Jouw 2022 in boeken

Lezen jullie altijd het origineel of vertalingen?
Engels: origineel, andere talen toch een vertaling. Ik kan wel wat Frans, maar mis héél veel en moet er teveel moeite in steken. Een goede vertaling is wel goud waard, want het is altijd wel een handicap tegenover de brontaal. Je zit immers met een vertaling: een herinterpretatie van het origineel. Er is altijd kans dat de poëtische kracht in dat proces verloren gaat. Dat probleem heb je minder met ontspanningslectuur of detectives/thrillers waar het literaire karakter een secundaire rol speelt.
 
Welke boeken heb je in 2022 gelezen?
  1. [*]The Shadow Rising (Wheel of Time 4) - Robert Jordan
    [*]

    The Cat Who Saved Books - Sōsuke Natsukawa​

    [*]

    The Plot - Jean Hanff Korelitz​

    [*]

    Cytonic (Skyward 3) - Brandon Sanderson​

    [*]

    The Beach - Sarah Linley​

    [*]

    The Innocent Mage (Kingmaker, Kingbreaker 1) - Karen Miller​

    [*]

    The Awakened Mage - (Kingmaker, Kingbreaker 2) - Karen Miller​

    [*]

    Jurassic Park (Jurassioc Park 1) - Michael Crichton​

    [*]

    The Ex Hex (Ex Hex 1) - Erin Sterling​

    [*]

    Oathbringer pt 1 (The Stormlight Archive 3a) - Brandon Sanderson​

    [*]

    Oathbringer pt 2 (The Stormlight Archive 3b) - Brandon Sanderson​

    [*]

    Little Fires Everywhere - Celeste Ng​

    [*]

    House of Earth and Blood(Crescent City 1) - Sarah J Maas​

    [*]

    Outlawed - Anna North​

    [*]

    Eragon (The Inheritance Cycle 1) - Christopher Paolini​

    [*]

    Slyvanas (world of warcraft 18) - Christie Golden​

    [*]

    Eldest ((The Inheritance Cycle 2)- Christoper Paolini​

    [*]

    Beach Read - Emily Henry​

    [*]

    The Calculating Stars (Lady Astronaut 1) - Mary Robinette Kowal​

    [*]

    Astrophysics for People in a Hurry - Neil deGrasse Tyson​

    [*]

    The Ember Blade (The Darkwater Legacy 1) - Chris Wooding​

    [*]

    The End of Men - Christina Sweeney-Baird​

    [*]

    The Every (The circle 2) - Dave Eggers​

    [*]

    The Power of the Dog - Thomas Savage​

    [*]

    The Long Way to a Small, Angry Planet - Becky Chambers (herlezen)​

    [*]

    Pandora - Susan Stokes-Chapman​

    [*]

    Project Hail Mary - Andy Weir​

    [*]

    The Final Empire (Mistborn 1) - Brandon Sanderson (herlezen, audioboek)​

    [*]

    The Seven Sistserv (The Seven Sisters 1) - Lucinda Riley​

    [*]

    The Devil and the Dark Water - Stuart Turton​

    [*]

    The Sanctuary - Andrew Hunter Murray​

    [*]

    A Court of Thorns and Roses (A Court of Thorns and Roses 1) - Sarah J Maas​

    [*]

    The Seven Husbands of Evelyn Hugo - Taylor Jenkins Reid​

    [*]

    Legends and Lattes - Travis Baldree​

    [*]

    A Discovery of Witches (All Souls 1) - Deborah Harkness (herlezen, audioboek)​

    [*]
Wat is je favoriete boek dat je in 2022 hebt gelezen?
Project Hail Mary - Andy Weir.
Hoewel ik er zoveel goede dingen overgehoord had, waren mijn verwachtingen niet zo hoog.


Welk boek was de grootste positieve verrassing?
The Seven Sisters - Lucinda Riley.
Mijn moeder had me dit boek aangeraden en ik dacht niet dta het iets voor mij ging zijn, maar ik was toch zeer aangenaam verrrast. Ik ben wel een beetje bang dat als de volgende steenvast de zelfde formule volgen als het eerste boek, het misschien een beetje saai kan worden.

Welk boek was de grootste teleurstelling?
The Sanctuary - Andrew Hunter Murray
Dit boek had zoveel potentiëel en er werd eigenlijk maar iets heel simpel meegedaan. Een gemiste kans.

Welk boek vormde de grootste uitdaging?
The Shadow Rising - Robert Jordan
Hoewel ik graag wil weten hoe het verhaal zich verder ontwikkeled, waren er toch veel moment waar ik mij aan personages ergerde. Nog geen idee of ik wel verder zal gaan met deze reeks terwijl er reeksen zijn die veel beter geschreven zijn.


Heb je je leesdoelstellingen voor 2022 behaald?
Ik heb het voorbije jaar geprobeerd om meer boeken van vrouwelijk schrijvers te lezen, en dit is mij toch gelukt. Net iets meer dan de helf van de gelezen boeken zijn geschreven door een vrouw.


