Welk non-fictie boek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Stephen E. Ambrose - Band of Brothers.

Dubbel gevoel. Heel interessante materie over waanzinnig interessante en heel moedige mensen. Jammer genoeg vind ik het bij momenten wat gebrekking, houterig geschreven. Toch zou ik hem iedereen aanraden. Lees dat boek je kan niet anders dan bewondering hebben voor die mensen die hier hun leven hebben gegeven en gruwelen van wat voor iets vuils oorlog is.

Gestart in Leopold II: Het hele verhaal. Nog niet gek ver maar wel meteen mee.

Ik weet dat Leopold II een slechte naam heeft maar die eerste hoofdstukken scheppen wel een ander beeld van hem/laten een andere kant zijn: een troonopvolger met plannen die het land vooruit moeten helpen. Dat hij daarnaast zichzelf kan verrijken vind hij niet erg. Ook interessant te lezen dat hij een kolonie in eerste instantie als een afzetmarkt zag en pas later als een bron van "goedkope arbeid".
Niet dat ik hem daarmee vrij wil pleiten van zijn latere fouten. Maar het is gewoon een boeiende en merkwaardige evolutie.

Zeker benieuwd naar meer.

The Creative Act - A Way of Being door Rick Rubin (audioboek voorgelezen door schrijver). Ik weet het niet. Sommige delen waren geweldig en andere delen waren straight up zever. Gelukkig waren de laatste in de minderheid. Heel jammer dat er weinig anekdotes of persoonlijke verhalen in zaten.

Atomic habits: An easy & proven way to build good habits & break bad ones - James Clear

Het boek stond eens in de lokale bibliotheek in de rek van de aanraders. Het had toen al mijn aandacht getrokken, maar ik nam het niet mee. Later werd ditzelfde boek hier ook eens vermeld op dit forum ergens. En ik heb recent besloten het eens te lezen. Heel toegankelijk geschreven en leest makkelijk weg. Ik denk echt wel dat de inzichten en de hulpmiddelen die hij aanreikt kunnen helpen om goede gewoontes op te bouwen en aan te houden/slechte gewoontes af te bouwen, maar ik heb ze zelf wel nog niet toegepast. Maar ik ga het zeker in het achterhoofd houden.

The Creative Act - A Way of Being door Rick Rubin (audioboek voorgelezen door schrijver). Ik weet het niet. Sommige delen waren geweldig en andere delen waren straight up zever. Gelukkig waren de laatste in de minderheid. Heel jammer dat er weinig anekdotes of persoonlijke verhalen in zaten.
In de lijn van RR's favoriete boeken (Tao Te Ching van Lao Tzu & Wherever You Go, There You Are door Jon Kabat-Zinn). Esoterische visch noch vleesch achtige zweverigheid. Zoals een goeie horoscoop zijn de levenstips toepasbaar op ieders leven; we zijn er aan voor de moeite ivm anecdotes over zijn werk met Johnny Cash. Volgens de Red Hot Chili Peppers deed diene mens geen reet in de studio behalve in een sofa liggen en een factuur sturen.

Deze ochtend naar de bibliotheek geweest.

Ik wou eens verdiepen in de Donald Trump geschiedenis, en ik heb "the making of Donald Trump" mee, van David Cay Johnson.

Ze hadden 6 boeken, maar als ik de achterflap las, of de titel, was gauw duidelijk dat die nogal politiek gekleurd waren.
  • 'Angst in het witte huis'
  • 'nooit genoeg: de bio van D.T.'
  • 'de ramp D.T.: De president ontmaskerd'...
  • 'het einde van de waarheid: de leugens van Trump
....

Deze boeken liet ik dus wijselijk links liggen.

Maar "the making of" is toch ook van begin af aan, een moddergooi boek met de voor ouders zwart maken, tot "betaalde applaudiseurs bij zijn rally's" verhaaltjes, de "versprekingen tijdens interviews".... Precies of dat bij andere politiekers anders is.

Nu, het leest wel als een trein, ik zit al op pagina 70 nu. Ik probeer het wat genuanceerder op te vatten allemaal,en de schrijver (ook al is hij bevooroordeeld), heeft wel heel veel kennis, en veel verwijzingen naar bronnen (op de laatste pagina's zie je de bronnen).

Deze ochtend naar de bibliotheek geweest.

Ik wou eens verdiepen in de Donald Trump geschiedenis, en ik heb "the making of Donald Trump" mee, van David Cay Johnson.

Ze hadden 6 boeken, maar als ik de achterflap las, of de titel, was gauw duidelijk dat die nogal politiek gekleurd waren.
  • 'Angst in het witte huis'
  • 'nooit genoeg: de bio van D.T.'
  • 'de ramp D.T.: De president ontmaskerd'...
  • 'het einde van de waarheid: de leugens van Trump
....

Deze boeken liet ik dus wijselijk links liggen.

Maar "the making of" is toch ook van begin af aan, een moddergooi boek met de voor ouders zwart maken, tot "betaalde applaudiseurs bij zijn rally's" verhaaltjes, de "versprekingen tijdens interviews".... Precies of dat bij andere politiekers anders is.

Nu, het leest wel als een trein, ik zit al op pagina 70 nu. Ik probeer het wat genuanceerder op te vatten allemaal,en de schrijver (ook al is hij bevooroordeeld), heeft wel heel veel kennis, en veel verwijzingen naar bronnen (op de laatste pagina's zie je de bronnen).

Heeft die man serieus nog nooit een autobiografie geschreven of iemand anders wat over hem laten schrijven?

Heeft die man serieus nog nooit een autobiografie geschreven of iemand anders wat over hem laten schrijven?
Hij heeft zelf ook meerdere boeken geschreven, waaronder zijn bekendste "The Art of the deal".
Helaas niet te vinden in onze bibliotheek.

Misschien vraag ik die wel eens voor kerstcadeau.

Come as You Are: The Surprising New Science that Will Transform Your Sex Life - Emily Nagoski
Natuurlijk is dit boek voornamelijk voor vrouwen geschreven.
Toch zou ik het echt aan iedereen aanraden, vrouw, man of non binair.

Het boek is geen stappenplan "how to get an orgasm in 5 easy steps" maar helpt je eerder om gedachten rond sex, je lichaam, je partner, je partners lichaam en onze manier van denken te situeren / aan te passen.
Het lezen hielp me vooral zelf eens stil te staan bij deze dingen en alhoewel ik geen "EUREKA" moment had, heeft het me wel doen verdiepen in wat voor seksueel persoon ik ben, wat voor seksueel persoon mijn vriendin is en hoe we hier mee om (kunnen) gaan.

Het is op een gemakkelijke manier geschreven (voor sommigen misschien te gemakkelijk) met veel analogieën, metaforen en verhalen van bepaalde vrouwen, wat hielp om bepaalde concepten in te beelden of te situeren.

Zoals gezegd, aanrader, zolang je er voor openstaat.

De Bourgondiërs - Bart van Loo

Na de podcast te luisteren een hele tijd geleden ook eindelijk het boek gelezen (uiteraard met zijn stem in het hoofd). Zelfs na 2x de informatie mee te krijgen zou ik nog niet vanbuiten de verschillende Filipsen Jans uit elkaar kunnen houden :D Heel leuk boek natuurlijk, het enige wat mij minder boeide was als het om de kunstenaars/kunstwerken ging.

The Selfish Gene - Richard Dawkins

Heel interessant boek over genen en evolutieleer.
Toegankelijk geschreven maar moest toch aandachtig lezen (was ook in het Engels)
Aanrader voor iedereen die geinteresseerd is in evolutie/genen.

The Selfish Gene - Richard Dawkins

Heel interessant boek over genen en evolutieleer.
Toegankelijk geschreven maar moest toch aandachtig lezen (was ook in het Engels)
Aanrader voor iedereen die geinteresseerd is in evolutie/genen.
Inmiddels ook weer wat gedateerd? Dat is het nadeel van populair-wetenschappelijke boeken: die zijn na 5 jaar niet meer mee.

Ik ben blij dat mijn moeder dood is - Jennette McCurdy

Ik ben eigenlijk niet zo'n fan van autobiografieën of memoirs, maar de titel van het boek en de vele lovende recensies maakten me te nieuwsgierig. Ik kende de schrijfster ook niet echt, maar zij was dus een bekend Amerikaans kindersterretje die onder andere meespeelde in iCarly (Nickelodeon).

Het boek gaat voor een groot stuk over de verstoorde relatie met haar moeder die haar fysiek en emotioneel mishandelde. Zo mocht ze bijvoorbeeld niet zelf douchen tot ze 17 was, maar waste haar moeder haar telkens.
Het laatste deel van het boek focust op haar herstel en hoe ze leert voor zichzelf te kiezen.

Ik was al bij al aangenaam verrast. Het is een vlot geschreven verhaal en een fijne afwisseling van genre tussen mijn andere boeken.

Ik ben blij dat mijn moeder dood is - Jennette McCurdy

Ik ben eigenlijk niet zo'n fan van autobiografieën of memoirs, maar de titel van het boek en de vele lovende recensies maakten me te nieuwsgierig. Ik kende de schrijfster ook niet echt, maar zij was dus een bekend Amerikaans kindersterretje die onder andere meespeelde in iCarly (Nickelodeon).

Het boek gaat voor een groot stuk over de verstoorde relatie met haar moeder die haar fysiek en emotioneel mishandelde. Zo mocht ze bijvoorbeeld niet zelf douchen tot ze 17 was, maar waste haar moeder haar telkens.
Het laatste deel van het boek focust op haar herstel en hoe ze leert voor zichzelf te kiezen.

Ik was al bij al aangenaam verrast. Het is een vlot geschreven verhaal en een fijne afwisseling van genre tussen mijn andere boeken.
Dit is een boek dat ik ook nog wil lezen. Ik heb net als Jennette geworsteld met een eetstoornis, al was mijn moeder daar veel minder een directe aanleiding toe dan bij haar, en ik heb enorm veel bewondering voor hoe ze daar uit is geraakt, zeker als je in die show business zit.

Snow & Steel - The Battle of the Bulge 1944-45 - Peter Caddick-Adams

Eindelijk deze turf in het Engels uitgelezen. Zeer gedetailleerde bespreking van het Ardennenoffensief en Operatie Nordwind. Zowel de uitgebreide prelude als naweeën.
Toont aan hoe zinloos het was om de strijd te blijven rekken, op een moment dat het duidelijk was dat het eigenlijk al voorbij was. Maar aan de andere kant, lees je wel dat op een haar na er een doorbraak naar de Maas was geforceerd (zonder dat dit evenwel de herovering van Antwerpen zou betekenen) en besef ik nu pas dat in populaire cultuur de focus van het Ardennenoffensief iets te veel op Bastogne is komen te liggen, terwijl de Amerikanen in Elsenborn heel hard hebben gevochten en de posities daar ternauwernood heeft kunnen behouden.

• Quel Bordel van Diane De Keyzer : boek over de geschiedenis van de prostitutie in België.
  • De schaamte en de schrik, Goesting en Genot van Diane De Keyzer : 4 generaties vrouwen die vertellen over seksuele opvoeding (of vooral het gebrek eraan), liefde, seks, genot,... Dit boek toont alvast aan wat een lange weg er reeds afgelegd werd want het is onthutsend hoe weinig men hierover ingelicht werd (dat vrouwen zelf op het moment dat ze zwanger waren nog niet wisten dat een kind uit de vagina geboren werd...)

Werk is geen oplossing - Marguerite Van Den Berg: Leuk boek over de impact van de steeds flexiblere arbeidsmarkt. Geschreven door een docente en dat merk je soms wel, soms mocht het ook wat minder zweverig zijn. Ik heb alvast zin gekregen om te gaan stelen van mijn baas.

Negroland - Margo Jefferson

De memoire van een zwarte vrouw die in een gegoede familie en in een rijke, grotendeels witte buurt opgroeide (Fresh Prince of Bel'Air vibes). Ik had hier ooit op een podcast een goeie recensie van gehoord en omdat ik graag memoires lees en nog nooit iets vanuit dit perspectief had gelezen, besloot ik deze mee te nemen toen ik hem toevallig eens in een boekenwinkel tegenkwam.

Ik ben er nog altijd niet goed uit wat Jeffersons punt precies is. Ze hamert er enkele keren op dat falen voor een kind als zij geen optie was, want ze moest als uithangbord voor een hele bevolkingsgroep dienen, waarbij ieder succes maar ook ieder falen op een hele groep afscheen. Persoonlijker dan dit wordt ze niet.

Ik ben fan van memoires als ze het individuele kunnen koppelen aan een universelere Zeitgeist, en dit boek had de juiste zaadjes geplant om een betekenisvolle bijdrage aan het genre en het thema van rassenidentiteit te kunnen leveren. Jammer genoeg besteedt Jefferson de meeste aandacht aan idolen waar ze als adolescent naar opkeek, zonder hier ooit echt wezenlijk en diep genoeg op in te gaan om te duiden hoe deze mensen haar als persoon gevormd zouden hebben. Ik weet op het einde van dit boek nog steeds erg weinig over Margo behalve enkele generische zaken die ik ook van de achterflap had kunnen afleiden, en dat zou bij een memoire toch niet het geval mogen zijn.

Terug
Bovenaan