Jouw 2021 in boeken

Domieneo

Well-known member
Ik denk dat het tijd is geworden om opnieuw met elkaar te delen hoe we het afgelopen leesjaar beleefd hebben. En om samen eens vooruit te blikken naar waar we in 2022 naar uitkijken.


Welke boeken heb je in 2021 gelezen?
Ik heb dit jaar belachelijk weinig boeken gelezen. Dit door de combinatie studie + werken en omdat ik wat meer tijd in andere hobby's heb geïnvesteerd.
Op zich niets mis mee maar ik zou graag toch opnieuw wat meer lezen.

How to Avoid a Climate Disaster - Bill Gates
Where Are the Customers' Yachts? - Fred Schwed Jr
Een honger - Jamal Ouariachi
The Colour Out of Space - H.P. Lovecraft
Drink?: The New Science of Alcohol and Your Health - David J. Nutt
On the Clock: What Low-Wage Work Did to Me and How It Drives America Insane - Emily Guendelsberger
Gezond eten, langer leven het mediterrane model - Patrick Mullie
16:8 - Met intermittent fasting naar een gezonder gewicht - Servaas Bingé
Wat is je favoriete boek dat je in 2021 hebt gelezen?
Een honger - Jamal Ouariachi
Mijn tweede boek van de schrijver en het stelde niet teleur. Zijn andere werk vertedering is een van mijn favorieten en kan ik iedereen aanraden.
Welk boek was de grootste positieve verrassing?
Gezond eten, langer leven het mediterrane model - Patrick Mullie
Dit boek heb ik gelezen in het kader van mijn opleiding en ik verwachte het zoveelste dieetboek met weinig gefundeerde uitspraken. Maar het was een heel genuanceerd en wetenschappelijk onderbouw boek. De schrijver is ook een echte wetenschapper dus mijn voorinnames waren ten onrechte.
Welk boek was de grootste teleurstelling?
The Colour Out of Space - H.P. Lovecraft
Veel mensen zijn fan van H.P. Lovecraft en na het lezen van dit boek begrijp ik niet echt waarom. Te veel overbodige en slecht geschreven stuken waardoor het boek niet aangenaam las.
Welk boek vormde de grootste uitdaging?
The Colour Out of Space - H.P. Lovecraft
Wat zijn je leesambities voor 2022?
Ik wil graag wat meer lezen en vooral ter ontspanning. De focus lag de laatste tijd een beetje te veel op non fictie bij mij. Ik heb alvast een paar box sets op mijn verlanglijstje voor kerst gezet.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het tijd is geworden om opnieuw met elkaar te delen hoe we het afgelopen leesjaar beleefd hebben. En om samen eens vooruit te blikken naar waar we in 2022 naar uitkijken.


Welke boeken heb je in 2020 gelezen?
Ik heb dit jaar belachelijk weinig boeken gelezen. Dit door de combinatie studie + werken en omdat ik wat meer tijd in andere hobby's heb geïnvesteerd.
Op zich niets mis mee maar ik zou graag toch opnieuw wat meer lezen.

How to Avoid a Climate Disaster - Bill Gates
Where Are the Customers' Yachts? - Fred Schwed Jr
Een honger - Jamal Ouariachi
The Colour Out of Space - H.P. Lovecraft
Drink?: The New Science of Alcohol and Your Health - David J. Nutt
On the Clock: What Low-Wage Work Did to Me and How It Drives America Insane - Emily Guendelsberger
Gezond eten, langer leven het mediterrane model - Patrick Mullie
16:8 - Met intermittent fasting naar een gezonder gewicht - Servaas Bingé
Wat is je favoriete boek dat je in 2020 hebt gelezen?
Een honger - Jamal Ouariachi
Mijn tweede boek van de schrijver en het stelde niet teleur. Zijn andere werk vertedering is een van mijn favorieten en kan ik iedereen aanraden.
Welk boek was de grootste positieve verrassing?
Gezond eten, langer leven het mediterrane model - Patrick Mullie
Dit boek heb ik gelezen in het kader van mijn opleiding en ik verwachte het zoveelste dieetboek met weinig gefundeerde uitspraken. Maar het was een heel genuanceerd en wetenschappelijk onderbouw boek. De schrijver is ook een echte wetenschapper dus mijn voorinnames waren ten onrechte.
Welk boek was de grootste teleurstelling?
The Colour Out of Space - H.P. Lovecraft
Veel mensen zijn fan van H.P. Lovecraft en na het lezen van dit boek begrijp ik niet echt waarom. Te veel overbodige en slecht geschreven stuken waardoor het boek niet aangenaam las.
Welk boek vormde de grootste uitdaging?
The Colour Out of Space - H.P. Lovecraft
Wat zijn je leesambities voor 2021?
Ik wil graag wat meer lezen en vooral ter ontspanning. De focus lag de laatste tijd een beetje te veel op non fictie bij mij. Ik heb alvast een paar box sets op mijn verlanglijstje voor kerst gezet.
Voor laatste spoiler: Welke box sets staan op je lijstje? :)
 
Welke boeken heb je in 2021 gelezen?
Ongeveer in chronologische volgorde
  1. Marieke Lucas Rijneveld - De Avond is Ongemak
  2. Joan Lindsay - Picnic at Hanging Rock
  3. Richard Ford - Canada
  4. Bradbury, Ray - Fahrenheit 451
  5. Ferrante, Elena - De Geniale Vriendin
  6. Steinbeck, John - Of Mice and Men
  7. Adichie, Chimamanda Ngozi - Americanah
  8. Johnson, Denis - Train Dreams
  9. Morrison, Toni - Beloved
  10. Seethaler, Robert - Een Heel Leven
  11. Mishima, Yukio - The Sailor Who Fell From Grace With The Sea
  12. Johnson, Denis - Jesus' Son
  13. Elena Ferrante - De Nieuwe Achternaam
  14. Elena Ferrante - Wie Vlucht en Wie Blijft
  15. Elena Ferrante - Het Verhaal van het Verloren Kind
  16. Mishima, Yukio - Life For Sale
  17. Conrad, Joseph - Heart of Darkness
  18. Pynchon, Thomas - The Crying of Lot 49
  19. O'Connor, Flannery - Wise Blood
  20. Miller, Henry - Tropic of Cancer
  21. Nguyen, Viet Thanh - De Sympathisant
  22. Johnson, Denis - The Largesse of the Sea Maiden
  23. Herbert, Frank - Dune
  24. Boelgakov, Michaïl - De Meester en Margarita
  25. Burroughs, William S - Naked Lunch
  26. Olyslaegers, Jeroen - Wildevrouw
  27. Rovelli, Carlo - Seven Brief Lessons on Physics
  28. Herbert, Frank - Dune Messiah
  29. Whitehead, Colson - Harlem Shuffle
  30. Herbert, Frank - Children of Dune
  31. Price, Richard - Clockers

Wat is je favoriete boek dat je in 2021 hebt gelezen?
De Napolitaanse romans van Elena Ferrante vormden mijn favoriete leeservaring. The Sailor… van Mishima was ook top. Pynchon en Olyslaegers verdienen ook een vermelding.
Welk boek was de grootste positieve verrassing?
ik wist wel dat het iets voor mij ging zijn, maar The Sympathizer van Viet Than Nguyen was nog wat beter dan ik verwacht had.
Welk boek was de grootste teleurstelling?
Goh… Wuthering Heights van Emily Brontë? Geraakte er niet in en ben na 100 blz gestopt om het later nog eens te proberen.
Welk boek vormde de grootste uitdaging?
Dune Trilogy van Frank Herbert en Clockers van Richard Price, niet door de inhoud maar door de vorm. De Dune Trilogy was een grote jongen van meer dan 1000 blz met praktisch altijd gewoon doorlopende tekst, ik miste af en toe eens een lege pagina. Clockers was een pocket paperback met een lettertype voor mieren. Allebei gewoon niet prettig om te lezen, heb er daardoor veel langer dan normaal over gedaan.
Wat zijn je leesambities voor 2022?
Ik ben van plan eindelijk wat boeken te herlezen, iets wat ik zelden doe. Staan alvast op het programma: De Wolf Hall Trilogie van Hilary Mantel, 2666 van Roberto Bolaño, Catch-22 van Joseph Heller en Neuromancer van William Gibson (om erna de vervolgen te lezen). En voor de rest proberen meer boeken te lezen dan te kopen.
 
Laatst bewerkt:
Oempf, dat wordt een moeilijke want ik noteer niet welke boeken in gelezen heb. Nen hoop, dag wel. Zal eens een dezer dagen een lijstje opmaken van de wins en fails van mijn boekenjaar. Ik heb alleszins gemerkt dat de combinatie gezin en boeken niet altijd evident is en de iet of wat langdradige postmoderne roman (à la Gesine Cresspahl van Uwe Johnson) zou ik wijselijk even moeten uitstellen tot ik wat meer vrije tijd heb (lees: mijn dochter naar de zwemles brengen en ik die in de cafetaria van het zwembad aan boek lees).

De Broers Karamazov in een recordtempo erdoor gejaagd, deze keer. :unsure:
 
Oempf, dat wordt een moeilijke want ik noteer niet welke boeken in gelezen heb. Nen hoop, dag wel. Zal eens een dezer dagen een lijstje opmaken van de wins en fails van mijn boekenjaar. Ik heb alleszins gemerkt dat de combinatie gezin en boeken niet altijd evident is en de iet of wat langdradige postmoderne roman (à la Gesine Cresspahl van Uwe Johnson) zou ik wijselijk even moeten uitstellen tot ik wat meer vrije tijd heb (lees: mijn dochter naar de zwemles brengen en ik die in de cafetaria van het zwembad aan boek lees).

De Broers Karamazov in een recordtempo erdoor gejaagd, deze keer. :unsure:
Ik heb nog maar redelijk recent "het lezen" terug ontdekt (ik las als kind enorm graag, maar ben dat dus heel lang compleet uit het oog verloren) en dat is dus inderdaad een ideaal moment ik pak elke zwemles het boek dat ik op dat moment aan het lezen ben mee.
 
Welke boeken heb je in 2021 gelezen?
Dit jaar digibox buitengesmeten en dus amper (op af en toe een voetbalmatch na bv.) nog echt tv gekeken, leuke beslissing. 's Avonds vaak lezen. Dus redelijk wat erdoor gejaagd. Dit heb ik genoteerd:
Nooit meer slapen (WF Hermans), De Krakende Butler (PG Wodehouse), De verborgen geschiedenis (Tartt), Odessa Star (Koch), Later (Stephen King), Oogklepdenken (Ruben Mensch), Extreem luid en ongelooflijk dichtbij (Safran Foer), De oude man en de zee (Hemingway), Het gouden ei en De Renner (Krabbé), Shuggy Bain (Douglas Stuart), Ondergrondse spoorweg (Colson Whitehead), Het korte maar wonderbaarlijke leven van Oscar Wao (Junot Diaz), Geschiedenis van mijn seksualiteit (Lakmaker), De avond is ongemak (Reineveld), Terug in Amerika (Bill Bryson), Het drielichamenprobleem (Cixin Liu), Het lange afscheid (Raymond Chandler) en Max, Mischa en het Tet-offensief (Harstadt).
Voor de dochter ook nog Charlie en de Chocoladefabriek en Pipi Langkous voorgelezen :D

Wat is je favoriete boek dat je in 2021 hebt gelezen?
Moeilijke. Maar enorm genoten van De verborgen geschiedenis en Max, Mischa en het Tet-offensief.

Welk boek was de grootste positieve verrassing?
Ben absoluut geen sci-fi-fan maar hield heel hard van het drielichamenprobleem. Al was dat na de vele commentaren misschien ook weer geen verrassing.

Welk boek was de grootste teleurstelling?
Later van Stephen King vond ik niet veel.

Welk boek vormde de grootste uitdaging?
Goh niet echt iets specifiek. Heb periodes dat het makkelijker gaat, maar soms ook periodes dat ik een serieke ertussen neem om te bingewatchen en dan blijft het lezen even liggen. Als iets tegenvalt na 50 à 100 bladzijdes skip ik het en begin ik aan iets nieuws. Te veel goeie boeken om me te verliezen in iets dat niet meevalt (maar ik geef het wel altijd een kans).

Wat zijn je leesambities voor 2022?
Heb een lijstje gemaakt met wat boeken die ik zeker nog wil lezen de komende periode. Afwisseling tussen echte klassiekers en nieuwere boeken die ik overal tegen kwam. Algemene ambitie: 's avonds die gsm nog wat makkelijker wegleggen en minder afgeleid zijn. Gebeurt nog te vaak.
 
Welke boeken heb je in 2021 gelezen?
1. Duin Kapittel - Frank Herbert
2. Jagers van Duin - Brian Herbert & Kevin J. Anderson
3. Sandworms of Dune - Brian Herbert & Kevin J. Anderson
4. De Schat van Felix Roobeek - Hendrik Consience
5. The Forgotten Legion - Ben Kane
6. Heroes - Stephen Fry
7. Spiderman Requiem - Jeff. Mariotte
8. Onder het oog van de Zonnegod - Marleen Reynders
9. De Bourne Sanctie - Eric van Lustbader
10. The Complete Sherlock Holmes - Arthur Conan Doyle
11. Geef me de Ruimte! Thea Beckman
12. De Drakentroon - Tad Williams
13. De Steen des Afscheids - Tad Williams
14. De Groene Engeltoren Deel I - Tad Williams
15. De Groene Engeltoren Deel II - Tad Williams
16. Ketterij - Anselm Audley
17. Inquisitie - Anselm Audley
18. Mythos - Stephen Fry
19. Kruistocht - Anselm Audley
20. Het Drielichamenprobleem - Cixin Liu
21. Do Androids Dream of Electric Sheep? - Philip K. Dick
22. I Am Legend - Richard Matheson
23. De Steen der Tranen - Terry Goodkind
24. The Holy Machine - Chris Beckett
25. Tom Saywer Abroad & Tom Sawyer Detective - Mark Twain
26. Het Oog van de Wereld - Robert Jordan
27. De Grote Jacht - Robert Jordan
28. De Herrezen Draak - Robert Jordan
29. De Komst van de Schaduw - Robert Jordan
30. Vuur uit de Hemel - Robert Jordan

Wat is je favoriete boek dat je in 2021 hebt gelezen?
Volledige Rad des Tijds die ik aan het herlezen ben

Welk boek was de grootste positieve verrassing?
Ik had Heugnis, Smart en het Sterrezwaard lang geleden al gelezen en mijn herinneren eraan waren niet zo goed, waardoor deze reread echt als een positieve verrassing kwam. Echt wel goede fantasy, door met een aantal tropen van het genre te spelen. Ook het Drielichamenprobleem was een aanrader

Welk boek was de grootste teleurstelling?
Ik was vorig jaar begonnen met een reread van alle Dune boeken, maar het viel me nu opnieuw op hoe slecht Brian Herbert en KJA de serief afgewerkt hebben. Daarnaast had ik ook veel positievere herinneringen aan de Aquasilvatrilogie van Anselm Audley dan gerechtvaardigd bleken (maar all in all heb ik mij met dat laatste wel nog geamuseerd).

