Boeken Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

  • Ik lees nooit

    Stemmen: 22 11,1%
  • 1-5 boeken

    Stemmen: 57 28,8%
  • 6-10 boeken

    Stemmen: 33 16,7%
  • 11-20 boeken

    Stemmen: 44 22,2%
  • 21-30 boeken

    Stemmen: 22 11,1%
  • 31-40 boeken

    Stemmen: 8 4,0%
  • 41-50 boeken

    Stemmen: 4 2,0%
  • 50-75 boeken

    Stemmen: 5 2,5%
  • 75-100 boeken

    Stemmen: 1 0,5%
  • 100+ boeken

    Stemmen: 2 1,0%

  • Totaal aantal stemmers
    198
Eindelijk! Nog eens een boek uitgelezen… Deze keer van een auteur die wel in mijn lijst van favoriete schrijvers komt, maar dan ergens onderaan omdat ik altijd een dubbel gevoel heb bij sommige van zijn stilistische en narratieve technieken.
Het gaat om The New York Trilogy van Paul Auster. Het concept is geweldig, drie unieke variaties op de detectiveroman, en met hier en daar wat onverwachte meta-narratie die duidelijk bewust is van het feit dat het boek zelf een constructie is. Auster schrijft waanzinnig mooie passages, maar af en toe voelt het wat aan als postmodernism for dummies. Hij introduceert geregeld ‘hit-and-run’ experimentele en filosofische trukjes die helemaal niet zo diep graven als hij zelf lijkt te denken, en het is tegelijkertijd ook duidelijk dat zijn hart ligt bij een narratief gedreven, klassieke vertelmodus.
Maar dat terzijde, dit is steengoede literatuur, een aanrader voor iemand die iets complexere materie wil dan je gemiddelde luchthavenroman.
 
Eindelijk! Nog eens een boek uitgelezen… Deze keer van een auteur die wel in mijn lijst van favoriete schrijvers komt, maar dan ergens onderaan omdat ik altijd een dubbel gevoel heb bij sommige van zijn stilistische en narratieve technieken.
Het gaat om The New York Trilogy van Paul Auster. Het concept is geweldig, drie unieke variaties op de detectiveroman, en met hier en daar wat onverwachte meta-narratie die duidelijk bewust is van het feit dat het boek zelf een constructie is. Auster schrijft waanzinnig mooie passages, maar af en toe voelt het wat aan als postmodernism for dummies. Hij introduceert geregeld ‘hit-and-run’ experimentele en filosofische trukjes die helemaal niet zo diep graven als hij zelf lijkt te denken, en het is tegelijkertijd ook duidelijk dat zijn hart ligt bij een narratief gedreven, klassieke vertelmodus.
Maar dat terzijde, dit is steengoede literatuur, een aanrader voor iemand die iets complexere materie wil dan je gemiddelde luchthavenroman.
Die staat hier ook in de kast en vond ik ook zeer de moeite. Invisible erna ook nog gelezen en nog wel goed bevonden, maar in 4 3 2 1 ben ik niet zo ver geraakt, die roman sprak me niet aan en vond ik nogal saai. Welke boeken van Auster zou je nog aanraden?
 
4 3 2 1 staat hier klaar om op reis mee te nemen. Verwachtingen meteen wat lager gezet en ik ga toch iets extra meenemen. :unsure:
 
Ashfall-trilogie van Mike Mullin uitgelezen. 1300+ pagina's aan post-apocalyptische-supervulkaanpret! Het werk neigt eerder naar young adult-literatuur, wat wellicht de reden is dat ik deze drie kleppers op een tiental dagen heb kunnen uitlezen. De plot is ook veeleer rechtlijnig zonder teveel uitstappen en er zijn wel wat clichés die meer kritische zielen zouden kunnen storen. Maar ik ben een sucker voor apocalyptische toestanden en rampen. Het geeft je ook een goed beeld op de impact van een VEI-8-uitbarsting op de hedendaagse samenleving, die nauw aan elkaar verbonden is. In dit soort fictie vind ik het fijn om de maatschappelijke impact te kennen van een ramp. Daarom vond ik het eerste deel van Stephen Kings The Stand ook heel sterk geschreven: de chaos, de verwarring, het "uitsterven" van de maatschappij, de flinterdunne laag beschaving die de menselijke laagheden en vijandelijkheden in toom houdt, ... Heel erg van genoten.

