Ik post mijn loon:...

  • Graag! Heb dit gedaan!

    Stemmen: 190 47,6%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

    Stemmen: 89 22,3%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

    Stemmen: 120 30,1%

  • Totaal aantal stemmers
    399
Heb mijn privé-auto mid 2019 gekocht voor 27000 euro. Was 800 euro rij taks + inschrijvingstaks. 120 euro omnium per maand. Intussen 9000km gereden wat ongeveer 1000 euro naft is. Is nu een kleine 20000 euro nog waard. Dus die heeft mij op minder dan 2 jaar een kleine 10000 euro gekost.

You were complaining? :)
Je moet niet enkel de vaa meetellen he. Ook een 800-1000 brutoloon dat je maandelijks niet krijgt (want das je auto).
Nog steeds voordeliger, maar niet meer 20k VS 2.4k
 
Je moet niet enkel de vaa meetellen he. Ook een 800-1000 brutoloon dat je maandelijks niet krijgt (want das je auto).
Nog steeds voordeliger, maar niet meer 20k VS 2.4k
Lijkt mij echt niet dat als je de salariswagen niet kiest dat je dan een verhoging van 800 - 1000€ in uw brutoloon zou krijgen. 400€ kan ik mij wel inbeelden.
 
Lijkt mij echt niet dat als je de salariswagen niet kiest dat je dan een verhoging van 800 - 1000€ in uw brutoloon zou krijgen. 400€ kan ik mij wel inbeelden.
Die 800 voor de auto is alles inclusief, ook werkgeverdlasten dus dan kom je op 640e brutoloon erbij. Dus als dat belast wordt aan het marginaal tarief is dat een 320e netto dat je extra kwijt bent bovenop je 100e vaa. Dus een 400 netto per maand. Pakweg 5k per jaar.

Dat gezegd is die leasewagen nog steeds gigantisch voordeel he. Maar ik wou gewoon een beetje het beeld counteren van 2.4k VS 20k op 2 jaar, het is eerder 10k VS 20k op 2 jaar.

Als laatste, het is dat ik nu een leasewagen heb, maar anders zou ik nevernooit zo een auto van 40k kopen, dus dat speelt ook mee natuurlijk.

Ik moet ook wel toegeven dat in al heb zitten nadenken om de wagen in te leveren, er een leasefiets voor in de plaats te nemen en de rest netto uitbetalen. Als we in de toekomst maar 2x per week 'aar kantoor meer moeten, dan begint die leasewagen niet zo voordelig meer te worden.
 
Die 800 voor de auto is alles inclusief, ook werkgeverdlasten dus dan kom je op 640e brutoloon erbij. Dus als dat belast wordt aan het marginaal tarief is dat een 320e netto dat je extra kwijt bent bovenop je 100e vaa. Dus een 400 netto per maand. Pakweg 5k per jaar.

Dat gezegd is die leasewagen nog steeds gigantisch voordeel he. Maar ik wou gewoon een beetje het beeld counteren van 2.4k VS 20k op 2 jaar, het is eerder 10k VS 20k op 2 jaar.

Als laatste, het is dat ik nu een leasewagen heb, maar anders zou ik nevernooit zo een auto van 40k kopen, dus dat speelt ook mee natuurlijk.

Ik moet ook wel toegeven dat in al heb zitten nadenken om de wagen in te leveren, er een leasefiets voor in de plaats te nemen en de rest netto uitbetalen. Als we in de toekomst maar 2x per week 'aar kantoor meer moeten, dan begint die leasewagen niet zo voordelig meer te worden.
Tuurlijk, maar die werkgeverslasten is niet iets wat ik moet bekijken in de vergelijking wanneer we over bruto spreken. Dat is van belang voor de baas, maar echt niet voor mij. Het is niet alsof wanneer de werkgeverslasten omlaag gaan dat de baas mij dat verschil in loon gaat gaan uitbetalen.
Bewijs : zie de reductie in sociale lasten tijdens de taxshift, dat is linea recta naar de aandeelhouders/werkgever gegaan in plaats dat dit gebruikt werd om de medewerkers beter te verlonen of aan jobcreatie te doen. De link is hier al eens gepost zelfs.

En als ik een tankkaart + deftige wagen die mij 200 - 250€ netto kost voor de rest van mijn leven kan reserveren dan doe ik dat. Het gemak / comfort ervan is gewoon fenomenaal. En is toch nog altijd een pak anders als het hebben van een abonnement bij cambio of zo. Dat reserveren en zo is voor mij toch wel iets te beperkend.

Zelfs al staat de auto stil. Maar JPV zegt het juist, de kost is niet meer nu dan anders.
Het is gewoon het gepercipieerd voordeel dat je er aan ontleent dat minder is.
 
Los van de prijs van de wagen die je privé of via het werk zou verkrijgen is het in de meeste gevallen voordeliger om voor een leasewagen te kiezen. Woon je onder de kerktoren en/of heeft uw partner ook een firmawagen dan kan je al gaan twijfelen.

Een werkgever die kan rekenen gaat nooit je leasebedrag bruto geven. Brutoloon kost de werkgever een kleine 30% extra aan patronale lasten alsook is een brutobedrag x 13,92 uit te keren, het rekent het mogelijk nog door op groepsverzekering en bonussystemen.

Bij de wagen is de last: beperktere fiscale aftrekbaarheid, een minimumbelasting op het VAA en een solidariteitsbijdrage obv co². In het geval van een plug-in of full electric vallen die taksen ook bijzonder goed mee (wat vaak de meerprijs van zo'n model goedmaakt).

Wij doen de omrekening in ons bedrijf en afhankelijk van je functieklasse krijg je ergens tussen de €360 (instap) tot max €800 (directeur) per maand bij je brutoloon.

Ik zit al in een hogere budgetklasse. Als ik een privé wagen kies dan valt mijn VAA weg en krijg ik €650 extra brutoloon en valt mijn VAA weg. Dat zou mij netto een €4.500 per jaar opbrengen. Abstractie makend van COVID rij ik al 35.000 km per jaar waarvan een 12.000 km privé en in brandstof alleen zit ik normaal aan een kost van +- €2.700.

Met €1.800 netto per jaar ga ik heus geen wagen betalen, laat staan van het comfort dat erbij komt. Omnium, bij problemen heb ik een vervangwagen ter beschikking, geen onaangename verrassingen in de garage. Woonde ik op 5 km van mijn werk zou ik wel al twee keer nadenken.
 
Tuurlijk, maar die werkgeverslasten is niet iets wat ik moet bekijken in de vergelijking wanneer we over bruto spreken. Dat is van belang voor de baas, maar echt niet voor mij. Het is niet alsof wanneer de werkgeverslasten omlaag gaan dat de baas mij dat verschil in loon gaat gaan uitbetalen.
Bewijs : zie de reductie in sociale lasten tijdens de taxshift, dat is linea recta naar de aandeelhouders/werkgever gegaan in plaats dat dit gebruikt werd om de medewerkers beter te verlonen of aan jobcreatie te doen. De link is hier al eens gepost zelfs.

En als ik een tankkaart + deftige wagen die mij 200 - 250€ netto kost voor de rest van mijn leven kan reserveren dan doe ik dat. Het gemak / comfort ervan is gewoon fenomenaal. En is toch nog altijd een pak anders als het hebben van een abonnement bij cambio of zo. Dat reserveren en zo is voor mij toch wel iets te beperkend.

Zelfs al staat de auto stil. Maar JPV zegt het juist, de kost is niet meer nu dan anders.
Het is gewoon het gepercipieerd voordeel dat je er aan ontleent dat minder is.
Snap niet goed waarvan je die 250e nu haalt? Ik heb daarnet met een leasekost vna 800bruto berekend dat het je ong 400 netto kost, vaa inbegrepen. En dat wordt dus hoger als je leasebedrag hoger is.

