night
⬜ Beaton-Greece: biography of a modern nation
⬜ Haeck-Economie: en wat het alledaagse levens ons daarover leert
⬜ Satta-the day of judgement
⬜ Morsch&Mulles-geconcentreerd werken voor dummies
⬜ Roberts-De verdwenen piano's van Siberië
⬜ Van Peel-Nordkapp stories
⬜ Nordholt-China en de barbaren
⬜ Op De Beeck-Leopold II: het hele verhaal
⬜ Chang-Dochters van China : drie zussen in het middelpunt van de macht in het twintigste-eeuwse China
⬜ Strangio- in the dragon's shadow
⬜ Nordholt-een geschiedenis van Zuidoost-Azië
⬜ Olyslaegers-Wildevrouw
⬜ Vanham-Een kleine geschiedenis van grote durvers
⬜ Rebecca West- Black lamb and grey falcon
⬜ Benali-Marathonloper
⬜ Van Der Linde-Bloed en Honing: ontmoetingen op de grenzen van de Balkan
⬜ Beeckman-Machiavelli’s lef
⬜ Tesson-de sneeuwpanter
⬜ Stanley-stranger in the shogun's city
⬜ Harper-Underground Asia: global revolutionries and the assault on empire
⬜ Tuerlinckx-wat wit was
⬜ Unigwe-Fata morgana
⬜ Kiyosaki-rijke pa arme pa
⬜ Longeval-God dobbelt niet op de beurs
⬜ Mladjenovic- stock investing for dummies
⬜ Knausgard-buiten de wereld
⬜ Cortvriendt- Kankervrij

Enkel het eerste boek op de lijst ben ik nog niet halverwege. Het beste boek is uiteraard Rebecca West-Black lamb and the grey falcon, een iconisch boek over de Balkan. Daarnaast vond ik Kenyon-children of the night (over Roemenië) heel interessant geschreven. Tegenvallers: Wildevrouw (hoge verwachtingen, maar ik kwam er niet in). Ook van Dracula had ik meer verwacht of toch een ander soort boek (ging betrekkelijk weinig over Roemenië! terwijl ik het boek mee had genomen tijdens onze trip door Transsylvanië)
 

Ik die in non-fictie bui zit:

Schermafbeelding 2021-12-29 085533.jpg
 
*****
Hobb, Robin - Assassin's Apprentice (Farseer 1)
Hobb, Robin - Ship of Destiny (Liveship Traders 3)
Hobb, Robin - Fool's Errand (Tawny Man 1)
Hobb, Robin - Golden Fool (Tawny Man 2)

****
Barker, R.J. - King of Assassins (Wounded Kingdom 3)
Boon, Louis Paul - De Kapellekensbaan
Boon, Louis Paul - De zoon van Jan de Lichte
Djeli, Clark P - A Master of Djinn
Hobb, Robin - Royal Assassin (Farseer 2)
Hobb, Robin - The Mad Ship (Liveship Traders 2)
Hobb, Robin - Fool's Fate (Tawny Man 3)
Hobb, Robin - Fool's Assassin (Fitz and the Fool 1)
Hobb, Robin - Fool's Quest (Fitz and the Fool 2)
Hobb, Robin - Assassin's Fate (Fitz and the Fool 3)
Jones, J.V. - The Baker's Boy (Book of Words 1)
Kane, Ben - Hannibal: Enemy of Rome (Hannibal 1)
Kane, Ben - Hannibal: Fields of Blood (Hannibal 2)
Leblanc, Maurice - Arsene Lupin, Gentleman-Burglar
Olyslaegers, Jeroen - Wildevrouw
Verhulst, Dimitri - De Helaasheid der Dingen
Wells, H.G. - The Time Machine