Nu begonnen aan de wereldvermaarde Madame Bovary van Gustave Flaubert en .... oh boy ... die eerste 40 pagina's heb ik in een roes gelezen. Wat een meesterlijke verteller is me die Flaubert! Tot hiertoe heb ik enkel wat briefwisselingen van deze brave man gelezen in een editie van Privé-Domein. Ik had altijd wat gevreesd dat deze klassieker duf en saai zou zijn ... maar nee hoor.
 
Die staat hier ook in de kast en vond ik ook zeer de moeite. Invisible erna ook nog gelezen en nog wel goed bevonden, maar in 4 3 2 1 ben ik niet zo ver geraakt, die roman sprak me niet aan en vond ik nogal saai. Welke boeken van Auster zou je nog aanraden?
4 3 2 1 was inderdaad een beetje minder. Ik vond het een prachtig concept, en heb het boek zonder te veel moeite uitgelezen, maar hij was veel te lang en wat ik hierboven al zei over The New York Trilogy gaat dubbel en dik op voor 4 3 2 1, dat het helemaal zo speciaal niet is. Maar uiteindelijk vond ik het nog wel goed, gewoon jammer dat dat net zo'n dikzak van een roman moest zijn en, voor zover ik weet misschien het laatste boek dat Auster zou schrijven want het heeft all the makings van een levenswerk.

4 3 2 1 staat hier klaar om op reis mee te nemen. Verwachtingen meteen wat lager gezet en ik ga toch iets extra meenemen. :unsure:
'Op reis' lijkt me de allerbeste plek om dit boek te lezen. Ik heb dat ook gedaan, en boeken op reis lezen maakt ze des te meer memorabel.
 
4 3 2 1 staat hier klaar om op reis mee te nemen. Verwachtingen meteen wat lager gezet en ik ga toch iets extra meenemen. :unsure:
Ach ik zou niet te veel op één mening letten, de kans is groot dat ik in dezelfde periode iets te veel boeken gelezen had die me gewoon meer aanspraken en dat deze in verhouding minder leek. Alleen had 4 3 2 1 900 bladzijden en als je dan in het begin niet helemaal mee bent... Misschien dat ik 'm later nog een kans geef.

Door de opmerking van @PBR Streetgang over favoriete schrijvers ben ik daar ook eens over beginnen nadenken. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk niet zo'n uitgebreide lijst heb, wat bij muziek of film wel het geval is. Waarschijnlijk komt het doordat ik van de meeste schrijvers maar een paar boeken uit een groter oeuvre gelezen heb en het is raar om iemand als een favoriete schrijver te beschouwen wanneer ik zoveel boeken van hem of haar nog niet gelezen heb. Als persoonlijke favorieten kom ik niet verder dan Cormac McCarthy, Roberto Bolaño, Denis Johnson, Flannery O'Connor en misschien Raymond Carver en Don DeLillo. Er zijn een paar schrijvers zoals Dave Eggers, Haruki Murakami, Michael Chabon, David Mitchell,... die ik vroeger heel goed vond maar waar de waardering met de jaren eigenlijk afgezwakt is.
 
Ach ik zou niet te veel op één mening letten, de kans is groot dat ik in dezelfde periode iets te veel boeken gelezen had die me gewoon meer aanspraken en dat deze in verhouding minder leek. Alleen had 4 3 2 1 900 bladzijden en als je dan in het begin niet helemaal mee bent... Misschien dat ik 'm later nog een kans geef.

Door de opmerking van @PBR Streetgang over favoriete schrijvers ben ik daar ook eens over beginnen nadenken. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk niet zo'n uitgebreide lijst heb, wat bij muziek of film wel het geval is. Waarschijnlijk komt het doordat ik van de meeste schrijvers maar een paar boeken uit een groter oeuvre gelezen heb en het is raar om iemand als een favoriete schrijver te beschouwen wanneer ik zoveel boeken van hem of haar nog niet gelezen heb. Als persoonlijke favorieten kom ik niet verder dan Cormac McCarthy, Roberto Bolaño, Denis Johnson, Flannery O'Connor en misschien Raymond Carver en Don DeLillo. Er zijn een paar schrijvers zoals Dave Eggers, Haruki Murakami, Michael Chabon, David Mitchell,... die ik vroeger heel goed vond maar waar de waardering met de jaren eigenlijk afgezwakt is.
Het is gemakkelijk om je te laten leiden door meningen van anderen, zeker als het om "grote" schrijvers gaat of "grote" klassiekers. Je begint dan haast aan een boek met een onbewust dictaat dat je het goed "moet" vinden omdat het gerenommeerd is.

Dat gezegd zijnde is Tropic of Cancer van Henry Miller hier net toegekomen. Geen grote klassieker, wel een schandaalklassieker net zoals Dagboek van een dief van Jean Genet. Maar eerst verder genieten van Madame Bovary. Door dat boek te lezen heb ik continu zin om naar Frankrijk af te zakken om in een hangmat te liggen lezen met een fles Montrachet aan mijn zij, maar daarvoor heb ik de tijd noch het geld.
 
Op vakantie een boek ontleend van een reisgenoot en uitgelezen aan het zwembad terwijl ze op uitstap waren. De alchemist van Paulo Coelho.

Leuk boek, maar ik vind "de boodschap" er net iets te dik op liggen en te vaak herhaald worden, al kan dat ook aan de vertaling liggen.

Al twee boeken gelezen dit jaar, wat een succes!
 
Op vakantie een boek ontleend van een reisgenoot en uitgelezen aan het zwembad terwijl ze op uitstap waren. De alchemist van Paulo Coelho.

Leuk boek, maar ik vind "de boodschap" er net iets te dik op liggen en te vaak herhaald worden, al kan dat ook aan de vertaling liggen.

Al twee boeken gelezen dit jaar, wat een succes!
Al lang geleden, dat boek. Ooit gekregen van een Californische gastheer in LA die daar nog een boodschap in heeft geschreven. In het genre van "spirituele romans" vind ik Hermann Hesse wel beter.
 
Op vakantie een boek ontleend van een reisgenoot en uitgelezen aan het zwembad terwijl ze op uitstap waren. De alchemist van Paulo Coelho.

Leuk boek, maar ik vind "de boodschap" er net iets te dik op liggen en te vaak herhaald worden, al kan dat ook aan de vertaling liggen.

Al twee boeken gelezen dit jaar, wat een succes!
Ik heb dat boek ook ooit gelezen "op aanraden van" en ik vond er weinig aan. Ik herinner me er ook niet meer zo veel van, behalve dat de boodschap inderdaad er nogal in geramd werd en behoorlijk simplistisch was. Kan me inbeelden dat je er wat aan hebt als je voor zoiets open staat (en afgaande op de verkoopscijfers zijn er zo veel mensen), maar ik denk dat ik op dat vlak vrij cynisch ben en dan kwam het een beetje over als een oppervlakkig zelfhulpboek.
 
Ik heb eigenlijk nog alleen maar slechte dingen over Coelho gehoord van mensen die een vergelijkbare boekensmaak als ik hebben, dus daar ga ik nooit aan beginnen.
 
Het spel der tronen - G.R.R.M.
Klasse om zoiets te verzinnen en een ganse fantasiewereld uit te bouwen rond heel wat families.
De focus is lastig te houden, omwille van de vele zij-personages, die misschien in de komende boeken van belang zijn.
 
Het spel der tronen - G.R.R.M.
Klasse om zoiets te verzinnen en een ganse fantasiewereld uit te bouwen rond heel wat families.
De focus is lastig te houden, omwille van de vele zij-personages, die misschien in de komende boeken van belang zijn.

Deze reeks is geïnspireerd door The Wars of The Roses (De rozenoorlog in het Nederlands denk ik?).
Iets dat ik handig vond toen ik de boeken voor de eerste keer las was deze spoiler vrije Wiki https://towerofthehand.com/.
Ik heb de site al wel erg lang niet meer gebruikt en ik weet ook niet of alles nog functioneel is.
Als je een account maakt bij "My Tower Landing" kun je aanduiden welke boeken je gelezen hebt en zo krijg je enkel informatie te zien uit die boeken. Zeer handig als je even niet meer weet wie een bepaald personage is! Wel helemaal in het Engels.
 
