Boeken Welk non-fictie boek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

The Escape Artist: The Man Who Broke Out of Auschwitz to Warn the World - Jonathan Freedland

Mijn kennis van WO2 en Auschwitz reikte niet veel verder dan wat we op school geleerd hebben, en dit boek viel me op wegens de sensationele titel.
Betreft Rudolf Vrba, een Slovaakse Jood die in 1942 werd gedeporteerd en via enkele omwegen in Auschwitz belandde. Daar ervaarde hij onbeschrijflijke horrors en gruwelijkheden, maar wist hij met een kompaan na 2 jaar te ontsnappen. Ze probeerden de Joodse gemeenschap in Slovakije en Hongarije (waarin net deportaties werden opgezet) te waarschuwen want men was niet op de hoogte dat er elke dag duizenden Joden vergast werden, men dacht dat men daar in kampen ging wonen en werken, maar ze werden helaas weinig geloofd en een aantal belanghebbenden hebben het ook stilgehouden om via onderhandelingen met de Nazi's de deportaties te stoppen, maar dat is amper gelukt.
De eerste helft is vooral het leven als Joodse gevangene in Slovakije en Nazi-bezet Polen, daarna dan een stuk over hoe men de wereld probeerde te overtuigen van de gruwel, en het laatste stuk gaat over het leven van Rudolf na de overwinning op de nazi's en is toch heel vrij met het beschrijven hoe Rudolf geplaagd werd door zijn ervaringen en trauma's, en dat hij een moeilijke man bleek om mee samen te leven (voor verschillende vrouwen en kinderen), en om mee samen te werken.
Wat mij betreft, was dat laatste stuk helemaal niet nodig en doet het afbreuk aan de rest van het boek. Voorts blijkt uit enkele recensies dat het boek niet helemaal feitelijk correct verteld werd (zo spreekt de auteur verscheidene malen over "de enige Joden die ontsnapt zijn", terwijl er meerderen ontsnapt zijn, en nog enkele andere dingen) en dat het met bepaalde momenten iets te sensationeel beschreven wordt.

Al bij al een zeer, zeer interessant en aangrijpend onderwerp maar dus niet helemaal correct uitgevoerd.
Ik las dit boek begin dit jaar. Inderdaad, op enkele momenten relatief sensationeel beschreven, maar het verhaal blijft niettemin ongelooflijk en afgrijselijk - zowel het leven in het kamp als zijn strijd om de horror openbaar te maken. Vooral dat laatste zal nieuw zijn voor vele mensen, en het lezen waard me dunkt.

Zelf had ik geen moeite met het deel dat na WOII volgde; het vormde immers een logisch geheel van Vrba's leven en karakter.
Heb je toevallig nog links naar die recensies waarin een aantal feiten worden tegengesproken? Rudolf Vrba en Alfred Wetzler waren niet de eersten die Auschwitz-Birkenau met succes wisten te ontsnappen, maar ze waren wel de eerste (of alleszins een van de eerste) Joden.
 
Ik las dit boek begin dit jaar. Inderdaad, op enkele momenten relatief sensationeel beschreven, maar het verhaal blijft niettemin ongelooflijk en afgrijselijk - zowel het leven in het kamp als zijn strijd om de horror openbaar te maken. Vooral dat laatste zal nieuw zijn voor vele mensen, en het lezen waard me dunkt.

Zelf had ik geen moeite met het deel dat na WOII volgde; het vormde immers een logisch geheel van Vrba's leven en karakter.
Heb je toevallig nog links naar die recensies waarin een aantal feiten worden tegengesproken? Rudolf Vrba en Alfred Wetzler waren niet de eersten die Auschwitz-Birkenau met succes wisten te ontsnappen, maar ze waren wel de eerste (of alleszins een van de eerste) Joden.

Via de recensies op goodreads gelezen.
 