***
Barker, R.J. - Age of Assassins (Wounded Kingdom 1)
Barker, R.J. - Blood of Assassins (Wounded Kingdom 2)
Boon, Louis Paul - De bende van Jan de Lichte
Brusselmans, Herman - Guggenheimer was witter
Brusselmans, Herman - De terugkeer van Bonanza
Djeli, Clark P - A Dead Djinn in Cairo
Dros, Nico - Willem die Madoc maakte
Eddings, David - Pawn of Prophecy (Belgariad 1)
Eddings, David - Magician's Gambit (Belgariad 3)
Eddings, David - Castle of Wizardry (Belgariad 4)
Eddings, David - Enchanter's End Game (Belgariad 5)
Eddison, E.R. - The Worm Ouroboros
Goodkind, Terry - Stone of Tears (Sword of Truth 2)
Goodkind, Terry - Faith of the Fallen (Sword of Truth 6)
Freeman, Henry - Sumerians: A History from Beginning to End
Hobb, Robin - Assassin's Quest (Farseer 3)
Hobb, Robin - Ship of Magic (Liveship Traders 1)
Jemisin, N.K. - The Fifth Season (Broken Earth 1)
Jones, J.V. - A Man Betrayed (Book of Words 2)
Jones, J.V. - Master and Fool (Book of Words 3)
Kane, Ben - Hannibal: Clouds of War (Hannibal 3)
Leblanc, Maurice - Arsene Lupin contre Herluck Sholmes
Maryson, W.J. - Emeandor (Meester Magier 2)
Maryson, W.J. - Vloch (Meester Magier 3)
Pyle, Howard - The Adventures of Robin Hood
Rutherford, Edward - London

**
Brusselmans, Herman - Uitgeverij Guggenheimer
Eddings, David - Queen of Sorcey (Belgariad 2)
Goodkind, Terry - Blood of the Fold (Sword of Truth 3)
Goodkind, Terry - Chainfire (Sword of Truth 9)
Hill, Napoleon - Think and Grow Rich
Jemisin, N.K. - The Obelisk Gate (Broken Earth 2)
Jemisin, N.K. - The Stone Sky (Broken Earth 3)
Maryson, W.J. - Sperling (Meester Magier 1)
Maryson, W.J. - Fiander (Meester Magier 4)
Maryson, W.J. - Rastoth (Meester Magier 5)
Maryson, W.J. - Het Boek van Kennis (Meester Magier 6)

*
Goodkind, Terry - Temple of the Winds (Sword of Truth 4)
Goodkind, Terry - Phantom (Sword of Truth 10)
Goodkind, Terry - Confessor (Sword of Truth 11)

Wat is je favoriete boek dat je in 2021 hebt gelezen?
Zowel gemakkelijk als moeilijk te beantwoorden. Zoals in bovenstaande ratings duidelijk is, heb ik maar een paar boeken de volle 5/5 gegeven maar ze verdienen het allemaal evenveel. Ze zijn gelukkig van dezelfde auteur, dus misschien gewoon Robin Hobb antwoorden.

Welk boek was de grootste positieve verrassing?
Louis Paul Boon met De Kapellekensbaan. Ik had het veel droger en saaier verwacht, en hoewel het met momenten moeilijk leesbaar was (als in "aandacht houden, niet afdwalen"), was het zeer genietbaar.

Welk boek was de grootste teleurstelling?
Zonder twijfel de trilogie van N.K. Jemisin die van iedereen lof kreeg en met elk boek zelfs awards won. Ik vond er niks aan, ik kreeg geen band met de personages en mijn interesse in de wereld werd maar matig opgewekt.

Welk boek vormde de grootste uitdaging?
Nicos Dros met zijn Willem die Madoc maakte omdat het lang duurde om er doorheen te komen wegens de met momenten saaie tussenstukken of technische aspecten van religie of literatuur. Of E.R. Eddison met zijn The Worm Ouroboros omdat het wegens de schrijfstijl (Shakesperiaans) gewoon moeilijk leesbaar was.
Beiden zijn wel degelijke boeken, daar niet van, maar het heeft energie gekost om er doorheen te komen.

Wat zijn je leesambities voor 2022?
Ik heb mij afgelopen weken eens bezig gehouden met alle boeken die ik wens te lezen te noteren in een Excel-lijst. En dat betreft dan enkel Fantasy en Historische (Non-) Fictie. Dat zijn er een goeie 500, ter waarde van een dikke 3.000 euro op Amazon. Ik zal dus keuzes moeten maken :D
Ik heb er dit jaar 65 gelezen en zou er graag volgend jaar 75 lezen, wat wel doenbaar moet zijn omdat ik een 2-3 maanden stil lag tussen boeken dit jaar.
Ik zou graag zeker Lord of the Rings herlezen, eindelijk Mistborn van Sanderson lezen en zijn Stormlight Archive herlezen om Rhythm of War te kunnen oppakken, ik zou zeer graag alle boeken van de Malazan Empire herlezen inclusief de extra boeken van ICE Esslemont in dezelfde wereld, ik zou graag de Hyperion Cantos van Dan Simmons eindelijk oppakken, ik heb heel veel goeds gehoord over Daniel Abraham, Fonda Lee, James Islington, John Gwynne, Ken Liu, Michael J Sullivan en RF Kuang dus die staan bovenaan de leeslijst. Wat betreft Fantasy alleszins.
Op vlak van Historische Fictie zou ik eindelijk eens Conn Iggulden's reeks over Genghis Khan willen lezen en Bernard Cornwell's Sharpe serie. Ook enkele Rome-geinspireerde boekseries van Simon Scarrow, Robert Fabbri en Harry Sidebottom staan op de lijst.

