Ik post mijn loon:...

  • Graag! Heb dit gedaan!

    Stemmen: 190 47,7%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

    Stemmen: 88 22,1%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

    Stemmen: 120 30,2%

  • Totaal aantal stemmers
    398
Dat is verkeerd, want de WG 'gebruikt' geen VAA.

Het 'default' systeem is 'De WG stelt in zijn geheel een wagen ter beschikking', dit is 'integraal onderdeel van uw loon'. VAA komt daar NIET ter sprake & daar heeft de WG geen enkele relatie mee.

De wetgever ziet dit als loon, dus wil die daar belasting op heffen. Het is een voordeel in natura, dus de belasting die hier op wordt gehoffen is dan het systeem van 'voordeel alle aard', een belasting die men heft op voordelen in natura (e.g. wagen, telefoon, laptop, ...).

De WG heeft dus nul de ballen te maken met dat VAA en gebruikt dat in z'n geheel NIET. Zodra een WG over uw VAA begint ... jah ... dan wil die wss in uw zakken zitten. Bv. door u per default een eigen bijdrage te willen laten betalen, die dan zogezegd het VAA opheft.

't Meeste dat de WG ooit te maken heeft met dat VAA is dat men de cijfers mee geeft aan het sociaal secretariaat om uw maandelijkse heffingen realistisch te houden (zodat jij op het einde v/h jaar geen vette afrekening krijgt). Maar zelfs als men dat helemaal niet doet, dan nog zou jij gewoon de rekening gepresenteerd krijgen van 't staat.

Verder ... op 9Legacy ben ik nochthans redelijk wat posts tegen gekomen die vermeldden dat men per default een eigen bijdrage had voor de wagen in hun pakket. Nee, dat is niet echt representatief voor het geheel, but still.

En ja, er zijn WG's die toe laten een beetje eigen bijdrage toe te laten als 'extra' indien men al een volledige bedrijfswagen ter beschikking stelt.
Maar dat is over 't algemeen dan ook effectief een 'extraatje'. En daar heb je dan het effect dat uw VAA bedrag daardoor lager wordt omdat uw voordeel in natura daalt (je betaald het nl. voor een stuk zelf).
Sociaal secretariaat berekent de VAA he dat doe je niet zelf als werkgever (want dat is per dag)

Daarnaast moet je die ook op uw DMFA aangifte zetten
 
En sinds dit jaar soms ook een toeslag afhankelijk van het model wagen indien door WLTP het er veel slechter uitkomt itt. NEDC.. Gelukkig niet in mijn geval.

Wat bedoel je? Als er zowel een NEDC als WLTP waarde staat, mag je toch gewoon het laagste van de twee gebruiken om de berekening te maken. Wanneer enkel een WLTP waarde aanwezig is, dien je die uiteraard te gebruiken (verplicht bij nieuwe wagens vanaf 2021 dacht ik?)

Of is het niet zo?
 
Haha, de salariswagenrijders gaan klagen dat door de pandemie hun grote fiscale achterpoortje niet meer evenveel voordeel oplevert als voorheen... ondertussen vrezen andere mensen voor hun job, zitten op technische werkloosheid of zijn hun werk al kwijt...

Deze pandemie toont net aan waarom voordelen zoals salariswagens waar geen of nauwelijks sociale bijdragen op betaald worden, eens grondig herbekeken zouden mogen worden.

Helemaal akkoord dat wagens (salaris- en noodzakelijke wagens) een scheefgetrokken voordeel zijn, maar zoals anderen aangaven mogen ze dan ook de gruwelijke belastingschaal aanpakken.
 
Wat bedoel je? Als er zowel een NEDC als WLTP waarde staat, mag je toch gewoon het laagste van de twee gebruiken om de berekening te maken. Wanneer enkel een WLTP waarde aanwezig is, dien je die uiteraard te gebruiken (verplicht bij nieuwe wagens vanaf 2021 dacht ik?)

Of is het niet zo?
Wel ik kan enkel toelichten van wat ik zie bij mijn werkgever.
Tot vorig jaar hadden we standaard bijdragen per maand per categorie wagen.

In mijn geval dus €150 per maand. Plots kregen we vorig jaar een algemene mail met de mededeling dat we voor sommige wagens een extra deel VAA moeten betalen wegens een nieuwe berekening van alle wagens in het wagenpark (nadelig voor wagens die al een hogere CO2 uitstoot hadden). En voor sommige modellen kwam daar plots een extra bedrag bovenop die €150..
 
Wel ik kan enkel toelichten van wat ik zie bij mijn werkgever.
Tot vorig jaar hadden we standaard bijdragen per maand per categorie wagen.

In mijn geval dus €150 per maand. Plots kregen we vorig jaar een algemene mail met de mededeling dat we voor sommige wagens een extra deel VAA moeten betalen wegens een nieuwe berekening van alle wagens in het wagenpark (nadelig voor wagens die al een hogere CO2 uitstoot hadden). En voor sommige modellen kwam daar plots een extra bedrag bovenop die €150..
Dat is gewoon omdat referte CO2 stuk lager is dus alle VAA's zijn hoger.
Als je VAA vroeger 150 was en nu 180 wordt je dus op 30 euro nog belast (al is dat mss nog onbelast als je niets van andere woon-werkvergoeding hebt, 34 euro is vrijgesteld)
 
Ah ja dat is inderdaad omdat de referentie CO2 lager is geworden, heeft verder niets te maken met WLTP vs NEDC op zich
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Accountancy - Fiscaliteit
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 200
Huidige functie: IT consultant
Anciënniteit: 2
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-50

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2400 --> 3200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1800 -- >? (hoop rond de 2100 te zitten)
Nettovergoedingen: 150
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: beide (iedere 2 jaar budget van €300 om gsm te kiezen)
Maaltijdcheques: €5/dag
Ecocheques: €250
Groepsverzekering (deel werkgever%): ? moet documenten nog ontvangen
Hospitalisatieverzekering: DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): flex income plan

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Limburg
Afstand woon/werk in km's: 80km --> 2km
Afstand woon/werk in tijd: 1.5u enkel --> 5min
Eigen auto nodig voor het werk: /
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): budget TCO €950. Moet auto nog kiezen.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6 (mogelijkheid om er extra bij te "kopen" via het FIP)
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: Zelf te kiezen, zolang het werk maar af is.
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Hangt van project af
Hoe vaak overuren te presteren: Hangt van project af
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Zoveel we willen, als ze maar nuttig zijn.
Telewerk (buiten corona-periode): ja, vrij te kiezen
Verantwoordelijkheid over personeel: /
 
Sociaal secretariaat berekent de VAA he dat doe je niet zelf als werkgever (want dat is per dag)

Daarnaast moet je die ook op uw DMFA aangifte zetten
Ja OK, I know. Met 'de cijfers' doelde ik dus op de gegevens v/d wagen waarmee ze elke maand kunnen rekenen.
WG geeft dat door & verder trekt die er zich niets meer van aan e.
 
yeah i know. Zullen wel zien wat het wordt. Maar de afstand was voor mij het belangrijskte. Was voor minder ook van werk veranderd hoor. Dit is gewoon mooi meegenomen.
Maar uw huidig project is gewoon dichtbij? Want dat kan toch ook gewoon veranderen in de toekomst? Sowieso is het een mooie stap vooruit. Uw vakantiegeld, eindejaarspremie stijgen ook natuurlijk.
 
Maar uw huidig project is gewoon dichtbij? Want dat kan toch ook gewoon veranderen in de toekomst? Sowieso is het een mooie stap vooruit. Uw vakantiegeld, eindejaarspremie stijgen ook natuurlijk.
Nee, alleen de opstart van een project is bij de klant. Daarna wordt alles inhouse gemaakt en zijn we vrij om te kiezen of we op kantoor zitten of van thuis uit werken. En het extra loon is idd ook altijd mooi meegenomen :D
 
Nee, alleen de opstart van een project is bij de klant. Daarna wordt alles inhouse gemaakt en zijn we vrij om te kiezen of we op kantoor zitten of van thuis uit werken. En het extra loon is idd ook altijd mooi meegenomen :D
Dat is wel handig dan. Uw loonpakket doet mij denken aan een cronos bedrijf dus ik dacht ook echt consultancy. Hoewel die ook vaak projecten in house doen.
 
Dat is wel handig dan. Uw loonpakket doet mij denken aan een cronos bedrijf dus ik dacht ook echt consultancy. Hoewel die ook vaak projecten in house doen.
Het gaat hier niet over Cronos. Maar bedoel je mijn nieuw of oud loonpakket? Want ik heb wel al gehoord dat ze bij Cronos niet altijd de beste betalers zijn.
 
Spijtig dat "cash for car" gecrashed is, dat had mij een goeie 600 netto per maand opgeleverd en zelfs post-corona zou mij dat met 3 dagen thuiswerk per week veel opbrengen. Of het was eerder status quo gebleven maar dan had ik wel een fun wagen kunnen kopen :)
 
Spijtig dat "cash for car" gecrashed is, dat had mij een goeie 600 netto per maand opgeleverd en zelfs post-corona zou mij dat met 3 dagen thuiswerk per week veel opbrengen. Of het was eerder status quo gebleven maar dan had ik wel een fun wagen kunnen kopen :)
Mobiliteitsbudget op dat vlak is voor veel mensen waarschijnlijk interessanter, zeker in de huidige situatie met thuiswerk. Huur en intresten betaalt voor een woning binnen de 5 km van waar je werkt kan je inbrengen maar met thuiswerk voldoet iedereen daar nu aan.
 
Mobiliteitsbudget op dat vlak is voor veel mensen waarschijnlijk interessanter, zeker in de huidige situatie met thuiswerk. Huur en intresten betaalt voor een woning binnen de 5 km van waar je werkt kan je inbrengen maar met thuiswerk voldoet iedereen daar nu aan.
Denk niet dat ze iedereen zijn standplaats 'thuis' zal werken
 
Praktische vraag: op laatste werkdag dient de auto ingeleverd te worden bij het bedrijf dat volgens de Renta norman de staat van de wagen zal beschrijven. De locatie is echter een 5tal km van het kantoor. Dient de werkgever mij te voorzien van vervoer terug naar het kantoor?
 
Praktische vraag: op laatste werkdag dient de auto ingeleverd te worden bij het bedrijf dat volgens de Renta norman de staat van de wagen zal beschrijven. De locatie is echter een 5tal km van het kantoor. Dient de werkgever mij te voorzien van vervoer terug naar het kantoor?
Naar kantoor? Naar huis ja :p
Bij mij hebben ze me toen dacht ik van daar naar station gebracht. Of de trein toen ook betaald was weet ik niet meer
 
Naar kantoor? Naar huis ja :p
Bij mij hebben ze me toen dacht ik van daar naar station gebracht. Of de trein toen ook betaald was weet ik niet meer
Meestal komen die mensen zich 'laten brengen'. Men vind zo over 't algemeen wel een Chinese vrijwilliger om mee te komen.
Indien dit niet het geval is dan liften ze even mee met een collega tot aan 't station of iets dergelijks. Of als ze niet al te ver uit elkaar wonen brengt een collega wel al eens iemand tot aan z'n deur voor een laatste keer (maar da's eerder al uitzonderlijk geweest voor zover ik weet).

Dit is meestal eerder onderling geregeld dan met HR.
 
Terug
Bovenaan