Ik post mijn loon:...

  • Graag! Heb dit gedaan!

    Stemmen: 189 47,6%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

    Stemmen: 88 22,2%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

    Stemmen: 120 30,2%

  • Totaal aantal stemmers
    397
De salarisschaal klopt inderdaad. Ik ken de lonen van de directeurs in mijn gemeente en onze algemeen directeur heeft €10252 bruto per maand met maximale anciënniteit. Dit komt perfect overeen met klasse 5 op https://lokaalbestuur.vlaanderen.be...tale-graden-vanaf-de-inwerkingtreding-van-het als je de huidige index 1,7410 toepast en het jaarloon deelt door 12. Klasse 6 is dus nog iets hoger, maar omdat je partner nog maar 12 jaar anciënniteit heeft komt die iets lager uit.

Wat je schrijft over directeurs binnen de zorg en het onderwijs klopt absoluut. Vooral in de geestelijke gezondheidszorg / welzijnszorg liggen de directielonen erg laag.

Ik zag gisteren een vacature voor een nieuwe algemeen directeur voor CAW De Kempen. Dit is een regionale vzw met 145 VTE personeel (190 mensen): https://www.companyweb.be/bedrijf/centrum-algemeen-welzijnswerk-de-kempen/vzw/464222895 .

Die algemeen directeur wordt volgens de vacature verloond volgens loonschaal K1 van PC 319.01 met een brutomaandloon tussen €3329,58 en €5722,72... Da's echt een laag loon voor iemand die eindverantwoordelijke is over zoveel mensen, serieuze budgetten beheert (9 miljoen brutomarge per jaar, 13 miljoen eigen vermogen, ...), de strategie van die organisatie bepaalt, het "gezicht" van de organisatie is, ... .
(Loonschaal K1 op pagina 12 van https://www.som.be/sites/default/files/2021-01/Barema's PC 319.01.pdf)
Nu ja, als je ziet dat een psychiater in die loontabellen een eindloon heeft van €6823 per maand... Daar zullen toch ook niet veel arts-specialisten voor gaan werken! 🙃
dat laatste klopt volledig, directeurs hebben daar een grote verantw, doen veel meer uren dan normaal en krijgen een schrale verloning. 5700 is dan na 24j het eindstadium. Maar men verwacht daar een 'groot hart' ipv een drang naar groot geld...Ik werk ook binnen bijzondere jeugdzorg als L1 (staffunctie), heb een zeer uitgebreid takenpakket en verdien veel minder dan destijds bij de overheid waarbij ik een pak minder moest doen.
 
En dan zijn we verwonderd dat lokale administraties soms fout draaien. Welk soort volk trek je nu aan voor directeursfuncties die 5000 euro geven na 20y anciënniteit... :wallbash::wallbash:

Hoeveel krijgt een directeur van een middelbare school? Een doorsnee "voetjes in de lucht" leraar biologie met 20y ervaring zit aan 5000 euro. En met alle respect, maar dat is ook maar gewoon uitvoeren, geen personeel, en op ervaring teren.
 
En dan zijn we verwonderd dat lokale administraties soms fout draaien. Welk soort volk trek je nu aan voor directeursfuncties die 5000 euro geven na 20y anciënniteit... :wallbash::wallbash:

Hoeveel krijgt een directeur van een middelbare school? Een doorsnee "voetjes in de lucht" leraar biologie met 20y ervaring zit aan 5000 euro. En met alle respect, maar dat is ook maar gewoon uitvoeren, geen personeel, en op ervaring teren.
Lokale administraties zitten dus aan +- 10k voor de directeursfuncties (top 2 à 3), +- 7k voor de subtop en 5,5k voor de gewone A-niveau medewerkers (diensthoofden, projectleiders, adviseurs, ... ). Dat zit nog wel min of meer snor.
Een schooldirecteur van een middelbare school eindigt op 7000 euro bruto in schaal 525: https://data-onderwijs.vlaanderen.be/salaris/schalen/barema.aspx?nr=525&p=20210101 .

Ik vind die eindlonen best oké, maar ik zou willen dat er fast track mogelijkheden bestonden. De overheid moet mijns inziens sterkere profielen aantrekken en een onderscheid maken tussen "zij die de overheid ontwerpen" en "zij die het overheidswerk uitvoeren". Momenteel zijn dat eigenlijk dezelfde profielen.
Ik ben begin 2020 begonnen als projectleider ICT en digitalisering, maar doe ondertussen veel ruimer werk, organisatiebreed. Met 6 jaar anciënniteit zit ik op 4k, maar ik zal de komende 10 jaar zonder promoties maar 650 euro bruto stijgen. Eigenlijk zou ik van 4k naar 6k willen stijgen op die 10 jaar, maar dat kan alleen maar door gepromoveerd te worden tot directeur A5a-A5b. Als dat niet lukt, zal ik moeten kiezen tussen een terugkeer naar de privésector (ervaring in de overheidssector is dan eerder een handicap dan een asset) of mij als luie ambtenaar moeten beginnen gedragen en rustig wachten tot dat loon vanzelf stijgt.
 
. Eigenlijk zou ik van 4k naar 6k willen stijgen op die 10 jaar, maar dat kan alleen maar door gepromoveerd te worden tot directeur A5a-A5b. Als dat niet lukt, zal ik moeten kiezen tussen een terugkeer naar de privésector (ervaring in de overheidssector is dan eerder een handicap dan een asset) of mij als luie ambtenaar moeten beginnen gedragen en rustig wachten tot dat loon vanzelf stijgt.
Ik wil zoveel denk ik dan :p
Maar ik snap waar je naartoe wilt natuurlijk. Maar goed je moet alles in perspectief zien. Als een directeur maar 7k heeft, dan kan je moeilijk een projectleider IT 6k gaan betalen.
Waarom vindt je zelf dat je dat bedrag waard bent? En denk je in de privé wel aan die 6k te geraken?

Het grote voordeel aan de overheid blijft toch dat gebaramiseerd loon, wat je ook doet uw loon zal stijgen. Misschien niet met de snelheid die je zelf wilt, maar bon.
 
Ik wil zoveel denk ik dan :p
Maar ik snap waar je naartoe wilt natuurlijk. Maar goed je moet alles in perspectief zien. Als een directeur maar 7k heeft, dan kan je moeilijk een projectleider IT 6k gaan betalen.
Waarom vindt je zelf dat je dat bedrag waard bent? En denk je in de privé wel aan die 6k te geraken?

Het grote voordeel aan de overheid blijft toch dat gebaramiseerd loon, wat je ook doet uw loon zal stijgen. Misschien niet met de snelheid die je zelf wilt, maar bon.
Ik zie het grote voordeel eerder in de garantie dat ik niet buitenvlieg op mijn 49ste en mij opnieuw moet gaan heruitvinden zoals veel van de 50+ers. Ook het feit dat ongeacht van de conjunctuur dat mijn stijgingen gegarandeerd zijn en dat mijn loon gegarandeerd is.

Ken er genoeg die nu tijdens corona op technische werkloosheid zitten aan 70% van hun loon of zoals na de crisis van 2007 dat het 3 -4j heeft geduurd voordat men iets van loonsverhoging ging geven.

Nadeel is natuurlijk dat het loon vast ligt, dat je geen bedrijfswagen hebt ook al is dit gangbaar in uw equivalente positie in de privé en het feit dat je niet kunt meeprofiteren van de enorme loonsstijgingen wanneer de conjunctuur wel goed draait. Ik denk hier vb aan het moment van 2014 - 2018(en 19 eigenlijk). Heb mijn vrienden elk jaar hun loon zien omhooggaan met 250 - 350€ en zelfs excessen gezien van een verhoging van 3k door 1 jobhop naar een vergelijkbare functie.

Omstanidgheid was de omgeving van mac-bc. Mensen vertrokken daar, ze zaten in de shit dat ze niemand hadden die de juiste ervaring had dus hebben ze moeten serieus meegaan in het opbod. Hij verdiende zelfs meer dan zijn rechtstreekse baas :p
 
Het grote voordeel aan de overheid blijft toch dat gebaramiseerd loon, wat je ook doet uw loon zal stijgen. Misschien niet met de snelheid die je zelf wilt, maar bon.

Maar trek je wel de juiste profielen aan met zo'n systeem? Even heel kort door de bocht (want ik weet dat er ook mensen zijn die bij de overheid werken voor de werkzekerheid, of voor de congédagen, of uit idealisme, of...) maar wie er bovenuit steekt qua kwaliteiten kan veel sneller opklimmen en veel meer verdienen in de privé. Omgekeerd, wie niet kan opklimmen in de privé heeft bij de overheid wel een traject waar hij aan een vooraf gekend tempo steeds meer zal verdienen.
 