Welk boek vormde de grootste uitdaging?
Een aantal stukken van Onder het Oog van de Zonnegod werden iets te technisch/speciaal over de Egypitsche godsdienst, dus duurden wat langer om te doorworstelen

Wat zijn je leesambities voor 2022?
Terug wat nieuwe boeken op de kop tikken om te stoppen met de rereads (nadat Wheel of Time er volledig is doorgejaagd natuurlijk
 
Welke boeken heb je in 2021 gelezen?
Dit jaar digibox buitengesmeten en dus amper (op af en toe een voetbalmatch na bv.) nog echt tv gekeken, leuke beslissing. 's Avonds vaak lezen. Dus redelijk wat erdoor gejaagd. Dit heb ik genoteerd:
Nooit meer slapen (WF Hermans), De Krakende Butler (PG Wodehouse), De verborgen geschiedenis (Tartt), Odessa Star (Koch), Later (Stephen King), Oogklepdenken (Ruben Mensch), Extreem luid en ongelooflijk dichtbij (Safran Foer), De oude man en de zee (Hemingway), Het gouden ei en De Renner (Krabbé), Shuggy Bain (Douglas Stuart), Ondergrondse spoorweg (Colson Whitehead), Het korte maar wonderbaarlijke leven van Oscar Wao (Junot Diaz), Geschiedenis van mijn seksualiteit (Lakmaker), De avond is ongemak (Reineveld), Terug in Amerika (Bill Bryson), Het drielichamenprobleem (Cixin Liu), Het lange afscheid (Raymond Chandler) en Max, Mischa en het Tet-offensief (Harstadt).
Voor de dochter ook nog Charlie en de Chocoladefabriek en Pipi Langkous voorgelezen :D

Wat is je favoriete boek dat je in 2021 hebt gelezen?
Moeilijke. Maar enorm genoten van De verborgen geschiedenis en Max, Mischa en het Tet-offensief.

Welk boek was de grootste positieve verrassing?
Ben absoluut geen sci-fi-fan maar hield heel hard van het drielichamenprobleem. Al was dat na de vele commentaren misschien ook weer geen verrassing.

Welk boek was de grootste teleurstelling?
Later van Stephen King vond ik niet veel.

Welk boek vormde de grootste uitdaging?
Goh niet echt iets specifiek. Heb periodes dat het makkelijker gaat, maar soms ook periodes dat ik een serieke ertussen neem om te bingewatchen en dan blijft het lezen even liggen. Als iets tegenvalt na 50 à 100 bladzijdes skip ik het en begin ik aan iets nieuws. Te veel goeie boeken om me te verliezen in iets dat niet meevalt (maar ik geef het wel altijd een kans).

Wat zijn je leesambities voor 2022?
Heb een lijstje gemaakt met wat boeken die ik zeker nog wil lezen de komende periode. Afwisseling tussen echte klassiekers en nieuwere boeken die ik overal tegen kwam. Algemene ambitie: 's avonds die gsm nog wat makkelijker wegleggen en minder afgeleid zijn. Gebeurt nog te vaak.
The three body problem, vond dat indertijds ok, maar de sequels nadien niet gelezen. Ook aangeraden door de Nerdland cast dus mss dat ik het nog eens ga herlezen en dan de sequels er ook doorjagen.
 
Welke boeken heb je in 2021 gelezen?

Ik ben halverwege het jaar gestopt met een lijstje bij te houden, dus het zou wel eens kunnen dat er wat boeken missen.

  1. Pine - Francine Toon
  2. They Both Die at the End - Adam Silvera
  3. Dune - Frank Herbert
  4. The Gilded Cage - Camilla Lackberg
  5. A Time of Dread - John Gwynne
  6. A Time of Blood - John Gwynne
  7. My Dark Vanessa - Kate Elizabeth Russell
  8. Rainbirds - Clarissa Goenawan
  9. The Hunting Party - Lucy Foeley
  10. The Invisible Life of Addie LaRue - V.E Schwabb
  11. Assassin's Apprentice - Robin Hobb
  12. Origin - Dan Brown
  13. The Galaxy, and the Ground Within - Necky Chambers
  14. Good Omens - Niel Gaiman & Terry Pratchett
  15. The Book Charmer - Karen Hawkins
  16. The Once and Future Witches - Alix E. Harrow
  17. Becoming - Michelle Obama
  18. The Perfect Wife - JP Delaney
  19. The Eye of the World - Robert Jordan
  20. The Great Hunt - Robert Jordan
  21. The Dragon Reborn - Robert Jordan
  22. Empire of the Vampire



Wat is je favoriete boek dat je in 2021 hebt gelezen?
The Inviseble Life of Addie LaRue. Hoewel het soms traag ging heb ik echt enorm genoten van dit boek.