Wat zijn je leesambities voor 2023?
Diverser lezen: nog steeds proberen om veel boeken door vrouwen te lezen maar misschien ook eens wat meer boeken lezen geschreven door niet westerse schrijvers of boeken die zich niet afspelen in een westerse wereld.
 
Welke boeken heb je in 2022 gelezen?

Cytonic (Skyward 3) - Brandon Sanderson​

Heb je je leesdoelstellingen voor 2022 behaald?
Ik heb het voorbije jaar geprobeerd om meer boeken van vrouwelijk schrijvers te lezen, en dit is mij toch gelukt. Net iets meer dan de helf van de gelezen boeken zijn geschreven door een vrouw.


Wat zijn je leesambities voor 2023?
Diverser lezen: nog steeds proberen om veel boeken door vrouwen te lezen maar misschien ook eens wat meer boeken lezen geschreven door niet westerse schrijvers of boeken die zich niet afspelen in een westerse wereld.
Zijn de skyward boeken de moeite? Heb me nog niet aan Sanderson zijn non cosmere boeken gewaagd.
+ Wat zijn tot nu toe je grote aanraders qua boeken van vrouwelijke auteurs en niet westerse boeken?
 
Zijn de skyward boeken de moeite? Heb me nog niet aan Sanderson zijn non cosmere boeken gewaagd.
+ Wat zijn tot nu toe je grote aanraders qua boeken van vrouwelijke auteurs en niet westerse boeken?

Ik vind ze de moeite. Ze zijn wel veel simpeler in plot dan bv Stormlight. Ik geloof dat ze ook als YA verkocht worden..maar de eerste in de series is eigenlijk een beetje Top Gun in een meer sci-fi setting. De boeken lezen wel heel gemakkelijk weg.

Ik heb zelf het laatste jaar enkel The Cat Who Saves Books gelezen die zich niet in het Westen afspeeld. Ik vond dit een heel aangenaam boekje. Zeer kort wel.


Voor vrouwelijke auteurs hangt het er wel een beetje vanaf wat je vraag leest. Ik vond The Calculating Stars heel goed. Er is een apocalyptische gebeurtenis waardoor de mensheid de aarde in X aantal jaar de aarde moet verlaten. Het hoofdpersonage wilt atrsonaut zijn op deze missie. Als.ik met niet vergis speelt het zich af in de jaren 60.

The Seven Husbands of Evelyn Hugo was een van de laatste boeken die ik las en zo goed! Het gaat eigenlijk over het leven van een filmster en de zeven keer dat ze getrouwd was. Het klonk mij niet boeiend, maar het heeft me wel aangenaam verrast. Speelt zich af tussen de jaren 70 en nu.

A Discovery Of Witches.. Simpel gezegd: Twilight voor volwassenen. Er zit geen tienerdrama of liefdesdriehoek in, en het paranormale is veel boeiender. Wetenschap wordt er zelfs bij betrokken..
Je moet wel tegen romance kunnen, want dat is een van de centrale plot elementen en het boek is zo vol met onnodige details. Een goede editor zou er gemakkelijk 50 a 100 pagina's kunnen uit halen. In dit geval kon ik er wel goed tegen 😊

A Long Way to a Small Angry Planet is een van mijn favoriete boeken. Het speelt zich af in de ruimte. Het boek focus op personages en de omgang van mensen en verschillende aliens met elkaar. Zeer mooi boek. Mijn schoonmoeder heeft het zelf gelezen in het Engels omdat er geen Nederlandse vertalingen zijn en ze vindt lezen ik een andere taal dan Nederlands normaal net iets te moeilijk.
 
Wat vond je van House of Earth and Blood? Die staat sinds kort op mijn verlanglijst als iets nieuws om te proberen.

Ik vond hem heel leuk en heb het vervolg klaar liggen. Speelt zich af in een stedelijke setting wat ik niet zoveel lees als het op fantasy /paranormaal aankomt.
Waar ik mij wel aan stoor, en dat is bij alle boeken bij van deze schrijver zo, dat bijna alle belangrijke personages als bloedmooi worden neergezet. Verder is het boek een beetje te lang.
 
Welke boeken heb je in 2022 gelezen?
Non-fictie
4.5 sterren
The Unwomanly Face of War​
S. Alexievich​
Secondhand time​
S. Alexievich​
4 sterren
Invisible women​
Criado-Perez​
Doughnut Economics: Seven Ways to Think Like a 21st-Century Economist​
K. Raworth​
Men explain things to me​
R. Solnit​
Life Time: The New Science of the Body Clock, and How It Can Revolutionize Your Sleep and Health​
R. Foster​
The Daily Stoic​
R. Holiday​
3.5 sterren
Chernobyl Prayer: a chronicle of the future​
S. Alexievich​
Bad feminist​
R. Gay​
Braiding Sweetgrass​
R. Kimmerer​
H is for Hawk​
H. Macdonald​
A room of one’s own​
V. Woolf​
≤3 sterren
Consumeren als konijnen​
S. Majdoub​
Under a White Sky: the future of nature​
E. Kolbert​
Solutions and Other Problems​
A. Brosh​
The Sixth Extinction: An Unnatural History​
E. Kolbert​
Three guineas​
V. Woolf​
In other words​
J. Lahiri​
Waar strijden wij voor? Over de noodzaak van anders denken​
S. Weil​
Niet uitgelezen:
How should a person be​
S. Heiti​



