Boeken Welk non-fictie boek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hack je budget: 365 tips om meer uit je geld te halen - Sarah Van Wesenbeeck

Voor mij had de inhoud weinig toegevoegde waarde. De meeste tips ken ik al of pas ik al toe, en sommige tips zijn op mij niet van toepassing. Hier en daar was er misschien iets waarvan ik dacht 'hmmm, misschien toch vaker aan denken' maar echt nieuw was die info ook niet.

Is dat niet meestal het geval met zelfhulp boeken, of van die mass-market "financiële geletterdheid" boeken?

in mijn ogen doen zo'n boeken het goed omdat die een soort van affirmatie geven van de lezer zijn kennis, maar dan met wat extra saus erover :unsure:
Ik kijk altijd maar met een skeptisch oog naar positieve reviews van "mind-blowing/life-changing" zelfhulp boeken (**kuch** art of not giving a f*ck **kuch**)
 
De Knikkers van Qadir, Qadir Nadery. Die man komt al een paar jaar een voordracht geven aan onze tweede graad dus was nogal logisch dat ik het boek zou lezen. (Staat ook op Spotify, voorgelezen door Michaël Pas). Een Afghaanse vluchteling (jaren negentig) en zijn gezin, de tocht door de woestijn, de bootjes, … Het pakt toch wel, zeker als men een kind moet afgeven.
 
De Knikkers van Qadir, Qadir Nadery. Die man komt al een paar jaar een voordracht geven aan onze tweede graad dus was nogal logisch dat ik het boek zou lezen. (Staat ook op Spotify, voorgelezen door Michaël Pas). Een Afghaanse vluchteling (jaren negentig) en zijn gezin, de tocht door de woestijn, de bootjes, … Het pakt toch wel, zeker als men een kind moet afgeven.
What is the What van Dave Eggers is dan misschien ook iets voor jou. Het is non-fictie in romanvorm, over vluchtelingen (grotendeels jonge kinderen zonder ouders) die uit Zuid-Soedan zijn moeten vluchten. Het hoofdpersonage (Achak) is via omzwervingen in de VS terecht gekomen en nam contact op met Eggers om zijn verhaal in boekvorm neer te krijgen. Eggers had bijna opgegeven omdat hij geen passend startpunt vond, tot Achak in zijn appartement in de VS werd overvallen en Eggers opbelde. Eggers had zijn beginscène eindelijk vast.

Dat is nog steeds een van mijn lievelingsboeken en een heel goed voorbeeld van hoe een goed schrijver nog véél meer kan toevoegen aan hoe je als lezer zo'n waargebeurd verhaal beleeft. Sindsdien is het voor mij nog duidelijker geworden dat gewoon een interessant onderwerp in een non-fictie boek dat vlot wegleest niet voldoende is om mij te prikkelen. Er moet een artistieke laag overzitten.
 
"de waarheid over seks: plezier en gendergelijkheid op planeet aarde" van Ellen Laan en Rik van Lunsen

boek dat aantoont dat er geen wezenlijk biologisch verschil is tussen man en vrouw als het over seksueel plezier en opwinding gaat.

Er worden hier toch enkele mythes ontkracht waarvan ik ook dacht dat die waarheid waren : oa de mythe van het maagdenvlies, het zogeheten vaginaal orgasme (dat eigenlijk ook een clitoraal orgasme is), de G spot die ook niet bestaat maar wederom onrechtstreekse stimulatie is van de clitoris, de mythe van libido en frigiditeit (bestaat niet),...
Alsook toont het mooi aan dat de clitoris een groot orgaan is dat zich niet beperkt tot het kleine zichtbare knopje enz....

heel interessant boek dat je toch wel zou moeten lezen als je seksueel actief bent, je steekt er altijd wel wat van op en het kan voor bepaalde personen wel een eye-opener zijn.
 
Barbarossa - Jonathan Dimbleby

De sensationele ondertitel (How Hitler lost the war) pas totaal niet bij het eigenlijke boek. Op basis van onderzoek, briefwisseling en dagboekframenten wordt het verhaal verteld van de Invasie van Rusland. Het boek begint met een korte politieke geschiedenis van zowel Duitsland als Rusland. En gaat dan verder.