2022 belooft een druk leesjaar te worden alleszins. I love my Kindle.
 
Laatst bewerkt:
Wat zijn je leesambities voor 2022?
Ik heb mij afgelopen weken eens bezig gehouden met alle boeken die ik wens te lezen te noteren in een Excel-lijst. En dat betreft dan enkel Fantasy en Historische (Non-) Fictie. Dat zijn er een goeie 500, ter waarde van een dikke 3.000 euro op Amazon. Ik zal dus keuzes moeten maken :D
Ik heb er dit jaar 65 gelezen en zou er graag volgend jaar 75 lezen, wat wel doenbaar moet zijn omdat ik een 2-3 maanden stil lag tussen boeken dit jaar.
Ik zou graag zeker Lord of the Rings herlezen, eindelijk Mistborn van Sanderson lezen en zijn Stormlight Archive herlezen om Rhythm of War te kunnen oppakken, ik zou zeer graag alle boeken van de Malazan Empire herlezen inclusief de extra boeken van ICE Esslemont in dezelfde wereld, ik zou graag de Hyperion Cantos van Dan Simmons eindelijk oppakken, ik heb heel veel goeds gehoord over Daniel Abraham, Fonda Lee, James Islington, John Gwynne, Ken Liu, Michael J Sullivan en RF Kuang dus die staan bovenaan de leeslijst. Wat betreft Fantasy alleszins.
Ik heb ze niet allemaal gelezen die jij hier opnoemt, maar de Hyperion Cantos blijft bij mij toch op 1 staan na een +- 80 tal SF's te hebben gelezen (waaronder 37 Hugo Award winners). Zeker de eerste 2 boeken uit die reeks.
 
Ik heb ze niet allemaal gelezen die jij hier opnoemt, maar de Hyperion Cantos blijft bij mij toch op 1 staan na een +- 80 tal SF's te hebben gelezen (waaronder 37 Hugo Award winners). Zeker de eerste 2 boeken uit die reeks.

Ze staan al sinds begin 2000 op mijn leeslijst nadat ik ze destijds in de bib zag en vond opvallen met hun covers. Nooit aan toegekomen echter en over de jaren heen uit het oog verloren. Enkele weken terug maakte een Youtuber die ik volg er een klein portret over als boeken die je moet lezen, en gezien ik voorlopig van zowat 90% van zijn aanbevelingen heb genoten, heb ik deze weer op de radar gekregen.
 
Ze staan al sinds begin 2000 op mijn leeslijst nadat ik ze destijds in de bib zag en vond opvallen met hun covers. Nooit aan toegekomen echter en over de jaren heen uit het oog verloren. Enkele weken terug maakte een Youtuber die ik volg er een klein portret over als boeken die je moet lezen, en gezien ik voorlopig van zowat 90% van zijn aanbevelingen heb genoten, heb ik deze weer op de radar gekregen.
Ik ben 3 jaar geleden begonnen met SF en toen gestart met de meest aanbevolen SF werken en dus redelijk snel met Hyperion. Probleem is dat ik dat nu al maatstaf gebruik voor veel andere SF werken, en dat is een redelijk hoge maatstaf (naar mijn mening). Veel SF valt me nu ook gewoon tegen.
 
Wat is je favoriete boek dat je in 2021 hebt gelezen?
Hoewel ik quasi exclusief fantasy lees, is mijn favoriete boek van 2021 toch de biografie van Lafayette geschreven door Mike Duncan. Het is wonderbaarlijk hoe rijk gevuld het leven van Lafayette was en deze biografie is daarom gedeeltelijk een analyse van drie verschillende revoluties. Nog wonderbaarlijker is dat Lafayette gedurende zijn hele leven grotendeels vast bleef houden aan dezelfde principes en politieke ideeën. Dat hij op een korte periode verandert van een revolutionaire radicaal in een conservatieve royalist, zegt meer over de snelheid waarmee de tornado van de Franse revolutie over het land raasde dan Lafayette's eigen opvattingen. Het boek is ook geen verafgoding van de persoon Lafayette en zaken zoals de initiële exclusie van zwarte slaven in zijn ideale vrijheidsbeeld worden terecht bekritiseerd. Toch kan ook ik weinig anders dan admiratie tonen voor een persoon die zo standvastig bleef in zulke turbulente politieke tijden.