I did it - Janice Cayman

Dit boek wou ik een kans geven omdat de dame een schitterende carrière achter de rug heeft en blijft gaan (m.i. nog straffer dan Tessa Wullaert).
Het pluspunt is dat ze een diepere inkijk geeft op haar levenswandel, ook via getuigenissen van familie, vrienden, (ex-)medespeelsters en coaches.
Maar, ik vind het jammer dat ze heel veel op de vlakte blijft en soms niet verder komt dan een spreekbeurt van een 15-jarige voor Nederlands, ondanks dat het boek werd geschreven door Raf Willems. Als je dit vergelijkt met andere biografiëen (bvb. Luc Nilis) blijf ik wat op mijn honger zitten en ook een beetje een gemiste kans. Misschien ook omdat het boek zich eerder op jonge meisjes lijkt te richten.
Extra minpunt voor de titel, die duidelijk een referentie is naar haar kledingsponsor wat extra in de verf werd gezet doordat de boekvoorstelling doorging op de bedrijfszetel van Nike Belgium.
 
Sapiens - Yuval Noah Harari

Ja ik kom wat achter :unsure: Weet niet goed wat ik ervan moet denken. Voor ik eraan begon en tijdens toch veel tegengekomen dat het vaak erg kort door de bocht is, en vaak ook gewoon niet juist + andere conclusies trekken dan wat de bronnen eigenlijk aangeven. Natuurlijk wel interessante bedenkingen, maar bij alles vroeg ik mij af 'klopt dit nu eigenlijk wel of slaat hij compleet de bal mis?' waardoor ik er misschien ook weinig echt van heb opgestoken.
 
Van muur tot muur - Jonathon Holslag

Beschrijft de gebeurtenissen in de wereld politiek van de afgelopen 30 jaar. Van de val van muur over het optimisme van de jaren 90 tot de "val" van het westen en de opkomst van China in de daaropvolgende jaren.
Verwacht geen Van Loo of Op De Beeck. Het is absoluut geen verhalend boek. Wel een boel feiten en analyses over waarom die zaken zo gelopen zijn. Héél interessant boek imo.
 
Deze is op een hoofdstuk na uit, super super interessant. Heel geschiedkundig, goede onderbouwing en zelfs cijfermateriaal en echt alles wat je maar kan bedenken (of niet wil bedenken) komt er in voor. Heel aangenaam formaat genre encyclopedie/woordenboek, veel hapklaar zonder te simpel voorgesteld. Ik ga deze gebruiken in lessen Engels.
IMG_0058.jpeg
 
Jack Fairweather - The Volunteer

Na de lezing van het boek over de Joodse ontsnapten uit Auschwitz, moest ik natuurlijk ook het boek lezen dat vertelt over een der grootste Poolse helden van de afgelopen honderd jaar. Witold Pilecki.

Witold maakte deel uit van het Verzet bij de inval en bezetting van Polen door Nazi-Duitsland. Wegens een powerplay in het Verzet wordt hij "gevraagd" om in Auschwitz te infiltreren (dus eerder een Chinese vrijwilliger), dat op dat moment nog geen massa-vernietigingskamp is, maar vooral een detentiecentrum voor Poolse soldaten, verzetstrijders en intelligentsia. Al gaat het er allesbehalve zacht of menslievend aan toe. (tien)Duizenden Polen komen om voor de meest willekeurige redenen. Net zoals bij de Joodse ontsnapten is de grootste reden waarom Witold wist te overleven, gewoon puur geluk. De SS'ers en de kapo's sloegen je de schedel in als je verkeerd naar hun keek of hun aandacht trok op een verkeerd moment. Er worden tientallen mensen vermeldt die belangrijk waren voor Witold om zijn doeleinden te verwezenlijken, die helaas minder geluk hadden. Die speling van het lot destijds, het was echt waanzinnig om te lezen.