Zeer interessant boek die een stuk dieper gaat dan het klassieke 'Rusland binnenvallen tijdens de winter is dom'.
 
Citizens: A Chronicle of the French Revolution - Simon Shama

Vrij dik boek dat me wat verlost heeft van mijn idee dat ik vrij goed Engels kan, bijna elke pagina woorden moeten opzoeken, net even het boek opengeslaan en woorden als "pillorying", "crepuscular", "gaudily", "inimical" en "senescence" teruggevonden in een stuk van een drietal pagina's. Ook qua uiteenzetting is het boek vrij erudiet. Er worden heel wat namen gedropt wat vrij onvermijdelijk als je het verhaal van de Franse revolutie wil vertellen maar ook gebeurtenissen worden soms geïntroduceerd zonder ze duidelijk te introduceren, je wordt verondersteld al te weten wat de grote gebeurtenissen zijn. Als je niet al weet wat de halssnoer affaire is of de oath of the tenniscourt dan kan het verwarrend zijn en zal je na het lezen van dit boek ook het belang van die zaken niet goed kunnen inschatten, hoewel de feiten uiteindelijk wel beschreven worden wordt er veronderstelt dat dit voorkennis is. Ook wordt er regelmatig wat vooruit en achteruit gereisd in de tijd, steeds met goede redenen maar als je de tijdslijn niet al een beetje kent kan het verwarrend worden.

Invalshoek van het boek is dat de revolutie geen louter verhaal was van de Franse arme bevolking die vocht voor een moderne samenleving tegenover het ancien regime dat de middeleeuwen nog aanhing, dat de revolutie ook vaak ingegeven was door een bevolking die conservatiever was dan een regime dat de maatschappij al even begon te besturen op basis van een meer wetenschappelijke en moderne manier. Dat de motieven van de revolutie op heel at manieren ook een wens naar een terugkeer naar het ancien regime was. Het ancien regime was een systeem waarvan iedereen besefte dat het slecht was, maar iedereen had zowel rechten als verplichtingen in het systeem, en, hoe kan het ook anders, iedereen wou af van zijn verplichtingen maar niet van zijn voordelen, een beetje een gelijkaardige situatie aan de huidige maatschappelijke visie op de Belgische fiscaliteit.

Een andere insteek die wat afwijkt van hoe het verhaal normaal verteld wordt is dat de revolutie niet opgedeeld wordt in een revolutie van 1789 die vrij ordellijk verliep en een revolutie van 1792 die enorm bloederig werd maar dat geweld en bloeddorst bij de Parijse en Franse bevolking al van het begin niet weg te denken eigenschappen waren van de revolutie.

Al bij al een goed boek, al was ik ook blij dat het uit was na 800 pagina's, en ik zou het zeker niet aanraden als je niet al wat voorkennis hebt.
 
Laatst bewerkt:
Het had waar kunnen zijn - Tim Verheyden

Interessant kort en vlot lezend boek over desinformatie. Veel verschillende recente onderwerpen komen aan bod, al had het ook interessant geweest om wat oudere zaken mee te nemen. De eind gedachte rond verbinding en ontmoeting is mij wat te zweverig.

Het enige wat mij wat stoorde was het veelvuldige gebruik van "persoon A zegt/knikt/lacht/grinnikt" over dezelfde persoon elke paragraaf opnieuw, om de 5 zinnen. Gewoon te opvallend dat het begon te storen.

Je kan het ook niet anders lezen dat met zijn stem in je hoofd. Sowieso wel fan van al zijn televisie werk rond desinformatie, privacy, etc.
 