Wie er bovenuit steekt qua kwaliteiten kan binnen een overheid net zo goed doorgroeien. Barema's zijn vooral duidelijk en transparant: wie dezelfde functie uitoefent, verdient in principe hetzelfde. Ik vind niet dat een overheid zich verloning "à la tête du client" kan permitteren.

En hoewel ik zeker niet tegen een competitieve verloning ben voor de overheidssector, vind ik het een bijzonder kwalijke redenering om te stellen dat een hogere verloning automatisch competentere profielen aantrekt en vice versa. De aantrekkelijkheid van managementfuncties op overheidsniveau zit voor zover ik het zie vaak in de intrinsieke waarde van de job zelf (verantwoordelijkheid over projecten die duizenden mensen aanbelangen, grote maatschappelijke impact, dichter bij de bron van het beleid ...). Geld is niet voor iedereen de belangrijkste drijfveer. En mensen schroeven de kwaliteit van hun prestaties ook niet terug omdat ze minder verdienen dan in de privé :sarcastic:
 
Ik wil zoveel denk ik dan :p
Maar ik snap waar je naartoe wilt natuurlijk. Maar goed je moet alles in perspectief zien. Als een directeur maar 7k heeft, dan kan je moeilijk een projectleider IT 6k gaan betalen.
Waarom vindt je zelf dat je dat bedrag waard bent? En denk je in de privé wel aan die 6k te geraken?

Het grote voordeel aan de overheid blijft toch dat gebaramiseerd loon, wat je ook doet uw loon zal stijgen. Misschien niet met de snelheid die je zelf wilt, maar bon.

Die 6k bruto (3200 euro netto + maaltijdcheques, contractueel met groepsverzekering van 3%) is een bedrag dat ik graag zou willen verdienen tegen mijn 40e. Ik denk ook dat dat marktconform (of zelfs ondergemiddeld) is voor een handelsingenieur beleidsinformatica met consultancy-ervaring, projectmanagement ervaring en strategische capaciteiten.

Ik heb in dit topic 4 andere handelsingenieurs gevonden. Als je de bedrijfswagen als 400 euro netto valoriseert en de extralegale voordelen en bonussen meerekent, zal niemand van hen bij een normaal carrièreverloop onder de 3200 euro netto zitten op hun 40e. De eerste zit daar vandaag zelfs al aan, op 27 jaar met 3,5 jaar ervaring.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Opleiding: Handelsingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 3,5j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Consultant
Anciënniteit: 3,5j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 30-70u (gemiddeld 55u)

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €3.450
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2.700
Nettovergoedingen: €210 maandelijkse allowance + €14 per gewerkte dag (€250 per maand) - beide zitten in de €2700
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop + iPhone
Maaltijdcheques: neen (€14 dagelijkse vergoeding ter vervanging)
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): 5% (4% werkgever, 1% zelf)
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus twv €0-5000 bruto; gemiddeld €4000

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 5
Afstand woon/werk in tijd: 15m
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Verplaatsingsvergoedingen: Trein- en metroabonnement op aanvraag
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Mercedes A

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): Feestdagen in weekends kunnen gerecupereerd worden
Vrijheid om verlof te nemen: Redelijk vrij, afhankelijk van projectwerk
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:
Glijdende werkuren:
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Hoog
Hoe vaak overuren te presteren: Afhankelijk van project, vrij consistent overuren
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja (zowel intern als extern)
Telewerk (buiten corona-periode): WFH
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen

1. PERSONALIA
Leeftijd: 34
Opleiding: Master Handelsingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 9 jaar (altijd bij hetzelfde bedrijf - doorgegroeid in functie)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC207 - Producent van specialty chemicals
Huidige functie: Operations Manager
Anciënniteit: 3 jaar in huidige functie - 9 jaar bij het bedrijf
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): +-45

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3965
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2695
Nettovergoedingen: zit hierboven al in
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Iphone 8 (3€ VAA)
Maaltijdcheques: 8€/dag
Ecocheques: Nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja - 2%
Hospitalisatieverzekering: Ja DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Flex income plan (tandverzekering, leasingfiets, buitenlands tankbudget, extra smartphone/tablet, internet terugbetaald, pensioensparen terugbetaald)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oost-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 16km enkel
Afstand woon/werk in tijd: 20min enkel
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Opel Astra Break + onbeperkt tanken in belgie (VAA 111.48€)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 5
Vakantiedagen (andere extra): glijdende uren met mogelijkheid tot opbouwen glijtijd die je kan opnemen als recup
Vrijheid om verlof te nemen: Volledig vrij
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Valt mee, wel regelmatig short term problemen oplossen of crisismanagent doen
Hoe vaak overuren te presteren: Iedere week toch enkele overuren (kan deels terug opgenomen worden via glijtijd maar komt er niet altijd van...)
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Was er nog niet maar zal nu waarschijnlijk blijven na afloop van de lockdown (2d per week)
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja (2 personen)

Eind deze maand heb ik mijn evaluatie, enerzijds heb ik vorig jaar een 500€ bruto opslag gekregen, anderzijds denk ik dat er nog steeds wat marge moet zijn naar boven toe, op basis van mijn profiel en functie... Ik denk dat ik mogelijks wat laag zit doordat ik nooit een jobhop gedaan heb en zelf ben doorgegroeid... Of zie ik dit verkeerd?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 23
Opleiding: Master Handelsingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4 maanden (Sinds 1 september)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200 (Denk ik)
Huidige functie: BI Consultant
Anciënniteit: 0j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2300
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1950
Nettovergoedingen: 250
13e maand (volledig/gedeeltelijk): /
BedrijfsGSM/laptop: GSM & Laptop
Maaltijdcheques: 130 (In nettovergoeding meegerekend)
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): 3% (2% wg, 1% wn)
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus halen mogelijk, maar niet voor direct

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Mechelen
Afstand woon/werk in km's: 30 enkel
Afstand woon/werk in tijd: 30 min enkel
Eigen auto nodig voor het werk: /
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja bedrijfswagen, met tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20 (?)
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nee
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Niet echt
Hoe vaak overuren te presteren: Zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja. Ben in corona-periode begonnen, maar vermoed dat dit 2-3 dagen per week thuis zal blijven
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Master Handelsingenieur
Werkervaring (wat/hoelang) : Iets meer dan 5 jaar, (data) consultant
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): Consultancy - PC200 (denk ik?)
Huidige functie: Data consultant/ Business analyst
Functiebeschrijving:
Anciënniteit: 5 jaar bij vorige werkgever, Iets meer dan 1 jaar hier.
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): 40u volgens contract. Maar flexibel
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Land waar je werkzaam bent: Enkel invullen indien je in het buitenland werkt.
Plaats waar je werkzaam bent: Hoofdkantoor regio Leuven.
Verantwoordelijkheid over personeel: Beperkte coaching van juniors.

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2333
Nettovergoedingen: 350. Hierboven inbegrepen
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
14e maand of winstuitkering: Bonus, op basis van prestatie en winst
GSM (eigen bijdrage)?: BYOD, met abonnement
Auto (VAA & Budget?): VAA 175. Goed uitgeruste Ford Focus break.
Woon-werkverkeer vergoed?: /
Tankkaart: Ja
Laptop (eigen bijdrage?): ja, VAA 6 euro
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): Neen
Ecocheques: Ja, 250 euro
Groepsverzekering: Ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen: 13e maand ed kunnen gebruikt worden voor wagen te upgraden, leasefiets,...

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: +/- 35km naar het hoofdkantoor
Afstand woon/werk in tijd: half uurtje ongeveer
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, zeker wanneer niet op project
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: Momenteel max. 40 uren
Glijdende werkuren: Ja
Oproepbaar door werkgever?: Nee
Stress? afhankelijk van project en klant
Hoe vaak overuren te presteren? Zelden. Veel aandacht voor planning en welzijn
Auto nodig voor het werk? Ja
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Vrije toegang tot Udemy. Classroom trainingen afhankelijk van noden bij klanten
Telewerk: Ja, volledig nu. Anders afhankelijk van klant.


Dat is het zo ongeveer. Ben wel op zoek naar een nieuwe uitdaging en de consulting wereld achter mij te laten.

Ik zie het grote voordeel eerder in de garantie dat ik niet buitenvlieg op mijn 49ste en mij opnieuw moet gaan heruitvinden zoals veel van de 50+ers. Ook het feit dat ongeacht van de conjunctuur dat mijn stijgingen gegarandeerd zijn en dat mijn loon gegarandeerd is.

Ken er genoeg die nu tijdens corona op technische werkloosheid zitten aan 70% van hun loon of zoals na de crisis van 2007 dat het 3 -4j heeft geduurd voordat men iets van loonsverhoging ging geven.