Dit is overigens ook geen academisch werk maar eerder een populariserende biografie, met als doelpubliek leken die een gezonde interesse in geschiedenis hebben. Met zijn podcastgeschiedenis weet Duncan als geen ander hoe hij een intrigerend verhaal kan vertellen zonder daarbij de waarheid oneer aan te doen. Serieuze aanrader dus voor eerder vermeld doelpubliek.

Welk boek was de grootste positieve verrassing?
Indien dit geen reread was dan zou ik Deadhouse Gates zeggen. De golf in kwaliteit met Gardens of the Moon is enorm, niet dat dit een slecht boek is trouwens, maar Deadhouse Gates is toch wel andere koek. Ik ga hier geen volledige review neerschrijven maar het hoogtepunt van Deadhouse Gates is zonder twijfel de Chain of Dogs en Coltaine, waarschijnlijk de beste militaire verhaallijn die ik al gelezen heb in een fantasywerk.

Welk boek was de grootste teleurstelling?
Rhythm of War is een boek met teveel laagtes. Sommige personages beginnen in een karikatuur van zichzelf te vervallen en hoewel ik een diepgaande wetenschappelijke onderbouwing in fantasy sterk apprecieer, vond ik deze passages zelden interessant. Nee, ik denk dat Sanderson een groot gedeelte van het boek had kunnen trimmen en dan zou het wel aangenamer lezen geweest zijn.

Welk boek vormde de grootste uitdaging?
Dat is een moeilijke, zoveel uitdagende lectuur heb ik niet gelezen. Dan maar het uitlezen van Fool Moon zonder het boek in twee te scheuren.

Wat zijn je leesambities voor 2022?
Malazan. Ik ben nog niet voorbij Midnight Tides geraakt bij vorige leespogingen. Dit jaar gaat het lukken!

Ook wil ik verder het oeuvre van King verkennen. En mezelf wat meer verdiepen in kunstgeschiedenis.

Toppers
The Storm Before The Storm: The Beginning of the End of the Roman Republic - Mike Duncan
The Hero of Two Worlds: The Marquis De Lafayette in the Age of Revolutions - Mike Duncan
Misery - Stephen King
The Trouble With Peace - Joe Abercrombie
Deadhouse Gates - Steven Erikson

Zeer goed
The Eye of the World- Robert Jordan
The Green Mile - Stephen King
Oathbringer - Brandon Sanderson
A Little Hatred - Joe Abercrombie

Genietbaar
Storm Front - Jim Butcher
The Great Hunt - Robert Jordan
The Fifth Season - N.K. Jemisin
Senlin Ascends - Josiah Bancroft
Brave New World - Aldous Huxley
Grave Peril - Jim Butcher
Rhythm of War - Brandon Sanderson
Gardens of the Moon - Steven Erikson
The Light Fantastic - Terry Pratchett

Matig
Arm of the Sphinx - Josiah Bancroft
Edgedancer - Brandon Sanderson
The Dragon Reborn - Robert Jordan

Boecht van den aldi
Fool Moon - Jim Butcher
 
Welke boeken heb je in 2021 gelezen?
  1. Magician - Raymond E. Feist
  2. Silverthorn - Raymond E. Feist
  3. A Darkness at Sethanon - Raymond E. Feist
  4. Daughter of the Empire - Raymond E. Feist & Janny Wurst
  5. Servant of the Empire - Raymond E. Feist & Janny Wurst
  6. Mistress of the Empire - Raymond E. Feist & Janny Wurst
  7. Prince of the Blood - Raymond E. Feist
  8. The King's Buccaneer - Raymond E. Feist
  9. Shadow of a Dark Queen - Raymond E. Feist
  10. Rise of a Merchant Prince - Raymond E. Feist
  11. Rage of a Demon King - Raymond E. Feist
  12. Shards of a Broken Crown - Raymond E. Feist
  13. Krondor The Betrayal - Raymond E. Feist
  14. Krondor The Assassins - Raymond E. Feist
  15. Krondor Tear of the Gods - Raymond E. Feist
  16. Talon of the Silverhawk - Raymond E. Feist
  17. King of Foxes - Raymond E. Feist
  18. Exiles Return - Raymond E. Feist
  19. Flight of the Nighthawks - Raymond E. Feist
  20. Into a Dark Realm - Raymond E. Feist
  21. Wrath of a Mad God - Raymond E. Feist
  22. Rides a Dread Legion - Raymond E. Feist
  23. At the Gates of Darkness - Raymond E. Feist
  24. A Kingdom Besieged - Raymond E. Feist
  25. A Crown Imperiled - Raymond E. Feist
  26. Magician's End - Raymond E. Feist
  27. Jimmy the Hand - Raymond E. Feist
  28. The Lies of Locke Lamora - Scott Lynch
  29. Red Seas Under Red Skies - Scott Lynch
  30. The Republic of Thieves - Scott Lynch
  31. The Eye of the World - Robert Jordan
  32. The Great Hunt - Robert Jordan
  33. The Dragon Reborn - Robert Jordan
  34. The Shadow Rising - Robert Jordan
  35. The Fires of Heaven - Robert Jordan

Wat is je favoriete boek dat je in 2021 hebt gelezen?

Mistress of the Empire - Raymond E. Feist & Janny Wurst
Had al de Raymond E Feist boeken in mijn jeugd al gelezen in het Nederlands (behalve de laatste 3) en vond die toen geweldig.
Maar toen was me nog niet opgevallen hoe goed zijn Empire Trilogy, die hij samen met Janny Wurst schreef, eigenlijk wel niet is. En dan specifiek in het Engels.
Deze staat ook eerder apart van de rest van zijn boeken (die zich allemaal in dezelfde wereld afspelen en met voor de meerderheid dezelfde hoofdpersonages of hun nakomelingen) en zijn daarom gemakkelijk nog eens te herlezen, wat ik zeker zal doen! De Empire Trilogy is een soort mildere, meer fantasierijke versie van Game of Thrones, en het laatste boek "Mistress of the Empire" is een geweldige conclusie van het verhaal van Mara, ons hoofdpersonage.

Welk boek was de grootste positieve verrassing?

The Great Hunt - Robert Jordan
Eye of the World vond ik goed, maar had een paar dingen waar ik me aan ergerde. Zo zijn er de raaklijnen met Tolkien, het typische "fantasy verhaal", en sommige karakters. Maar in The Great Hunt vind Robert Jordan zeer goed zijn eigen niche en las ik het in een ruk uit, waarna ook nog The Dragon Reborn, The Shadow Rising en het eerste deel van Lords of Chaos volgden.

Welk boek was de grootste teleurstelling?

Krondor The Betrayal - Raymond E. Feist
Dit was het eerste boek dat ik ooit van Feist gelezen heb, toen ik 14 jaar was, en toen vond ik het geweldig. Maar sindsdien heb ik hopen meer boeken gelezen en zijn mijn verwachtingen dan ook gestegen. Dit is echt geen goed geschreven boek. Nu, na wat onderzoek vond ik de reden ook. Blijkbaar is er ooit een videospel uitgekomen in de jaren 90 over de wereld van Raymond E. Feist genaamd Krondor The Betrayal, en dit boek is eigenlijk de geschreven versie van dat spel. Zo is er waarlijk een "party" in het boek van een magier, een dief en 2 ridders. In sommige passages heb je dan stukken hoe beschreven wordt dat ze een magische ring vinden op het lichaam van een vijand die ze hebben verslaan (basically looten in game) waardoor de magier in de party plots een nieuwe ability krijgt. Je ziet ook echt dat ze op "sidequests" gaan in het boek.
In videogame vorm werkt dit allemaal, maar als het geschreven is, haalt het je volledig uit de wereld.


Welk boek vormde de grootste uitdaging?

The Lies of Locke Lamora - Scott Lynch
Dit was het eerste boek dat ik las na al de boeken van Feist. Als je zolang, zoveel boeken van dezelfde schrijver hebt gelezen is het soms moeilijk om plots een boek van een andere schrijver te lezen, met een heel andere schrijfstijl en structuur. Zo heb ik me toch moeten worstelen door het eerste kwart van het boek. Eens ik volledig in Lynch's schrijfwereld zat, vlogen de paginas er wel vlotjes door.


Wat zijn je leesambities voor 2022?

