Boeken Boeken nieuws

coldplayke

Supermoderator
Crowdfunder FE
In deze verzamelthread kunnen jullie allerhande nieuwsberichten delen en bespreken, gaande van langverwachte nieuwe releases en prijsuitreikingen, tot spraakmakende controversies en meer.
 

Heel blij te zien dat Viet Thanh Nguyen dit jaar met een vervolg komt op The Sympathizer :love: Een van de beste boeken die ik de afgelopen jaren heb gelezen.

Voor lezers met meer interesse in Sci-Fi is het wellicht interessant om te weten dat Andy Weir (van The Martian) ook een nieuw boek zal publiceren: Project Hail Mary.
 

Misschien zit hier meer je meug tussen. :)

Ziet er maar povertjes uit, maar geen probleem. Als er nu 1 genre is waarbij je niet gelijk de nieuwste boeken altijd moet lezen, is het Fantasy. Laat er eerst maar een paar boeken in de serie verschijnen, zodat je een beetje kan doorlezen en niet telkens een jaar of langer op je honger moet wachten :)
 
Eigenlijk vooral om deze thread omhoog te bumpen, maar omdat er mogelijks ook interesse naar zal zijn:

Volgende week start het Memento Woordfestival van Kortrijk, alles gebeurd online en is dit jaar gratis, tenzij je wilt doneren. Voor de liefhebbers is er ook een interactieve wandelroute.

Alle info te vinden op : Memento Woordfestival
 
Wou het ook net posten haha!

Lijkt me ook wel een goed idee, onze schrijvers mogen zeker meer in de spotlights komen te staan. Ook dat de prijs voor kinderboeken gelijkgesteld is aan degene voor 'gewone' literatuur lijkt me een goed teken. De (toch wel aanzienlijke) geldsom kan dan net helpen om 'onafhankelijk' te kunnen schrijven, meer tijd te kunnen nemen voor een boek af te werken etc etc...Iets dat me toch wel belangrijk lijkt voor elke kunstenaar, de vrijheid hebben om te kunnen werken aan wat ze willen zeg maar.

Enige wat ik me afvraag, gaan ze niet in dezelfde vijver vissen als bij de andere literatuurprijzen (Libris vooral)? Of gaat deze prijs een eigen gezicht hebben?
 
Is al wat ouder nieuws maar las het pas vandaag, de shortlist voor de Libris Literatuurprijs is bekend:

Confrontaties van Simone Atangana Bekono
Wij zijn licht van Gerda Blees
De saamhorigheidsgroep van Merijn de Boer
Cliënt E. Busken van Jeroen Brouwers
De onbevlekte van Erwin Mortier
Mijn lieve gunsteling van Marieke Lucas Rijneveld

Heb enkel Mijn Lieve Gunsteling gelezen tot nu toe. Eenmaal ik men huidig boek uit heb begin ik waarschijnlijk aan De Onbevlekte van Mortier.
 
De Onbevlekte is echt goed. Ik raad aan om ook Marcel erbij te nemen.

Toen ik vorig jaar nog tijd had om mijn gedachten neer te pennen in de eerste lockdown heb ik daar nog een verslag over geschreven: klik naar de link.
 
De Onbevlekte is echt goed. Ik raad aan om ook Marcel erbij te nemen.

Toen ik vorig jaar nog tijd had om mijn gedachten neer te pennen in de eerste lockdown heb ik daar nog een verslag over geschreven: klik naar de link.

"Het is mogelijk om ‘De onbevlekte’ eerder te lezen dan het debuut ‘Marcel’, of de ene te lezen en de andere terzijde te laten. Dat doe je echter niet, omdat beide romans naadloos in elkaar overvloeien (...)"

Marcel hadden ze niet meer in de boekenwinkel, en eigenlijk had ik al te veel gekocht...Maar ga toch nog rap kijken voor Marcel te bestellen! De Onbevlekte zal nog even onbevlekt in de kast blijven liggen!

Indien je terug tijd hebt, zeker terug beginnen schrijven!
 
The Hugo Awards zijn ook zeer zwaar gevallen, wat een bijzonder zwakke finalistes in bepaalde categorieen...


Jammer om te zien dat de inclusiviteitsfactor helemaal is overgeheld naar de andere kant. Voor de tweede keer op rij geen enkele mannelijke auteur genomineerd bij de finalisten. Van de laatste 20 finalisten waren er maar 3 mannelijk. Alsof mannelijke auteurs plots niet meer genomineerd mogen worden.
Zoveel goede schrijvers die vorig jaar gepubliceerd hebben. Jim Butcher, Michael J. Sullivan, Mark Lawrence, Joe Abercrombie, Brandon Sanderson. Maar helaas, het mocht weer niet wezen. En dat zijn dan enkel de Fantasy-schrijvers.

In de Fancast categorie wordt er een booktuber geselecteerd die amper 6k abonnees heeft na 8 jaar op Youtube en wiens meeste video maar 10k keer bekeken werd. Serieus, wie selecteert zo'n mensen?

Weinig prestigieus tegenwoordig. het feit dat de officiele aankondiging op 2 dagen tijd maar net 2.000 views heeft gekregen, spreekt voor zich.
 
Dirk Bracke zijn boeken hebben toch veel impact gehad op mijn generatie.
Een jeugdschrijver die het aandurfde om realiteit te tonen, weg van standaard mierzoete tienerverhalen.
Mijn respect heeft hij eeuwig!
 
Dirk Bracke heeft samen met Roald Dahl, Marc De Bel en de Kippenvel-boeken mee mijn voorliefde voor het lezen aangewakkerd. Jammer dat hij zo vroeg gestorven is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pion
Terug
Bovenaan