Uiteraard heeft de min of meer gegarandeerde tewerkstelling ook een waarde. Mijn vrouw is ondernemer en heeft dus een variabel inkomen en dan is een stabiel (en enkel stijgend) inkomen als partner wel een houvast. Ook met zicht op een eerste kindje is het handig dat ik vlakbij huis werk en een ruime verlofregeling heb (verlof en flexibele glijtijd). Dat ik hierdoor minder verdien vind ik niet erg, maar ik vind het vooral stom dat je niet kunt "versnellen" in de looncurve. In consultancy was dat natuurlijk helemaal anders en was iedereen erop gebrand om het laddertje junior-medior-senior-... te beklimmen en snel beter te worden.

Maar trek je wel de juiste profielen aan met zo'n systeem? Even heel kort door de bocht (want ik weet dat er ook mensen zijn die bij de overheid werken voor de werkzekerheid, of voor de congédagen, of uit idealisme, of...) maar wie er bovenuit steekt qua kwaliteiten kan veel sneller opklimmen en veel meer verdienen in de privé. Omgekeerd, wie niet kan opklimmen in de privé heeft bij de overheid wel een traject waar hij aan een vooraf gekend tempo steeds meer zal verdienen.

Ik zie absoluut een "negatieve selectie" in de lokale overheid. Er wordt vooral gesolliciteerd door mensen die nergens beter kunnen verdienen.
Voor een diensthoofd cultuur en toerisme (vereiste: een masterdiploma en interesse in de sector) krijgen wij honderd kandidaturen binnen, voor een diensthoofd technische dienst (ingenieur) of een ICT projectmanager hooguit 1 of 2. De verloning van die 3 functies is dan ook dezelfde, terwijl de economische perspectieven van de kandidaten erg verschillend zijn.

Een gevolg hiervan is dat je over het algemeen minder sterke profielen aantrekt: minder relevante diploma's, minder competente mensen (tussen 10e en 40e percentiel i.p.v. gemiddeld rond 50e percentiel), oudere mensen (verloning stijgt met leeftijd), ... .
Als tweedeorde-effect veroorzaakt dit op langere termijn een organisatie van non-professionals, omdat de meerderheid van het personeel geen specialist is in hun domein. Ik heb gemerkt dat er in een lokale overheid enorm veel unknown unknowns zijn: blinde vlekken over hoe je een organisatie efficiënt en effectief runt.

Wie er bovenuit steekt qua kwaliteiten kan binnen een overheid net zo goed doorgroeien. Barema's zijn vooral duidelijk en transparant: wie dezelfde functie uitoefent, verdient in principe hetzelfde. Ik vind niet dat een overheid zich verloning "à la tête du client" kan permitteren.

En hoewel ik zeker niet tegen een competitieve verloning ben voor de overheidssector, vind ik het een bijzonder kwalijke redenering om te stellen dat een hogere verloning automatisch competentere profielen aantrekt en vice versa. De aantrekkelijkheid van managementfuncties op overheidsniveau zit voor zover ik het zie vaak in de intrinsieke waarde van de job zelf (verantwoordelijkheid over projecten die duizenden mensen aanbelangen, grote maatschappelijke impact, dichter bij de bron van het beleid ...). Geld is niet voor iedereen de belangrijkste drijfveer. En mensen schroeven de kwaliteit van hun prestaties ook niet terug omdat ze minder verdienen dan in de privé :sarcastic:

Promoveren kan als er plaatsen voor zijn, maar er bestaat binnen de overheid niet zoiets als junior-medior-senior, afhankelijk van hoe sterk je groeit binnen je job. Iemand die 10 jaar een job doet zal altijd meer verdienen dan iemand die 7 jaar een job doet, ook al is die laatste veel getalenteerder en krijgt die veel meer gerealiseerd. Zoals hierboven gezegd zorgt dat soms voor negatieve selectie: de laatste vertrekt terwijl de eerste blijft zitten, en de gemiddelde kwaliteit in je team daalt. (Tenzij je gelooft dat alle mensen gelijke capaciteiten hebben, ga je altijd sterkere en zwakkere profielen in een team hebben.)
Ik ga wel akkoord dat een overheid het zich niet kan permitteren om volledig vrij over verloning te beslissen. Maar er zou een tussenformule moeten bestaan, waarbij de component anciënniteit een beetje aan belang inboet ten voordele van de component bewezen competentie.

Of geld je drijfveer is, is sterk persoonsgebonden. Uit alle onderzoeken blijkt dat het salarispakket toch het belangrijkste aan een job is, vóór de jobinhoud en de erkenning. Bij mensen in de overheidssector is dat wellicht niet het geval, zoals je zelf aanhaalt, maar dat betekent dus opnieuw dat je selecteert op dit type persoonlijkheden (uit mijn duim: vrouwelijker, linkser, socialer, mensgericht i.p.v. zaakgericht, taalgericht i.p.v. cijfergericht, consensusgericht i.p.v. competitief). Het is geen toeval dat er weinig ingenieurs in de overheid te bespeuren zijn, want die zijn gemiddeld net het omgekeerde van persoonlijkheid.
 
Die 6k bruto (3200 euro netto + maaltijdcheques, contractueel met groepsverzekering van 3%) is een bedrag dat ik graag zou willen verdienen tegen mijn 40e. Ik denk ook dat dat marktconform (of zelfs ondergemiddeld) is voor een handelsingenieur beleidsinformatica met consultancy-ervaring, projectmanagement ervaring en strategische capaciteiten.

Ik heb in dit topic 4 andere handelsingenieurs gevonden. Als je de bedrijfswagen als 400 euro netto valoriseert en de extralegale voordelen en bonussen meerekent, zal niemand van hen bij een normaal carrièreverloop onder de 3200 euro netto zitten op hun 40e. De eerste zit daar vandaag zelfs al aan, op 27 jaar met 3,5 jaar ervaring.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Opleiding: Handelsingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 3,5j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Consultant
Anciënniteit: 3,5j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 30-70u (gemiddeld 55u)

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €3.450
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2.700
Nettovergoedingen: €210 maandelijkse allowance + €14 per gewerkte dag (€250 per maand) - beide zitten in de €2700
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop + iPhone
Maaltijdcheques: neen (€14 dagelijkse vergoeding ter vervanging)
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): 5% (4% werkgever, 1% zelf)
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus twv €0-5000 bruto; gemiddeld €4000

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 5
Afstand woon/werk in tijd: 15m
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Verplaatsingsvergoedingen: Trein- en metroabonnement op aanvraag
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Mercedes A

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): Feestdagen in weekends kunnen gerecupereerd worden
Vrijheid om verlof te nemen: Redelijk vrij, afhankelijk van projectwerk
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:
Glijdende werkuren:
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Hoog
Hoe vaak overuren te presteren: Afhankelijk van project, vrij consistent overuren
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja (zowel intern als extern)
Telewerk (buiten corona-periode): WFH
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen

1. PERSONALIA
Leeftijd: 34
Opleiding: Master Handelsingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 9 jaar (altijd bij hetzelfde bedrijf - doorgegroeid in functie)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC207 - Producent van specialty chemicals
Huidige functie: Operations Manager
Anciënniteit: 3 jaar in huidige functie - 9 jaar bij het bedrijf
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): +-45

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3965
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2695
Nettovergoedingen: zit hierboven al in
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Iphone 8 (3€ VAA)
Maaltijdcheques: 8€/dag
Ecocheques: Nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja - 2%
Hospitalisatieverzekering: Ja DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Flex income plan (tandverzekering, leasingfiets, buitenlands tankbudget, extra smartphone/tablet, internet terugbetaald, pensioensparen terugbetaald)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oost-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 16km enkel
Afstand woon/werk in tijd: 20min enkel
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Opel Astra Break + onbeperkt tanken in belgie (VAA 111.48€)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 5
Vakantiedagen (andere extra): glijdende uren met mogelijkheid tot opbouwen glijtijd die je kan opnemen als recup
Vrijheid om verlof te nemen: Volledig vrij
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Valt mee, wel regelmatig short term problemen oplossen of crisismanagent doen
Hoe vaak overuren te presteren: Iedere week toch enkele overuren (kan deels terug opgenomen worden via glijtijd maar komt er niet altijd van...)
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Was er nog niet maar zal nu waarschijnlijk blijven na afloop van de lockdown (2d per week)
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja (2 personen)

