Boeken Welk non-fictie boek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?


Verhaal over een man die verplicht moet gaan werken ik een van de strafkampen van IG Auschwitz.

Boeiend boek met inzichten uit de periode van WO1 l, WO2 en een klein beetje over de processen in de nasleep hiervan.
 
'Cinema Speculation' door Quentin Tarantino. Een koude douche, drie kwart van het boek is bespreking, setting en beetje achtergrondinfo over mainstream 70s films die hij heeft gezien leeftijd 7 tot 17. Ik kan alleen maar hopen dat er een vervolg komt over de jaren 80 toen hij videowinkelbediende was of de 90s toen hij zelf een cultheld werd. Met 'If You Like QT..." (K. Rife) en zijn podcast ben je beter af.
 
Tijdje hier niet gepost maar nog wel wat gelezen
Unit 731 - Derek Pau
Meditiations - Marcus Aurelius
The road to wigan pier
Letters from a stoic - Seneca
The consolations of a pyschology - De Botton
Blackout - Candace Owens
Never split the difference - Voss

En nog een beetje fictie ook (The old man and the sea, the idiot van Dostojevsky en great expectations)

Nu aan het lezen in man and his symbols gedeeltelijk geschreven door Jung en verder uitgebouwd door andere psychologen.

Aurelius, Seneca en Voss hun boeken vond ik het meest praktisch toepasselijk in mijn eigen leven.
Vooral de eerste 2 heb ik soms met verbazing gelezen. Niet zozeer omwille van de verrassende inhoud want dat was wat ik wel verwachtte. Maar om te lezen hoe 2000 jaar geleden mensen dezelfde banale problemen hadden als nu.
Seneca had het onder andere over lawaai van de buren en hoe dat op je gemoed kan werken.
Kijk, als ik aan het oude Rome denk is het nooit in me opgekomen dat de mensen die langs een Romeinse gym woonden last zouden hebben van de gewichtheffers langs de deur.
Toevallig luisteraar van Jockopodcast? Veel van de boeken die je hier gepost hebt, komen voor in zijn podcast.

Aurelius en het stoïcisme staat hier op het lijstje om binnenkort te lezen
 
Toevallig luisteraar van Jockopodcast? Veel van de boeken die je hier gepost hebt, komen voor in zijn podcast.

Aurelius en het stoïcisme staat hier op het lijstje om binnenkort te lezen

Ik kijk af en toe eens wat video's van hem maar de podcast nog niet echt.
Maar die sluit idd wel aan bij dat soort boeken dus misschien toch maar es doen.
Aurelius ga ik sowieso dit jaar nog herlezen.
Ik versta waarom Ryan Holiday die zo vaak gelezen heeft. Van hem heb ik hier ook nog een boek liggen om binnenkort aan te beginnen.
 
Op zijn site kan je ook de boekenlijst vinden, mocht de podcast je ding niet zijn.

Het zijn oa Unit731, Panzram, The rape of Nankin die in zijn podcast gelezen worden
 
Wel al een weekje of twee terug gelezen... "Marie Curie en haar dochters: Drie uitzonderlijke vrouwen' van Claudine Monteil

Heel vlot geschreven, leest echt als een trein. Heel interessant ook om allemaal te lezen.
 
Ik nog wel van jou - Elke Geurts

In de huidige omstandigheden dacht ik "laat ik eens een boek over een scheiding lezen". Human interest boeken zijn normaal niet mijn ding maar swat. Deze leek veelbelovend maar viel een beetje tegen.

Dit boek gaat constant over hetzelfde: Man wil scheiden, vrouw niet. Beiden hakken geen knopen door. Man durft geen definitieve keuze maken, vrouw laat over zich heen lopen in de hoop dat man blijft.
De oorsprong van het boek ligt in een blog waar dan voor het boek nog wat stukjes tussengeraffeld zijn. Daardoor mist het structuur en maakt het vreemde tijdsprongen.
Pas naar het einde toe voelen de personages echt aan (dat zijn ze ook) en voel je de pijn. Meer van het einde en minder van het midden was beter geweest.
 

Wanhoop in de Wetstraat - Ivan de Vadder


De inhoud en inzichten op zich zijn wel interessant voor iedereen die interesse heeft in de Belgische politiek, maar ik vermoed dat er wel betere boeken te vinden zijn. Verschillende keren herlees je dezelfde zinnen of paragrafen, soms al op de volgende pagina. Het lijkt soms alsof dit nog een kladversie is waar nog heel wat aan geschrapt en geschoven moet worden.
Ik stoorde mij er wel aan, maar als je "erdoor" kan lezen is het wel gewoon interessant.
 
Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen

Ik heb mij volledig laten vangen aan de clickbait titel, en toegegeven de felle cover die het boek liet opvallen in de winkel.

In plaats van stellingen en beweringen bij te staan met wetenschappelijk onderzoek zijn het vooral annekdotes en fantasierijke voorbeelden. Heel extreme annekdotes en voorbeelden zoals over kinderen die zelfmoord dreigen te plegen of over 'de hand van de zwemleraar op de bil'. Als je met dit soort extreme zaken moet afkomen om iets te bewijzen of duidelijk te maken kan ik er weinig geloof aan hechten.

Ook zijn er adviezen te vinden die toch wel vele jaren aan denkwerk nodig moeten gehad hebben, zoals: speel met je kinderen. Yep, het staat er echt in.

De laatste 2 hoofdstukken bevielen me dan weer meer, vooral die over 'gedrag als communicatie'. Veel 'normalere' voorbeelden en voorkomende situaties.
 
Koorddansen in de Kaukasus: reis door Rusland onbeheersbare achtertuin - Olaf Koens

Olaf Koens zijn ervaringen in de achtertuin van Rusland gedurende de jaren 00 en 10.
Leest vlot de regio's zijn opgedeeld in verschillende hoofdstukken.
Alleen soms iets moeilijker te volgen door de verschillende personages die hij tegenkomt.
4/5
 
4 dagen geleden in Napoleon van Bart Van Loo begonnen en zit bijna in de helft. Wat een meester verteller is dat toch!
Ik kreeg bij het lezen van de eerste hoofdstukken spontaan medelijden met Louis XVI. Elke keer er iets gebeurde, zat ik maar tegen beter weten in te hopen dat hij toch zou ingrijpen..

Hij sleept je dus meteen mee in die tijd, gebeurtenissen en verhaal en gaat gewoon het hele boek verder.
 
4 dagen geleden in Napoleon van Bart Van Loo begonnen en zit bijna in de helft. Wat een meester verteller is dat toch!
Ik kreeg bij het lezen van de eerste hoofdstukken spontaan medelijden met Louis XVI. Elke keer er iets gebeurde, zat ik maar tegen beter weten in te hopen dat hij toch zou ingrijpen..

Hij sleept je dus meteen mee in die tijd, gebeurtenissen en verhaal en gaat gewoon het hele boek verder.
Van Loo is inderdaad een meesterlijke verteller, niet alleen op papier maar ook in het echt. Zijn podcast van de Bourgondiërs vond ik ronduit verslavend (en het boek evengoed, uiteraard). Ik hoop dat die man nog véél verhalen mag vertellen en neerpennen.
 
Van Loo is inderdaad een meesterlijke verteller, niet alleen op papier maar ook in het echt. Zijn podcast van de Bourgondiërs vond ik ronduit verslavend (en het boek evengoed, uiteraard). Ik hoop dat die man nog véél verhalen mag vertellen en neerpennen.
Die podcast is inderdaad ook dik de moeite. Die bevlogenheid :love:
Sommigen vinden hem soms te veel een verteller en te detaillistisch. Maar als je die hoort praten over die Bourgondische feestmaaltijden, dan voel het toch alsof ik daar mee aan tafel aanschuif.
 
Die podcast is inderdaad ook dik de moeite. Die bevlogenheid :love:
Sommigen vinden hem soms te veel een verteller en te detaillistisch. Maar als je die hoort praten over die Bourgondische feestmaaltijden, dan voel het toch alsof ik daar mee aan tafel aanschuif.
Zeker. En detaillistisch? Historici betichten hem eerder dat hij de nadruk te sterk legt op de "grote mannen" van de geschiedenis, wat ik wel begrijp omdat die focus achterhaald is in de historiografie. Maar zijn grootste verdienste is wel dat hij geschiedenis met veel verve en bravoure aan de man brengt en je uitnodigt om mee te duiken in het waanzinnig interessante verleden.
 
Zeker. En detaillistisch? Historici betichten hem eerder dat hij de nadruk te sterk legt op de "grote mannen" van de geschiedenis, wat ik wel begrijp omdat die focus achterhaald is in de historiografie. Maar zijn grootste verdienste is wel dat hij geschiedenis met veel verve en bravoure aan de man brengt en je uitnodigt om mee te duiken in het waanzinnig interessante verleden.
Dan heb ik het bv. over het feit dat hij schrijft hoeveel kippen, lammeren, pauwen etc tijdens zo'n maal genuttigd wordt. Dat hij daar aandacht op vestigt en andere zaken niet, of minder belicht.
 
Ik heb Metronome eindelijk (zo goed als) uitgelezen. Jammer genoeg ben ik totaal niet aan het aantal boeken geraakt dat ik wou lezen en daar zit dit boek wel voor iets tussen. Het vertelt het verhaal van de geschiedenis van Parijs aan de hand van de metrostations, iets wat me op zich keihard boeit, maar het boek kon me nooit echt vastgrijpen, misschien door de vertaling, wie zal het zeggen.
Ik kijk dan ook uit om "De ziel van Parijs" te lezen, al staan er nu eerst wat andere boeken op de planning.
 
Intussen Dan Jones’ Crusades uitgelezen. Vlot geschreven vol leuke anekdotes over de kruistochten en een overzicht dat niet alleen de 8 kruistochten naar het Heilige Land behandelt maar evengoed de reconquista, katharen en Teutoonse Orde in het Balticum. Alleen heeft die grote scope wel invloed op het detail. Verwacht dus geen gedetailleerd overzicht van alle Kruistochten a la Asbridge First Crusade, maar wel een zeer vlot geschreven en interessant verhaal over het concept kruistocht en hoe het (mis)bruikt is tussen 1100 en 1400.
 
Laatst bewerkt:
David Kushner - Masters of Doom: How two guys created an empire and transformed pop culture

Ik ben zelf opgegroeid met games als Wolfenstein 3-D, Doom en Quake. Heel boeiend om te lezen hoe deze games tot stand gekomen zijn. Tegelijk schetst de auteur een portret John Carmack en John Romero, hun genialiteit maar ook hun kleine kantjes komen aan bod. Een aanrader voor wie met deze games opgroeide.
 
Terug
Bovenaan