Boeken Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

  • Ik lees nooit

    Stemmen: 22 11,1%
  • 1-5 boeken

    Stemmen: 57 28,8%
  • 6-10 boeken

    Stemmen: 33 16,7%
  • 11-20 boeken

    Stemmen: 44 22,2%
  • 21-30 boeken

    Stemmen: 22 11,1%
  • 31-40 boeken

    Stemmen: 8 4,0%
  • 41-50 boeken

    Stemmen: 4 2,0%
  • 50-75 boeken

    Stemmen: 5 2,5%
  • 75-100 boeken

    Stemmen: 1 0,5%
  • 100+ boeken

    Stemmen: 2 1,0%

  • Totaal aantal stemmers
    198
Viet Thanh Nguyen - The Sympathizer

Geweldige roman over een Vietnamese dubbelagent vlak na het beëindigen van de Vietnamoorlog. Een mix van historisch boek, spionageroman en thriller overgoten met een laagje politiek, immigratie-ervaringen en donkere humor. Zo vlot geschreven dat ik er op een paar dagen doorheen gevlogen ben. Ik vond het ook zeer interessant om een bekend onderwerp als de Vietnamoorlog vanuit een ander perspectief te kunnen bekijken. Misschien wel het boek waarvan ik het meeste plezier uit het lezen haalde dit jaar. Zeer sterk aanbevolen!
Zoveel mensen zijn dezelfde boeken aan het lezen hier, ik ben ook bezig in The Sympathizer en vind het ook heel goed!
 
Viet Thanh Nguyen - The Sympathizer

Geweldige roman over een Vietnamese dubbelagent vlak na het beëindigen van de Vietnamoorlog. Een mix van historisch boek, spionageroman en thriller overgoten met een laagje politiek, immigratie-ervaringen en donkere humor. Zo vlot geschreven dat ik er op een paar dagen doorheen gevlogen ben. Ik vond het ook zeer interessant om een bekend onderwerp als de Vietnamoorlog vanuit een ander perspectief te kunnen bekijken. Misschien wel het boek waarvan ik het meeste plezier uit het lezen haalde dit jaar. Zeer sterk aanbevolen!
Dan zal je blij zijn te horen dat hij een vervolg heeft geschreven:


The Crying of Lot 49 - Thomas Pynchon

Kort van formaat, maar de dosis Pynchon was zo ook al meer dan krachtig genoeg. Zoals bij zoveel van zijn boeken zijn kan je stellen dat ook deze novelle de perfecte belichaming van het postmodernisme is, maar evengoed dat Pynchon het hele postmodernistische wereldje - inclusief zichzelf - in de luren neemt en genadeloos in een parodie omzet.

Het boek leest als een koortsige droom. De opeenvolging van scènes, de hersenkronkels en het van de hak-op-de-tak springen in dialogen, zelfs de namen van de personages die recht uit een Freud-handleiding lijken te komen, alles lijkt tamelijk logisch als je volledig in het boek bent ondergedompeld, maar zodra je wat verder begint na te denken kan je je niet meer van de indruk ontdoen dat dit fictieve universum op elke manier pure, ongebreidelde waanzin is.

Wanneer in één uithaal absurde passages als deze:

They often went to the same group therapy sessions, in a car pool with a photographer from Palo Alto who thought he was a volleyball.

worden opgevolgd door poëtische tour-de-forces als deze:

As things developed, she was to have all manner of revelations. Hardly about Pierce Inveracity, or herself; but about what remained yet had somehow, before this, stayed away. There had hung the sense of buffering, insulation, she had noticed the absence of intensity, as if watching a movie, just perceptibly out of focus, that the projectionist refused to fix. And had also gently conned herself into the curious, Rapunzel-like role of a pensive girl somehow, magically, prisoner among the pines and salt fogs of Kinneret, looking for somebody to say hey, let down your hair.

When it turned out to be Pierce she'd happily pulled out the pins and curlers and down it tumbled in its whispering, dainty avalanche, only when Pierce had got maybe halfway up, her lovely hair turned, through some sinister sorcery, into a great unanchored wig, and down he fell, on his ass. But dauntless, perhaps using one of his many credit cards for a shim, he'd slipped the lock on her tower door and come up the conch like stairs, which, had true guile come more naturally to him, he'd have done to begin with. But all that had then gone on between them had really never escaped the confinement of that tower. In Mexico City they somehow wandered into an exhibition of paintings by the beautiful Spanish exile Remedies Varo: in the central painting of a triptych, titled "Bordando el Manto Terrestre," were a number of frail girls with heart-shaped faces, huge eyes, spun-gold hair, prisoners in the top room of a circular tower, embroidering a kind of tapestry which spilled out the slit windows and into a void, seeking hopelessly to fill the void: for all the other buildings and creatures, all the waves, ships and forests of the earth were contained in this tapestry, and the tapestry was the world. Oedipa, perverse, had stood in front of the painting and cried. No one had noticed; she wore dark green bubble shades.