Bon, voor zij die niet bekend zijn met het verhaal (en volgens mij is dat 99% in het Westen): Witold infiltreert dus Auschwitz, leeft daar bijna 3 jaar als een gevangene, ondergaat onbeschrijflijke gruwelen, stuurt verscheidene rapporten naar het Verzet waarin gewag gemaakt wordt van de waanzin en de horror, hoe tienduizenden Polen omgebracht worden, hoe bijna honderdduizend Soviet PoW's vermoordt worden en hoe bijna een miljoen Joden vergast worden. Nadat zijn aanvraag om een opstand van binnenuit het kamp te organiseren, afgewezen wordt, besluit hij te ontsnappen. Wat hij dus succesvol doet.
Na zijn ontsnapping neemt hij zijn werk weer op bij het Verzet en stuurt zijn rapporten naar de Geallieerden. Reeds in 1943 weet men in Londen en Washington reeds wat er met de Joden gedaan wordt in Auschwitz, maar ze doen er eigenlijk nooit iets mee. Ze nemen het nooit serieus, willen het niet geloven en willen "het redden van Joden" niet als hoofdreden voor hun oorlogsdeelname gebruiken uit schrik voor reacties thuis. Om en bij 75% van de Joodse slachtoffers zijn pas gevallen NA de ontsnapping van Pilecki en de herhaaldelijke aanvragen van de Poolse regering in London om Auschwitz te bombarderen, die werden afgewezen.

Na zijn ontsnapping keer Pilecki terug naar Warschau, waar hij het Verzet bijstaat en deelneemt aan de Opstand van Warschau in 1944 waarbij in 60 dagen meer dan 200.000 Polen (voornamelijk burgers) omkomen en 85% van de stad vernietigd werd door de nazi's. Enkele maanden later vallen de Sovjets binnen en Polen zal een Sovjet satelliet staat worden voor bijna 50 jaar. De Communisten hebben speciale brigade's opgericht om zoveel mogelijk Verzetslieden op te sporen en te berechten, en Pilecki wordt uiteindelijk door zijn eigen landgenoten veroordeeld en terechtgesteld in 1948.

De Poolse haat tegenover Duitsland is me na dit boek wel een stuk duidelijker geworden. Totaal niet te vatten. En dit was dan nog een vrij droge opsomming en vertelling van wat er gebeurd is.
 
Jack Fairweather - The Volunteer

Na de lezing van het boek over de Joodse ontsnapten uit Auschwitz, moest ik natuurlijk ook het boek lezen dat vertelt over een der grootste Poolse helden van de afgelopen honderd jaar. Witold Pilecki.

Witold maakte deel uit van het Verzet bij de inval en bezetting van Polen door Nazi-Duitsland. Wegens een powerplay in het Verzet wordt hij "gevraagd" om in Auschwitz te infiltreren (dus eerder een Chinese vrijwilliger), dat op dat moment nog geen massa-vernietigingskamp is, maar vooral een detentiecentrum voor Poolse soldaten, verzetstrijders en intelligentsia. Al gaat het er allesbehalve zacht of menslievend aan toe. (tien)Duizenden Polen komen om voor de meest willekeurige redenen. Net zoals bij de Joodse ontsnapten is de grootste reden waarom Witold wist te overleven, gewoon puur geluk. De SS'ers en de kapo's sloegen je de schedel in als je verkeerd naar hun keek of hun aandacht trok op een verkeerd moment. Er worden tientallen mensen vermeldt die belangrijk waren voor Witold om zijn doeleinden te verwezenlijken, die helaas minder geluk hadden. Die speling van het lot destijds, het was echt waanzinnig om te lezen.