Fictie
4.5 sterren
Mathilda​
M. Shelley​
4 sterren
Murder on the Orient Express​
A. Christie​
And then there were none​
A. Christie​
The Murder of Roger Ackroyd​
A. Christie​
Lavinia​
U.K. Le Guin​
Gentlemen prefer blondes​
A. Loos​
Rebecca​
R. du Maurier​
The House of the Spirits​
I. Allende​
The Giver​
L. Lowry​
A thousand ships​
N. Haynes​
Orlando: A Biography​
V. Woolf​
I know why the caged bird sings​
M. Angelou​
3.5 sterren
The Terrible​
Y. Daley-Ward​
The Women of Troy​
P. Barker​
Kindred​
O. Butler​
Flights​
O. Tokarczuk​
≤3 sterren
The Color Purple​
A. Walker​
Piranesi​
S. Clarke​
Beloved​
T. Morrison​
Their eyes were watching God​
Z.N. Hurston​
Mr. Fox​
H. Oyeyemi​
Fingersmith​
S. Waters​
The Lowland​
H. Lahiri​
Wuthering Heights​
E. Brontë​
Persuasion​
J. Austin​
The Silence of the Girls​
P. Barker​
Niet uitgelezen:
The God of Small Things​
A. Roy​
Pride and Prejudice​
J. Austin​
Wolf Hall​
H. Mantel​
To the lighthouse​
V. Woolf​


Kortverhalen
Een aanrader van C.P. Gilman: "The Yellow Wallpaper"
Een aanrader van M. Miller: "Galatea"
Een drietal van K. Chopin
Een stuk of 20 van S. Jackson
Een dozijn van A. Munro
Een vijftal van M. Shelley


Poëziebundels
Devotions​
M. Oliver​
Meadowlands​
L. Glück​
The Wild Iris​
L. Glück​

Wat is je favoriete boek dat je in 2022 hebt gelezen?
The Unwomanly Face of War - Svetlana Alexievich (non-fictie)
Een menselijke en meerstemmige weergave van hoe Sovjet vrouwen hun deelname aan WOII ervaarden, voornamelijk tijdens de oorlog maar ook erna. Het boek zal me bijblijven dankzij de nieuwe perspectieven en de soms erg pijnlijke verhalen, des te meer omwille van de huidige Russische horrortoestanden in Oekraïne.

Welk boek was de grootste positieve verrassing?
Thrillers en detectives spreken me nauwelijks aan maar ik wou eens achterhalen waarom het werk van Agatha Christie zo goed verkoopt. Vandaar dat ze me wist te verrassen met drie van haar boeken. Een zeer goede keuze voor wanneer je ziek plat ligt en iets lichts wil lezen.

Welk boek was de grootste teleurstelling?
De volgende drie klassiekers konden me echt niet boeien waardoor ik ze rond pagina 100 neerlegde:
Pride and Prejudice – Jane Austin
Wolf Hall – Hilary Mantel
To the Lighthouse – Virginia Woolf

Welk boek vormde de grootste uitdaging?
Wuthering Heights - Emily Brontë
Onder lichte dwang sleurde ik me door het boek. De appeal zie ik nog steeds niet, integendeel.

Heb je je leesdoelstellingen voor 2022 behaald?
Check. Vrouwen waren sterk ondervertegenwoordigd in mijn volledig lijst van gelezen boeken en dat euvel wou ik verhelpen, uiteraard niet door YA of puur woke-gedoe. Op twee boeken na werden alle boeken op mijn 2022 lijst geschreven door vrouwen, dus nu is mijn volledige lijst al iets gebalanceerder.

Wat zijn je leesambities voor 2023?
Helaas zal ik minder tijd hebben wegens nieuwe prioriteiten dus ik zal gerichter moeten lezen; ik mik in 2023 vooral op boeken die al een tijd op mijn to-read lijst staan. In tweede instantie wil ik net zoals @Aprella minder westers lezen.


Wat zijn tot nu toe je grote aanraders qua boeken van vrouwelijke auteurs?
Ook even inpikken, voor mij zijn dat: Mary Shelley (Frankenstein, the Last Man), Madeline Miller (Circe, the Song of Achilles), Karin Boye (Kallocain) en Maya Angelou (I know why the caged bird sings).
 
Welke boeken heb je in 2022 gelezen?