Welk boek was de grootste positieve verrassing?
Becoming van Michelle Obama. Ik lees zelden biografieën omdat het leven van bepaalde mensen mij ook zelden interesseert. Ik had deze gekocht omdat ik Michelle op zich wel een interessante persoon vind en ik wou eens iets totaal anders lezen. Het boek is heel goed meegevallen en ik vond het wel leuk om te lezen over haar drijfveer en hoe ze is omgegaan met de ambities van haar man.


Welk boek was de grootste teleurstelling?
Origin van Dam Brown. Ik hou van mysteries en zeker als er dan nog allerlei elementen zoals godsdienst en kunst bij te pas komen. Ik wil dan altijd meer weten over de kunstwerken etc.... die in het boek worden aangehaald. Hoewel het idee van het boek wel tof was, is de uitvoering wo goed als hetzelfde als alle andere Robert Langdon boeken. Het personage zelf is ook exact hetzelfde inplaats van te groeien en alle vrouwen zijn ook steeds weer hetzelfde.

Welk boek vormde de grootste uitdaging?
A Time of Blood - John Gwynne. Ik hou van John Gwynne zijn schrijven. Het eerste boek uit deze reeks was goed, maar het tweede vond ik zo voorspelbaar. Het koste me echt moeite om het boek uit te lezen en ik wou het echt goed vinden. Helaas. Het derde en laatste boek in de reeks ga ik links laten liggen.

Wat zijn je leesambities voor 2022?
Terug meer lezen. Meer boeken lezen dan ik er koop en wat meer series uit lezen vooraleer een nieuwe reeks te beginnen.
 
Welke boeken heb je in 2021 gelezen?
Daar kan ik in alle eerlijkheid geen opsomming van maken. Vermoedelijk enkele tientallen, maar ik lees quasi dagelijks. Het ritme ligt even hoog als altijd, maar het tempo is wel gedaald. Dat krijg je nu eenmaal als je een kind in huis hebt, maar dat is geen drama.
Wat is je favoriete boek dat je in 2021 hebt gelezen?
Naast De Broers Karamazov moet dat vast Madame Bovary van Gustave Flaubert zijn. Ik wou dat boek al heel lang lezen en toen het er eindelijk van kwam had ik het gevoel "waar zijt gij heel mijn leven gebleven?". De vertaling zal wellicht goed zijn, maar ik was meteen mee in het verhaal en het deed me deugd om een klassieker met de volle goesting te lezen. Heel veel leesplezier aan gehad. Daarnaast ook graag gelezen in De Koreaanse Oorlog van Max Hastings en De Opgang van Stefan Hertmans. Indien goed uitgevoerd is autofictie ontzettend boeiend om te lezen, want je verweeft een fictief verhaal met werkelijke gebeurtenissen en in het geval van Hertmans gaat over over zijn interpretatie van een historisch personage dat zich verweeft met zijn persoonlijke geschiedenis van het pand dat hij en dat personage een tijdlang hebben kunnen betrekken, zij het op een ander tijdstip.
Welk boek was de grootste positieve verrassing?
Ik genoot heel erg van de Ashfall-trilogie van Mike Mullin. Het is Young Adult en het gaat in essentie over het overleven van een jonge tiener nadat de Yellowstonevulkaan uitbarst in de VS. Ik ben een sucker voor dit soort literatuur (cfr. The Last Policeman-trilogie van Ben H. Winters die ik vorig jaar las), maar deze gingen er wel heel vlot door.
Welk boek was de grootste teleurstelling?
Niet echt teleurgesteld maar ... (zie uitdaging)
Welk boek vormde de grootste uitdaging?
... ik merk wel dat bepaalde types boeken die me vroeger goed afgingen me vandaag minder bekoren, simpelweg omdat ik niet meer zo vaak uren ononderbroken kan doorlezen omdat ik een gezin heb. 's Avonds na 21u lezen gaat op zich wel, maar vaak ben ik dan moe en komt het er niet meer van om eens stevig door te lezen. Zo vond ik het magnum opus van Uwe Johnson Anniversaries zeker schitterend maar ik kon het niet opbrengen om het helemaal uit te lezen. Dus ik ga die Finnegans Wake van James Joyce nog even aan de kant laten staan. Ook moeite gehad om Tropic of Cancer van Henry Miller uit te lezen.
Wat zijn je leesambities voor 2022?
Terug wat meer historische en filosofische werken lezen. Ik merk dat ik vroeger "scherper" stond op vlak van wereldbeeld en er ontstaan lacunes in mijn kennis die ik liever niet meer wil zien. Het ritme hou ik graag aan en als ik het tempo kan opdrijven is dat een goede zaak maar ik klaag zeker niet dat ik niet meer kan lezen. Zéér blij dat de "leesdip" tijdens het ouderschap nog goed meevalt, al moet ik wel bepaalde boeken uitstellen tot een later tijdstip. Proust uitlezen zal wellicht moeten wachten tot ik op pensioen ga (of als ik eens een been breek). En ik ga me ook eens meer proberen wagen aan kortverhalen. Recent een verzameling aangekocht van Ingeborg Bachmann die hoogaangeschreven staat.
 