Bon, voor zij die niet bekend zijn met het verhaal (en volgens mij is dat 99% in het Westen): Witold infiltreert dus Auschwitz, leeft daar bijna 3 jaar als een gevangene, ondergaat onbeschrijflijke gruwelen, stuurt verscheidene rapporten naar het Verzet waarin gewag gemaakt wordt van de waanzin en de horror, hoe tienduizenden Polen omgebracht worden, hoe bijna honderdduizend Soviet PoW's vermoordt worden en hoe bijna een miljoen Joden vergast worden. Nadat zijn aanvraag om een opstand van binnenuit het kamp te organiseren, afgewezen wordt, besluit hij te ontsnappen. Wat hij dus succesvol doet.
Na zijn ontsnapping neemt hij zijn werk weer op bij het Verzet en stuurt zijn rapporten naar de Geallieerden. Reeds in 1943 weet men in Londen en Washington reeds wat er met de Joden gedaan wordt in Auschwitz, maar ze doen er eigenlijk nooit iets mee. Ze nemen het nooit serieus, willen het niet geloven en willen "het redden van Joden" niet als hoofdreden voor hun oorlogsdeelname gebruiken uit schrik voor reacties thuis. Om en bij 75% van de Joodse slachtoffers zijn pas gevallen NA de ontsnapping van Pilecki en de herhaaldelijke aanvragen van de Poolse regering in London om Auschwitz te bombarderen, die werden afgewezen.

Na zijn ontsnapping keer Pilecki terug naar Warschau, waar hij het Verzet bijstaat en deelneemt aan de Opstand van Warschau in 1944 waarbij in 60 dagen meer dan 200.000 Polen (voornamelijk burgers) omkomen en 85% van de stad vernietigd werd door de nazi's. Enkele maanden later vallen de Sovjets binnen en Polen zal een Sovjet satelliet staat worden voor bijna 50 jaar. De Communisten hebben speciale brigade's opgericht om zoveel mogelijk Verzetslieden op te sporen en te berechten, en Pilecki wordt uiteindelijk door zijn eigen landgenoten veroordeeld en terechtgesteld in 1948.

De Poolse haat tegenover Duitsland is me na dit boek wel een stuk duidelijker geworden. Totaal niet te vatten. En dit was dan nog een vrij droge opsomming en vertelling van wat er gebeurd is.
Polen hebben recht om pissed te zijn op zowel Duitsland als de Sovjet-Unie als de Geallieerden. Dat is iets wat je ook kan zeggen van de Baltische staten. Ik had nog niet gehoord van die man, maar wat een verhaal.
 
Polen hebben recht om pissed te zijn op zowel Duitsland als de Sovjet-Unie als de Geallieerden. Dat is iets wat je ook kan zeggen van de Baltische staten. Ik had nog niet gehoord van die man, maar wat een verhaal.

Klopt, hoe Polen in de steek gelaten werd door de Geallieerden na de oorlog was heel pijnlijk om te lezen. Zeker omdat dit verraad eigenlijk direct geleid heeft tot de dood van Pilecki en vele andere Poolse helden.
Nog tot andere dingen ook, maar bon, die kwamen niet aan bod in dit boek.
 
The Climate Book
Multidisciplinair verzamelwerk over klimaatverandering. Een honderdtal vooraanstaande experten, overwegend wetenschappers, met korte en krachtige bijdragen vanuit hun eigen veld. Hierdoor is niet elke bijdrage even sterk maar het boek weet wel een breed aantal onderwerpen aan te snijden. Greta Thunberg is de redacteur en doorheen het boek schrijft ze enkele overgangen die, met afwisselend succes, op het gevoel inspelen.

Een aantal eyeopeners maar zelf stak ik er niet zo héél veel nieuw uit op omdat het thema me reeds nauw aan het hart ligt. Niettemin confronterend en zwaar. Existentiële angst is zowaar denkbaar tijdens en na het lezen.

Aanrader, tenzij je reeds diep in de materie zit.
Helaas kan ik niet inschatten als het boek er in zou slagen om Thunberg-bashers en mensen met oogkleppen op anders naar klimaatverandering in al haar aspecten te doen kijken.
 
De Volksjury
Op zich wel interessante korte samenvattingen van een reeks moordzaken, maar het mocht toch wat meer zijn. De toevoeging van de experten aan het woord is wel erg goed. Wat mij meest stoort is de """"humor"""". In boekvorm komt het nog minder over dan in de podcast. Een beetje meer serieux had gemogen.

Mild Ouderschap
Mijn verwachtingen van dit boek zijn jammer genoeg (nog) niet ingelost. Het boek stelt vooral veel vragen aan de lezer, maar geeft te weinig antwoorden.
Het eerste deel geeft wat goeie achtergrond en inzichten als reflectie op de eigen opvoeding die je hebt genoten, maar was voor mij te lang als uiteindelijk maar een introductie op waar het om gaat in deel twee.
Het tweede deel, waar de titel echt om draait, geeft een aantal praktische en realistische situaties, maar de uitwerking ervan vond ik soms wat mager. Ik had mij ook aan veel meer situaties en mogelijke uitwegen/opties verwacht.
Het derde deel over zelfzorg lag mij niet, ik herken mij er niet in. Dus dit stuk ook maar snel en diagonaal gelezen.

Uiteindelijk verwacht ik wel het tweede deel nog een of meerdere keren door te nemen als bepaalde situaties zich beginnen voor te doen, maar het mocht wat meer zijn.
 
The Climate Book
Multidisciplinair verzamelwerk over klimaatverandering. Een honderdtal vooraanstaande experten, overwegend wetenschappers, met korte en krachtige bijdragen vanuit hun eigen veld. Hierdoor is niet elke bijdrage even sterk maar het boek weet wel een breed aantal onderwerpen aan te snijden. Greta Thunberg is de redacteur en doorheen het boek schrijft ze enkele overgangen die, met afwisselend succes, op het gevoel inspelen.

Een aantal eyeopeners maar zelf stak ik er niet zo héél veel nieuw uit op omdat het thema me reeds nauw aan het hart ligt. Niettemin confronterend en zwaar. Existentiële angst is zowaar denkbaar tijdens en na het lezen.

Aanrader, tenzij je reeds diep in de materie zit.
Helaas kan ik niet inschatten als het boek er in zou slagen om Thunberg-bashers en mensen met oogkleppen op anders naar klimaatverandering in al haar aspecten te doen kijken.
Thunberg is een zeer polariserend figuur, de bashers en ontkenners gaan het boek meteen catalogeren als klimaatpropaganda.
 
Net Why Does He Do That?: Inside the Minds of Angry and Controlling Men van Lundy Bancroft beginnen lezen. Had er al heel veel over gehoord online.
Titel spreekt voor zich. Het is het meest verhelderende boek dat ik tot nu toe al over dit onderwerp heb gelezen.
Weer eens een mooi voorbeeld over hoe huishoudelijk geweld niet altijd fysiek hoeft te zijn en zelfs vele gezichten kent. Zowel slachtoffers als daders komen aan het woord.
Sommige koppels hebben elk hun versie van het verhaal, en de dader zijn versie is echt een enorme mindfuck.
 
Terry Pratchett: A Life With Footnotes: The Official Biography - Rob Wilkins
Ik ben absoluut geen lezer van biografieen, of van non-fictie in het algemeen. Zelf binnen fictie ben ik nogal een picky reader.
Maar Sir Terry Pratchett is een van mijn favoriete auteurs, dus dacht ik deze eens een kans te geven.

Rob Wilkins (Terry's assistent) schrijft een relatief volledige, emotionele en helemaal in Pratchett's stijl, biografie over het leven van deze magnifieke schrijver. We gaan doorheen zijn leven, zien hem auteur worden, zien hem rijk worden en zien hem lijden onder zijn vreselijke ziekte.

De laatste hoofdstukken, die focussen op zijn laatste jaren en zijn strijd met Alzheimer's waren sommige van de moeilijkste hoofdstukken die ik al ooit heb gelezen. Hartverscheurend, hilarisch en geweldig. Er waren momenten waar ik het boek aan de kant moest leggen omdat ik de letters niet meer kon lezen door de tranen. Waarna ik dan maar een doos tissues naast me heb gezet wanneer ik aan het lezen was.

Nog maar eens de absoluut passende manier waarop Rob en Rhianna (Terry's dochter) zijn overlijden aan de buitenwereld meldde aanhalen:
“AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER.

Terry took Death's arm and followed him through the doors and on to the black dessert under the endless night.

THE END.”
 
De Meeste Mensen Deugen - Rutger Bregman.

Boek dat moet aantonen dat de mens intrisiek goed zijn. Op zich wel een leuk boek waarvan ik toch iets minder cynisch geworden ben.
Een paar historische studies en experimenten die aantonen dat de mens van nature egoïstisch en slecht is, wordne bekeken en onderuit gehaald.
Zo blijkt het bekende Stanford prison experiment doorgestoken kaart te zijn en zijn die resultaten daarvan helemaal niet betrouwbaar.

Qua data kan het bij momenten wel beter. Sommige van zijn bewijzen zijn vrij anekdotisch.
Ik vermoed dat dat deels ook een keuze is om het boek wat vlotter te houden. Want het leest wel als een trein.
 
De Meeste Mensen Deugen - Rutger Bregman.

Boek dat moet aantonen dat de mens intrisiek goed zijn. Op zich wel een leuk boek waarvan ik toch iets minder cynisch geworden ben.
Een paar historische studies en experimenten die aantonen dat de mens van nature egoïstisch en slecht is, wordne bekeken en onderuit gehaald.
Zo blijkt het bekende Stanford prison experiment doorgestoken kaart te zijn en zijn die resultaten daarvan helemaal niet betrouwbaar.

Qua data kan het bij momenten wel beter. Sommige van zijn bewijzen zijn vrij anekdotisch.
Ik vermoed dat dat deels ook een keuze is om het boek wat vlotter te houden. Want het leest wel als een trein.
Ik heb dat boek al regelmatig zien passeren en ben er wel nieuwsgierig naar, ik heb zeer vaak het gevoel dat ik wel wat hulp kan gebruiken om me minder cynisch te voelen 😅

Ik had trouwens geen flauw idee dat het Stanford prison experiment doorgestoken kaart was!
 
Ik had trouwens geen flauw idee dat het Stanford prison experiment doorgestoken kaart was!
Ik ook niet! Blijkbaar heeft Zimbardo (de psycholoog de het experiment bedacht) de bewakers expliciete instructies gegeven die ze moesten uitvoeren. En hebben ook sommige gevangenen met opzet overdreven gereageerd.
 
De Meeste Mensen Deugen - Rutger Bregman.

Boek dat moet aantonen dat de mens intrisiek goed zijn. Op zich wel een leuk boek waarvan ik toch iets minder cynisch geworden ben.
Een paar historische studies en experimenten die aantonen dat de mens van nature egoïstisch en slecht is, wordne bekeken en onderuit gehaald.
Zo blijkt het bekende Stanford prison experiment doorgestoken kaart te zijn en zijn die resultaten daarvan helemaal niet betrouwbaar.

Qua data kan het bij momenten wel beter. Sommige van zijn bewijzen zijn vrij anekdotisch.
Ik vermoed dat dat deels ook een keuze is om het boek wat vlotter te houden. Want het leest wel als een trein.

Ik heb dat boek al regelmatig zien passeren en ben er wel nieuwsgierig naar, ik heb zeer vaak het gevoel dat ik wel wat hulp kan gebruiken om me minder cynisch te voelen 😅

Ik had trouwens geen flauw idee dat het Stanford prison experiment doorgestoken kaart was!
Op dat vlak is deze ook wel een aanrader: Waarom de wereld niet naar de knoppen gaat (en een wat nieuwere versie over het hoofdstuk klimaat). Deze heeft mij en mijn kijk op de wereld echt veranderd.
Zelf (nog) niet gelezen, maar wel in dezelfde trand:
 
Hack je budget: 365 tips om meer uit je geld te halen - Sarah Van Wesenbeeck

Voor mij had de inhoud weinig toegevoegde waarde. De meeste tips ken ik al of pas ik al toe, en sommige tips zijn op mij niet van toepassing. Hier en daar was er misschien iets waarvan ik dacht 'hmmm, misschien toch vaker aan denken' maar echt nieuw was die info ook niet.
 
Terug
Bovenaan