For a moment she'd wondered if the seal around her sockets were tight enough to allow the tears simply to go on and fill up the entire lens space and never dry. She could carry the sadness of the moment with her that way forever, see the world refracted through those tears, those specific tears, as if indices as yet unfound varied in important ways from cry to cry. She had looked down at her feet and known, then, because of a painting, that what she stood on had only been woven together a couple thousand miles away in her own tower was only by accident known as Mexico, and so Pierce had taken her away from nothing, there'd been no escape. What did her so desire escape from? Such a captive maiden, having plenty of time to think, soon realizes that her tower, its height and architecture, are like her ego only incidental: that what really keeps her where she is is magic, anonymous and malignant, visited on her from outside and for no reason at all. Having no apparatus except gut fear and female cunning to examine this formless magic, to understand how it works, how to measure its field strength, count its lines of force, she may fall back on superstition, or take up a useful hobby like embroidery, or go mad, or marry a disk jockey. If the tower is everywhere and the knight of deliverance no proof against its magic, what else?

Dan weet je dat je met een meester van een geweldig genre te maken hebt.
 
Dan zal je blij zijn te horen dat hij een vervolg heeft geschreven:
Ik ben inderdaad blij om te lezen dat er een opvolger is, maar ook blij dat ik het nog niet wist voor ik er aan begon.

The Crying of Lot 49 heeft me nog altijd niet helemaal los gelaten. Hoe meer ik er over nadenk, hoe minder de redelijk malle stukken (zoals bv de bizarre liefdesscène met het strip-raadspelletje) verhullen hoe sinister en donker ik de toon eigenlijk vond. En tegelijk zit er ook iets ”optimistisch”, of eerder zingevend in alle paranoia. De belangrijkste stukken voor mij waren de volgende, zo’n beetje mijn persoonlijke sleutels voor het boek. De tweede heb ik wel twee keer moeten lezen :unsure:

“I came," she said, "hoping you could talk me out of a fantasy."
Cherish it!" cried Hilarious, fiercely. "What else do any of you have? Hold it tightly by it's little tentacle, don't let the Freudians coax it away or the pharmacists poison it out of you. Whatever it is, hold it dear, for when you lose it you go over by that much to the others. You begin to cease to be.”
It was as if she had just discovered the irreversible process. It astonished her to think that so much could be lost, even the quantity of hallucination belonging just to the sailor that the world would bear no further trace of. She knew, because she had held him, that he suffered DT’s. Behind the initials was a metaphor, a delirium tremens, a trembling unfurrowing of the mind’s plowshare. The saint whose water can light lamps, the clairvoyant whose lapse in recall is the breath of God, the true paranoid for whom all is organized in spheres joyful or threatening about the central pulse of himself, the dreamer whose puns probe ancient fetid shafts and tunnels of truth all act in the same special relevance to the word, or whatever it is the word is there, buffering, to protect us from. The act of metaphor then was a thrust at truth and a lie, depending where you were: inside, safe, or outside, lost. Oedipa did not know where she was.
 
Ik ben inderdaad blij om te lezen dat er een opvolger is, maar ook blij dat ik het nog niet wist voor ik er aan begon.

The Crying of Lot 49 heeft me nog altijd niet helemaal los gelaten. Hoe meer ik er over nadenk, hoe minder de redelijk malle stukken (zoals bv de bizarre liefdesscène met het strip-raadspelletje) verhullen hoe sinister en donker ik de toon eigenlijk vond. En tegelijk zit er ook iets ”optimistisch”, of eerder zingevend in alle paranoia. De belangrijkste stukken voor mij waren de volgende, zo’n beetje mijn persoonlijke sleutels voor het boek. De tweede heb ik wel twee keer moeten lezen :unsure:

“I came," she said, "hoping you could talk me out of a fantasy."
Cherish it!" cried Hilarious, fiercely. "What else do any of you have? Hold it tightly by it's little tentacle, don't let the Freudians coax it away or the pharmacists poison it out of you. Whatever it is, hold it dear, for when you lose it you go over by that much to the others. You begin to cease to be.”
It was as if she had just discovered the irreversible process. It astonished her to think that so much could be lost, even the quantity of hallucination belonging just to the sailor that the world would bear no further trace of. She knew, because she had held him, that he suffered DT’s. Behind the initials was a metaphor, a delirium tremens, a trembling unfurrowing of the mind’s plowshare. The saint whose water can light lamps, the clairvoyant whose lapse in recall is the breath of God, the true paranoid for whom all is organized in spheres joyful or threatening about the central pulse of himself, the dreamer whose puns probe ancient fetid shafts and tunnels of truth all act in the same special relevance to the word, or whatever it is the word is there, buffering, to protect us from. The act of metaphor then was a thrust at truth and a lie, depending where you were: inside, safe, or outside, lost. Oedipa did not know where she was.
Ik heb veel stukken tweemaal moeten lezen om mee te blijven. Of om te bevestigen dat ik sommige wtf-passages wel degelijk van de eerste keer juist had gelezen en ik niet zelf onder invloed van LSD was.

Volgens mij zou ik Pynchon nog meer kunnen appreciëren als ik de jaren 50-60 zelf had meegemaakt. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat veel culturele verwijzingingen / parodieën onder mijn radar blijven omdat ik er gewoonweg geen referentiekader van heb.

Het was toch van What is the What geleden dat ik zo curieus was naar een boek alleen al om te weten wat die gekke titel wil zeggen. Bij Pynchon is er toch altijd een beetje die vrees dat je op het einde van het boek met veel vraagtekens achterblijft, en dan zou het wat genant zijn als de titel daar ook ondervalt. :unsure: Dus ik ben blij dat dat op zich toch al duidelijk was geworden - in de allerlaatste zin. 😅
 
Laatst bewerkt:
Duma Key - Stephen King

Dit gleed vlotjes binnen, uitgelezen op een weekend (waarin ik weliswaar niet veel anders te doen had). Hiervoor nog maar één King gelezen, jaren geleden, dus wist niet goed wat te verwachten. Gaat over een man met een serieus werkongeval en bijhorend trauma die andere oorden opzoekt om te schilderen en te genezen. Blijkbaar zelfs deels gebaseerd op eigen ervaringen van King na een hevig ongeval.

Het duurt tot een stuk in de tweede helft voor het supernatural echt in beeld komt, en voor mij had het boek misschien zelfs beter geweest zonder. Bon, geen hoogliteratuur, maar zeker een leuk vakantieboek.
 
Duma Key - Stephen King

Dit gleed vlotjes binnen, uitgelezen op een weekend (waarin ik weliswaar niet veel anders te doen had). Hiervoor nog maar één King gelezen, jaren geleden, dus wist niet goed wat te verwachten. Gaat over een man met een serieus werkongeval en bijhorend trauma die andere oorden opzoekt om te schilderen en te genezen. Blijkbaar zelfs deels gebaseerd op eigen ervaringen van King na een hevig ongeval.

Het duurt tot een stuk in de tweede helft voor het supernatural echt in beeld komt, en voor mij had het boek misschien zelfs beter geweest zonder. Bon, geen hoogliteratuur, maar zeker een leuk vakantieboek.
Hmm, van deze had ik nog niet gehoord. Eentje van de meer onbekende van King?

Het doet me wel wat denken aan Misery (over een schrijver die na een auto-onluk tegen zijn wil wordt "verzorgd" door de vrouw die hem heeft gered), maar bij Duma Key ligt de nadruk dan meer op het bovennatuurlijke en minder op horror?
 
Hmm, van deze had ik nog niet gehoord. Eentje van de meer onbekende van King?

Het doet me wel wat denken aan Misery (over een schrijver die na een auto-onluk tegen zijn wil wordt "verzorgd" door de vrouw die hem heeft gered), maar bij Duma Key ligt de nadruk dan meer op het bovennatuurlijke en minder op horror?
Ja, dat klopt wel - is natuurlijk een beetje open voor interpretatie. Zonder te willen spoilen: de schilderkunsten van het hoofdpersonage worden op Duma Key plots beter en doen allerlei vreemde dingen gebeuren (die in het begin niet veel aan horror doen denken).

Er zitten enkele passages in waar ik een rilling van kreeg, maar dat waren er drie of vier, over het algemeen zou ik toch zeggen dat het bovennatuurlijke overheerst.
 
Laatst bewerkt:
De terroristenjager (Lionel D. en Annemie Bulté).

Dit boek vertelt het verhaal van gewezen hoofdinspecteur Lionel D. van het Speciaal Interventie Eskadron van de federale politie. Het geeft je een inkijk in wereld van het dit elite-team: van de loodzware opleiding, verschillende missies in de strijd tegen zware criminaliteit tot de terreurgolf die ons land enkele jaren geleden kende.