Ik krijg in dit topic weer te veel ideeën om boeken te kopen smh
Welk boek vormde de grootste uitdaging?
... ik merk wel dat bepaalde types boeken die me vroeger goed afgingen me vandaag minder bekoren, simpelweg omdat ik niet meer zo vaak uren ononderbroken kan doorlezen omdat ik een gezin heb. 's Avonds na 21u lezen gaat op zich wel, maar vaak ben ik dan moe en komt het er niet meer van om eens stevig door te lezen. Zo vond ik het magnum opus van Uwe Johnson Anniversaries zeker schitterend maar ik kon het niet opbrengen om het helemaal uit te lezen. Dus ik ga die Finnegans Wake van James Joyce nog even aan de kant laten staan. Ook moeite gehad om Tropic of Cancer van Henry Miller uit te lezen.
Moeite met Tropic of Cancer door de inhoud, vorm of omstandigheden?
Wat zijn je leesambities voor 2022?

Terug wat meer historische en filosofische werken lezen. Ik merk dat ik vroeger "scherper" stond op vlak van wereldbeeld en er ontstaan lacunes in mijn kennis die ik liever niet meer wil zien. Het ritme hou ik graag aan en als ik het tempo kan opdrijven is dat een goede zaak maar ik klaag zeker niet dat ik niet meer kan lezen. Zéér blij dat de "leesdip" tijdens het ouderschap nog goed meevalt, al moet ik wel bepaalde boeken uitstellen tot een later tijdstip. Proust uitlezen zal wellicht moeten wachten tot ik op pensioen ga (of als ik eens een been breek). En ik ga me ook eens meer proberen wagen aan kortverhalen. Recent een verzameling aangekocht van Ingeborg Bachmann die hoogaangeschreven staat.
Paar favoriete schrijvers van kortverhalen: Raymond Carver, John Cheever, Denis Johnson, Flannery O’Connor, Alice Munro, Jorge Luis Borges

@Flappy als je de Ondergrondse Spoorweg goed vond, kan ik je de volgende twee boeken van Colson Whitehead ook aanraden. Ik vond Oscar Wao ook heel goed, kan me die wel moeilijk in vertaling inbeelden met al het slang dat er in gebruikt werd. Max, Mischa en het Tet-Offensief staat hier voor volgend jaar op het programma!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn lijstje onderverdeeld volgens mijn waarderingen in goodreads. Aangezien 1 van mijn leesdoelstellingen was om meer in het Nederlands en Duits te lezen, heb ik tussen haakjes bij deze boeken (NL) of (DE) gezet.


Welke boeken heb je in 2021 gelezen?
5 sterren:

A Good Man Is Hard to FindO'Connor, Flannery
Die Welt von Gestern. Erinnerungen eines Europäers (DE)Zweig, Stefan
Het verdriet van België (NL)Claus, Hugo
J RGaddis, William
Infinite JestWallace, David Foster

4 sterren:

A Brief History of Seven KillingsJames, Marlon
De avonden (NL)Reve, Gerard
Godenslaap (NL)Mortier, Erwin
American Pastoral (The American Trilogy, #1)Roth, Philip
De avond is ongemak (NL)Rijneveld, Marieke Lucas
Claudius the God and His Wife MessalinaGraves, Robert
One Hundred Years of SolitudeGarcía Márquez, Gabriel
The People in the TreesYanagihara, Hanya
The AwakeningChopin, Kate
Tonio: een requiemroman (NL)Heijden, A.F.Th. van der
Wild Swans: Three Daughters of ChinaChang, Jung
Sprakeloos (NL)Lanoye, Tom
The WavesWoolf, Virginia
LibraDeLillo, Don

3 sterren:

The Power and the GloryGreene, Graham
Buddenbrooks (DE)Mann, Thomas
The Brothers KaramazovDostoevsky, Fyodor
De ontdekking van de hemel (NL)Mulisch, Harry
The Crying of Lot 49Pynchon, Thomas
The Marriage PlotEugenides, Jeffrey
Tender Is the NightFitzgerald, F. Scott
Thérèse RaquinZola, Émile
V for VendettaMoore, Alan
The Count of Monte CristoDumas, Alexandre
Collected StoriesNabokov, Vladimir
Wuthering HeightsBrontë, Emily
Unterleuten (DE)Zeh, Juli

2 sterren:

DraculaStoker, Bram
Das Glasperlenspiel (DE)Hesse, Hermann
11/22/63King, Stephen
Hundejahre (DE)Grass, Günter
Forbidden ColoursMishima, Yukio

1 ster:

Breasts and EggsKawakami, Mieko
Het huis van de moskee (NL)Abdolah, Kader

13 van de 39 boeken heb ik in het Duits of Nederlands gelezen, een slordige 33% dus. Daarmee vind ik dat ik mijn doelstelling voor 2021 wel heb behaald.

Wat is je favoriete boek dat je in 2021 hebt gelezen?
Het eerste boek dat ik dit jaar las is tevens mijn grootste favoriet allertijden gebleken: Infinite Jest. De andere werken die ik een 5-sterren beoordeling heb gegeven zijn ook allemaal waardige mededingers naar de prijs, maar het wordt toch moeilijk om Infinite Jest in de toekomst nog te overtreffen.
Welk boek was de grootste positieve verrassing?
Zonder twijfel Het Verdriet van België. Door alle doemverhalen dat altijd rond dit boek worden opgehangen (genre "iedere Vlaming heeft het in zijn kast staan, maar niemand wil het ooit lezen") had ik me al voorbereid op een saaie, droge roman, maar niets is minder waar. Zelden zo vaak hardop moeten lachen tijdens het lezen als bij Hugo Claus.
Welk boek was de grootste teleurstelling?
Breasts and Eggs. Wat heb ik me hieraan mispakt! In een onverklaarbare opwelling was ik geobsedeerd geraakt door dit boek nadat ik het ergens eens terloops in een winkeletalage had zien liggen. Ronduit vreselijk.
Welk boek vormde de grootste uitdaging?
JR van William Gaddis. 700+ bladzijden aan pure dialoog, zonder enige adempauze. Maar het was het dubbel en dik waard. Staat zeker in mijn top 10 favoriete boeken allertijden.
Wat zijn je leesambities voor 2022?
Meer blijven voor variëteit zorgen in de auteurs die ik lees. Voldoende vrouwelijke auteurs in mijn leeslijst opnemen, verschillende talen en origines, misschien eens proberen iets in het Frans te lezen.
 
Wat is je favoriete boek dat je in 2021 hebt gelezen?
Het eerste boek dat ik dit jaar las is tevens mijn grootste favoriet allertijden gebleken: Infinite Jest. De andere werken die ik een 5-sterren beoordeling heb gegeven zijn ook allemaal waardige mededingers naar de prijs, maar het wordt toch moeilijk om Infinite Jest in de toekomst nog te overtreffen.
Ok het is goed, ik zal Infinite Jest komend jaar ook herlezen! Deze klepper samen met wat ik al vernoemd heb, doet vermoeden dat aan 30 boeken volgend jaar geraken moeilijk gaat worden :unsure:

Toch ook ondertussen wel een beetje benieuwd hoe slecht Het Huis van De Moskee is...
 
Welke boeken heb je in 2021 gelezen?
In leesvolgorde (indien in een andere taal dan het Engels, staat het er bij ;) )

Jeff VanderMeer - Borne
Terry Pratchett - The Last Hero [A Discworld Fable] (Discworld #27)
Alastair Reynolds - Shadow Captain (Revenger #2)
Jim Butcher - Small Favour (Dresden Files #10)
Lee Child - Persuader (Jack Reacher #7)
Genevieve Cogman - The Mortal Word (Invisible Library #5)
Alexandre Dumas - Les Trois Mousquetaires (FR)
Isabelle Dams - Suite 1102 (NL)
Terry Pratchett - The Amazing Maurice and his Educated Rodents (Discworld #28)
Leopold von Sacher-Masoch - Venus in Furs
Alastair Reynolds - Aurora Rising (Prefect Dreyfus Emergency #1)
Jim Butcher - Turn Coat (Dresden Files #11)
Lee Child - The Enemy (Jack Reacher #8)
Genevieve Cogman - The Secret Chapter (Invisible Library #6)
Tad Williams - The Heart of What was Lost
Vladimir Nabokov - Lolita
Terry Pratchett - Night Watch (Discworld #29)


Momenteel nog bezig in House of Suns van Alastair Reynolds. Indien ik een gebruikelijk gemiddelde haal van 40 blz. per dag, is deze ook nog uit dit jaar.

Wat is je favoriete boek dat je in 2021 hebt gelezen?

Les Trois Mousquetaires: puur jeugdsentiment en liet me dromen van avontuur. Deels gelezen in de zomer van 2020 en de andere helft deze zomer.


Welk boek was de grootste (positieve) verrassing?

Lolita, maar niet voor de juiste redenen (zie ook uitdaging)


Welk boek was de grootste teleurstelling?

De commentaar gaat volgen: dat ik nog steeds niet The Stand heb uitgelezen. Een mens mag en kan dromen.


Welk boek vormde de grootste uitdaging?

Lolita
Het eerste deel en het einde gingen vlug, maar tijdens de trip door de VS heb ik mij moeten sleuren.


Wat zijn je leesambities voor 2022?

Op hetzelfde elan verder. Hopelijk bevalt De Meester en Margarita mij (op aanraden), maar ik moet stoppen met gehypete boeken te lezen. Wij gaan niet goed samen.
 
Welke boeken heb je in 2021 gelezen?
In leesvolgorde:

The InstituteStephen King
The Hot ZoneRichard Preston
RecursionBlake Crouch
The Body: A Guide for OccupantsBill Bryson
Night ShiftStephen King
The Autobiography of Martin Luther King, JrMartin Luther King Jr.
NOS4A2Joe Hill
Wild Swans: Three Daughters of ChinaJung Chang
A Canticle for LeibowitzWalter M. Miller Jr.
Homo Deus: A History of TomorrowNoah Yuval Harari
De Bourgondiërs. Aartsvaders van de Lage LandenBart Van Loo
The SympathizerViet Thanh Nguyen
Het verdriet van BelgiëHugo Claus
Surely You're Joking, Mr. Feynman!Richard Feynman
SPQR: A History of Ancient RomeMary Beard
CujoStephen King
A People's History of the United StatesHoward Zinn
De avonden (nog bezig maar zal op tijd uit zijn)Gerard Reve

Wat is je favoriete boek dat je in 2021 hebt gelezen?
Zonder twijfel Het verdriet van België. Compleet omvergeblazen erdoor, en dan vooral van het eerste deel. Hilarisch boek! The Sympathizer is een mooie tweede. Andere boeken die ik aanraad uit mijn lijst zijn Wild Swans (over het leven in Communistisch China van drie generaties vrouwen) en The Hot Zone (een boek over de oorsprong van de ziekte Ebola dat leest als een horrortrein).

Welk boek was de grootste positieve verrassing?
Het verdriet van België om dezelfde redenen die coldplayke aanhaalt. Misschien iets minder grote verrassing als bij haar omdat ze het voor mij een beetje 'proef' gelezen had, maar toch. Een groot pluspunt en verrassing van het boek is ook het taalgebruik. Dat leunt zo sterk aan aan hoe dat ik praat en dat had ik nog nooit tegengekomen heb in een boek. (Mijn schuld ook omdat ik te weinig Nederlandstalige boeken lees)

Welk boek was de grootste teleurstelling?
Surely You're Joking, Mr. Feynman! Feynman is echt de grootste blaaskaak ooit. Zo vol van zichzelf dat het niet normaal is. Ik haat dit boek.

Ook Homo Deus stelde wat teleur. Bijlange niet zo goed als Homo Sapiens.

Lang fan van King geweest, maar The Institute was voor mij de druppel dat moderne King niets voor mij is. Cujo en Night Shift daarentegen (Classic King) waren wel goed.

Welk boek vormde de grootste uitdaging?
Surely You're Joking, Mr. Feynman! om het uit te krijgen omdat ik de man steeds meer begon te haten naarmate het boek vorderde.

Wat zijn je leesambities voor 2022?
Maar twee vrouwelijke auteurs in mijn lijst en drie Nederlandstalige boeken. Kan beter.
 
Welke boeken heb je in 2021 gelezen?

Dawnshard - Brandon Sanderson
Rythm of War - Brandon Sanderson
The house in the cerulean sea - T.J. Klune
A Man Called Ove - Fredrik Backman
The Blade Itself - Joe Abercrombie
La panthère des neiges - Sylvain Tesson
Circe - Madeline Miller
A River Runs Through It - Norman Maclean
Project Hail Mary - Andy Weir
De acht bergen - Paolo Cognetti
Before They Are Hanged - Joe Abercrombie
Mythos - Stephen Fry
Last Argument of Kings - Joe Abercrombie
Shogun - James Clavell
The Three-Body Problem - Liu Cixin
The Dark Forest - Liu Cixin

Wat is je favoriete boek dat je in 2021 hebt gelezen?

Shogun - James Clavell

Gewoon een heel goed boek dat enorm vlot leest, één van de weinige boeken die ik gelezen heb dit jaar waar ik moeite had om te stoppen met lezen. Enigste minpuntje is dat het een beetje cheesy kan zijn. Maar verder ideaal boek om je verstand op nul te zetten en echt te lezen om te ontspannen.

Welk boek was de grootste positieve verrassing?

Shogun, maar zeker ook A Man Called Ove en The house in the Cerulean Sea.

Welk boek was de grootste teleurstelling?

Circe - Madeline Miller

Ik had totaal geen voeling met het hoofdpersonage en dus geen enkele reden om verder te blijven lezen, uiteindelijk het boek wel uitgelezen, maar geen idee waarom dit regelmatig wordt aangeraden.
Ik ben nochtans wel geïnteresseerd in de Griekse mythologie ook al vond ik Mythos van Stephen Fry ook niet zo fantastisch, met momenten meer een opsomming dan een verhaal.

Welk boek vormde de grootste uitdaging?

Mythos - Stephen Fry

Zeker geen slecht boek maar de kortverhalen waren soms wel heel kort en de opsomming van goden en familiale relaties maakten het er niet gemakkelijker op, vooral niet als je maar beperkte tijdspanne hebt om te lezen en in meerdere sessies moet lezen, vaak was ik de helft al vergeten van de personages die aan de lopende band werden geïntroduceerd.

Wat zijn je leesambities voor 2022?

Nog iets meer verschillende genres verkennen, vroeger altijd veel fantasy gelezen, maar daar probeer ik nu wat verandering in te brengen.
Vorig jaar had ik me gewaagd aan een aantal klassiekers maar wanneer lezen meer een inspanning is dan ontspanning hoeft het voor mij ook niet, dus dit jaar bewust vermeden.
Iemand suggesties voor iets toegankelijkere klassiekers? Vorig jaar de Broers Karamazov en Honderd Jaar Eenzaamheid gelezen en beide waren een worsteling.
 
Terug
Bovenaan