Titel
Reeks / Subreeks
Auteur / Vertaler
House of SunsAlastair Reynolds
ChangesDresden Files #12Jim Butcher
One ShotJack Reacher #9Lee Child
The Dark ArchiveInvisible Library #7Genevieve Cogman
King BulletSandman Slim #12Richard Kadrey
Riskante Relaties (Les Liaisons Dangereuses)Pierre Choderlos de Laclos / Martin de Haan
The Wee Free ManDiscworld #30 / Tiffany Aching #1Terry Pratchett
Inhibitor PhaseRevelation Space #4Alastair Reynolds
De Meester en MargaritaMikhail Bulgakov / Marko Fondse - Aai Prins
The StandStephen King
Ghost StoryDresdesn Files #13Jim Butcher
The Hard WayJack Reacher #10Lee Child
The Untold StoryInvisible Library #8Genevieve Cogman
Beautiful StarYukio Mishima / Stephen Dodd
De IjsdraakGeorge R.R. Martin

Wat is je favoriete boek dat je in 2022 hebt gelezen?
Riskante Relaties

Welk boek vormde de grootste uitdaging?
The Stand - Na zeven jaar af en aan lezen eindelijk uit. Ik heb mezelf moeten overhalen om toch maar een twintigtal (soms iets meer) bladzijden te lezen per dag, om de laatste 500 bladzijden door te komen. Vanaf deel 3, toen het einde naderde, ging het wel veel vlotter.

Heb je je leesdoelstellingen voor 2022 behaald?
Een beetje vals gespeeld, door het laatste kortverhaal er bij te nemen, om mijn doel van 15 boeken te halen. Vandaag net uitgelezen.

Wat zijn je leesambities voor 2023?
Iets meer boeken dan dit jaar, twee reeksen van 9 boeken + een bundel kortverhalen: The Expanse en Temeraire. Waarschijnlijk het voorbeeld van @Général Zantas volgen en telkens drie boeken per reeks te lezen en af te wisselen. The Expanse wordt uitgebreid / vooraf gegaan met de kortverhalen gebundeld in Memory's Legion.
 
Welke boeken heb je in 2022 gelezen?

The Shadow Rising - Robert Jordan (Wheel of Time #4)
The Fires of Heaven - Robert Jordan (Wheel of Time #5)
Lord of Chaos - Robert Jordan (Wheel of Time #6)
A Crown of Swords - Robert Jordan (Wheel of Time #7)
The Path of Daggers - Robert Jordan (Wheel of Time #8)

Foundryside - Robert Jackson Bennett (Foundryside #1)
Shorefall - Robert Jackson Bennett (Foundryside #2)
Locklands - Robert Jackson Bennett (Foundryside #3)

Hyperion - Dan Simmons (Hyperion Cantos #1)
The Fall of Hyperion - Dan Simmons (Hyperion Cantos #2)

Empire in Black and Gold - Adrian Tchaikovsky (Shadows of the Apt #1)

Summer Knight - Jim Butcher (The Dresden File #4)
Death Masks - Jim Butcher (The Dresden File #5)
Blood Rites - Jim Butcher (The Dresden File #6)
Dead Beat - Jim Butcher (The Dresden File #7)
Proven Guilty - Jim Butcher (The Dresden File #8)
White Night - Jim Butcher (The Dresden File #9)

The Lies of Locke Lamora - Scott Lynch (Gentleman Bastards #1)
Red Seas Under Red Skies - Scott Lynch (Gentleman Bastards #2)

The Last Wish - Andrzej Sapkowski (The Witcher #1)
Sword of Destiny - Andrzej Sapkowski (The Witcher #2)

Mr. Mercedes - Stephen King
Pet Sematary - Stephen King
Salem's Lot - Stephen King
Project Hail Mary - Andy Weir
Piranesi - Susanna Clarke


Wat is je favoriete boek dat je in 2022 hebt gelezen?

Hyperion. Een zeer originele en intrigerende verzameling kortverhalen met een gemeenschappelijke rode draad. Knap staaltje worldbuilding en met een leuke dosis horror en mysterie. Enkel de actiescenes spraken me iets minder aan. De verhalen van de priester en de scholar vond ik er bovenuit steken, die van de consul en de dichter zeer goed en de detective en de soldier vond ik de minste maar nog steeds best te pruimen.

Ik vind het eveneens bewonderenswaardig hoe elk verhaal zijn eigen toon heeft, gaande van het door Neuromancer geinspireerde detective verhaal tot de Heart of Darkness invloeden in dat van Father Hoyt, zonder dat het overkoepelende verhaal aan cohesie of geloofwaardigheid verliest.

Welk boek was de grootste positieve verrassing?

Het is moeilijk om nog positief verrast te worden aangezien ik mijn boeken redelijk zorgvuldig uitkies. Het is eerder een verrassing als ze me teleurstellen. Piranesi vond ik intrigerend met het onschuldige hoofdpersonage en zijn haast naieve perspectief op de wereld rondom zich. De boodschap van het boek - hoe het vinden van plezier en verwondering in de wereld een persoon verandert - raakte me toch enigszins in een wereld waar cynisme en egoisme hoogtij vieren.

Welk boek was de grootste teleurstelling?

Locklands. De eerste twee boeken toonden veel potentie en het magie systeem in de reeks is erg origineel en intrigerend maar Locklands steunt veel te hard op de technische aspecten van het magie systeem. Op een gegeven moment wordt er zelfs een tekening bij gemaakt omdat het zo onverstaanbaar is. Ook spraken de personages en antagonisten me minder aan dan in de Divine Cities trilogie, die andere reeks van Bennett.


