Ik post mijn loon:...

  • Graag! Heb dit gedaan!

    Stemmen: 189 47,6%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

    Stemmen: 88 22,2%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

    Stemmen: 120 30,2%

  • Totaal aantal stemmers
    397
@zarathustra is het openbaar maken van inkomens, via de fiscale aangiftes, al niet zo in Noorwegen?
Jep, je kan iedereen opzoeken en hun belastingsaangifte zien. Maar zij kunnen ook zien dat je dat gedaan hebt

Er is elk jaar ook een website waar je per gemeente de top 100 kan zien qua inkomen en vermogen
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
1. PERSONALIA
Leeftijd: 40+
Opleiding: Graduaat A1 informatica
Aantal jaar werkervaring : 20+
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 200
Huidige functie: Testengineer
Anciënniteit: 13j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3650 --> 3750€
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): - (Dit geeft een vertekend beeld dus ik post dit niet meer)
Nettovergoedingen: Ruim 200€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
GSM/laptop: Ja / Ja (De laptop is niet in mijn contract inbegrepen maar ik heb daar zelf achter gevraagd)
Maaltijdcheques: neen
Ecocheques: €250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): 6%
Hospitalisatieverzekering: DKV + Plan Horizon
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Groepsbonus, 2830 netto per jaar
+ Deel loon valt onder IP ruling en is dus maar belast tegen 15%.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 30km
Afstand woon/werk in tijd: +/- 1 uur reistijd
Eigen auto nodig voor het werk: Soms
Verplaatsingsvergoedingen: treinabonnement
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja + Tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): -
Vrijheid om verlof te nemen: zeer vrij
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: Bij huidige klant "gedeeltelijk"
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: niet oproepbaar
Hoe vaak overuren te presteren: Soms
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Met Covid alleen Online
Telewerk (buiten corona-periode): Klantafhankelijk
Verantwoordelijkheid over personeel: nee
Update salaris
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
1. PERSONALIA
Leeftijd: 24
Opleiding: 7e specialisatiejaar beroeps en daarna nog 7de chemische procestechnieke via SIRA-TRAJECT behaald
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 1 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: ongehuwd, maar wel een vriendin, maar wonen niet wettelijk samen.
Aantal kinderen ten laste: Geen

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 207
Huidige functie: Procesoperator chemie
Anciënniteit: 1 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 42
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 42

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4100
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ongeveer 2450
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: /
Maaltijdcheques: 8 per
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, 100% betaald door werkgever
Hospitalisatieverzekering: Ja, 100% betaald door werkgever
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Ja bonussen bij het behalen van bepaalde doelstellingen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Kallo
Afstand woon/werk in km's: 40 km
Afstand woon/werk in tijd: 35-40min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen, gekozen voor een Volkswagen T-cross united met 150 euro tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 40
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 13
Vrijheid om verlof te nemen: Heel goed, kan zelfde dag nog zeggen dat ik niet kan komen, mits de minimum bezetting het toelaat
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Shiften
Glijdende werkuren: Soms, tijdens de dagweek
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Verantwoordelijkheid over een gehele installatie
Hoe vaak overuren te presteren: Bijna nooit
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Enorm goed, maandelijks opleidingen
Telewerk (buiten corona-periode): Onmogelijk
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen
 
Laatst bewerkt:
Zou je willen delen bij welk bedrijf je werkzaam bent? Eventueel via PM. Ik dacht eerst aan Borealis gezien de bedrijfswagen maar in hun CAO staat dat er een officiële werkweek is van 40 uur.
 