Goodbye To All That - Robert Graves

Het is er niet om gedaan, maar wel toepasselijk dat ik 2023 met deze titel afsluit. Robert Graves, vooral bekend als dichter en auteur van de historische romans over keizer Claudius (beide aanraders), schreef deze memoire over zijn loopgravenbaan als Britse officier tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Een groot deel van zijn autobiografie is gewijd aan zijn opgroeien in een elitaire school en zijn latere leven als professor in Egypte, maar die passages konden mij niet zo bekoren als het eigenlijke hart van het boek, wanneer hij diep in de oorlog zit. Je moet geen baanbrekende inzichten verwachten als je al enkele eerstehandsverslagen van de Britse zijde in deze oorlog hebt gelezen, maar de man blijft wel een professioneel schrijver en het is dus zeker de moeite waard om deze op te pikken als je enige interesse in die tijdsperiode hebt. Graves heeft met zijn verhalen over zijn ontmoetingen met Siegfried Sassoon ook mijn interesse in de (anti-)oorlogspoëzie uit die contreien weer weten aan te wakkeren. Dat vind ik altijd een leuke bonus bij het lezen van memoires van auteurs, dat binnenspieken in literaire kringen en door de ogen van een concullega te zien welke houding deze voor mij toch wel geniale mensen zich in het echt aanmaten.
 
Op het nippertje voor het jaar om is Via Appia (met Horatius langs de koningin der wegen) van Fik Meijer uit gelezen.
Ik kende Meijer al van zijn boek over gladiatoren. Dat las vlot weg en daar toch wat dingen uit opgestoken . Toen ik deze in de bib zag staan, dan maar meegepakt omdat zowel de schrijver als de inhoud me aanspraken.

Meijer neemt ons mee op een tocht langs de Via Appia, de grootste en bekendste weg uit het Romeinse rijk. Dit doet hij aan de hand van de route die Horatius enkele duizenden jaren geleden heeft genomen. Samen de Via Appia zelf, is het journaal Horatius de leiddraad in het boek.

Omdat Meijer eerder plaats gebonden werkt in plaats van tijdsgebonden, krijg je een hele waaier aan geschiedenis. Het ene moment gaat het over de eerste graftombes aan het begin van de Appia. Om bij de volgende stop, enkele Romeinse mijlen verder, 200 jaar verder te zitten.
Al bij al een leuk tussendoortje. Geen geschiedenis vol grote inzichten maar wel wat weetjes en anekdotes vergezeld van mooie foto's.
Aan te raden voor iedereen met een interesse in het oude Rome.
 
Het veel bejubelde De transformatie van de Aarde van Peter Frankopan.
9789000371464_530x.jpg

Less is more

NIET uitgelezen: het boek is vuistdik en herbergt ergens tussen de vele pagina's een goed leesbaar verhaal van 300 pagina's. Peter Frankopan slaat je echter helaas dood met feiten en waar 1 voorbeeld zou volstaan geeft hij er tien, en dan voor de veiligheid nog eens tien, waarbij die dan nog eens van het ene naar het andere continent springen zonder duidelijk verbanden.

En dat maakt het bovenal tevéél, en te traag.
Dit boek zou gebaat zijn geweest met een strenge editor die durfde schrappen.
 
Het Ardennenoffensief - A. Beevor

Schitterend geschreven relaas over de laatste gok van Hitler aan het Westfront in WOII, met zowel aandacht voor de grote strategische bekommernissen als het dagdagelijkse verhaal van de soldaten die de slag effectief meegemaakt hebben en de wreedheden die ermee gepaard gingen.

Aanrader voor iedereen die graag iets over WOII leest.
 
My Father’s Eyes, My Mother’s Rage van Rose Brik.
Het is geen poëzie, denk ik, eerder korte ‘bursts’ van gewaarwording of gevoel. Op zich is het geen grootse literatuur, máár voor mensen die een welbepaald soort ouders hadden, is het wel de ene pijnlijke herkenning na de andere. Een beetje alsof het ongelukkige kind op bed zit na te denken en alles op papier laat tuimelen.
IMG_0945.jpeg

IMG_0946.jpeg
 
My Father’s Eyes, My Mother’s Rage van Rose Brik.
Het is geen poëzie, denk ik, eerder korte ‘bursts’ van gewaarwording of gevoel. Op zich is het geen grootse literatuur, máár voor mensen die een welbepaald soort ouders hadden, is het wel de ene pijnlijke herkenning na de andere. Een beetje alsof het ongelukkige kind op bed zit na te denken en alles op papier laat tuimelen.
Bekijk bijlage 26262
Bekijk bijlage 26263
Als je dit goed vindt, denk ik dat Lydia Davis nog wel iets voor jou zou zijn. Heel korte verhalen (je zou ze zelfs microverhalen kunnen noemen), vaak erg melancholisch en met een donker kantje. Ik las die graag voor het slapen gaan als ik te moe was om iets langer te lezen.
 