Wheel of Time serie uitlezen. Ik heb dit jaar dus 34 boeken gelezen, maar 33 ervan zijn gelezen voor September... Bij The Fires of Heaven ben ik in een dipje geraakt waardoor ik lange tijd niet meer gelezen heb, tot ik in November dan uiteindelijk toch dit boek uit heb kunnen lezen en aan Lords of Chaos ben begonnen. Maar hier ook weer al enkele weken niet meer gelezen. Ik wil ze zeker niet laten vallen, want ik vind de boeken echt wel goed als ik lees, maar omdat ze soms wat meanderend kunnen zijn, heb ik niet vaak het gevoel van "oh ik kan niet wachten tot ik verder kan lezen", zeker wanneer ik midden in een hoofdstuk stop.

Verder zou ik graag wat meer non fantasy fiction lezen (recommendations welkom) en wat Nederlandstalige boeken, alle boeken dit jaar waren in het Engels.
 
Laatst bewerkt:
@Hellsdinner Enige reden waarom je van The Shadow Rising naar Lord of Chaos gaat en daarbij Fires of Heaven overslaagt?
Wauw, ik heb me gebaseerd op de gelezen boeken in mijn e-reader om mijn lijstje te maken en blijkbaar heb ik bij The Fires of Heaven doorgeklikt waardoor die nu op pagina 1 staat en dus als "lezend", niet "gelezen" beschouwd wordt... Vervang dus The Shadow Rising door Fires of Heaven wanneer ik het heb over het dipje :unsure: .
Eventjes bewerken... Merci voor de opmerking :D
 
Ik denk dat het tijd is geworden om opnieuw met elkaar te delen hoe we het afgelopen leesjaar beleefd hebben. En om samen eens vooruit te blikken naar waar we in 2022 naar uitkijken.

Super idee!

Welke boeken heb je in 2021 gelezen?
- The True Bastards - Jonathan French
- Why it's so hard for white people to talk about racism - Robin DiAngelo
- Exhalation - Ted Chiang
- Waarover ik praat als ik over hardlopen praat - Haruki Murakami
- Full Dark, No Stars - Stephen King
- Magpie Murders - Anthony Horowitz
- Billy Summers - Stephen King
- Het Drielichamenprobleem - Cixin Liu
Wat is je favoriete boek dat je in 2021 hebt gelezen?
Erg moeilijk om te kiezen tussen Exhalation, Magpie Murders en Billy Summers. Maar hoewel de twee andere een 9/10 waren, was Exhalation een 10/10. Elk kortverhaal was precies raak, er stond niks te veel in, en vooral de talige kortverhalen zijn zooo prachtig. Ze doen nadenken en zetten alles op z'n kop, en tegelijk zijn ze wondermooi.
Welk boek was de grootste positieve verrassing?
Magpie Murders. Ik zocht een leuke whodunnit, meer niet. Maar deze is wel erg meta, en met die mise-en-abîme wordt hij heel snel heel gelaagd. Horowitz is wel een erg kundige schrijver, en heel soms zie je het ambacht, het schrijfwerk in zijn boeken, wat ik dan iets minder vind. Maar hier paste dat ook nog eens
Welk boek was de grootste teleurstelling?
True Bastards. Grey Bastards was pure fun: Sons of Anarchy, maar met Orcs en op wilde zwijnen. In deze wordt alles enorm on-the-nose. De verschillende volksstammen zijn gewoon versies van onze Arabieren/Spanjaarden... en pas helemaal op het einde komt er weer wat verhaal in, duidelijk om toe te werken naar het derde, het sluitstuk. Dat ik dan ook wel ga lezen.
Welk boek vormde de grootste uitdaging?
Da's nog ongoing. Het Drielichamenprobleem. Iedereen heeft het altijd over het sf-boek dat leest als een vlotte thriller. Ik had het al eens geschreven, maar ik vind het houterig tot en met. Misschien heeft het te maken met de vertaling, misschien met de Chinese stijl. Maar voor mij is het echt ploeteren, hoewel ik de ideeën wel erg interessant vind erin.
Wat zijn je leesambities voor 2022?
Dezelfde als elk jaar. Paar boeken tijdens de vakantie, en evenveel de rest van het jaar :D Ik zou wel de Norse Mythology van Gaiman uit willen lezen, en nog een paar boeken als Magpie Murders vinden, als dat ambities zijn?
 
Terug
Bovenaan