Zou je willen delen bij welk bedrijf je werkzaam bent? Eventueel via PM. Ik dacht eerst aan Borealis gezien de bedrijfswagen maar in hun CAO staat dat er een officiële werkweek is van 40 uur.
Kan ook 40 uur zijn, heb dit ingevuld zonder mijn contract erbij, dus uren kunnen afwijken, voor de rest is alles correct, heb enkel net mijn PC aangepast. Zal later eens bekijken wat nu exact mijn wettelijke uren zijn en goh.. zou ik liever ni willen zeggen, je weet nooit welke spionnen hier zitten 😜
 
Ik zie absoluut een "negatieve selectie" in de lokale overheid. Er wordt vooral gesolliciteerd door mensen die nergens beter kunnen verdienen.
Voor een diensthoofd cultuur en toerisme (vereiste: een masterdiploma en interesse in de sector) krijgen wij honderd kandidaturen binnen, voor een diensthoofd technische dienst (ingenieur) of een ICT projectmanager hooguit 1 of 2. De verloning van die 3 functies is dan ook dezelfde, terwijl de economische perspectieven van de kandidaten erg verschillend zijn.
Drie jaar geleden heb ik een even uitgezocht naar ander werk. Ik ben burgerlijk ingenieur, en in mijn gemeente werd een ir gezocht voor een project dat me wel interesseerde (en me de kans zou geven mijn regio fundamenteel te veranderen). Twee schepenen van mijn stad die samen met mij actief waren in een adviesraad van de gemeente hebben me toen aangespoord om te solliciteren 'Je kan dan lokaal werken en de functie heeft een heel mooi loon', omdat ze initieel niet direct kandidaten hadden.
Ik ben dat toen eens gaan opzoeken, maar dat loon was dus echt karig. Het was bovendien een contractuele vacature voor de duur van het project (<10 jaar).
Ik had perfect kunnen leven met een salaris waar ik mijn firmawagen en mijn bonus zou inleveren, maar het verschil was ook dan nog aanzienlijk.
Of geld je drijfveer is, is sterk persoonsgebonden. Uit alle onderzoeken blijkt dat het salarispakket toch het belangrijkste aan een job is, vóór de jobinhoud en de erkenning. Bij mensen in de overheidssector is dat wellicht niet het geval, zoals je zelf aanhaalt, maar dat betekent dus opnieuw dat je selecteert op dit type persoonlijkheden (uit mijn duim: vrouwelijker, linkser, socialer, mensgericht i.p.v. zaakgericht, taalgericht i.p.v. cijfergericht, consensusgericht i.p.v. competitief). Het is geen toeval dat er weinig ingenieurs in de overheid te bespeuren zijn, want die zijn gemiddeld net het omgekeerde van persoonlijkheid.
Wel, dat salaris was uiteindelijk niet wat de doorslag heeft gegeven bij mijn keuze om me niet kandidaat te stellen. Gewoon een gesprek met iemand die zelf ook ingenieur is en een tijd voor de overheid heeft gewerkt (net zoals meerdere van haar studiegenoten). Het beeld dat ze schepte was niet direct zo fraai. Vooral op het niveau van de stedelijke overheid worden adviezen nog wel eens naast zich neergelegd omdat het advies niet overeenstemt met wat het lokale bestuur verwachtte van het advies. En alles gaat vreselijk traag.
 
Jep, je kan iedereen opzoeken en hun belastingsaangifte zien. Maar zij kunnen ook zien dat je dat gedaan hebt

Er is elk jaar ook een website waar je per gemeente de top 100 kan zien qua inkomen en vermogen
Mja. Ik zie dat hier gewoon niet werken met onze mentaliteit. Zijn veel landen waar dat niet zo een staatsgeheim is. Lijkt me ook dat werkgevers het liever hebben zoals hier. Niet kunnen vergelijken geeft ook minder onderhandelingsopties.
 
Wel, dat salaris was uiteindelijk niet wat de doorslag heeft gegeven bij mijn keuze om me niet kandidaat te stellen. Gewoon een gesprek met iemand die zelf ook ingenieur is en een tijd voor de overheid heeft gewerkt (net zoals meerdere van haar studiegenoten). Het beeld dat ze schepte was niet direct zo fraai. Vooral op het niveau van de stedelijke overheid worden adviezen nog wel eens naast zich neergelegd omdat het advies niet overeenstemt met wat het lokale bestuur verwachtte van het advies. En alles gaat vreselijk traag.
Ik zou het heel moeilijk hebben om te functioneren in zo'n omgeving.
Ik werk in weliswaar hoog gereguleerde omgevingen, maar het gaat wel vooruit. Adviezen worden serieus genomen, er is veel budget en het werk moet snel en goed uitgevoerd worden. Je moet ook flexibel zijn, wat vandaag waar is, kan morgen plots veranderen. Heerlijk, dat houdt me scherp.
Uiteraard komt er op het hogere niveau ook wat "politiek" aan te pas, maar daar merk ik relatief weinig van.
 
Negatieve selectie is een term uit de micro-economie die duidt op een marktfalen door informatie-asymmetrie. Een levensverzekering wordt bv. vaker genomen door mensen die een verhoogd gezondheidsrisico hebben; de kwaliteit van de verzekerden in hoofde van de verzekeringsmaatschappij heeft dus de neiging te verslechteren. Econoom George Akerlof won voor zijn onderzoek over dit fenomeen in 2001 de Nobelprijs economie. Mijn stelling dat de overheid gemiddeld minder competente mensen aantrekt is hieraan volledig analoog. De percentielen waren ter illustratie om aan te geven wat ik met minder competent bedoel.
Analoog maar nog steeds "op aanvoelen" dus, idem voor uw percentielen...
Verder hoef je niet zo te focussen op mijn voorbeelden (ingenieur, IT'er, ...). De kern van mijn betoog is dat er naar mijn aanvoelen substantiële verbetering van de lokale overheidsdiensten mogelijk is als er wat meer vakkennis geïntroduceerd wordt op die diensten. Bij mijn vorige werkgever in de privésector waren de communicatiemedewerkers echte communicatiespecialisten, niet alleen qua opleiding of ervaring maar ook qua passie en interesse. Meer doelgericht en gefocust op hun bijdrage tot het groter geheel, meer drive ook.
Misschien is dat wel een gevalsspecifiek gegeven voor mijn stad en geldt dat helemaal niet op andere overheidsniveaus of ... maar het lijkt mij wel samen te hangen met de negatieve selectie en het non-professionalisme op sommige diensten waardoor nieuwelingen de stiel ook niet echt kunnen leren van hun collega's.
Hangt dat dan niet eerder samen met de grootte van de organisatie? Hoe groter, des te meer gespecialiseerde afdelingen en functies. Als ik van mijn directe familie hoor hoe ongestructureerd sommige KMO's worden gerund, dan is dat van hetzelfde laken een pak. Maar dus wel "privé"... Waarmee ik niet wil zeggen dat het geen terechte verbeterpunten zijn.
Mijn opsomming van persoonlijkheidskenmerken ("uit de duim") was bedoeld om aan te geven dat de overheid zoals je zelf al aangaf een iets anders publiek selecteert dan de privésector. Niet als uitnodiging om elke contrastdimensie te gaan analyseren en ontkrachten... Maar allez, ik zal toch 2 tegenvoorbeelden van directe collega's geven die wél eerder links/socialer/mensgerichter/taalgerichter zijn.

Onze systeem- en netwerkexpert heeft een diploma godsdienstwetenschappen, is actief in de kerk en het vrijwilligerswerk, is vertrouwenspersoon binnen de organisatie, ... een bijzonder warme persoon van wie je niet zou vermoeden dat hij in de IT gerold is. Onze 2e projectleider ICT heeft een diploma wiskunde, werkt 4/5e na een vrijwillige demotie van een hogere leidinggevende functie, is actief in toneelverenigingen, maakt muziek en zingt in bandjes, is veel met woord en dictie bezig, ... een heel sociale en empathische man. Ik zou beiden niet "zaakgericht" durven noemen. Onze andere collega's zijn trouwens wel eerder zaakgericht hoor. Maar mijn punt was dat je in een lokaal bestuur dus wel meer kans hebt dat je die "vreemde eenden" tegenkomt.
Dat wil niet zeggen dat die mensen minder talent hebben, maar volgens mij zijn ze wel minder gefocust op hun werk en daardoor gemiddeld minder competent in hun takenpakket dan hun equivalenten in de privésector.
Ik neem er aanstoot aan omdat je ergens een waardeoordeel aan die eigenschappen lijkt te koppelen.

Ik kan me verder wel iets voorstellen bij de voorbeelden die je geeft, maar de vraag blijft imo toch vooral of die mensen hun werk 1) kunnen en 2) naar behoren uitvoeren. Wat zegt hun functiebeschrijving en halen ze hun prestatiedoelstellingen? Het is niet omdat je niet voor je werk leeft en er niet ook nog na de uren mee bezig bent, dat je niet competent bent. Ik ken heel wat mensen die buiten hun werk met totaal andere zaken bezig zijn, maar die op professioneel vlak keien zijn in wat ze doen.

Ik las onlangs dat de CEO van een groot baggerbedrijf in z'n vrije tijd nogal begaan is met het kweken van tomaten. Moet ik nu ook twijfelen aan diens "zaakgerichtheid"? :thinking:

Het beeld dat ze schepte was niet direct zo fraai. Vooral op het niveau van de stedelijke overheid worden adviezen nog wel eens naast zich neergelegd omdat het advies niet overeenstemt met wat het lokale bestuur verwachtte van het advies. En alles gaat vreselijk traag.
Helaas heb je dat op alle politieke niveaus. Een verandering van kabinet en hop, het ene project waar al heel wat middelen zijn in geïnvesteerd en dat net goed begint te lopen kan de vuilbak in en binnen de korste keren worden er andere keuzes doorgedrukt op een manier die los ingaat tegen de adviezen van de administratie, die niet door feiten onderbouwd en soms zelfs nauwelijks wettelijk is. Een kabinet of twee later kan die shit dan weer de vuilbak in omdat de politiek doorgedrukte oplossing niet werkbaar bleek. Dat is frustrerend en ik zou willen dat het anders was, maar voor een stukje zijn dat ook de regels van het spel en moet je er als ambtenaar steeds het beste van proberen te maken.
 
Helaas heb je dat op alle politieke niveaus. Een verandering van kabinet en hop, het ene project waar al heel wat middelen zijn in geïnvesteerd en dat net goed begint te lopen kan de vuilbak in en binnen de korste keren worden er andere keuzes doorgedrukt op een manier die los ingaat tegen de adviezen van de administratie, die niet door feiten onderbouwd en soms zelfs nauwelijks wettelijk is. Een kabinet of twee later kan die shit dan weer de vuilbak in omdat de politiek doorgedrukte oplossing niet werkbaar bleek. Dat is frustrerend en ik zou willen dat het anders was, maar voor een stukje zijn dat ook de regels van het spel en moet je er als ambtenaar steeds het beste van proberen te maken.
En uiteraard heb je dit ook in privébedrijven. Of het nu een KMO is met een wispelturige baas-eigenaar, of een multinational die reorganiseert, of een bedrijf dat overgenomen wordt of een afdeling die afgestoten wordt, ... .

Zo heb ik in mijn vorige job een supply chain optimization project gedaan voor een bedrijf dat in volle herstructurering zat. Tijdens de 12 maanden doorlooptijd van het project veranderde het bedrijf van naam, werd het afgestoten uit de moedergroep en naar de beurs gebracht en werd aangekondigd dat de Belgische supply chain afdeling opgedoekt werd. De mensen van het projectteam van dat bedrijf wisten dus dat hun job na afloop van het project zou verdwijnen naar het buitenland. Tot overmaat van ramp gaf mijn projectmanager (mijn +1 als consultant) een maand voor de go-live zijn ontslag, met ingang 2 weken na go-live. Een bestuurswissel bij de overheid was er niks tegen! :laugh:
 
Is dat niet overal zo. Bij ons is het geen 3 mnd zonder grote herstructurering, overname, afstoting, C level shake up, organogram changes, debiele proces changes .

