Boeken Welk non-fictie boek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Dynastie: opkomst en ondergang van het Huis van Julius Caesar - Tom Holland

Zoals we van Holland gewoon zijn, vlot geschreven boek over een interessante familie (families) en de eerste Principes. Aanrader, die een goed beeld schetst van het vroege Keizerrijk en haar principes. Aanradertje
Imo echt een geweldige schrijver alleen zijn laatste (Heerschappij: Hoe het christendom het Westen vormde) nog niet gelezen.
Momenteel De Zonnekoning van Johan van Johan Op De Beeck aan het lezen. Ik ben wel een geschiedenis buff maar er zitten wel wat gaten in, zeker vanaf de 15e eeuw (en dan vooral de kolonisatie) tot de late 19e eeuw. Tijd om dat een beetje te vullen dus.
Zeer vlot geschreven en vrij uitgebreid werk. Momenteel iets over halfweg en verveelt geen moment.
 
De Zwijger - Het leven van Willem van Oranje van René van Stipriaan

Lijvig maar zeer leesbaar geschreven biografie over de man die in Nederland de 'Vader des vaderlands' wordt genoemd.
Zeer de moeite waard.
 
Dynastie: opkomst en ondergang van het Huis van Julius Caesar - Tom Holland

Zoals we van Holland gewoon zijn, vlot geschreven boek over een interessante familie (families) en de eerste Principes. Aanrader, die een goed beeld schetst van het vroege Keizerrijk en haar principes. Aanradertje

Imo echt een geweldige schrijver alleen zijn laatste (Heerschappij: Hoe het christendom het Westen vormde) nog niet gelezen.
Momenteel De Zonnekoning van Johan van Johan Op De Beeck aan het lezen. Ik ben wel een geschiedenis buff maar er zitten wel wat gaten in, zeker vanaf de 15e eeuw (en dan vooral de kolonisatie) tot de late 19e eeuw. Tijd om dat een beetje te vullen dus.
Zeer vlot geschreven en vrij uitgebreid werk. Momenteel iets over halfweg en verveelt geen moment.

hmmm dat klinkt als spek voor mijn bek. Buiten bovenvermelde titel nog absolute aanrader(s) van deze auteur? Ben nog op zoek naar iets voor op reis.
 
hmmm dat klinkt als spek voor mijn bek. Buiten bovenvermelde titel nog absolute aanrader(s) van deze auteur? Ben nog op zoek naar iets voor op reis.
Eerlijk leest alles van Holland goed, dus het hangt van de periode af die je wil lezen. Zijn Rubicon over de burgeroorlog tussen Caesar en Pompeius en Perzisch Vuur over de Grieks Perzische oorlogen waren in elk geval de moeite.
 
Eerlijk leest alles van Holland goed, dus het hangt van de periode af die je wil lezen. Zijn Rubicon over de burgeroorlog tussen Caesar en Pompeius en Perzisch Vuur over de Grieks Perzische oorlogen waren in elk geval de moeite.
Het Vierde Beest is ook erg sterk, dat gaat over de Late Oudheid en de opkomst van de Islam. Boeiende periode ook. Als je geïnteresseerd bent in Laat-Antieke filosofie kan ik je Wanden van de werkelijkheid van Charles Vergeer warm aanbevelen. En ook megacool is de comparatieve analyse tussen de hofrituelen van de Sassaniden en de Byzantijnen in The Two Eyes of the Earth: Art and Ritual of Kingship Between Rome and Sasanian Iran van Matthew Kanepa.

@ns_man

De stormachtige opkomst van het Arabische rijk is een van de grote verhalen uit de oude geschiedenis, net als het einde van de Romeinse republiek of de Perzische invasie van Griekenland. Het is een succesverhaal vol drama en ambitie. Zoals de Romeinen uit het niets leken op te doemen om een enorm imperium te stichten, zo deden de Arabieren dat ook – met dit verschil dat zij er geen eeuwen over deden maar slechts enkele tientallen jaren. Zoals de Grieken een heldenrol speelden tijdens de Perzische oorlogen, zo overwonnen de volgelingen van Mohammed haast onoverkomelijke tegenslagen om als de bovenliggende partij tevoorschijn te komen in de strijd tegen het grootste rijk van de oudheid. En dat deden ze niet om zich te verdedigen. Ze wierpen zich op iedereen die hun in de weg stond.
 
