Boeken Welk non-fictie boek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Het schemeren van de wereld van Werner Herzog. Kleine novelle in dagboekvorm over het leven van de Japanse soldaat Hiroo Onada, die op een onooglijk Filippijns eiland pas in 1974 de wapens neerlegde, 29 jaar nadat de Tweede Wereldoorlog is afgelopen. Heeft niet zo heel veel om het lijf, maar wel een mooi kleinood om te lezen. Ook wel waanzin hoe die man zo lang bleef geloven in zijn zaak, al leek zijn integratie in het na-oorlogse Japan redelijk vlot te zijn verlopen.
 
Peter Hollins - The Science of Self-Learning: How to Teach Yourself Anything, Learn More in Less Time, and Direct Your Own Education

Aan begonnen omdat ik al een tijdje aan zelfstudie doe om me bij te scholen en van carriere te veranderen, maar ik toch steeds in een dal verzeild geraak, motivatie verlies voor ik klaar ben en maar aan iets anders begin, om de carrousel te herhalen. Uiteindelijk een stuk of 4 onderwerpen begonnen in het laatste jaar en niks afgemaakt, terwijl als ik doorgezet had ik er ondertussen wel 1 of 2 compleet af had en een carriere switch kon initieren.
Grootste probleem is dat ik als tiener gewoon van buiten leerde op de middelbare school, het daarmee aan de unief geprobeerd heb, daarmee faalde en dan ook gewoon met de unief gestopt ben. Nooit geleerd dus om me echt grote blokken ingewikkelde leerstof eigen te maken.

Dit probeer ik dan te veranderen door enkele boeken te lezen, dit is de eerste.

Een goed boek, maar een beetje beknopt. Behandelt de aspecten ook vrij algemeen en is niet bijzonder specifiek. Of alleszins niet specifieker dan wat er op 1 pagina uitgelegd kan worden. Dit is echter inderdaad wel waarnaar ik op zoek ben, al wil ik wel nog wat meer boeken hieromtrent lezen om te verbeteren op dat vlak.

Het eerste hoofdstuk gaat voornamelijk over de evolutie van studie en zelfstudie doorheen de jaren, de toegankelijkheid en het (over)aanbod. Het belang van motivatie, zelfzekerheid en discipline.
Het tweede hoofdstuk was het meest interessante en behandelde gekende studiemethodes zoals de SQ3R methode, de Cornell methode om notities te nemen en de Feynman techniek. Maar het was dus allemaal nogal vrij beknopt en telkens vrij snel uitgelegd
Het derde hoofdstuk vertelt je hoe je snelheid van lezen te verbeteren en hoe je meer kan onthouden ondanks sneller te lezen. Vond ik dan weer minder interessant.
Het vierde en laatste hoofdstuk ging dan weer over de best practices voor zelfstudie aan de hand van een historisch figuur (Benjamin Franklin) met focus op goals & objectives met de SMART-methode, planning, research en zelf-discipline.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Timothy Snyder - The Road To Unfreedom

Het is ongelooflijk triest hoe we in het westen al jaren in oorlog zijn met Rusland maar denken dat dit pas sinds de inval van dit jaar is.
Dit boek is geschreven in 2018 en de toen beschikbare feiten van onder andere de Russische inmenging in de Brexit, Trump de Krim, de Donbas, extreem rechts onder de vlag van Le Pen consorten, strooien kilo's zout op de wonde.
Iedereen die de oorlog in Oekraïne wat volgt, kan baat hebben dit boek te lezen.
Mijn enig puntje van kritiek is wel dat het meer als een politiek pamflet is geschreven dan een puur academisch werk zoals zijn standaardwerk "Bloodlands" over Oost-Europa ten tijde van Stalin en het nazisme. Hij legt voornamelijk de Russische leugens op tafel, hoe het Westen daarin is meegegaan en beïnvloedt en van waar de Russische ideologie komt. Ik mis bijvoorbeeld een feitelijke achtergrond van wat de EU (en of NAVO) nu net wel dan niet had beloofd aan Rusland en waarin we dus wel of niet effectief ook niet netjes geweest zijn.
Een aanrader.
 
Dynastie: opkomst en ondergang van het Huis van Julius Caesar - Tom Holland

Zoals we van Holland gewoon zijn, vlot geschreven boek over een interessante familie (families) en de eerste Principes. Aanrader, die een goed beeld schetst van het vroege Keizerrijk en haar principes. Aanradertje

hmmm dat klinkt als spek voor mijn bek. Buiten bovenvermelde titel nog absolute aanrader(s) van deze auteur? Ben nog op zoek naar iets voor op reis.

quod erat demonstrandum

Op reis hetzelfde boek meegenomen en inderdaad een toppertje! Leest als een trein. Ook lekker sappig met momenten (zonder tegelijkertijd te overdreven). Als geschiedenis/oudheid-geek eigenlijk een must om te lezen.

Van Holland inmiddels ook Het Vierde Beest in huis gehaald. De rest zal snel volgen!
 
Dynastie: opkomst en ondergang van het Huis van Julius Caesar - Tom Holland

Zoals we van Holland gewoon zijn, vlot geschreven boek over een interessante familie (families) en de eerste Principes. Aanrader, die een goed beeld schetst van het vroege Keizerrijk en haar principes. Aanradertje
quod erat demonstrandum

Van Holland inmiddels ook Het Vierde Beest in huis gehaald. De rest zal snel volgen!
Lijkt mij superinteressant!

Zijn dat eigenlijk boeken die historisch correct zijn? (of zo correct mogelijk volgens de meerderheid van interpretaties)

Want ik lees niet graag non-fictie waar dan wat bijgefantaseerd wordt om het verhaal leuker te maken :)
 
Lijkt mij superinteressant!

Zijn dat eigenlijk boeken die historisch correct zijn? (of zo correct mogelijk volgens de meerderheid van interpretaties)

Want ik lees niet graag non-fictie waar dan wat bijgefantaseerd wordt om het verhaal leuker te maken :)
Zo correct mogelijk toch. Het is wel wat populistisch geschreven soms, maar altijd gebaseerd op historische bronnen. Want de Romeinen waren ook nogal roddelaars. Maar hij verantwoordt wel de meest ongelooflijk lijkende roddels.
 
Gebaseerd op bronnen, maar wel enkel de bronnen die in zijn verhaal passen.
Entertainend genoeg dus, maar niet de bron om te gebruiken als je een thesis of doctoraat wil schrijven. In zijn noten zie je wel waar al zijn citaten uitkomen.
 
Wat vinden jullie van Adrian Goldsworthy? Onlangs boek over Phillip en Alexander van Macedonie opgepikt van hem.
 
Ik heb zijn biografie van Caesar gelezen en vond die wel echt goed. Als ik die van Alexander tegenkom denk ik dat ik er ook op zou toehappen
 
Ik heb enkel wat biografieën van Anthony Everitt en vond die wel goed, al is het al héél lang geleden dat ik die nog heb gelezen.
 
Astrophysics for People in a Hurry - Neil deGrasse Tyson

Dit isw zoals de titel laat vermoeden, een kort boek met essays over verschillende aspecten van de astrofysica. De essays zijn super leesbaar, alles is helder en duidelijk uitgelegd zonder simpel te worden.

Ik ben altijd al gefascineerd geweest door de sterren, planeten, het heelal en het onstaan/ontwikkelen van leven. Hoe meer ik lees en leer over zulke dingen, hoe meer ik me realiseer dat wij, als mens, eigenlijk niet meer dan een spekkeltje sterrenstof zijn. Toch zijn er nog hopen mensen en organisaties die beweren dat de mensheid het centrum van alles is.

Aanbevelingen voor boeken die gaan over de kosmos en zulke dingen zijn altijd welkom.
 
Hero of Two Worlds: The Marquis de Lafayette in the Age of Revolution - Mike Duncan

Biografie van een persoon die een pivotale rol gespeeld heeft in zowel de Amerikaanse onafhankelijkheidsoorlog als de Franse revolutie(s) en daardoor is het boek ook wat een beschrijving van die gebeurtenissen. Rode draad door het boek is dat het iemand was die altijd standvastig zijn principes is blijven volgen in een sterk veranderende en polariserende wereld waardoor hij door de staat eerst als een gevaarlijke revolutionair aanzien werd en eens de revolutie de macht gegrepen had en extremer werd hij steeds meer als een reactionair beschouwd werd (om nadien weer als gevaarlijke revolutionair gezien te worden door het bewind na de restauratie van de Franse monarchie).

Hoewel het boek er niet expliciet over gaat zorgt de combinatie van iemand de de grote idealen volgt enerzijds en de Amerikaanse geschiedenis anderzijds ervoor dat je niet rond de slavernij rond kan. Er wordt daardoor enkele keren ingezoomd op de slavernij in de VS en hoe dat incompatibel was met hun bewierookte en vrijheidslievende grondwet. Het boek illustreert mooi hoe die spreidstand toen ook al door velen als hypocriet en abnormaal beschouwd werd. Hoewel zelf niet helemaal onschuldig op dat vlak siert het de Lafayette dat hij zijn slaafhoudende vrienden, zoals Washington, zijn leven lang op hun inconsistentie wees en dat hij ze bleef proberen overtuigen (tevergeefs) slavernij af te schaffen.
 
Laatst bewerkt:
Scott H. Young - Ultralearning: Master Hard Skills, Outsmart the Competition, and Accelerate Your Career

Een meer uitgebreid boek over zelfstudie. Ultralearning is de auteur's codewoord voor intensief aan zelfstudie te doen om jezelf een bepaalde skill eigen te maken. Hij heeft zelf met deze tactiek de MIT Computer Science Bachelor op 1 jaar gedaan ipv 3 jaar, en op 1 jaar tijd Chinees, Koreaans, Spaans en Portugees tot op niveau B2 gekregen.
Het is geen echte auteur, en dat merk je. Maar misschien mede daarom is zijn materiaal wel heel toegankelijk en leesbaar. Geen droge litanie, maar to the point en relevant. Elke aangehaalde tactiek gaat ook gepaard met een paar voorbeelden van mensen die als "genie" aanzien worden, maar uiteindelijk niet meer gedaan hebben dan het rigoureus toepassen van bepaalde leertactieken om op die manier tot de top in hun vakgebied te komen.
Alle claims en statements komen ook met hun relevante bronvermelding, ook wel van belang in de context van het boek.

Het zijn geen grounbreaking tactieken waarmee de auteur afkomt, maar hij bundelt ze wel gevat samen in zijn werk en zorgt voor een mooie rode lijn doorheen de tactieken met advies hoe je de tactieken kan toepassen. Ik heb ervan genoten en veel van opgestoken, hopelijk vertaalt zich dat nu naar betere prestaties in mijn eigen zelfstudie. Na 10 jaar eindelijk Pools spreken, zou een mooie verwezenlijking zijn. Alsook eindelijk mijzelf verder ontwikkelen in IT om van job te kunnen veranderen.

1. Metalearning - have a road map
2. Focus - concentrate
3. Directness - go into action mode
4. Drill - attack your weakest point
5. Retrieval - test your knowledge
6. Feedback - learn from criticism
7. Retention - learn to remember things
8. Intuition - use play and exploration of concepts
9. Experimentation - go outside your comfort zone
 
Homicide: a Year on the Killing Streets - David Simon

Jawel, die David Simon. Nog voor hij de fenomenale serie The Wire schreef, liep hij een jaar mee met de Homicide unit van Baltimore. Wat volgt is een intrigerend relaas over de verschillende moordzaken met dewelke de verschillende detectives te maken krijgen. In de voorgrond van dit boek staan zonder twijfel de detectives, en we leren hen doorheen het jaar steeds beter kennen. David Simon is een kei!
 
The Selfish Gene - Richard Dawkins

Vlotlezend boek over genen en evolutie. Grootste wapenfeit van dit boek is dat het de discussie gesetteld heeft (of dat denk ik toch) over op welk niveau evolutie zich afspeelt: op het niveau van de soort, het individu, genen of DNA-sequences etc. Het boek bropeeert bvb aan te tonen dat het evolutionair gedreven gedrag van dieren (en mensen) veel beter verklaard kan worden vanuit het beschermen van genen dan vanuit het beschermen van zichzelf of de soort. Van daaruit wordt dan vertrokken om nog heel wat andere eigenaardigheden uit de natuur aan te halen en te bespreken vanuit een evolutionaire en genetische bril.

Toen ik het boek uit had, had ik wat het gevoel van naar een goede natuurdocumentaire gekeken te hebben, verwonderd over de eindeloze complexiteit ervan.
 
The Selfish Gene - Richard Dawkins

Vlotlezend boek over genen en evolutie. Grootste wapenfeit van dit boek is dat het de discussie gesetteld heeft (of dat denk ik toch) over op welk niveau evolutie zich afspeelt: op het niveau van de soort, het individu, genen of DNA-sequences etc. Het boek bropeeert bvb aan te tonen dat het evolutionair gedreven gedrag van dieren (en mensen) veel beter verklaard kan worden vanuit het beschermen van genen dan vanuit het beschermen van zichzelf of de soort. Van daaruit wordt dan vertrokken om nog heel wat andere eigenaardigheden uit de natuur aan te halen en te bespreken vanuit een evolutionaire en genetische bril.

Toen ik het boek uit had, had ik wat het gevoel van naar een goede natuurdocumentaire gekeken te hebben, verwonderd over de eindeloze complexiteit ervan.
Wil ik ook nog lezen, maar lees niet heel veel. Misschien toch eens aanschaffen. Ben wel een grote fan van Dawkins. Heb "God als misvatting" en "the four horsemen" wel al gelezen en waren beiden zeer interessant.
 
Terug
Bovenaan