Welk boek vormde de grootste uitdaging?

Project Hail Mary is een boek met twee gezichten. Het verhaal zelf is intrigerend, spannend en wordt sterk ondersteund door wetenschappelijke feiten. Weir mixt fictie en wetenschap op interessante wijze en slaagt erin om er een plausibel geheel van te maken.

Waar het boek faalt, is in de ontwikkeling van de personages. Quasi elk personage dat aan bod komt, is een eendimensionaal kartonnen bord en vaak een stereotype. Weir reduceert personages tot hun job, nationaliteit of raar gedrag en daarmee is de kous af. Het hoofdpersonage is niet veel beter en is qua personaliteit niet veel meer dan 'sarcasme' en 'houdt van wetenschap'.

Heb je je leesdoelstellingen voor 2022 behaald?

Mijn originele leesdoelstellingen waren me verder verdiepen in het oeuvre van King (check) en eindelijk progressie maken in de Malazan reeks (geen check).

Wat zijn je leesambities voor 2023?

Dan kies ik maar opnieuw voor Malazan :D Momenteel ben ik ook aan Leviathan Wakes begonnen, het eerste boek van The Expanse reeks.
 
Wat zijn je leesambities voor 2023?
Iets meer boeken dan dit jaar, twee reeksen van 9 boeken + een bundel kortverhalen: The Expanse en Temeraire. Waarschijnlijk het voorbeeld van @Général Zantas volgen en telkens drie boeken per reeks te lezen en af te wisselen. The Expanse wordt uitgebreid / vooraf gegaan met de kortverhalen gebundeld in Memory's Legion.

Ik heb ze nochtans allemaal in 1 keer gelezen hoor. Ik denk wel dat ik de conclusie trok dat het beter was om tussen in de boeken af en toe iets anders te lezen omdat ze toch niet zo fantastisch zijn dat je ze na elkaar wil lezen.
Die tactiek kan ik dus wel aanraden!
 
Welke boeken heb je in 2022 gelezen?
5 sterren
Revolusi: Indonesië en het ontstaan van de moderne wereld - David Van Reybrouck
Replay - Ken Grimwood
Dictatorland: The Men Who Stole Africa - Paul Kenyon
Homicide: a Year on the Killing Streets - David Simon
Boerenpsalm - Felix Timmermans

4 sterren
Sovietistan: Travels in Turkmenistan, Kazakhstan, Tajikistan, Kyrgyzstan, and Uzbekistan - Erika Fatland
Napoleon, De Schaduw van de Revolutie - Bart Van Loo
Infinity Welcomes Careful Drivers - Grant Naylor
Better than Life - Grant Naylor
Zima Blue and Other Stories - Alastair Reynolds
I, Robot - Isaac Asimov
A Good Man Is Hard to Find - Flannery O'Connor
I Am Legend - Richard Matheson
Philip and Alexander: Kings and Conquerors - Adrian Goldsworthy
Project Hail Mary - Andy Weir
Zink - David Van Reybrouck

3 sterren
The Committed - Viet Thanh Nguyen
The Man Who Mistook His Wife for a Hat - Oliver Sacks
Skeleton Crew - Stephen King
The Pillars of the Earth - Ken Follett
De geruchten - Hugo Claus
Tenth of December - George Saunders
I, Q - John de Lancie, Peter David

2 sterren
World Without End - Ken Follett

Wat is je favoriete boek dat je in 2022 hebt gelezen?
Non-Fictie: Revolusi
DVR is een meester in de geschiedkundige vertelling.

Fictie: Replay
Ik ben echt een sucker voor time travel verhalen.

Welk boek was de grootste positieve verrassing?
Boerenpsalm. Tot voor dit jaar had ik er nog nooit van gehoord denk ik.

Welk boek was de grootste teleurstelling?
Flippin' Ken Follett in zijn geheel. POTE viel nog mee, maar WWE was gewoon niet goed.

Welk boek vormde de grootste uitdaging?
WWE omdat het mij echt kon irriteren bij momenten.

Heb je je leesdoelstellingen voor 2022 behaald?
"Maar twee vrouwelijke auteurs in mijn lijst en drie Nederlandstalige boeken. Kan beter."
Niet veel beter dit jaar.

Wat zijn je leesambities voor 2023?
Geen, ik ga gewoon verder lezen waar ik zin in heb.
 
Welke boeken heb je in 2022 gelezen?