Eind deze maand heb ik mijn evaluatie, enerzijds heb ik vorig jaar een 500€ bruto opslag gekregen, anderzijds denk ik dat er nog steeds wat marge moet zijn naar boven toe, op basis van mijn profiel en functie... Ik denk dat ik mogelijks wat laag zit doordat ik nooit een jobhop gedaan heb en zelf ben doorgegroeid... Of zie ik dit verkeerd?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 23
Opleiding: Master Handelsingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4 maanden (Sinds 1 september)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200 (Denk ik)
Huidige functie: BI Consultant
Anciënniteit: 0j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2300
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1950
Nettovergoedingen: 250
13e maand (volledig/gedeeltelijk): /
BedrijfsGSM/laptop: GSM & Laptop
Maaltijdcheques: 130 (In nettovergoeding meegerekend)
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): 3% (2% wg, 1% wn)
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus halen mogelijk, maar niet voor direct

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Mechelen
Afstand woon/werk in km's: 30 enkel
Afstand woon/werk in tijd: 30 min enkel
Eigen auto nodig voor het werk: /
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja bedrijfswagen, met tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20 (?)
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nee
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Niet echt
Hoe vaak overuren te presteren: Zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja. Ben in corona-periode begonnen, maar vermoed dat dit 2-3 dagen per week thuis zal blijven
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Master Handelsingenieur
Werkervaring (wat/hoelang) : Iets meer dan 5 jaar, (data) consultant
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): Consultancy - PC200 (denk ik?)
Huidige functie: Data consultant/ Business analyst
Functiebeschrijving:
Anciënniteit: 5 jaar bij vorige werkgever, Iets meer dan 1 jaar hier.
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): 40u volgens contract. Maar flexibel
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Land waar je werkzaam bent: Enkel invullen indien je in het buitenland werkt.
Plaats waar je werkzaam bent: Hoofdkantoor regio Leuven.
Verantwoordelijkheid over personeel: Beperkte coaching van juniors.

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2333
Nettovergoedingen: 350. Hierboven inbegrepen
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
14e maand of winstuitkering: Bonus, op basis van prestatie en winst
GSM (eigen bijdrage)?: BYOD, met abonnement
Auto (VAA & Budget?): VAA 175. Goed uitgeruste Ford Focus break.
Woon-werkverkeer vergoed?: /
Tankkaart: Ja
Laptop (eigen bijdrage?): ja, VAA 6 euro
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): Neen
Ecocheques: Ja, 250 euro
Groepsverzekering: Ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen: 13e maand ed kunnen gebruikt worden voor wagen te upgraden, leasefiets,...

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: +/- 35km naar het hoofdkantoor
Afstand woon/werk in tijd: half uurtje ongeveer
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, zeker wanneer niet op project
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: Momenteel max. 40 uren
Glijdende werkuren: Ja
Oproepbaar door werkgever?: Nee
Stress? afhankelijk van project en klant
Hoe vaak overuren te presteren? Zelden. Veel aandacht voor planning en welzijn
Auto nodig voor het werk? Ja
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Vrije toegang tot Udemy. Classroom trainingen afhankelijk van noden bij klanten
Telewerk: Ja, volledig nu. Anders afhankelijk van klant.


Dat is het zo ongeveer. Ben wel op zoek naar een nieuwe uitdaging en de consulting wereld achter mij te laten.
ik ga er eerlijk in zijn, ik hecht weinig belang aan de bedragen die hier gepost worden. 3450€ bruto en 2700€ netto, daar ben ik niet jaloers op, integendeel zelfs.
Je kiest bewust voor een job bij de overheid om talloze redenen die de gasten die je quote totaal niet hebben. Dat alleen al lijkt me goud waard.
 
ik ga er eerlijk in zijn, ik hecht weinig belang aan de bedragen die hier gepost worden. 3450€ bruto en 2700€ netto, daar ben ik niet jaloers op, integendeel zelfs.
Je kiest bewust voor een job bij de overheid om talloze redenen die de gasten die je quote totaal niet hebben. Dat alleen al lijkt me goud waard.
Ik ook niet, maar ik frons toch soms mijn wenkbrauwen als ik zo'n dingen lees. Ik heb €3400 bruto en dat vertaalt zich naar een €2180 netto. Toch een €520 netto verschil en slechts €50 bruto minder.
Ik heb ook €200 nettovergoedingen.

Edit: ik lees net dat die geen maaltijdcheques ontvangt. Maar goed, dat is bij mij ong. €120 per maand. Dan is er nog steeds een verschil van een €400.. Hoe dat je zoveel nettovergoedingen kan verdedigen is voor mij toch een raadsel. Ik dacht dat ik er al veel had :sarcastic:
 
Laatst bewerkt:
Die 6k bruto (3200 euro netto + maaltijdcheques, contractueel met groepsverzekering van 3%) is een bedrag dat ik graag zou willen verdienen tegen mijn 40e. Ik denk ook dat dat marktconform (of zelfs ondergemiddeld) is voor een handelsingenieur beleidsinformatica met consultancy-ervaring, projectmanagement ervaring en strategische capaciteiten.

Ik heb in dit topic 4 andere handelsingenieurs gevonden. Als je de bedrijfswagen als 400 euro netto valoriseert en de extralegale voordelen en bonussen meerekent, zal niemand van hen bij een normaal carrièreverloop onder de 3200 euro netto zitten op hun 40e. De eerste zit daar vandaag zelfs al aan, op 27 jaar met 3,5 jaar ervaring.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Opleiding: Handelsingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 3,5j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Consultant
Anciënniteit: 3,5j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 30-70u (gemiddeld 55u)

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €3.450
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2.700
Nettovergoedingen: €210 maandelijkse allowance + €14 per gewerkte dag (€250 per maand) - beide zitten in de €2700
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop + iPhone
Maaltijdcheques: neen (€14 dagelijkse vergoeding ter vervanging)
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): 5% (4% werkgever, 1% zelf)
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus twv €0-5000 bruto; gemiddeld €4000

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 5
Afstand woon/werk in tijd: 15m
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Verplaatsingsvergoedingen: Trein- en metroabonnement op aanvraag
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Mercedes A

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): Feestdagen in weekends kunnen gerecupereerd worden
Vrijheid om verlof te nemen: Redelijk vrij, afhankelijk van projectwerk
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:
Glijdende werkuren:
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Hoog
Hoe vaak overuren te presteren: Afhankelijk van project, vrij consistent overuren
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja (zowel intern als extern)
Telewerk (buiten corona-periode): WFH
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen

1. PERSONALIA
Leeftijd: 34
Opleiding: Master Handelsingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 9 jaar (altijd bij hetzelfde bedrijf - doorgegroeid in functie)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC207 - Producent van specialty chemicals
Huidige functie: Operations Manager
Anciënniteit: 3 jaar in huidige functie - 9 jaar bij het bedrijf
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): +-45

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3965
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2695
Nettovergoedingen: zit hierboven al in
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Iphone 8 (3€ VAA)
Maaltijdcheques: 8€/dag
Ecocheques: Nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja - 2%
Hospitalisatieverzekering: Ja DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Flex income plan (tandverzekering, leasingfiets, buitenlands tankbudget, extra smartphone/tablet, internet terugbetaald, pensioensparen terugbetaald)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oost-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 16km enkel
Afstand woon/werk in tijd: 20min enkel
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Opel Astra Break + onbeperkt tanken in belgie (VAA 111.48€)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 5
Vakantiedagen (andere extra): glijdende uren met mogelijkheid tot opbouwen glijtijd die je kan opnemen als recup
Vrijheid om verlof te nemen: Volledig vrij
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Valt mee, wel regelmatig short term problemen oplossen of crisismanagent doen
Hoe vaak overuren te presteren: Iedere week toch enkele overuren (kan deels terug opgenomen worden via glijtijd maar komt er niet altijd van...)
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Was er nog niet maar zal nu waarschijnlijk blijven na afloop van de lockdown (2d per week)
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja (2 personen)

Eind deze maand heb ik mijn evaluatie, enerzijds heb ik vorig jaar een 500€ bruto opslag gekregen, anderzijds denk ik dat er nog steeds wat marge moet zijn naar boven toe, op basis van mijn profiel en functie... Ik denk dat ik mogelijks wat laag zit doordat ik nooit een jobhop gedaan heb en zelf ben doorgegroeid... Of zie ik dit verkeerd?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 23
Opleiding: Master Handelsingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4 maanden (Sinds 1 september)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200 (Denk ik)
Huidige functie: BI Consultant
Anciënniteit: 0j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2300
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1950
Nettovergoedingen: 250
13e maand (volledig/gedeeltelijk): /
BedrijfsGSM/laptop: GSM & Laptop
Maaltijdcheques: 130 (In nettovergoeding meegerekend)
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): 3% (2% wg, 1% wn)
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus halen mogelijk, maar niet voor direct

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Mechelen
Afstand woon/werk in km's: 30 enkel
Afstand woon/werk in tijd: 30 min enkel
Eigen auto nodig voor het werk: /
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja bedrijfswagen, met tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20 (?)
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nee
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Niet echt
Hoe vaak overuren te presteren: Zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja. Ben in corona-periode begonnen, maar vermoed dat dit 2-3 dagen per week thuis zal blijven
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Master Handelsingenieur
Werkervaring (wat/hoelang) : Iets meer dan 5 jaar, (data) consultant
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): Consultancy - PC200 (denk ik?)
Huidige functie: Data consultant/ Business analyst
Functiebeschrijving:
Anciënniteit: 5 jaar bij vorige werkgever, Iets meer dan 1 jaar hier.
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): 40u volgens contract. Maar flexibel
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Land waar je werkzaam bent: Enkel invullen indien je in het buitenland werkt.
Plaats waar je werkzaam bent: Hoofdkantoor regio Leuven.
Verantwoordelijkheid over personeel: Beperkte coaching van juniors.

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2333
Nettovergoedingen: 350. Hierboven inbegrepen
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
14e maand of winstuitkering: Bonus, op basis van prestatie en winst
GSM (eigen bijdrage)?: BYOD, met abonnement
Auto (VAA & Budget?): VAA 175. Goed uitgeruste Ford Focus break.
Woon-werkverkeer vergoed?: /
Tankkaart: Ja
Laptop (eigen bijdrage?): ja, VAA 6 euro
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): Neen
Ecocheques: Ja, 250 euro
Groepsverzekering: Ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen: 13e maand ed kunnen gebruikt worden voor wagen te upgraden, leasefiets,...

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: +/- 35km naar het hoofdkantoor
Afstand woon/werk in tijd: half uurtje ongeveer
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, zeker wanneer niet op project
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: Momenteel max. 40 uren
Glijdende werkuren: Ja
Oproepbaar door werkgever?: Nee
Stress? afhankelijk van project en klant
Hoe vaak overuren te presteren? Zelden. Veel aandacht voor planning en welzijn
Auto nodig voor het werk? Ja
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Vrije toegang tot Udemy. Classroom trainingen afhankelijk van noden bij klanten
Telewerk: Ja, volledig nu. Anders afhankelijk van klant.


Dat is het zo ongeveer. Ben wel op zoek naar een nieuwe uitdaging en de consulting wereld achter mij te laten.



Uiteraard heeft de min of meer gegarandeerde tewerkstelling ook een waarde. Mijn vrouw is ondernemer en heeft dus een variabel inkomen en dan is een stabiel (en enkel stijgend) inkomen als partner wel een houvast. Ook met zicht op een eerste kindje is het handig dat ik vlakbij huis werk en een ruime verlofregeling heb (verlof en flexibele glijtijd). Dat ik hierdoor minder verdien vind ik niet erg, maar ik vind het vooral stom dat je niet kunt "versnellen" in de looncurve. In consultancy was dat natuurlijk helemaal anders en was iedereen erop gebrand om het laddertje junior-medior-senior-... te beklimmen en snel beter te worden.



Ik zie absoluut een "negatieve selectie" in de lokale overheid. Er wordt vooral gesolliciteerd door mensen die nergens beter kunnen verdienen.
Voor een diensthoofd cultuur en toerisme (vereiste: een masterdiploma en interesse in de sector) krijgen wij honderd kandidaturen binnen, voor een diensthoofd technische dienst (ingenieur) of een ICT projectmanager hooguit 1 of 2. De verloning van die 3 functies is dan ook dezelfde, terwijl de economische perspectieven van de kandidaten erg verschillend zijn.

Een gevolg hiervan is dat je over het algemeen minder sterke profielen aantrekt: minder relevante diploma's, minder competente mensen (tussen 10e en 40e percentiel i.p.v. gemiddeld rond 50e percentiel), oudere mensen (verloning stijgt met leeftijd), ... .
Als tweedeorde-effect veroorzaakt dit op langere termijn een organisatie van non-professionals, omdat de meerderheid van het personeel geen specialist is in hun domein. Ik heb gemerkt dat er in een lokale overheid enorm veel unknown unknowns zijn: blinde vlekken over hoe je een organisatie efficiënt en effectief runt.



Promoveren kan als er plaatsen voor zijn, maar er bestaat binnen de overheid niet zoiets als junior-medior-senior, afhankelijk van hoe sterk je groeit binnen je job. Iemand die 10 jaar een job doet zal altijd meer verdienen dan iemand die 7 jaar een job doet, ook al is die laatste veel getalenteerder en krijgt die veel meer gerealiseerd. Zoals hierboven gezegd zorgt dat soms voor negatieve selectie: de laatste vertrekt terwijl de eerste blijft zitten, en de gemiddelde kwaliteit in je team daalt. (Tenzij je gelooft dat alle mensen gelijke capaciteiten hebben, ga je altijd sterkere en zwakkere profielen in een team hebben.)
Ik ga wel akkoord dat een overheid het zich niet kan permitteren om volledig vrij over verloning te beslissen. Maar er zou een tussenformule moeten bestaan, waarbij de component anciënniteit een beetje aan belang inboet ten voordele van de component bewezen competentie.

Of geld je drijfveer is, is sterk persoonsgebonden. Uit alle onderzoeken blijkt dat het salarispakket toch het belangrijkste aan een job is, vóór de jobinhoud en de erkenning. Bij mensen in de overheidssector is dat wellicht niet het geval, zoals je zelf aanhaalt, maar dat betekent dus opnieuw dat je selecteert op dit type persoonlijkheden (uit mijn duim: vrouwelijker, linkser, socialer, mensgericht i.p.v. zaakgericht, taalgericht i.p.v. cijfergericht, consensusgericht i.p.v. competitief). Het is geen toeval dat er weinig ingenieurs in de overheid te bespeuren zijn, want die zijn gemiddeld net het omgekeerde van persoonlijkheid.
Binnen de overheid zijn wel grote verschillen tussen lokaal, gewestelijk, federaal,... Daarnaast zijn er nog de verschillende premiemogelijkheden (voor lesgevers, kabinetsvergoeding, vergoedingen voor specifieke functies...) wat de verloning wel interessant kan maken. Voor uw 40ste 3.5 - 4k netto zonder uitzonderlijke carriere is mogelijk. Mits wat geluk, hard werken en uitkijken voor mogelijkheden natuurlijk.
En combineren brengt ook op. Met bijberoep, politiek, lesgeven in uw vakgebied,.. .

En mijn huidige collega's zijn eerder rechts, mannelijk en werken op vrij hoog niveau :)
 
Laatst bewerkt:
Die 6k bruto (3200 euro netto + maaltijdcheques, contractueel met groepsverzekering van 3%) is een bedrag dat ik graag zou willen verdienen tegen mijn 40e. Ik denk ook dat dat marktconform (of zelfs ondergemiddeld) is voor een handelsingenieur beleidsinformatica met consultancy-ervaring, projectmanagement ervaring en strategische capaciteiten.
Lijkt mij moeilijk om eerlijk te zijn. Zelfs A3 functies wat einde carrière 7.5k is, is het enorm moeilijk om er te geraken. Of men moet u gevraagd hebben voor het kabinet of dergelijke. En zelfs dan is het niet gegarandeerd. Daarnaast is de terugval uit een kabinet redelijk moeilijk.

Of er moeten andere wijzen zijn waardoor je u in de picture hebt kunnen spelen. Of er moet geen kat zijn die het wilt doen. Maar meestal zijn er redelijk wat kandidaten die geïnteresseerd zijn en het is mijn ervaring dat het enorm moeilijk is om er zomaar bovenuit te steken.

Ik heb in dit topic 4 andere handelsingenieurs gevonden. Als je de bedrijfswagen als 400 euro netto valoriseert en de extralegale voordelen en bonussen meerekent, zal niemand van hen bij een normaal carrièreverloop onder de 3200 euro netto zitten op hun 40e. De eerste zit daar vandaag zelfs al aan, op 27 jaar met 3,5 jaar ervaring.
Mja, je moet eerlijk zijn hé. Het is vooral die wagen, maaltijdcheques en die nettovergoeding die het hem doet. En de overheid doet dat nu eenmaal niet. Neem dat voordeel weg steek daar het equivalent brutoloon dat ze ervoor zouden geven en het is de minderheid die tegen zijn 40ste aan 6k bruto komt in loondienst. Zelfs met een handelsingenieursdiploma.

En het is nu gewoon zo dat er altijd uitzonderingen zijn. Echter in de overheid zijn die beperkt en kom je daar niet voor in aanmerking voor die persoon vertrokken is. Je moet dan ook hopen op een oude chef :p.

Dat ik hierdoor minder verdien vind ik niet erg, maar ik vind het vooral stom dat je niet kunt "versnellen" in de looncurve. In consultancy was dat natuurlijk helemaal anders en was iedereen erop gebrand om het laddertje junior-medior-senior-... te beklimmen en snel beter te worden.
Mijn collega is versneld. Hij had het geluk dat men juist bezig was met de copernicushertekening waardoor die naar de volgende salarisband is gegaan.
Ik ben ook versneld. Spijtig genoeg niet zoals ik eerst gehoopt had na 2-3 jaar. Het is uiteindelijk pas na 10 jaar geweest. Maar het is een extra stijging van 400€ bruto geweest hierdoor. Maar fin de carrière verdien ik niet meer. Dat is hetzelfde, ik kom er gewoon 6 jaar vroeger. En heb het voordeel dat ik nu al meer verdien. Maar dit was gewoon een gelukje. Schrik voor een semi leegloop door de belachelijke lonen die aangeboden werden door de privé. Ik heb persoonlijk zelf 3 aanbiedingen van 5 - 6k bruto met de gekende voordelen gekregen. Mooi... maar geen zekerheid.
En nu dat ik iets aan de hand heb met mijn gezondheid ben ik verdomd blij dat ik het niet heb aanvaard. Anders had ik al 1 jaar geleden buitengelegen...

Ik zie absoluut een "negatieve selectie" in de lokale overheid. Er wordt vooral gesolliciteerd door mensen die nergens beter kunnen verdienen.
Voor een diensthoofd cultuur en toerisme (vereiste: een masterdiploma en interesse in de sector) krijgen wij honderd kandidaturen binnen, voor een diensthoofd technische dienst (ingenieur) of een ICT projectmanager hooguit 1 of 2. De verloning van die 3 functies is dan ook dezelfde, terwijl de economische perspectieven van de kandidaten erg verschillend zijn.
Ik ben niet echt zo zeer veel vacatures voor diensthoofd technische dienst of ICT projectmanager tegen gekomen. En als ik ze tegen kwam dan was de verloning minder als wat ik momenteel op mijn huidige functie verdien bij de overheid en er is geen wagen bij, dus meh... Ik zie geen enkele reden waarom ik daar zou op ingaan als ik niet beter verdien... om nog maar te zwijgen dat ik de laatste keer heb gekeken voor de functie van diensthoofd technische dienst en dat was toen een verloning op niveau B... met een maximum na 25 jaar van 4k bruto. Ja sorry hé daar bedank ik voor...

Een gevolg hiervan is dat je over het algemeen minder sterke profielen aantrekt: minder relevante diploma's, minder competente mensen (tussen 10e en 40e percentiel i.p.v. gemiddeld rond 50e percentiel), oudere mensen (verloning stijgt met leeftijd), ... .
Persoonlijk vind ik dat dat wel meevalt. Je mag gewoon niet iemand kiezen indien je er geen goed gevoel bij hebt.
Ik moet u echter wel tegenspreken betreffende oudere mensen. Dat is niet omdat de verloning stijgt met de leeftijd maar wel omdat ze sneller gezien worden als uitgerangeerd in de private sector. En daar gewoon geen kans meer krijgen. Als die personen geen relevante ervaring hebben (of verkocht krijgen als relevant) dan is hun loon niet hoger dan dat van een starter van de schoolbanken hoor.
Natuurlijk moeten ze niet afkomen met de mentaliteit van ik ga hier eens mijn broek verslijten tot aan mijn pensioen...

Als tweedeorde-effect veroorzaakt dit op langere termijn een organisatie van non-professionals, omdat de meerderheid van het personeel geen specialist is in hun domein. Ik heb gemerkt dat er in een lokale overheid enorm veel unknown unknowns zijn: blinde vlekken over hoe je een organisatie efficiënt en effectief runt.
Mja principe bij overheid is dan ook eerder we zoeken een competent persoon en zorgen er wel voor dat die de particulariteiten van ons leert kennen en opneemt.
Vind ik persoonlijk interessanter.

Promoveren kan als er plaatsen voor zijn, maar er bestaat binnen de overheid niet zoiets als junior-medior-senior, afhankelijk van hoe sterk je groeit binnen je job. Iemand die 10 jaar een job doet zal altijd meer verdienen dan iemand die 7 jaar een job doet, ook al is die laatste veel getalenteerder en krijgt die veel meer gerealiseerd. Zoals hierboven gezegd zorgt dat soms voor negatieve selectie: de laatste vertrekt terwijl de eerste blijft zitten, en de gemiddelde kwaliteit in je team daalt. (Tenzij je gelooft dat alle mensen gelijke capaciteiten hebben, ga je altijd sterkere en zwakkere profielen in een team hebben.)
Ik ga wel akkoord dat een overheid het zich niet kan permitteren om volledig vrij over verloning te beslissen. Maar er zou een tussenformule moeten bestaan, waarbij de component anciënniteit een beetje aan belang inboet ten voordele van de component bewezen competentie.
Het probleem is natuurlijk dat dit favoritisme in de hand werkt. Wat uiteindelijk de reden is waarom men het niet doet. Het is namelijk enorm moeilijk om objectieve criteria te vinden om te beslissen waarom jij en niet uw collega tot die tussenformule wordt toegelaten.
De private sector maakt dat niet uit, bij de overheid wel.
Daarom ook dat het systeem van evaluatie bij de overheid waarbij als je super bent niet werkt.

Of geld je drijfveer is, is sterk persoonsgebonden. Uit alle onderzoeken blijkt dat het salarispakket toch het belangrijkste aan een job is, vóór de jobinhoud en de erkenning. Bij mensen in de overheidssector is dat wellicht niet het geval, zoals je zelf aanhaalt, maar dat betekent dus opnieuw dat je selecteert op dit type persoonlijkheden (uit mijn duim: vrouwelijker, linkser, socialer, mensgericht i.p.v. zaakgericht, taalgericht i.p.v. cijfergericht, consensusgericht i.p.v. competitief). Het is geen toeval dat er weinig ingenieurs in de overheid te bespeuren zijn, want die zijn gemiddeld net het omgekeerde van persoonlijkheid.
ik denk dat je u nog serieus zou kunnen verschieten hoeveel ingenieurs er effectief werken voor de overheid... Het is gewoon dat de nood aan ingenieurs bij de overheid beperkt is. Die zijn er gewoon voor specifieke profielen / functies. Maar voor de rest is dat echt niet nodig.
 
Ik zie absoluut een "negatieve selectie" in de lokale overheid. Er wordt vooral gesolliciteerd door mensen die nergens beter kunnen verdienen.
Voor een diensthoofd cultuur en toerisme (vereiste: een masterdiploma en interesse in de sector) krijgen wij honderd kandidaturen binnen, voor een diensthoofd technische dienst (ingenieur) of een ICT projectmanager hooguit 1 of 2. De verloning van die 3 functies is dan ook dezelfde, terwijl de economische perspectieven van de kandidaten erg verschillend zijn.

Een gevolg hiervan is dat je over het algemeen minder sterke profielen aantrekt: minder relevante diploma's, minder competente mensen (tussen 10e en 40e percentiel i.p.v. gemiddeld rond 50e percentiel), oudere mensen (verloning stijgt met leeftijd), ... .
Als tweedeorde-effect veroorzaakt dit op langere termijn een organisatie van non-professionals, omdat de meerderheid van het personeel geen specialist is in hun domein. Ik heb gemerkt dat er in een lokale overheid enorm veel unknown unknowns zijn: blinde vlekken over hoe je een organisatie efficiënt en effectief runt.
Dure termen, maar is dit puur gestoeld op je persoonlijke aanvoelen? Vooral dat van die percentielen, ben ik benieuwd naar...

Verder lijkt het me logisch dat je voor een post cultuur en toerisme een ruimer publiek aantrekt dan voor meer gespecialiseerde technische functies waar de opleidingsvereisten strikter zijn. Dat is in de privé-sector waarschijnlijk niet anders als je zou kijken naar bijvoorbeeld de sollicitaties voor een job van PR-verantwoordelijke. Maar in die grote massa zullen er zeker wel getalenteerde kandidaten zitten. Zoals Renegadexxripxx hierboven aangeeft: principce is dat je een competent persoon aanwerft en die vervolgens de kneepjes van het vak leert. Zowel via interne kennisoverdracht als via opleidingen (en waarschijnlijk schieten sommige organisaties op dat vlak inderdaad tekort).