De laatste dagen van Europa van Antonio Scurati is wel goed. Dit gaat over de noodlottige verbintenis tussen Mussolini en Hitler vanaf 1938 tot en met 1940 toen het land zich finaal in de vernieling begon te rijden in een oorlog die het niet aan kon. Of hoe de leermeester de onderdaan werd. Fascinerend stukje geschiedenis die ik iedereen kan aanraden. Gebaseerd op dagboeknotities en brieven en gegoten in een romanachtige structuur.

Dit soort romans vind ik wel interessant: het houdt het midden tussen literatuur en geschiedenis. De manier waarop Stefan Hertmans dat doet vind ik ook interessant, zoals bij De Opgang waar hij autobiografie combineert met een roman en historische gebeurtenissen. Indien goed uitgevoerd vind ik dat heel aangename literatuur.
 
De Volksjury
Op zich wel interessante korte samenvattingen van een reeks moordzaken, maar het mocht toch wat meer zijn. De toevoeging van de experten aan het woord is wel erg goed. Wat mij meest stoort is de """"humor"""". In boekvorm komt het nog minder over dan in de podcast. Een beetje meer serieux had gemogen.
Mezelf even quoten nu ik ook hun 2e boek gelezen heb: De Volksjury 2.
Meer van hetzelfde als het eerste boek. Vond je het eerste goed, dan vind je deze ook goed. Vond je het eerste niet goed, dan vind je deze ook niet goed.
Het enige verschil is misschien iets meer nadruk op de inbreng van de experten, wat wel positief is, maar het had meestal wel nog wat dieper mogen gaan.
De """humor""" was zowaar nog misplaatster.

(waarom dan het 2e ook nog lezen, als je het 1e al niet super vond --> het blijft interessant en voor mij ideaal om 1 stuk te lezen in bed)
 
Waarom niemand kwantum begrijpt en iedereen er toch iets over moet weten van Frank Verstraete en Céline Broekaert.

Eigenlijk moet ik dit boek nog een paar keer lezen. Het is boek dat je kan lezen zonder dat je wiskunde begrijpt. Maar het is ook een boek dat studenten als aanvulling op cursussen fysica zouden kunnen lezen. De Belg Frank Verstraete – niet te verwarren met Frank Verstraeten van dancing Zillion – is professor kwantumfysica aan de UGent en de University of Cambridge. In 2018 ontving hij de Francqui-prijs.

Professor Verstraete is een kei in zijn vakgebied. Zoek eens een video op waarin hij een lecture geeft en je begint voor een deel te snappen waarom. Zijn brein werkt heel snel. Samen met Céline Broeckaert heeft hij een begrijpbaar boek geschreven over kwantumfysica en eigenlijk wat meer dan dat. Fysici die misschien bekend zijn uit de laatste jaren van het middelbaar passeren de revue: Planck, Einstein, Bohr, Curie, de Broglie, Schrödinger, Heisenberg, Pauli en Dirac. Het zijn personages die vaak terugkomen in andere populariserende natuurkundeboeken. Ook wat meer recentere fysica en personages komen aan bod, met de ijktheorieën, snaartheorie, kwantumcomputers en tenslotte de kwantumtensornetwerken in kwantumveeldeeltjessystemen, die Verstraete zelf ingevoerd heeft.

De insteek van het boek is deels om het verhaal persoonlijk te maken. De persoonlijkheid van de wetenschappers wordt ook besproken, ook de goede roddels. Het zijn werkelijk personages in een groot natuurkundeverhaal. Ook zijn er veel schrijfkundige vondsten en leuke humor die het boek boeiend maken om te volgen.

Bijvoorbeeld het stukje rond Oppenheimer is geschreven als een soort parodie op een sprookje: er was eens een student natuurkunde met twee linkerhanden...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan