Boeken Welk non-fictie boek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Eens te meer nog niet uit maar bevalt mij enorm: Randall Munroe - How To (absurd scientific advice for common real world problems).
Ik heb ondertussen al geleerd hoe een gat te graven en hoe een zwembad aan te leggen. Nu leer ik piano spelen.
Hij gebruikt dit soort ‘eenvoudige’ projecten voor het dagelijks leven om wetenschappelijke zaken beter uit te leggen en het is informatief én geestig.
Zou het al aanraden voor nieuwsgierige kinderen zelfs.
Soit, nu ga ik verder leren hoe ik piano kan spelen voor grote mensen, kleine kinderen, honden, muizen, vleermuizen én olifanten.
 
Monsieur, Macht en passie op en naast de Franse troon - Gorik Goris.

Gevonden toen ik aan het neuzen was in de geschiedenis afdeling van de lokale boekenwinkel.
De auteur is een oud leraar geschiedenis van mij en dus trok het meteen mijn aandacht.

Na eerder de biografie over Louis XIV van Johan Op De Beeck te hebben gelezen was ik wel benieuwd naar wat meer info over de personen die in dat boek (logischerwijs) een bijrol spelen.

Het eerste deel gaat over Gaston, de broer van Louis XIII. Die vond "broer van" zijn niet zo leuk en mengde zich dan ook in menig complot om zijn broer van de troon te stoten.

Deel twee gaat over Filips, jongere broer van Louis XIV. Zijn oom in gedachten houdend, krijgt Philippe een andere opvoeding. Eén die er meer op gericht is om zijn interesse in de troon af te zwakken. Hier verschilt de geschiedenis in dit boek wel hard met die in de Zonnekoning van Op De Beeck; daar in wordt vermeld dat Philippe"verwijfd" wordt opgevoed om hem zo een interesse in macht en oorlog en de troon te ontnemen. Iets wat in hier toch wordt in tegen gesproken.
Hij heeft weliswaar geen interesse in de troon maar toont zich wel een sterk (en geliefd) veldheer van de Franse troepen. Ook is hij bij een aantal raden en politieke beslissingen betrokken. Zijn band met zijn broer is dan ook heel sterk.
Zijn huwelijken zijn, zoals vele andere in die tijd, een verstandshuwelijken. Ondanks het feit dat zijn kinderen dus voortkomen uit verplichte/politieke huwelijken belet hem dat niet ze graag te zien en er oprecht om te geven.

All in all een boek dat vlot weg leest over twee interessante figuren. Iets minder verhalend dan Op De Beeck of Van Loo maar echt droog wordt het nooit. Enig nadeel zijn de vele namen en titels die je om de oren geslagen krijgt maar da's maar een detail imo.
 
Quel Bordel - Diane De Keyzer (hier ooit op het forum eens tegengekomen)

Leuk thema, kende er niets van en blind beginnen lezen (zonder achterflap, reviews, ...). Leest vlot maar iets teveel anekdotes voor mijn smaak (na een tijdje deze ook beginnen skippen) en ik miste vaak meer context doorheen de geschiedenis (ik weet niet hoe een gemiddeld leven/maatschapij er uit ziet in 1300, 1500, 1800, ...) het werd soms wel toegelicht maar voor mij mocht dat (veel) meer zijn zodat ik me een beter beeld kon vormen. Wel leuk dat er veel gestaaft werd (+1000 voetnotes :clap:). Het boek is helmaal niet evenredig verdeeld, sommige periodes worden veel langer bij stilgestaan dan andere (bv het heden is vrij kort). Tof dat het zich sterk toespits op Belgie zelf.

Leuk maar ook niet meer dan dat, al ga ik misschien wel nog een ander boek van haar proberen.
 
Laatst bewerkt:
Emily Nagoski - Come As You Are

Leuk boek, doelpubliek is denk ik vooral vrouwen maar dat stoorde niet als man. Toch paar dingen bijgeleerd, top! Mocht wel iets wetenschappelijker/studies bespreken etc. naar mijn smaak. Bij sommige zaken toch bedacht dat het triest is dat ik dat vroeger nooit in seksuele opvoeding op school heb gezien, hopelijk gebeurt dat tegenwoordig beter!
Zat wel een rode draad van "love yourself" in wat voor mij niet moest, maar het stoorde ook niet en paste wel + denk wel dat redelijk wat mensen er mogelijks wel wat aan hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ernest Becker - The Denial of Death

Gestopt na 1 hoofdstuk (te doorploeteren), dus geen aanrader. Geen idee of het de schrijfstijl of inhoud was (why not both?) maar ik was het simpelweg (helemaal) niet eens met het boek. Mogelijks hielp het niet dat het al redelijk oud en waarschijnlijk gedateerd is.
 
Laatst bewerkt:
Emily Nagoski - Come As You Are

Leuk boek, doel publiek is denk ik vooral vrouwen maar dat stoorde niet als man. Toch paar dingen bij geleerd, top! Mocht wel iets wetenschappelijker/studies bespreken etc. naar mijn smaak. Bij sommige zaken toch bedacht dat het triest is dat ik dat vroeger nooit in seksuele opvoeding op school heb gezien, hopelijk gebeurt dat tegenwoordig beter!
Zat wel een rode draad van "love yourself" in wat voor mij niet moest, maar het stoorde ook niet en paste wel + denk wel dat redelijk wat mensen er mogelijks wel wat aan hebben.
Ook vorig jaar of het jaar er voor gelezen. Heel interessant.
 
(kans is groot dat ik hem dan heb gelezen door uw recommendatie, als je het toen hier hebt gepost, ben namelijk recent heel deze topic doorgegaan :unsure:)

Doet me ook denken aan deze die ik een hele tijd terug heb gelezen:

The Five Love Languages - Gary Chapman

Leest vlot, vrij dun (208), en ook een aanrader, ik had er zelf nooit bij stilgestaan en heb er dan ook veel van opgestoken. Gaat over dat mensen liefde op een andere manieren uiten, mij maakt het niet uit of het er 3/5/20/... manieren zijn, of welke, gewoon het concept dat dit niet voor iedereen hetzelfde is was een eye opener voor mij.
 
Laatst bewerkt:
Laster en Eerroof van Hans Vandeweghe.

Verzameling columns doorheen zijn carrière. Iedere column wordt geïntroduceerd met enkele zinnen waaruit moet blijken hoe hij er vandaag over denkt.

Ik ben een groot fan van de artistieke vorm van een column en ik ben fan van sport, dus de columns van Hans kunnen me altijd smaken. Dankzij het boek wat zaken kunnen lezen die gepubliceerd zijn toen ik nog niet kon lezen, dus al bij al wel weer wat bijgeleerd. Een column leest altijd vlot mits goede schrijfstijl dus voila ja, ik ben vermaakt.

Het is wat het is uiteindelijk.
 
Laatst bewerkt:
Christopher Clark - Europese lente: de strijd voor een nieuwe wereld 1848 - 1849

Lijvig boek van bijna 900 blz waarin Clark de revolutiegolf beschrijft die begin 1848 het Europese continent overspoelde. Aandacht wordt besteed aan de oorzaken, de snelheid waarmee de gevestigde orde omvergeworpen werd, maar ook aan het feit dat ééns deze gevestigde orde van de schok bekomen was, ze in staat was de macht opnieuw te grijpen; niet in het minst doordat de revolutionairen onderling verdeeld waren en nooit de steun van het leger verwierven. Desondanks wist de contrarevolutie de geest toch niet volledig terug in de fles te krijgen; bepaalde grondwetten en verworvenheden bleven behouden en vormden de aanzet tot verdere ontvoogding en modernisering.

Vlot geschreven, goede research, tjokvol informatie. Weer een hoop bijgeleerd, deze ga ik over een half jaar ofzo zeker nog eens opnieuw ter hand nemen.
 
Het Vierde Beest - Tom Holland
God, de strijd om de wereldmacht en het einde van de oudheid

De ondertitel geeft de inhoud van het boek wel goed weer. Holland brengt een minderheidsstandpunt in de islamstudie dat de Koran (alléja, voornamelijk de Hadiths) grotendeels opgesteld is door bekeerde Joden/Zoroasters en dat zij dus een enorme invloed hebben gehad op de ontwikkeling van het kalifaat.

Het leest zeer vlot en zeker de stukken over de strijd tussen Rome en Perzië zijn voor hem betreden paden. Daar leer je ook veel interessants over de positie van de Joden en andere monotheistische geloven in die tijd in de twee wereldrijken en ook bv. over het koninkrijk Himyar.

Bij gebrek aan deftige bronnen over de eerste jaren van de Arabische invasies is dat deel moeilijker te evalueren, maar hij probeert het toch en voor een leek in de materie lijkt het zeker niet onmogelijk.

Iemand aanraders over de andere zijde van de medaille?
 
Intussen ook 1491: de ontdekking van Pre-Columbiaans Amerika van Charles C. Mann uitgelezen.

Een aantal jaar geleden 1493 gelezen over wat er daarna gebeurde en deze is zo mogelijk nog beter. Mann geeft een begrijpelijk overzicht van de beschavingen die zich in Amerika hadden ontwikkeld voor/tijdens Columbus en hoezeer dat afwijkt van wat de meesten van ons nog op de schoolbanken geleerd hebben. Zeker de inzichten in hoe 'ongerept' de Amerikaanse natuur (bv. het Amazonewoud) wel niet is, waren een relatief grote verrassing.

Hij heeft steeds duidelijk weer of hij ergens tegen gevestigde onderzoeken ingaat en of de consensus verandert/veranderde.

Aanrader!
 
Intussen ook 1491: de ontdekking van Pre-Columbiaans Amerika van Charles C. Mann uitgelezen.

Een aantal jaar geleden 1493 gelezen over wat er daarna gebeurde en deze is zo mogelijk nog beter. Mann geeft een begrijpelijk overzicht van de beschavingen die zich in Amerika hadden ontwikkeld voor/tijdens Columbus en hoezeer dat afwijkt van wat de meesten van ons nog op de schoolbanken geleerd hebben. Zeker de inzichten in hoe 'ongerept' de Amerikaanse natuur (bv. het Amazonewoud) wel niet is, waren een relatief grote verrassing.

Hij heeft steeds duidelijk weer of hij ergens tegen gevestigde onderzoeken ingaat en of de consensus verandert/veranderde.

Aanrader!
Onlangs ook iets dergelijks gezien over een Europeaan die de Amazone afgevaren had voor heel de kolonisatie van die streek en daar een dagboek van bijgehouden had waarin ie beschreef hoe ie soms kilometerslang door steden vaarde met huizen langs grote wegen en hoe die nooit echt serieus genomen werd door historici en het als overdrijving beschouwd werd maar we nu archeologisch steeds meer aan het ontdekken zijn dat dit vlak voor de kolonisatie er inderdaad zo moet uitgezien hebben. Moet dit boek misschien ook eens lezen.
 
Onlangs ook iets dergelijks gezien over een Europeaan die de Amazone afgevaren had voor heel de kolonisatie van die streek en daar een dagboek van bijgehouden had waarin ie beschreef hoe ie soms kilometerslang door steden vaarde met huizen langs grote wegen en hoe die nooit echt serieus genomen werd door historici en het als overdrijving beschouwd werd maar we nu archeologisch steeds meer aan het ontdekken zijn dat dit vlak voor de kolonisatie er inderdaad zo moet uitgezien hebben. Moet dit boek misschien ook eens lezen.
Dat dagboek van een priester komt inderdaad ook aan bod.
 
Zelfwaardering (Gertjan Van Zessen)
Normaal lees ik nooit iets over psychologie, deze sprong er uit; methodes en achterliggende redenen om zaken als uitstelgedrag, emotioneel detachment, etc. te bekampen, nogal extreme case studies over verslaafde patiënten maar ook toepasbaar voor huis-, tuin- en keukenproblemen.
 
Elementaire Gewoonten (Atomic Habits) van James Clear

is niet het type boek dat ik gewoonlijk lees. De auteur, die voornamelijk bekend is vanwege zijn succesvolle blog, heeft geen significante achtergrond in de psychologie, ondanks dat het boek een psychologisch onderwerp behandelt. Het bewijst echter dat je geen doctoraat nodig hebt om op een heldere manier te schrijven over relatief eenvoudige mechanismen die gebaseerd zijn op principes van conditionering.

Het boek focust op gewoontes: hoe je ze kunt ontwikkelen en hoe je van slechte gewoontes af kunt komen. Persoonlijk vond ik dat het boek enkele goede tips bevatte, en ik ervoer meerdere 'aha'-momenten, wat altijd prettig is. Het is ook niet geschreven in de stijl die je misschien zou verwachten, namelijk die van een motivatiecoach die je probeert te transformeren van een bankhanger naar een Wall Street-guru. Er worden ook geen ijsbaden of meditaties van Marcus Aurelius aangeraden.

Al met al is het dus een redelijk goed boek voor iedereen die soms worstelt met gewoontes en op zoek is naar een frisse blik op wat er precies misgaat. Ik geef het 3 uit 5 sterren; het is niet de moeite waard om een tweede keer te lezen
 
Het Vierde Beest - Tom Holland
God, de strijd om de wereldmacht en het einde van de oudheid

De ondertitel geeft de inhoud van het boek wel goed weer. Holland brengt een minderheidsstandpunt in de islamstudie dat de Koran (alléja, voornamelijk de Hadiths) grotendeels opgesteld is door bekeerde Joden/Zoroasters en dat zij dus een enorme invloed hebben gehad op de ontwikkeling van het kalifaat.

Het leest zeer vlot en zeker de stukken over de strijd tussen Rome en Perzië zijn voor hem betreden paden. Daar leer je ook veel interessants over de positie van de Joden en andere monotheistische geloven in die tijd in de twee wereldrijken en ook bv. over het koninkrijk Himyar.

Bij gebrek aan deftige bronnen over de eerste jaren van de Arabische invasies is dat deel moeilijker te evalueren, maar hij probeert het toch en voor een leek in de materie lijkt het zeker niet onmogelijk.

Iemand aanraders over de andere zijde van de medaille?
The Two Eyes of the Earth. Art and Ritual of Kingship between Rome and Sasanian Iran van Matthew Canepa vond ik wel erg goed. Gaat wel over de periode voor de Arabische invasie, hoewel er ook stukken gaan over hoe de Arabische veroveraars de Perzische hofcultuur hebben geïntegreerd in hun eigen rijk van de Ummayaden en later de Abassiden.
Intussen ook 1491: de ontdekking van Pre-Columbiaans Amerika van Charles C. Mann uitgelezen.

Een aantal jaar geleden 1493 gelezen over wat er daarna gebeurde en deze is zo mogelijk nog beter. Mann geeft een begrijpelijk overzicht van de beschavingen die zich in Amerika hadden ontwikkeld voor/tijdens Columbus en hoezeer dat afwijkt van wat de meesten van ons nog op de schoolbanken geleerd hebben. Zeker de inzichten in hoe 'ongerept' de Amerikaanse natuur (bv. het Amazonewoud) wel niet is, waren een relatief grote verrassing.

Hij heeft steeds duidelijk weer of hij ergens tegen gevestigde onderzoeken ingaat en of de consensus verandert/veranderde.

Aanrader!
Die twee boeken zijn inderdaad prachtige eye-openers! Ook nog boeiend en levendig beschreven, wat beide boeken tot echte pageturners maakt of misschien komt dat gewoon door mijn interesse. Dankzij die werken is het ook mijn overtuiging dat de ontdekking van Amerika de belangrijkste gebeurtenis is in de geschiedenis van de mensheid sinds het onstaan van sedentaire samenlevingen. Vooral de ontkrachting van het "wilde, ongerepte" Amerika vond ik boeiend, maar ook de Columbian Exchange die volgde op de ontdekking ervan.
 
Ty Seidule - Robert E. Lee and Me: a Southerner's Reckoning with the Myth of the Lost Cause

Brigadegeneraal op rust Ty Seidule beschrijft hoe hij, geboren en opgegroeid in het Amerikaanse Zuiden, helemaal meegaat in de mythe van de 'Lost Cause', iets wat hij zelfs volhoudt wanneer hij geschiedenis doceert op West Point.
Tot hij op een dag op West Point rondwandelt en zich afvraagt hoe het kan dat daar gebouwen zijn vernoemd naar Robert E. Lee, terwijl die toch zijn eed van trouw als soldaat schond en verantwoordelijk was voor de dood van tienduizenden U.S. soldaten. Op dat moment vallen de schellen van zijn ogen en gaat hij op zoek naar de waarheid waar hij tot dan toe blind voor was.
Met dit boek ontmantelt hij op vaak confronterende wijze de Lost Cause mythe en probeert hij met zichzelf in het reine te komen.

Hoewel wat duur (€37) voor een boek van net 200 blz, toch de moeite waard voor mij. Was al bekend met de Lost Cause maar het was interessant om eens te kunnen zien vanuit het perspectief van een 'ex-believer' hoe deze mythe in stand blijft, en hoe de ze te verbinden is met de recente gebeurtenissen in Charlottesville.
 
Abigail Shrier - Bad Therapy Why the Kids Aren't Growing Up

Stond aangeraden op de twitter van Elon Musk, ben er doorgeraasd maar vastgelopen iets voor de helft. Alt-right (tradwife ?) achtige visies op opvoeding mooi opgesmukt met voorbeelden voor het Starbucks publiek, aan het begin van elk hoofdstuk voel je de conclusie al op een kilometer aankomen: depressie epidemie bij jonge mensen hebben we te danken aan de psychotherapeut industrie en allesvrezende ouders. 400 pagina's vond ik iets te lang en bij proef op de som kon ik diagonaal lezen zonder de essentie te missen.
 
Terug
Bovenaan