Boeken Welk non-fictie boek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Truman Capote - In Koele Bloeden
Robert Graysmith - Zodiac

Allebei zeer interessante boeken over de desbetreffende moordzaken.
Niet dat ik een true crime kenner ben, maar die van Capote is wel echt een mustread in dat genre. Jaren geleden dat ik hem heb gelezen, maar veel scenes staan nog steeds in mijn geheugen gegrift, vooral de ondervraging meer naar het einde toe.

Zo zie je ook hoe fluïde dat genre is, ik zou In Cold Blood rechtstreeks onder fictie geïnspireerd door waargebeurde feiten hebben gecatalogiseerd. :p
 
Niet dat ik een true crime kenner ben, maar die van Capote is wel echt een mustread in dat genre. Jaren geleden dat ik hem heb gelezen, maar veel scenes staan nog steeds in mijn geheugen gegrift, vooral de ondervraging meer naar het einde toe.
Absoluut. Zeer goed boek. Zou hem eigenlijk opnieuw moeten lezen, want is ook al even geleden. Of de film zien natuurlijk :unsure: .
 
The Selfish Gene - Richard Dawkins

Vlotlezend boek over genen en evolutie. Grootste wapenfeit van dit boek is dat het de discussie gesetteld heeft (of dat denk ik toch) over op welk niveau evolutie zich afspeelt: op het niveau van de soort, het individu, genen of DNA-sequences etc. Het boek bropeeert bvb aan te tonen dat het evolutionair gedreven gedrag van dieren (en mensen) veel beter verklaard kan worden vanuit het beschermen van genen dan vanuit het beschermen van zichzelf of de soort. Van daaruit wordt dan vertrokken om nog heel wat andere eigenaardigheden uit de natuur aan te halen en te bespreken vanuit een evolutionaire en genetische bril.

Toen ik het boek uit had, had ik wat het gevoel van naar een goede natuurdocumentaire gekeken te hebben, verwonderd over de eindeloze complexiteit ervan.
Bestaat het boek eigenlijk ook in het Nederlands? Ik vind het precies niet echt terug.
 
Bestaat het boek eigenlijk ook in het Nederlands? Ik vind het precies niet echt terug.
"Het zelfzuchtige gen" blijkbaar maar ik heb zelf het in het Engels gelezen. Heb nog geen van zijn andere boeken gelezen die je hebt vermeld maar zal er ook wel van komen na dit boek.
 
Andrii Sedniev - Insane Productivity for Lazy People

Weer een selfhelp boek :)
Bundelt vooral de gekende mantra's die je op school, werk, tv, internet hoort/leest met anekdotes uit eigen leven: instant gratification gevaren, wilskracht < passie, visualisatie, slimme doelen stellen, pareto toepassen, waarom multitasken niet goed is, etc.

In tegenstelling tot de vorige boeken waren ze niet zo fantastisch boeiend en eerder ongeloofwaardig, vooral in de trent van "mijn miljonairsvriend zegt dit" of "ik heb duizenden mensen geinterviewd en ik leid daaruit empirisch af dat" gevolgd door een bepaalde claim die niet echt van toepassing is op iedereen. Wat uiteindelijk toch de bedoeling zou moeten zijn van dit boek, dat iedereen het kan toepassen. Maar als je dan afkomt dat je miljonairsvriend als arme jongen miljonair is geworden enkel en alleen omdat hij 4 uur per dag productief werkte zonder afleidingen, tsja. Oke dan. Er zal waarschijnlijk nog wel iets anders meegespeeld hebben, denk ik dan.

Haalt veel studies aan om zijn claims te ondersteunen, maar verschaft nergens effectieve bronnen. Beetje jammer.

Helaas af en toe wat pseudo-science zoals zijn aanrader om een alkaline dieet te volgen om meer energie uit eten te halen. Ook zijn nurture vs nature argumenten lijken me achterhaald te zijn, al ben ik geen kenner dus ben ik misschien biased en wil ik gewoon dat het niet waar is. Lang verhaal kort, hij stelt dat je sterke skills eigenlijk 95% talent zijn en hard werk + oefening maar 5% invloed uitoefent. Hij haalt daarvoor een 5-jarig kind aan uit Oekraine dat meedeed aan X-Factor en dat won terwijl hij zanglessen volgde, dat graag deed maar gewoon heel zwak was. De zangleerkracht zei hem: "Sorry, je kan elke week x uren gaan oefenen bij mij, maar na 10 jaar zal je nog altijd maar een matig zanger zijn." Op basis daarvan argumenteert hij dan dat Moeder Natuur eenieder bij de geboorte aan de hand van een Loterij bepaalde skills heeft gegeven, en fuck wat je graag doet, zorg dat je vindt wat die skills zijn, en ga een job uitoefenen die die skills uitbuiten zodat je daar je voldoening uit kan halen. Dat vult hij dan aan met de argumentatie dat Bill Gates een top programmeur is die (waarschijnlijk) maar een shit zwemmer zou zijn en Michael Phelps een top zwemmer is die (waarschijnlijk) maar een matige programmeur zou zijn (op basis waarvan hij tot die conclusie komt, geen idee).
Lijkt mij een hoop bullshit te zijn, naast de oversimplificatie, de veralgemeningen en het idee dat iedereen een ster in zijn vak dient te zijn. Terwijl goed genoeg toch voldoende voldoening en salaris kan schenken.

Conclusie; handige opsomming van enkele terechte adviezen, maar zwak geschreven en zeker in de tweede helft van het boek teveel pseudo-science. Volgens mij zijn er betere boeken in deze categorie te vinden.
 
Philip and Alexander: Kings and Conquerors - Adrian Goldsworthy

Biografie over Alexander de Grote en zijn minder bekende maar ook zeker belangrijke vader Philippus II. Goldsworthy zegt het goed: zonder Philippus had je geen Alexander, zowel letterlijk als figuurlijk. Zijn vader maakte van Macedonie een samenhangend koninkrijk met invloed, waarop Alexander die stevige basis gebruikte voor zijn alom gekende huzarenveroveringen tot in India.

Topbiografie wat mij betreft. Enorm veel bijgeleerd over die periode en daar draait het om natuurlijk.
 
Ik ben een eiland - Tamsin Calidas

Memoires/autobiografie van een vrouw die het Londense stadsleven inruilde voor een ruw en onherbergzaam eilandje in Schotland, waar de ene tragedie na de andere zich opstapelt.

De veerkracht van de auteur is werkelijk ongelofelijk, waarbij de ruwe en wilde natuur een hoofdrol speelt.
 
Intussen De Perzen uitgelezen, interessante geschiedenis over het eerste echte wereldrijk, gebaseerd op Perzische bronnen en dus weg van het standaard Griekse/Westerse beeld.

Enige minpuntje is dat hij soms wel iets te zeer ingaat tegen de Westerse bronnen, zelfs als het gaat over zaken waarin ze wel meer te vertrouwen zijn, maar verder aan te raden.
 
Tijdje hier niet gepost maar nog wel wat gelezen
Unit 731 - Derek Pau
Meditiations - Marcus Aurelius
The road to wigan pier
Letters from a stoic - Seneca
The consolations of a pyschology - De Botton
Blackout - Candace Owens
Never split the difference - Voss

En nog een beetje fictie ook (The old man and the sea, the idiot van Dostojevsky en great expectations)

Nu aan het lezen in man and his symbols gedeeltelijk geschreven door Jung en verder uitgebouwd door andere psychologen.

Aurelius, Seneca en Voss hun boeken vond ik het meest praktisch toepasselijk in mijn eigen leven.
Vooral de eerste 2 heb ik soms met verbazing gelezen. Niet zozeer omwille van de verrassende inhoud want dat was wat ik wel verwachtte. Maar om te lezen hoe 2000 jaar geleden mensen dezelfde banale problemen hadden als nu.
Seneca had het onder andere over lawaai van de buren en hoe dat op je gemoed kan werken.
Kijk, als ik aan het oude Rome denk is het nooit in me opgekomen dat de mensen die langs een Romeinse gym woonden last zouden hebben van de gewichtheffers langs de deur.
 
De zinderende 16e eeuw. Habsburgers, heksen, ketters & oproer in de Lage Landen - Francis Weyns

Ik had nog nooit van het boek/auteur gehoord, maar toch meegenomen in de boekenwinkel omdat het thema me sterk aansprak. Je zou kunnen stellen dat het de geestelijke opvolger van De Bourgondiërs is, nu een groot gedeelte van het boek de politieke evoluties in onze contreien beschrijft (de overgang van Bourgondiërs naar Habsburgers zeg maar). Zoals de titel doet vermoeden slaat de auteur ook wel enkele zijwegjes in, wat een fijne afwisseling is. Niet enkel voor lezers van de Bourgondiërs een leuke tussendoortje, maar ook voor de liefhebbers van Wildevrouw en de Cromwell-trilogie. Meermaals moeten terugdenken aan mijn leesbeurten van deze boeken. Fantastisch om de betrokken scenario's en verhalen te bekijken uit een ander standpunt.

Niet van hetzelfde niveau als bv. De Bourgondiërs, maar gewoon een leuk en goed leesbaar boek dat een mooie aanvulling is op voorgaande titels. Aanrader.
 
Man and his symbols - Carl Jung

Ben de boek begonnen lezen omdat ik nu eens echt wilde verstaan wat hij met een archetype bedoelde en ik heb nu de indruk dat ik dat echt wel voldoende versta.
Ken Jung van dat concept en natuurlijk de schaduwkant.
Heel veel van het boek handelt over het onderbewustzijn, dromen en de symboliek die we als mensheid gebruik en hoe deze in elkaar verweven zijn. Ik heb het héél moeilijk gehad (en nog steeds) om die link als meer te zien dan wat hocus-pocus achtige mumbo jumbo. Nu goed, an sich is dat ook niet de boodschap die meegenomen dient te worden maar eerder dat het onderbewustzijn een grotere rol speelt dan we vaak voor waar (willen) nemen en dat we als mens doordrongen zijn van gewoontes, handelingen en symbolen die op één of andere manier toch universeel zijn en blijven gedurende 10.000den jaren.

Nu even zonder leesvoer: notes from the underground, ten global trends every smart person should know en the horse's mouth zijn hopelijk ergens volgende week hier. Komt perfect uit want morgen is fifa 23 daar en kan ik dat dan even doen :)
 
The Life of Samuel Johnson - James Boswell

Boswell stond meer dan 20 jaar lang als vriend, vertrouweling en surrogaat-zoon aan de zijde van Samuel Johnson. In de populaire cultuur zullen sommigen Johnson waarschijnlijk in de eerste plaats kennen als die ene pompeuze snob met zijn woordenboek in het pruikentijdseizoen van Blackadder. Ik had gehoopt jullie na meer dan 1000 bladzijden aan biografie iets meer te kunnen vertellen dan dit ene wapenfeit, maar buiten dat hij de schrijver van het eerste Engelstalige woordenboek is, kan ik nog steeds niets veel interessants over hem kwijt.

Boswell - liefkozend "Bozzy" genoemd door Johnson en dat vond ik wel guitig dus dat ga ik vanaf nu ook beginnen doen - Bozzy, dus, was zo vol ontzag over zijn mentor dat hij gewoon alles wat hij over Johnson geschreven kon vinden in het boek heeft gepropt. In chronologische volgorde, zonder hoofdstukken of pauzes. Na 3 weken aan briefwisselingen over marmelade, begon ik toch wel te denken dat hij een ietsje had mogen knippen in zijn bronnenmateriaal.

En toch heb ik dit graag gelezen. Het boek werd in 1791 uitgegeven en biedt een unieke blik in de snobistische en wereldvreemde waanbeelden van de bourgeoisie in die tijd. Mijn favoriete personage komt trouwens op geen enkel moment rechtstreeks aan het woord, maar Mrs Boswell - you rock, Lady. Menig moment heb ik hardop moeten lachen omdat Johnson weer eens in een briefwisseling met Bozzy als een onzeker schooljongetje bang vroeg of Mrs Boswell nog steeds boos op hem was omwille van zijn slechte tafelmanieren. Na +- 10 jaar wist ze hem toch te vergeven, kon ik uit zijn brieven afleiden - met een pot marmelade als verzoeningscadeau.
 
Philip Gourevitch - We Wish To Inform You That Tomorrow We Will Be Killed With Our Families

Een boek over de Rwandese genocide van Tutsi's door Hutu's in 1994. Ik ben te jong om hier echt iets van mee gekregen te hebben toen het gebeurde en dit is een historisch feit waar ik altijd al wat meer van wilde weten, niet uitsluitend door de Belgische link met de vermoorde Belgische blauwhelmen.

Op een honderdtal dagen werd 70% van de Tutsi minderheid in Rwanda uitgemoord door Hutu's, het aantal slachtoffers wordt geschat op een half miljoen tot 800.000 mensen. Gourevitch tracht het onmetelijke en abstracte van die massale moordpartij vorm te geven aan de hand van de ervaringen van een aantal overlevenden die hij geïnterviewd heeft. Gourevitch laat deze verhalen voor zichzelf spreken en dit waren bij momenten moeilijke stukken om te lezen.

Daarnaast focust hij ook op een aantal zaken rond de genocide. Hij geeft een (misschien relatief beknopte) analyse van wat de Hutu's zover heeft kunnen drijven en in het tweede deel van het boek schrijft hij hoe Rwanda na zo'n vreselijke gebeurtenis verder kan gaan. Een minpunt daarbij is dat hij niet helemaal objectief schrijft over Paul Kagame, iemand die een zeer belangrijke rol had bij het stoppen van de genocide maar die toch ook niet vrij van controverse is. Misschien wel het sterkste deel van het boek is de vernietigende analyse van de rol (en de lafheid) van de internationale gemeenschap. Enerzijds de invloed die bepaalde landen (o.a. Frankrijk en België) hadden bij het vormen van de ideeën die tot de genocide zouden leiden, anderzijds het totaal falen van de Verenigde Naties om de genocide ondanks sterke aanwijzingen te voorkomen en te stoppen en later het wanbeleid van de humanitaire steun. Dit is een boek waar geen van de belangrijkste actoren goed uit komen.

Dit boek geeft een vrij compleet beeld over de genocide en is een aanrader voor iedereen die er meer over wil leren.
 
Endless Forms: The Secret World of Wasps - Seirian Summer

De auteur is gek op wespen en kan er enthousiast en toegankelijk over vertellen. Ik heb er veel uit bijgeleerd over wespen.
Alleen was er 1 hoofdstuk waar ze zogezegd Aristoteles terug tot leven wekt en tijdens een uitgebreid etentje hem vertelt wat we sinds zijn tijd hebben bijgeleerd over wespen (hij vond bijen goddelijk, maar was minder enthousiast over wespen) en waarom ze wespen zo belangrijk vindt. Ik vond de informatie die we over wespen leerden in dat hoofdstuk wel interessant, daar niet van, maar die stukjes waar ze een fictief diner met Aristoteles beschrijft vond ik eerlijk gezegd maar niets. Gelukkig was dit maar 1 hoofdstuk het geval.
 
Dochters van China - Jung Chang

De Chinese (politieke) geschiedenis wordt gebracht vanuit het standpunt van 3 zussen die zich in het middelpunt van de macht bevonden in de 20e eeuw. Prima geschreven boek en boeiende kijk op China in de 20e eeuw. Na de opkomst van het communisme in China wordt, naar mijn gevoel, het boek iets te snel afgerond.
 
Terug
Bovenaan