In veel domeinen zie ik ook niet in hoe het mogelijk is om from scratch als volleerd expert aan de slag te gaan. Een overheid staat in voor de uitvoering van beleid. De personen die daaraan vorm moeten geven en dus niet louter uitvoerende taken hebben, moeten dikwijls verschillende kennisdomeinen combineren en heel wat zaken "on the job" oppikken. Verder werk je bij de overheid vaak aan de "business" zijde en minder op technisch uitvoerend vlak (taken die vaak aan externen worden toevertrouwd). Daarvoor heb je vooral logisch inzicht, een vogelperspectief en sociale skills nodig, allemaal zaken die geen exclusieve ingenieursvaardigheden zijn.

Promoveren kan als er plaatsen voor zijn, maar er bestaat binnen de overheid niet zoiets als junior-medior-senior, afhankelijk van hoe sterk je groeit binnen je job. Iemand die 10 jaar een job doet zal altijd meer verdienen dan iemand die 7 jaar een job doet, ook al is die laatste veel getalenteerder en krijgt die veel meer gerealiseerd. Zoals hierboven gezegd zorgt dat soms voor negatieve selectie: de laatste vertrekt terwijl de eerste blijft zitten, en de gemiddelde kwaliteit in je team daalt. (Tenzij je gelooft dat alle mensen gelijke capaciteiten hebben, ga je altijd sterkere en zwakkere profielen in een team hebben.)
Ik ga wel akkoord dat een overheid het zich niet kan permitteren om volledig vrij over verloning te beslissen. Maar er zou een tussenformule moeten bestaan, waarbij de component anciënniteit een beetje aan belang inboet ten voordele van de component bewezen competentie.
Tja, blijft gevaarlijk omwille van favoritisme. Maar ik ben het niet oneens dat inderdaad moeilijker is om competente en ambitieuze mensen te belonen voor hun inzet.

Of geld je drijfveer is, is sterk persoonsgebonden. Uit alle onderzoeken blijkt dat het salarispakket toch het belangrijkste aan een job is, vóór de jobinhoud en de erkenning. Bij mensen in de overheidssector is dat wellicht niet het geval, zoals je zelf aanhaalt, maar dat betekent dus opnieuw dat je selecteert op dit type persoonlijkheden (uit mijn duim: vrouwelijker, linkser, socialer, mensgericht i.p.v. zaakgericht, taalgericht i.p.v. cijfergericht, consensusgericht i.p.v. competitief). Het is geen toeval dat er weinig ingenieurs in de overheid te bespeuren zijn, want die zijn gemiddeld net het omgekeerde van persoonlijkheid.
Ik vind dat je hier nu wel veel en bovendien vaak irrelevante zaken dooreen slaat.
Vrouwelijker? Misschien zijn vrouwen ook meer aangetrokken tot een werkgever die niet alleen op papier maar ook in de feiten streeft naar gelijkwaardigheid? Zwangerschaps- en ouderschapsregelingen zijn bij de overheid vaak aantrekkelijker dan in de privé-sector. Dat speelt ongetwijfeld nog steeds een rol. Naast het feit dat er nog steeds minder vrouwen afstuderen in STEM-richtingen, wat dan weer andere oorzaken heeft.
Linkser, socialer? Vaag en zie niet in hoe dit relevant is. Misschien voor sommige functies (kan me inbeelden dat iemand die moet instaan voor diversiteitsbeleid misschien best geen partijkaart heeft van het VB), maar het is alleszins niet mijn ervaring in de minder "mensgerichte" domeinen. Idem dus wat betreft mensgericht ipv zaakgericht: afhankelijk van het domein lijkt met dat in zekere mate logisch. Maar verder vind ik het een vreemde opmerking. Ik ben zelf in ieder geval nog geen IT'ers of juristen tegenkomen die niet "zaakgericht" zijn... Wel blijf ik erbij dat je als ambtenaar ergens het besef moet hebben dat je nooit puur voor eigen rekening rijdt, maar voor de samenleving als geheel. Misschien dat dat minder rijmt met een meer individualistisch / exclusief / rechts (?) wereldbeeld.
Taalgericht ipv cijfergericht? Ook weer vreemd, hangt toch puur af van de functie? Of van de organisatie? Bij ons mag er tegenwoordig geen scheet meer gelost worden zonder dat er eerst een KPI voor is gedefinieerd...
Consensusgericht ipv competitief? Daar wordt inderdaad een zeker belang aan gehecht, en niet onterecht. Je werkt vaker binnen grotere gehelen, een solo slim boekt daar niet noodzakelijk de beste resultaten. En de realiteit is ook dat heel wat mensen nu eenmaal niet gedijen binnen een hypercompetitieve omgeving, dat betekent daarom niet dat het talentloze lamzakken zijn.
 
Dure termen, maar is dit puur gestoeld op je persoonlijke aanvoelen? Vooral dat van die percentielen, ben ik benieuwd naar...

Verder lijkt het me logisch dat je voor een post cultuur en toerisme een ruimer publiek aantrekt dan voor meer gespecialiseerde technische functies waar de opleidingsvereisten strikter zijn. Dat is in de privé-sector waarschijnlijk niet anders als je zou kijken naar bijvoorbeeld de sollicitaties voor een job van PR-verantwoordelijke. Maar in die grote massa zullen er zeker wel getalenteerde kandidaten zitten. Zoals Renegadexxripxx hierboven aangeeft: principce is dat je een competent persoon aanwerft en die vervolgens de kneepjes van het vak leert. Zowel via interne kennisoverdracht als via opleidingen (en waarschijnlijk schieten sommige organisaties op dat vlak inderdaad tekort).

In veel domeinen zie ik ook niet in hoe het mogelijk is om from scratch als volleerd expert aan de slag te gaan. Een overheid staat in voor de uitvoering van beleid. De personen die daaraan vorm moeten geven en dus niet louter uitvoerende taken hebben, moeten dikwijls verschillende kennisdomeinen combineren en heel wat zaken "on the job" oppikken. Verder werk je bij de overheid vaak aan de "business" zijde en minder op technisch uitvoerend vlak (taken die vaak aan externen worden toevertrouwd). Daarvoor heb je vooral logisch inzicht, een vogelperspectief en sociale skills nodig, allemaal zaken die geen exclusieve ingenieursvaardigheden zijn.


Tja, blijft gevaarlijk omwille van favoritisme. Maar ik ben het niet oneens dat inderdaad moeilijker is om competente en ambitieuze mensen te belonen voor hun inzet.


Ik vind dat je hier nu wel veel en bovendien vaak irrelevante zaken dooreen slaat.
Vrouwelijker? Misschien zijn vrouwen ook meer aangetrokken tot een werkgever die niet alleen op papier maar ook in de feiten streeft naar gelijkwaardigheid? Zwangerschaps- en ouderschapsregelingen zijn bij de overheid vaak aantrekkelijker dan in de privé-sector. Dat speelt ongetwijfeld nog steeds een rol. Naast het feit dat er nog steeds minder vrouwen afstuderen in STEM-richtingen, wat dan weer andere oorzaken heeft.
Linkser, socialer? Vaag en zie niet in hoe dit relevant is. Misschien voor sommige functies (kan me inbeelden dat iemand die moet instaan voor diversiteitsbeleid misschien best geen partijkaart heeft van het VB), maar het is alleszins niet mijn ervaring in de minder "mensgerichte" domeinen. Idem dus wat betreft mensgericht ipv zaakgericht: afhankelijk van het domein lijkt met dat in zekere mate logisch. Maar verder vind ik het een vreemde opmerking. Ik ben zelf in ieder geval nog geen IT'ers of juristen tegenkomen die niet "zaakgericht" zijn... Wel blijf ik erbij dat je als ambtenaar ergens het besef moet hebben dat je nooit puur voor eigen rekening rijdt, maar voor de samenleving als geheel. Misschien dat dat minder rijmt met een meer individualistisch / exclusief / rechts (?) wereldbeeld.
Taalgericht ipv cijfergericht? Ook weer vreemd, hangt toch puur af van de functie? Of van de organisatie? Bij ons mag er tegenwoordig geen scheet meer gelost worden zonder dat er eerst een KPI voor is gedefinieerd...
Consensusgericht ipv competitief? Daar wordt inderdaad een zeker belang aan gehecht, en niet onterecht. Je werkt vaker binnen grotere gehelen, een solo slim boekt daar niet noodzakelijk de beste resultaten. En de realiteit is ook dat heel wat mensen nu eenmaal niet gedijen binnen een hypercompetitieve omgeving, dat betekent daarom niet dat het talentloze lamzakken zijn.


Negatieve selectie is een term uit de micro-economie die duidt op een marktfalen door informatie-asymmetrie. Een levensverzekering wordt bv. vaker genomen door mensen die een verhoogd gezondheidsrisico hebben; de kwaliteit van de verzekerden in hoofde van de verzekeringsmaatschappij heeft dus de neiging te verslechteren. Econoom George Akerlof won voor zijn onderzoek over dit fenomeen in 2001 de Nobelprijs economie. Mijn stelling dat de overheid gemiddeld minder competente mensen aantrekt is hieraan volledig analoog. De percentielen waren ter illustratie om aan te geven wat ik met minder competent bedoel.

Verder hoef je niet zo te focussen op mijn voorbeelden (ingenieur, IT'er, ...). De kern van mijn betoog is dat er naar mijn aanvoelen substantiële verbetering van de lokale overheidsdiensten mogelijk is als er wat meer vakkennis geïntroduceerd wordt op die diensten. Bij mijn vorige werkgever in de privésector waren de communicatiemedewerkers echte communicatiespecialisten, niet alleen qua opleiding of ervaring maar ook qua passie en interesse. Meer doelgericht en gefocust op hun bijdrage tot het groter geheel, meer drive ook.
Misschien is dat wel een gevalsspecifiek gegeven voor mijn stad en geldt dat helemaal niet op andere overheidsniveaus of ... maar het lijkt mij wel samen te hangen met de negatieve selectie en het non-professionalisme op sommige diensten waardoor nieuwelingen de stiel ook niet echt kunnen leren van hun collega's.

Mijn opsomming van persoonlijkheidskenmerken ("uit de duim") was bedoeld om aan te geven dat de overheid zoals je zelf al aangaf een iets anders publiek selecteert dan de privésector. Niet als uitnodiging om elke contrastdimensie te gaan analyseren en ontkrachten... Maar allez, ik zal toch 2 tegenvoorbeelden van directe collega's geven die wél eerder links/socialer/mensgerichter/taalgerichter zijn.

Onze systeem- en netwerkexpert heeft een diploma godsdienstwetenschappen, is actief in de kerk en het vrijwilligerswerk, is vertrouwenspersoon binnen de organisatie, ... een bijzonder warme persoon van wie je niet zou vermoeden dat hij in de IT gerold is. Onze 2e projectleider ICT heeft een diploma wiskunde, werkt 4/5e na een vrijwillige demotie van een hogere leidinggevende functie, is actief in toneelverenigingen, maakt muziek en zingt in bandjes, is veel met woord en dictie bezig, ... een heel sociale en empathische man. Ik zou beiden niet "zaakgericht" durven noemen. Onze andere collega's zijn trouwens wel eerder zaakgericht hoor. Maar mijn punt was dat je in een lokaal bestuur dus wel meer kans hebt dat je die "vreemde eenden" tegenkomt.
Dat wil niet zeggen dat die mensen minder talent hebben, maar volgens mij zijn ze wel minder gefocust op hun werk en daardoor gemiddeld minder competent in hun takenpakket dan hun equivalenten in de privésector.
 
Ik ga wel akkoord dat een overheid het zich niet kan permitteren om volledig vrij over verloning te beslissen. Maar er zou een tussenformule moeten bestaan, waarbij de component anciënniteit een beetje aan belang inboet ten voordele van de component bewezen competentie.
Persoonlijk ben ik nogal voorstander van een expliciet open verloning voor iedereen die ook maar iets met overheidsgeld te maken heeft. Dus als een bedrijf subsidies wil, moeten alle lonen expliciet bekend gemaakt worden. Dat geldt dan natuurlijk ook voor de overheid. Op die manier kan je elk misbruik van overheidsgeld gemakkelijker controleren, ook het verlonen van "vriendjes". Dit gaat voor mij héél ruim, investeringssubsidies of subsidies voor zonnepalen? Leg je boekhouding maar open (toch op vlak van lonen).

Het zou een andere cultuur opleveren, waar mensen opener over lonen kunnen spreken dan wat nu gebeurt. En het lijkt me direct ook een middel om zwartwerk tegen te gaan, indirect dan, omdat iedereen elkaar's lonen kent. Bovendien zou het voor sommigen wss een incentive zijn om hun brutoloon op te krikken, want die 2300 euro mét bedrijfswagen en tal van extralegale voordelen klinkt niet zo mooi als je als werkgever enkel die 2300 gepubliceerd zal zien staan ;).
 
Dat zou wel wat stof doen opwaaien, en dan niet alleen het loon maar gewoon al wie ergens een postje heeft gekregen. Kijk maar naar de politieke aanstellingen bij het grondwettelijk hof. Ook al hebben er bepaalde mensen een naamsverandering ondergaan omdat hun naam verbrand is.

Maar ik sta er volledig achter. Volledige transparantie.
 
Dat zou wel wat stof doen opwaaien, en dan niet alleen het loon maar gewoon al wie ergens een postje heeft gekregen. Kijk maar naar de politieke aanstellingen bij het grondwettelijk hof. Ook al hebben er bepaalde mensen een naamsverandering ondergaan omdat hun naam verbrand is.
Wie een postje heeft gekregen is nu al publieke informatie, hoor :).
 
Persoonlijk ben ik nogal voorstander van een expliciet open verloning voor iedereen die ook maar iets met overheidsgeld te maken heeft. Dus als een bedrijf subsidies wil, moeten alle lonen expliciet bekend gemaakt worden. Dat geldt dan natuurlijk ook voor de overheid. Op die manier kan je elk misbruik van overheidsgeld gemakkelijker controleren, ook het verlonen van "vriendjes". Dit gaat voor mij héél ruim, investeringssubsidies of subsidies voor zonnepalen? Leg je boekhouding maar open (toch op vlak van lonen).

Het zou een andere cultuur opleveren, waar mensen opener over lonen kunnen spreken dan wat nu gebeurt. En het lijkt me direct ook een middel om zwartwerk tegen te gaan, indirect dan, omdat iedereen elkaar's lonen kent. Bovendien zou het voor sommigen wss een incentive zijn om hun brutoloon op te krikken, want die 2300 euro mét bedrijfswagen en tal van extralegale voordelen klinkt niet zo mooi als je als werkgever enkel die 2300 gepubliceerd zal zien staan ;).

Ik volg de redenering, maar dat gaat bergen afgunst veroorzaken. Waarom heeft die meer dan ik etc. Het aantal bedrijven dat subsidies, investeringsgeld, onderzoeksbudget... krijgt is waanzinnig. Wilt dus zeggen dat ge van misschien 70-80% van België het loon gaat publiceren.
Uiteraard buiten de kleine zelfstandige met een hongerloon...

Trouwens, mijn loon staat hier ook in de topic. Er zijn hier een aantal mensen die weten wie ik ben en ook in mijn vriendengroep en tussen de collegas waar ik goed mee overeenkom is dat een bespreekbare topic. Het is dus niet dat ik er een geheim van maak of dat het zo uitzonderlijk is, maar ik voel toch ook niet veel animo om mijn loon met naam en toenaam publiek te hebben...
 
Ik volg de redenering, maar dat gaat bergen afgunst veroorzaken. Waarom heeft die meer dan ik etc. Het aantal bedrijven dat subsidies, investeringsgeld, onderzoeksbudget... krijgt is waanzinnig. Wilt dus zeggen dat ge van misschien 70-80% van België het loon gaat publiceren.
Uiteraard buiten de kleine zelfstandige met een hongerloon...

Trouwens, mijn loon staat hier ook in de topic. Er zijn hier een aantal mensen die weten wie ik ben en ook in mijn vriendengroep en tussen de collegas waar ik goed mee overeenkom is dat een bespreekbare topic. Het is dus niet dat ik er een geheim van maak of dat het zo uitzonderlijk is, maar ik voel toch ook niet veel animo om mijn loon met naam en toenaam publiek te hebben...
Onder companie, privé ... no problem, dan steek ik niet weg wat ik verdien als het daar toe komt.

Op 't bedrijf zelf ... geen kat die weet wie wat verdient.
Er zijn zo wel af & toe eens wat memes in zake 'verwachtingen' van wie 't meest mee naar huis neemt, maar over 't algemeen ... nobody knows.

Ik weet wel dat het voor vrijwel niemand gelijk zal zijn, dus mss best ook. Het groene 'waarom hij/zij wel & ik niet' beestje is toch altijd sterk eh.
 
Ik volg de redenering, maar dat gaat bergen afgunst veroorzaken. Waarom heeft die meer dan ik etc. Het aantal bedrijven dat subsidies, investeringsgeld, onderzoeksbudget... krijgt is waanzinnig. Wilt dus zeggen dat ge van misschien 70-80% van België het loon gaat publiceren.
@zarathustra is het openbaar maken van inkomens, via de fiscale aangiftes, al niet zo in Noorwegen?
 
Terug
Bovenaan