Het was al even geleden dat ik een boek nog zo snel heb uitgelezen. Vooral het deel over de terreurjaren was soms hallucinant spannend om te lezen. Ongelooflijk wat die mannen hebben meegemaakt, en hoe ze door sommige oversten en instanties behandeld werden.
 
The Green Mile van King...overigens mijn eerste King boek en totaal niet wat ik ervan verwacht had. De viscerale horror bleef grotendeels uit en in plaats daarvan kreeg ik een best wel ontroerend verhaal voorgeschoteld dat sterk leunt op elementen uit het magisch realisme, met onder de oppervlakte toch heel wat zaken die eens mens oncomfortabel doen voelen.
 
The Green Mile van King...overigens mijn eerste King boek en totaal niet wat ik ervan verwacht had. De viscerale horror bleef grotendeels uit en in plaats daarvan kreeg ik een best wel ontroerend verhaal voorgeschoteld dat sterk leunt op elementen uit het magisch realisme, met onder de oppervlakte toch heel wat zaken die eens mens oncomfortabel doen voelen.
Dat was ook de eerste die ik van hem las, en ik was ook aangenaam verrast toen. Is waarschijnlijk in dat opzicht een van de meer atypische King-romans. Wel storend vond ik hoe je in het begin van ieder hoofdstuk een recap krijgt van wat je nét hebt gelezen... Dat werkt wanneer een boek eerst hoofdstuk per hoofdstuk wordt gepubliceerd (ik geloof dat dat hier het geval was, in een tijdschrift), maar eenmaal het verhaal dan in romanvorm wordt uitgegeven, mag de eindredacteur echt wel een stuk meer de schaar erin zetten.
 
Hmm, van deze had ik nog niet gehoord. Eentje van de meer onbekende van King?

Het doet me wel wat denken aan Misery (over een schrijver die na een auto-onluk tegen zijn wil wordt "verzorgd" door de vrouw die hem heeft gered), maar bij Duma Key ligt de nadruk dan meer op het bovennatuurlijke en minder op horror?
Lijkt wat op Misery, maar Duma Key is wat minder (één van de minste boeken uit zijn hele collectie imo).

The Green Mile van King...overigens mijn eerste King boek en totaal niet wat ik ervan verwacht had. De viscerale horror bleef grotendeels uit en in plaats daarvan kreeg ik een best wel ontroerend verhaal voorgeschoteld dat sterk leunt op elementen uit het magisch realisme, met onder de oppervlakte toch heel wat zaken die eens mens oncomfortabel doen voelen.
Stephen King heeft dat beeld van horrorauteur willens nillens meegekregen, zelf is hij daar niet altijd even content mee. The Green Mile, 22/11/1963, Shawshank Redemption, Later, Joyland, ... Allemaal ook wel de moeite, maar geen jota horror/thriller erin. Voor King Starters zou ik eigenlijk aanraden om te starten met zijn bekendste werken: It, The Stand, Salem's Lot, The Shining, ... Daar komt die horror in terug die hem kenmerkt en hem bekend heeft gemaakt.
 
Veel fans van de trilogie vinden de 2e de beste, ik persoonlijk vond de eerste het beste eruit. Ik ga ze misschien eens herlezen, nog maar weinig SF's tegen gekomen die het niveau van Cixin Liu kunnen halen.
De eerste bracht een voor mij enorm originele benadering van wat er zou gebeuren
als er contact zou gemaakt worden met extra-terrestrial leven
+ de mensheid en hun manier van hier mee om te gaan
 
De Avond is Ongemak - Marieke Lukas Rijneveld

Het was voor het eerst dat ik bij een eerste leesbeurt van een boek een vlaag van nostalgie voelde opwellen, alsof ik het boek al eens had beleefd. De ervaringen en indrukken die de verteller - een jong tienermeisje in de begin jaren 2000 - deelt, lopen op vele vlakken synchroon met mijn eigen herinneringen aan mijn jeugd.

In al zijn schoonheid is het eigenlijk een heel lelijk boek. Let wel: lelijk, niet slecht. Het taalgebruik, de metaforen, symboliek, ... op ieder vlak maakt Rijneveld keuzes die je in de eerste plaats ongemakkelijk doen voelen. Hier en daar gaat ze de mist in met wat gekunstelde stukken waar ik een "I am 14 and this is very deep" gevoel bij kreeg, maar als je in je achterhoofd houdt dat het hier om een debuutroman gaat, zie je het talent en potentieel zo van de pagina's af spatten. De Engelse vertaling van dit boek heeft niet voor niets de international man booker prize gewonnen. Het was overigens voor het eerst dat die prijs aan de vertaling van een oorspronkelijk Nederlandstalig werk werd uitgereikt, wat toch ook een dikke pluim op de hoed van Rijneveld is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan