Ik zag hier precies enkele dagen terug nog een post van
@Avondland maar die is ondertussen weg. Doch, dat noopte me om hier ook eentje te plaatsen.
Situatie hier thuis is ondertussen wel wat veranderd sinds dit topic van start ging. Ondertussen begonnen met Bachelor studies en recent ook een huis gekocht waar veel werk in kruipt om het helemaal klaar te krijgen (is 20 jaar oud en stond een jaar leeg), waardoor het lezen wat minder aandacht kreeg. Tot dusver ook mijn minst productieve jaar sinds ik een e-reader kocht meer dan 5 jaar geleden.
Al merk ik wel met de
Cradle-series die ik momenteel aan het lezen ben, dat als het plot echt weet te boeien en het taalgebruik van de auteur binnen de grenzen van het aanvaardbare liggen, ik wel nog steeds met veel plezier mij uren kan focussen op een boek.
Eerder dit jaar daarentegen had ik het plan om een hoop klassiekers te lezen, begonnen met R.L. Stevenson, Mark Twin, Elizabeth Gaskell, Richard Hughes, etc en dan merk ik ook wel dat het taalgebruik veel ingewikkelder is vanwege de tijdsgeest waarin het geschreven werd en het plot ook helemaal anders in mekaar zit, waardoor het lezen zelf veel meer intensiteit vereist. Waar ik nu op een dag of twee door een
Cradle-boek van 300 pagina's vlieg, had ik voor die klassiekers vaak een of twee weken nodig om door dezelfde hoeveelheid pagina's te geraken. De
drive om te blijven lezen, om toch nog maar een hoofdstuk te lezen, ontbrak daar.
Ik zou graag terug wat klassiekers lezen, maar heb toch schrik voor de grote knoerten zoals een
War and Peace dat ik ergens halverwege de interesse verlies omdat ik me maar weet te motiveren voor 1 of 2 hoofdstukjes per dag.