Fictie:
*****
Abraham, Daniel - The Spider's War (The Dagger and the Coin #5)
Erikson, Steven - Deadhouse Gates (The Malazan Book of the Fallen #2)
Erikson, Steven - Memories of Ice (The Malazan Book of the Fallen #3)
Erikson, Steven - House of Chains (The Malazan Book of the Fallen #4)
Erikson, Steven - Midnight Tides (The Malazan Book of the Fallen #5)
Erikson, Steven - The Bonehunters (The Malazan Book of the Fallen #6)
Lee, Fonda - Jade Legacy (The Green Bone Saga #3)
Lynch, Scott - The Lies of Locke Lamora (Gentleman Bastard #1)
Sanderson, Brandon - The Hero of Ages (Mistborn #3)
Timmermans, Felix - Boerenpsalm

****
Abraham, Daniel - The Dragon's Path (The Dagger and the Coin #1)
Abraham, Daniel - The King's Blood (The Dagger and the Coin #2)
Abraham, Daniel - The Tyrant's Law (The Dagger and the Coin #3)
Abraham, Daniel - The Widow's House (The Dagger and the Coin #4)
Bancroft, Josiah - Senlin Ascends (The Books of Babel #1)
Bancroft, Josiah - The Hod King (The Books of Babel #3)
Corey, James S.A. - Leviathan Wakes (The Expanse #1)
Corey, James S.A. - Caliban's War (The Expanse #2)
Corey, James S.A. - Abaddon's Gate (The Expanse #3)
Corey, James S.A. - Cibola Burn (The Expanse #4)
Corey, James S.A. - Nemesis Games (The Expanse #5)
Corey, James S.A. - Babylon's Ashes (The Expanse #6)
Corey, James S.A. - Tiamath's Wrath (The Expanse #8)
Corey, James S.A. - Leviathan Falls (The Expanse #9)
Erikson, Steven - Gardens of the Moon (The Malazan Book of the Fallen #1)
Iggulden, Conn - Wolf of the Plains (Conqueror #1)
Iggulden, Conn - Genghis: Lords of the Bow (Conqueror #2)
Iggulden, Conn - Bones of the Hills (Conqueror #3)
Iggulden, Conn - Conqueror (Conqueror #5)
Lee, Fonda - Jade City (The Green Bone Saga #1)
Lee, Fonda - Jade War (The Green Bone Saga #2)
McLean, Peter - Priest of Gallows (War for the Rose Throne #3)
McLean, Peter - Priest of Crowns (War for the Rose Throne #4)
Sanderson, Brandon - The Final Empire (Mistborn #1)
Sanderson, Brandon - The Well of Ascension (Mistborn #2)
Simmons, Dan - Hyperion (Hyperion Cantus #1)
Sullivan, Michael J. - Wintertide (Riyria Revelations #5)
Tolkien, J.R.R. - The Fellowship of the Ring (The Lord of the Rings #1)
Tolkien, J.R.R. - The Two Towers (The Lord of the Rings #2)
Tolkien, J.R.R. - The Return of the King (The Lord of the Rings #3)
Wang, M.L. - The Sword of Kaigen

***
Cochran, Molly - The Forever King
Corey, James S.A. - Persepolis Rising (The Expanse #7)
Corey, James S.A. - Memory's Legion
Erikson, Steven - Blood Follows (The Tales of Bauchelain and Korbal Broach #1)
Erikson, Steven - The Healthy Dead (The Tales of Bauchelain and Korbal Broach #2)
Esslemont, Ian C. - Return of the Crimson Guard (Novels of the Malazan Empire #2)
Iggulden, Conn - Empire of Silver (Conqueror #3)
London, Jack - The Iron Heel
McLean, Peter - Priest of Lies (War for the Rose Throne #2)
Riddle, Travis - Dirt King (Houndstooth #3)
Simmons, Dan - The Fall of Hyperion (Hyperion Cantus #2)
Sullivan, Michael J. - The Crown Conspiracy (Riyria Revelations #1)
Sullivan, Michael J. - Nyphron Rising (Riyria Revelations #3)
Sullivan, Michael J. - The Emerald Storm (Riyria Revelations #4)
Sullivan, Michael J. - Percepliquis (Riyria Revelations #6)


**
Bancroft, Josiah - The Fall of Babel (The Books of Babel #4)
Brooks, Mike - The Black Coast (The God-King Chronicles #1)
Conrad, Joseph - Heart of Darkness
Erikson, Steven - The Lees of Laughter's End (The Tales of Bauchelain and Korbal Broach #3)
Erikson, Steven - The Wurms of Blearmouth (The Tales of Bauchelain and Korbal Broach #5)
Esslemont, Ian C. - Night of Knives (Novels of the Malazan Empire #1)
McLean, Peter - Priest of Bones (War for the Rose Throne #1)
Riddle, Travis - Flesh Eater (Houndstooth #1)
Riddle, Travis - Mother Pig (Houndstooth #2)
Sullivan, Michael J. - Avempartha (Riyria Revelations #2)
Timmermans, Felix - Pallieter

*
Bancroft, Josiah - Arm of the Sphinx (The Books of Babel #2)

Non-Fictie:
Hollins, Peter - The Science of Self-Learning
Sedniev, Andrii - Insane Productivity for Lazy People
Young, Scott H. - Ultralearning

Wat is je favoriete boek dat je in 2022 hebt gelezen?

Ik heb een aantal boeken 5 sterren gegeven, merendeel van Steven Erikson. Altijd een genot om die boeken te lezen, maar dat is een herleesbeurt dus dat telt niet. Ook Scott Lynch was een reread. Als ik dan toch moet kiezen uit de overblijvers, ga ik voor Fonda Lee's Jade Legacy. Een geweldige afsluiter voor een fantastische trilogie. Boerenpsalm op kleine afstand.