RJ Barker - Blood of Assassins (#2 The Wounded Kingdom)
RJ Barker - King of Assassins (#3 The Wounded Kingdom)


Boek 1 was goed genoeg om de trilogie verder te zetten, en heel blij dat ik dat gedaan heb. Boek 2 was reeds beter geschreven en het plot was meer genietbaarder, ware het niet voor het feit dat het hoofdpersonage zeer vervelend was. Hij gedroeg zich vrij irrationeel, paranoid en dom. Daar hou ik niet van, en aangezien het verhaal vanuit 1ste persoon verteld werd, was er geen ontkomen aan.
Boek 3 daarentegen is wat mij betreft het beste boek uit de trilogie. RJ Barker heeft duidelijk stappen gezet en vele gebeurtenissen/beslissingen kwamen een pak natuurlijker over. Het hoofdpersonage is ditmaal geevolueerd naar een zelfzekere en bekwame 30-plusser dus ook op dat vlak een verbetering tijdens het lezen. Spannend, mysterieus, veel actie en emoties. Correcte ingredienten voor een zeer aangename leeservaring.
 
Deze reeks is geïnspireerd door The Wars of The Roses (De rozenoorlog in het Nederlands denk ik?).
Iets dat ik handig vond toen ik de boeken voor de eerste keer las was deze spoiler vrije Wiki https://towerofthehand.com/.
Ik heb de site al wel erg lang niet meer gebruikt en ik weet ook niet of alles nog functioneel is.
Als je een account maakt bij "My Tower Landing" kun je aanduiden welke boeken je gelezen hebt en zo krijg je enkel informatie te zien uit die boeken. Zeer handig als je even niet meer weet wie een bepaald personage is! Wel helemaal in het Engels.
Oorlog in Engeland tussen Lancaster (Lannister?) en York.
 
Deze zomer een paar oude reeksen opnieuw gelezen:

Heugnis, Smart en het Sterrenzwaard - Tad Williams

Het moet meer dan 10 jaar geleden geweest zijn dat ik deze nog gelezen had en in mijn herinneringen was dit een van de mindere en saaiere fantasy-series (maar nog steeds genietbaar). Wat zijn de herinneringen verkeerd geweest. Het verhaal komt wat traag op gang, maar eenmaal je erin zit is het een rollercoaster tot het einde van het vierde boek. Het blijft wel een beetje een atypische fantasy waarbij met een aantal van de tropen van het genre de draak gestoken wordt en het einde kan op sommige vlakken iets beter. Maar all in all ben ik zeer blij dat ik deze herlezen heb.

Aquasilva-trilogie - Anselm Audley

Nog een reeks van meer dan 10-15 jaar geleden. Deze herinnerde ik me als een zeer goede, maar ook hier was de herinnering verkeerd (of ze past misschien beter bij tieners). De wereld die Audley creeërt is origineel, maar de worldbuilding is niet zo geslaagd zodat je tot het derde boek eigenlijk met zaken zit die opeens opkomen, zonder echt voorgaande introductie. De tijdssprongen tussen de boeken en de nutteloosheid van de hoofdpersonages en hun acties (bv tussen boek 2 en boek 3) doen mij echt afvragen of hij enig idee had waar hij met de reeks heen wou gaan. Boek 3 is ook een gigantisch open einde voor verdere ontwikkelingen, maar die zijn er nooit gekomen.
Het leest wel zeer vlot weg en ik was blij om ze allemaal nog eens gelezen te hebben, maar als je een van beide moet kiezen, doe maar die van Tad Williams.

Mythos - Stephen Fry
Ik had Heroes al gelezen en omdat de schrijfstijl van Fry me zo beviel kon ik Mythos niet links laten liggen. Perfecte hertelling van de Griekse mythes, zonder poging tot uit te leggen/interpretatie maar met boeiende weetjes en linken naar moderne woorden (of gewoon geniale doordeweekse analogieën). Onmogelijk om neer te leggen tot hij uit is.