Ik vraag me altijd af hoe de opkomst van de islam was verlopen als de Romeinen en Perzen niet net 30 jaar!!! lang oorlog hadden gevoerd en elkaar hadden uitgeput.
 
Ik vraag me altijd af hoe de opkomst van de islam was verlopen als de Romeinen en Perzen niet net 30 jaar!!! lang oorlog hadden gevoerd en elkaar hadden uitgeput.
Dat is een héél grote wat als, want dat had ook een enorme impact gehad op de rol van het christendom in het Midden-Oosten. Yazdagird III had het ook niet gemakkelijk: hij was eigenlijk nog maar een kind, had weinig macht over een rijk dat intern uit elkaar aan het vallen was, werd op verschillende fronten aangevallen en het leger was, zoals je zegt, uitgeput door de eindeloze oorlogen tegen het Byzantijnse Rijk. De Arabieren hadden op het juiste moment aan de deur geklopt.
 
Eerlijk leest alles van Holland goed, dus het hangt van de periode af die je wil lezen. Zijn Rubicon over de burgeroorlog tussen Caesar en Pompeius en Perzisch Vuur over de Grieks Perzische oorlogen waren in elk geval de moeite.

Het Vierde Beest is ook erg sterk, dat gaat over de Late Oudheid en de opkomst van de Islam. Boeiende periode ook. Als je geïnteresseerd bent in Laat-Antieke filosofie kan ik je Wanden van de werkelijkheid van Charles Vergeer warm aanbevelen. En ook megacool is de comparatieve analyse tussen de hofrituelen van de Sassaniden en de Byzantijnen in The Two Eyes of the Earth: Art and Ritual of Kingship Between Rome and Sasanian Iran van Matthew Kanepa.

@ns_man

Dank!

Ik kon niet kiezen dus heb ze maar allemaal tegelijk gekocht :unsure:.
 
Dynastie: opkomst en ondergang van het Huis van Julius Caesar - Tom Holland

Zoals we van Holland gewoon zijn, vlot geschreven boek over een interessante familie (families) en de eerste Principes. Aanrader, die een goed beeld schetst van het vroege Keizerrijk en haar principes. Aanradertje

Imo echt een geweldige schrijver alleen zijn laatste (Heerschappij: Hoe het christendom het Westen vormde) nog niet gelezen.
Momenteel De Zonnekoning van Johan van Johan Op De Beeck aan het lezen. Ik ben wel een geschiedenis buff maar er zitten wel wat gaten in, zeker vanaf de 15e eeuw (en dan vooral de kolonisatie) tot de late 19e eeuw. Tijd om dat een beetje te vullen dus.
Zeer vlot geschreven en vrij uitgebreid werk. Momenteel iets over halfweg en verveelt geen moment.

hmmm dat klinkt als spek voor mijn bek. Buiten bovenvermelde titel nog absolute aanrader(s) van deze auteur? Ben nog op zoek naar iets voor op reis.
Ik luister naar een podcast waar Tom Holland een van de hosts is (The Rest Is History). Ik ben ook wel fan van zijn humor, al heb ik nog niets van hem gelezen. :)
 
Kom als je zelf - Emily Nagoski
In dit boek wordt uitgelegd hoe het vrouwelijk lichaam op seksueel gebied werkt. (In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden gaat het om meer dan enkel het vrouwelijk orgasme.)
De titel is helaas erg cringy vertaald, terwijl het boek echt állesbehalve dat is. (De originele titel is "Come as you are".)
Het gooit hardnekkige clichés, mythes en misverstanden overboord en er komt wetenschappelijk onderzoek aan te pas. Een boek dat zowel vrouwen als mannen zouden moeten lezen IMO.

Meisjes en vrouwen met autisme - Sarah Hendrickx
De titel spreekt voor zich. In dit boek wordt duidelijk dat meisjes en vrouwen nog te vaak worden vergeleken met de kenmerken van mannelijke autisten en daardoor een diagnose mislopen, en/of de dooddoener "maar je ziet er niet autistisch uit" krijgen. Er komen constant korte anekdotes van vrouwen met autisme aan te pas, wat natuurlijk heel goed is, want wie kan het beter uitleggen dan zijzelf?
Ik heb zelf niet deze diagnose, maar de laatste tijd begon ik wat meer vermoeden te krijgen door de psychische moeilijkheden waar ik tegenaan blijf lopen in het leven, mijn specifieke interesses waar ik mij na al die jaren nog steeds alleen mee voel (zeker als vrouw), mijn overgevoeligheid aan lawaai (sirenes vind ik bv echt verschrikkelijk en ik stop op zo'n moment meteen mijn vingers in mijn oren), het feit dat ik zélf ooit een relatie met een "officiële" autist had (maar ik zou het niet opnieuw doen, want ik heb er ook heel veel stress en gedoe mee gehad), en het feit dat ik ook nog steeds een "rare" einzelgänger ben, steeds diepzinnig ingesteld ben,...
Nu komen er veel minder zaken overeen dan ik dacht, maar desondanks blijft het nog steeds een heel interessant boek.
 
Cameron Hanes - Endure
Zit nog maar 150 pagina's diep maar helaas niet veel soeps, macho self help met voorwoord van Joe Rogan, boogschieten in de bossen en extreme sports geven zin aan het leven maar het levert helaas geen beklijvend boek op.
 
A short history of nearly everything - Bill Bryson
Eindelijk nog eens een boek uitgelezen. Verbouwingen zijn effectief sponzen voor mijn leestijd en energie.
Het boek leest vlot weg en geeft een algemeen overzicht van de belangrijkste wetenschappelijke ontdekkingen.
Door feiten te verduidelijken met goede voorbeelden en weetjes, is dit boek ook een perfecte voorbereiding om ergens de interessante te gaan uithangen.

Minpunt: het boek is geschreven in 2003 waardoor ik bepaalde vlakken het gevoel heb dat het wat gedateerd is. (Voornamelijk bij het gedeelte over gen en DNA)
 
A short history of nearly everything - Bill Bryson
Eindelijk nog eens een boek uitgelezen. Verbouwingen zijn effectief sponzen voor mijn leestijd en energie.
Het boek leest vlot weg en geeft een algemeen overzicht van de belangrijkste wetenschappelijke ontdekkingen.
Door feiten te verduidelijken met goede voorbeelden en weetjes, is dit boek ook een perfecte voorbereiding om ergens de interessante te gaan uithangen.

Minpunt: het boek is geschreven in 2003 waardoor ik bepaalde vlakken het gevoel heb dat het wat gedateerd is. (Voornamelijk bij het gedeelte over gen en DNA)
Ik heb weken wakker gelegen na het stuk over Yellowstone. :unsure:
 
Ik heb weken wakker gelegen na het stuk over Yellowstone. :unsure:
Ik vond dat ook heel fascinerend om te lezen. Bryson heeft daar een prachtig stuk populaire wetenschap geschreven. Het boek verdient wel een update omdat het al bijna 20 jaar geleden geschreven is en wetenschappelijke inzichten zijn heel volatiel en veranderlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pion
Ik vond dat ook heel fascinerend om te lezen. Bryson heeft daar een prachtig stuk populaire wetenschap geschreven. Het boek verdient wel een update omdat het al bijna 20 jaar geleden geschreven is en wetenschappelijke inzichten zijn heel volatiel en veranderlijk.

Ik heb dit boek ook al een aantal keer bij a besteld maar het is juist omdat het bijna 20 jaar oud is dat ik het niet heb gedaan.

Is er misschien een soortgelijk boek of moet ik het gewoon eens een keertje lezen?
 
Ik heb dit boek ook al een aantal keer bij a besteld maar het is juist omdat het bijna 20 jaar oud is dat ik het niet heb gedaan.

Is er misschien een soortgelijk boek of moet ik het gewoon eens een keertje lezen?
Ondanks dat het hier en daar wat gedateerd is, vind ik het nog altijd een enorm plezier om te lezen. Bryson is een begenadigd schrijver. Zeker als je een leek bent in natuurwetenschappen, want dat was ook de opzet van Bryson: hij was zelf een leek in die materie.
 
Anger Is An Energy, My Life Uncensored by John Lydon.
Ik heb Pistol mogen reviewen (komt binnenkort) en dat heeft mij weer even in een punk-mood gegooid. Lydon heb ik altijd een hele goede spreker gevonden, great way with words en heel valabele punten te maken. AIAE (meest gekende nummer ook van PiL) is Lydon ten voeten uit en geeft een interessant inzicht in de punk movement, de Pistols (en wat had kúnnen zijn) en gewoon in een - imo - fijne kerel. Je leest bio afgewisseld met korte essays over wat hem nauw aan het hart ligt of wat hij verder wil uitklaren. Heel vlot leesbaar, aan te raden.
 
Terug
Bovenaan