En uiteindelijk 30% marge draaien...

Je draait er ofwel 3mnd in mee of je hele leven.
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: TSO Elektro Technieken
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): NMBS
Huidige functie: Traffic Operations - Real Time Train Supervisor (o.a treinverkeer opvolgen in real time en bijsturen)
Anciënniteit: 6 jaar deze maand
Officiële aantal uren tewerkstelling: 36
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Elke week is anders. Ik heb weken waar ik 56u werk en weken waar ik maar 16u werk.

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3708
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): Afhankelijk van de weekends en nachten, 2650-3000+
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: /
Maaltijdcheques: €5,5 per dag
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: Axa
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Vrijkaart 1e klasse, korting bij webshops/pretparken/cinematickets etc, ...

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brugge
Afstand woon/werk in km's: <1
Afstand woon/werk in tijd: 5 minuten ofzo
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Indien ik opleiding(en) of dergelijke moet gaan doen in een andere zone
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 24
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 13
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: shiften
Glijdende werkuren: /
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Oproepbaar bij ziekte (hiervoor krijg je wel deftige vergoeding)
Hoe vaak overuren te presteren: Enkel bij grote incidenten in samenspraak met collega v/d aflos
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): /
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja
 
Wat is een marktconforme loonpakket voor een (junior) financial/business controllers? DM mag ook.

Publiceert Robert Half niet regelmatig loonvorken? Als je in de meest recente geen opsplitsing naar jaren ervaring terugvindt, eens kijken in de rapporten van enkele jaren terug, toen deden ze dat wel.
 
Publiceert Robert Half niet regelmatig loonvorken? Als je in de meest recente geen opsplitsing naar jaren ervaring terugvindt, eens kijken in de rapporten van enkele jaren terug, toen deden ze dat wel.
Heb al gekeken maar men spreekt niet over een volledig loonpakket (bedrijfswagen, MC, netto onkostenvergoedingen,etc.) alsook het is nogal vaag met die percentielen om dit te vertalen naar jaren ervaring en diploma’s.
 
Wat is een marktconforme loonpakket voor een (junior) financial/business controllers? DM mag ook.

Hangt van zoveel factoren af... ook inhoudelijk kan die job zo sterk verschillen dat je quasi alles tussen accountant of financial business partner en "CFO" kunt zijn. Algemeen gezien zal een business controller meer verdienen dan een financial controller.

Ik denk dat ik er niet ver naast zal zitten met onderstaande ranges:
junior controller ( en bv 3-4j ervaring bij big 4): 2700-3000 bruto + wagen en alle andere voordelen
medior: 3000-4000
senior: 4000-5000+

Maar zoals gezegd, veel hangt af van je jobinhoud en hoe ze jouw functie inschatten ;-)

Hier is ook wel een interessante oplijsting van alle finance functies met inschatting van het loon, al lijkt de ondergrens nogal optimistisch bij controllers (business controller 4.4k en financial 3.4k) Edit: er is ook een functie "Junior Controller" met startloon vanaf 2.800 dus zat er niet ver naast ;-)
 
Laatst bewerkt:
Iemand een idee van het startloon van een voltijdse bediende-verkoper bij Colruyt, of winkelmedewerker bij Delhaize, Lidl etc?
 
@Herman De Croo Ik zie u vaak van dit type "onderzoekende / informatieve" vragen stellen... waarom eigenlijk?
M.i. is het niet voor uw persoonlijke situatie... iets aan het opstarten?
 
Terug
Bovenaan