Het Drielichamenprobleem - Cixin Liu
Ook een enorme meevaller, zeer tof om nog eens hard sf te lezen met een interessante insteek. Zijn de vervolgen even goed, want ik wil nu wel weten hoe het afloopt, hoewel de boeken in DS Boekhandel in elk geval te prijzig staan.
 
Mythos - Stephen Fry
Ik had Heroes al gelezen en omdat de schrijfstijl van Fry me zo beviel kon ik Mythos niet links laten liggen. Perfecte hertelling van de Griekse mythes, zonder poging tot uit te leggen/interpretatie maar met boeiende weetjes en linken naar moderne woorden (of gewoon geniale doordeweekse analogieën). Onmogelijk om neer te leggen tot hij uit is.
Staat ook op mijn to-read list.

Het Drielichamenprobleem - Cixin Liu
Ook een enorme meevaller, zeer tof om nog eens hard sf te lezen met een interessante insteek. Zijn de vervolgen even goed, want ik wil nu wel weten hoe het afloopt, hoewel de boeken in DS Boekhandel in elk geval te prijzig staan.
Deel 2 en 3 zijn nog goed, maar ik vond 1 de beste. Veel fans op Amazon en Goodreads vinden 2 de beste uit de serie (ik vind het einde vooral goed). Zeker het lezen waard als je 1 goed vond. Paperback van 2 (in het Engels) staat te koop op Amazon.nl voor 8.39€.
Kan me die boeken ook niet goed inbeelden in het Nederlands, ik had het gevoel dat er al redelijk wat originaliteit is verloren gegaan bij de vertaling van het Mandarijns naar het Engels.
 
Lolita - Vladimir Nabukov

Lolita, onlangs gekocht in de kringloopwinkel voor 0.25 cent, het ultieme bewijs dat echte kunst niet naar waarde geschat kan worden.
Een heel uitgebreide review ga ik er nog niet over schrijven want ik heb relatief lang gedaan om dit boek uit te lezen, een klein leesdipje was mij te beurt gevallen. Dit in combinatie met enkele enorm drukke weken privé maakte dat het enorm traag vooruitging. Alhoewel het boek enorm goed geschreven leek, het hoofdpersonage enorm intrigerend en afschuwwekkend is tegelijk, en ik echt wel wou weten hoe het allemaal ging aflopen, vlotte het toch niet. Mede hierboven aangehaalde redenen, maar ook omdat ik het gevoel dat dat de vertaling het origineel geen eer aandoet. Herlezen in het Engels dus binnenkort! Zonder leesdip en met de volle aandacht!

Het dipje is over voor degene die bezorgd zou zijn, uw TsD is terug aan het lezen en zal dra terug zijn periodiek postje doen in één van de aangenaamste threads hier.😘
 
Onlangs gelezen: Zinsbedrog - Lizi Mulder
Achterflap leek nog interessant en het begin van het boek leek mij nog leuk, maar uiteindelijk was het zo cringy geschreven als wat + met van die stereotype hoofdpersonages én heel voorspelbaar... 🥱
Focus lag veel meer op het romantische aspect dan het thrilleraspect ook. "Romantische thriller" stond er. Ik had beter moeten weten bij het woord "romantisch". :sarcastic: Met romantiek in een verhaal vind ik zeker niks mis, maar als het stereotype is vind ik er niks aan. Boek had beter bij de romantiek & passie gestaan dan bij de thrillers imo.

Nu aan het lezen: Ik zie jou - Clare Macintosh
Thriller. Ik zit nog niet helemaal "in" het verhaal, maar het lijkt mij zeker spannend en interessant. Een vrouw komt er per toeval achter dat ze onder de seksadvertenties staat in de krant, mét foto bij... Nummer bij de advertentie is niet in gebruik...
Een foute grap is het natuurlijk niet.
Wie, wat, hoe, waarom?
Ik hou wel van mysteries!

Nog te lezen:
Stormvloed - Corine Hartman
De geesten van Hill House - Shirley Jackon
:) ( :unsure: Ga ik dit aankunnen?)

Dat wordt waarschijnlijk weer verlengen bij de bib... :)
 
Terug
Bovenaan