Welk boek was de grootste positieve verrassing?

Boerenpsalm
van Felix Timmermans. Ik had eerst Pallieter gelezen en die beviel me maar matig, maar deze was echt verbazingwekkend goed.

Welk boek was de grootste teleurstelling?

Het enige boek dat maar 1 ster kreeg, het tweede boek uit de tetralogie van Josiah Bancroft Arm of the Sphinx. Eens te meer zo teleurstellend omdat het eerste boek uit de serie, zeer aangenaam en verfrissend was om te lezen.

Welk boek vormde de grootste uitdaging?

Brooks, Mike - The Black Coast (The God-King Chronicles #1). Een vrij dik boek dat me weinig wist te boeien.

Heb je je leesdoelstellingen voor 2022 behaald?

Ik had me vooropgezet 75 boeken te lezen dit jaar, dat zijn er "maar" 71 geworden uiteindelijk. Al heeft dat te maken met het laatste kwartaal waarin ik gekozen heb voor het opus van Steven Erikson te herlezen, wat 10 kastaars zijn van allemaal rond de 1.000 pagina's of meer zelfs. Ook is er anderhalve maand geweest waarin ik addicted was aan Europa Universalis 4, en dus heel mijn vrije avond achter de computer zat ipv achter mijn Kindle.
Ik heb Tolkien gelezen, de Mistborn-saga (deel 1 alvast), bezig met het completeren van de herleesbeurt van Erikson, ik heb de Hyperion cantus gelezen, ik heb Daniel Abraham, Fonda Lee, Michael J Sullivan en RF Kuang gelezen. Ook The Expanse en Conn Iggulden's reeks over Genghis Khan werden gelezen.
Ik heb al bij al ongeveer 75% van mijn doelstellingen behaald. De rest zal uitgesteld worden naar 2023.

Wat zijn je leesambities voor 2023?

Ik ga weer voor 75 boeken gaan dit jaar, al is dat eerder een streefdoel om me aan het lezen te houden en niet dat het een specifieke betekenis voor me heeft. Ik ga proberen enkele andere "talenten" van de laatste 5-10 jaar in de Fantasy te lezen: Islington, Gwynne, Ken Liu, Ryan, Kuang. Ik wil verder het resterende werk van Sanderson, Abercrombie en Lawrence uitlezen. Ik zeg al sinds midden 2020 dat ik Stormlight Archive ga herlezen om eindelijk aan Rhythm of War te kunnen beginnen, maar het komt er maar niet van. Op dat vlak is het storend dat Sanderson niet eerst 1 serie afschrijft, want telkens 3-4 jaar tussen de boeken is gewoon te lang om zonder herleesbeurt de nieuwste delen te lezen. Ik ben dus nog niet zeker of ik de serie dit jaar ga herlezen of misschien in de zomer van 2024 daar boek 5 in November 2024 uitkomt.
Naast Fantasy wil ik iets meer historische fictie lezen: Cameron, Kristian, Cornwell, Scarrow, Druon, Mantel.
Ook wil ik weer wat Vlaamse klassieke literatuur lezen, en wat non-fictie van Bart van Loo en Johan op de Beeck.
Op die manier zal ik wel dicht bij de 75 boeken eindigen, peins ik 🤔
 
Alles van Bernard Cornwell is qua historische fictie echt een aanrader. Ik heb het merendeel van zijn 'viking' boeken (the last kingdom serie) gelezen, zijn versie van Arthur (trilogie), Stonehenge, een paar van Sharpe en waarschijnlijk nog wel ergens een boek ofzo.

Leest enorm vlot weg en verveelt nooit.
 
Ook eens de samenvatting gemaakt.

Goed
Salley Rooney - Beautiful World Wher Are You
Ishiguro - Never Let Me Go
Ishiguro - Klara And The Sun
Don Delillo - White Noise
Dave Eggers - What is The What
Arthur C Clarke - Childhood's End
Richard Ayoade - Ayoade On Top
Hannah Arendt - Eichmann In Jerusalem
Emily St John Mandel - Station Eleven
China Mieville - The City and the City
Cormac McCarthy - All The Pretty Horses
Dan Charnas - Dilla Time
Ryan North - How To Take Over The World

OK

Andy Weir - Project Hail Mary
Junot Diaz - The Brief Wondrous Life of Oscar Wao
Willow Wilson - The Bird King
Susanne Clarke - Jonathan Strange & Mr Norrell
Victor Lavalle - The Changeling
Olga Tokarczuk - Flights
TJ Klune - Under The Whispering DOor
Stefan Hertmans - De Bekeerlinge
P Djeli Clarke - Ring Shout
Seth Dickinson - Baru Cormorant trilogie
Brandon Sanderson - Mistborn trilogie

Slecht

RF Kuang - Poppy War Trilogie
Robin Hobb - Farseer trilogie



Wat is je favoriete boek dat je in 2022 hebt gelezen?
Waarschijnlijk Never Let Me Go. Ishiguro is zo ongelooflijk goed in emotie langzaam opbouwen met kleine dingen. Hij heeft de interessante ideeen van de best scifi, maar dan uitgewerkt en geschreven zoals de beste literatuur

Welk boek was de grootste positieve verrassing?
Beautiful World, Where Are You, van Sally Rooney. Ik ben duidelijk het exacte doelpubliek. Heel mooi en voelde zeer persoonlijk.
Ofwel The City & The City. Nogal impulsief gekocht omdat ik het ergens aangeraden zag voor fans van Disco Elysium, en het was inderdaad een beetje een gelijkaardige vibe. Met veel plezier gelezen. Ondertussen ligt er al een ander boek van de schrijver klaar.

Welk boek was de grootste teleurstelling?
De Farseer trilogie. Zeer hoog aangeprezen en begon ook echt goed, met een leuke setting en een paar interessante concepten, maar verzandt dan zeer snel in typisch bloedlijnen gezever met ongelooflijk karikaturale personages die allemaal afwisselend briljant en idioot zijn, afhankelijk van wat het plot nodig heeft, en de meest onuitstaanbare protagonist sinds Wheel of Time.

Welk boek vormde de grootste uitdaging?
Bovenstaande

Heb je je leesdoelstellingen voor 2022 behaald?
Nee. Ik ben al jaren op zoek naar goeie fantasy die het Malazan-shaped hole in mijn hart kan vervangen, maar heb nog niets gevonden dat nog maar in de buurt komt. Het is duidelijk dat ik iets heel anders zoek in mijn boeken dan de meeste fantasy-lezers en schrijvers, wat jammer is want als het klikt is het toch een magische ervaring.

Wat zijn je leesambities voor 2023?
Geen trilogieen van duizenden pagina's uitlezen als ik ze na een paar honderd eigenlijk al beu ben . Diep vanbinnen zit er dikwijls echt wel potentieel in dus dan dwing ik mezelf om door te doen want je weet nooit.
Case in point: ik ben net aan de tweede trilogie van Robin Hobb begonnen :unsure:
 
Welk boek was de grootste positieve verrassing?
Beautiful World, Where Are You, van Sally Rooney. Ik ben duidelijk het exacte doelpubliek. Heel mooi en voelde zeer persoonlijk.
Ik vond haar eerste twee boeken wel çava (Normal People was beter dan Conversations) maar had niet zoveel interesse meer in haar laatste boek toen ik de achterflap bekeek en er vluchtig wat in las in een boekhandel. Write what you know enzo, maar komt toch over alsof ze telkens hetzelfde boek schrijft. Ik kijk uit naar uw parodiepost in het boekentopic als ze nog een tweetal boeken uitgebracht heeft :unsure:

Al iets anders van The Border Trilogy van McCarthy gelezen? Blood Meridian en The Road zijn zijn meest gevierde werken, maar The Crossing is mijn favoriete boek van hem.
 
Laatst bewerkt:
Ik vond haar eerste twee boeken wel çava (Normal People was beter dan Conversations) maar had niet zoveel interesse meer in haar laatste boek toen ik de achterflap bekeek en er vluchtig wat in las in een boekhandel. Write what you know enzo, maar komt toch een over alsof ze telkens hetzelfde boek schrijft. Ik kijk uit naar uw parodiepost in het boekentopic als ze nog een tweetal boeken uitgebracht heeft :unsure:
Ik heb dit boek gekocht nadat ik de serie Normal People zag (aanrader!). Ik kan de boeken dus niet echt vergelijken, maar kan me wel voorstellen dat ze qua stijl en gevoel zeer gelijkaardig zijn. Op vlak van verhaal en thematiek lag Beautiful World, Where Are You me wel veel beter. De personages zijn rond de dertig, met wat werk- en levenservaring en de daarbijkomende vragen/twijfels/crises en het gaat echt wel over andere dingen dan bij de studenten van Normal People.

Al iets anders van The Border Trilogy van McCarthy gelezen? Blood Meridian en The Road zijn zijn meest gevierde werken, maar The Crossing is mijn favoriete boek van hem.
Bij deze ontdekt dat dat een trilogie is! Pretty Horses kwam voor mij niet echt in de buurt van de twee meesterwerken maar was nog steeds zeer goed, dus The Crossing komt onmiddelijk op mijn boodschappenlijstje.
 
Ik vond haar eerste twee boeken wel çava (Normal People was beter dan Conversations) maar had niet zoveel interesse meer in haar laatste boek toen ik de achterflap bekeek en er vluchtig wat in las in een boekhandel. Write what you know enzo, maar komt toch een over alsof ze telkens hetzelfde boek schrijft. Ik kijk uit naar uw parodiepost in het boekentopic als ze nog een tweetal boeken uitgebracht heeft :unsure:

Ik vond dat boek vreselijk om te lezen. Enorm genoten van Normal People (zowel het boek als de serie) en Conversations with Friends (enkel het boek, serie was meh), maar Beautiful World, pffff. Misschien had ik een Rooney-overload, maar ik vond ieder personage zo irritant en pretentieus. Ze waren allemaal zo aNdErS en "hard to love".

:unsure:
 
Terug
Bovenaan