Toch geen weinig geld voor iets wat het afgelopen jaar grotendeels stil gestaan heeft.
 
Snap niet goed waarvan je die 250e nu haalt? Ik heb daarnet met een leasekost vna 800bruto berekend dat het je ong 400 netto kost, vaa inbegrepen. En dat wordt dus hoger als je leasebedrag hoger is.

Toch geen weinig geld voor iets wat het afgelopen jaar grotendeels stil gestaan heeft.
Omdat mensen nettovergoedingen krijgen die die VAA kunnen compenseren die men anders vb niet zou geven (vb forfaitaire vergoeding voor wassen wagen en parkeerkosten). En dat het ook afhangt van het extra loon dat je krijgt. En dan is 400 - 500€ als extra brutoloon al redelijk en ook het bedrag dat je op 9lives af en toe eens zag passeren indien men kon kiezen tussen een wagen of geen wagen maar hoger brutoloon.
 
Voor mensen die klanten bezoeken met de privéwagen moet je ook nog de kilometervergoeding rekenen die je zou krijgen voor werkverplaatsingen: 0,3542 euro/km onbelast. Mijn vrouw heeft een tijdje voor een interimkantoor op 500 meter van de deur gewerkt. Haar auto werd in die periode 80% gebruikt voor haar werk, 15% voor haar bijberoep en 5% privé aangezien ik een firmawagen had. Die auto bracht bijna meer op dan hij kostte.
 
Vergeet niet dat vele WG's (blijkbaar, van wat ik hier al willen lezen heb op het forum) eigenlijk een auto door uw strot rammen, maar eigenlijk u geen volledige bedrijfswagen geven eh. Dit omdat men ineens een 'eigen bijdrage' verplicht.
Regelmatig dat ik hier overheen de jaren al mensen zien posten heb die dit aangaven. Men had dan 'geen VAA', maar betaalde die 'aan de WG'.
In feite heb je dan niet echt een bedrijfswagen, maar betaal je deze grotendeels zelf eh.

Momenteel blijft die kost ook doorlopen natuurlijk, ook al staat die al 13 mnd in de garage.

Alsook, in context van bedrijfswagen ... stel dat men u een budget geeft & als je 't niet op doet mag je de rest incasseren als bruto of kiezen voor meer lease budget ipv loon, of effectief eigen bijdrage voor hogere klasse wagen, etc.
Momenteel ben je weinig met een hogere klasse wagen als je er toch praktisch nooit meer in zit eh.

Versus privé dan ... privé een wagen aankopen & verzekerd houden (want zelfs al bol je maar 10km ... verzekering moet actief blijven) ... jah ... is ook niet gratis eh. Dus de vergelijking van het betalen van het VAA/Eigen bijdrage VS de privé kosten zal je altijd kunnen maken.

Maar het voordeel v/d bedrijfswagen dat je voorheen had verminderd objectief gezien wel eh, want je zal onder COVID wss ook een pak minder privé km rijden.
Het verminderde brandstofverbruik is ook geen besparing t.o.v. wanneer je nog dagelijks naar kantoor moest. Althans, niet voor de WN, wel voor de WG want die tankkaart wordt ook nog nauwelijks gebezigd.
 
Vergeet niet dat vele WG's (blijkbaar, van wat ik hier al willen lezen heb op het forum) eigenlijk een auto door uw strot rammen, maar eigenlijk u geen volledige bedrijfswagen geven eh. Dit omdat men ineens een 'eigen bijdrage' verplicht.
Regelmatig dat ik hier overheen de jaren al mensen zien posten heb die dit aangaven. Men had dan 'geen VAA', maar betaalde die 'aan de WG'.
In feite heb je dan niet echt een bedrijfswagen, maar betaal je deze grotendeels zelf eh.
Dat heb ik hier toch nog niet echt gezien? De meeste betalen gewoon een VAA. Bij sommige mag je wel buiten uw budget gaan en dat is dan inderdaad een extra eigen bijdrage die je aan de werkgever betaalt.
 
Dat heb ik hier toch nog niet echt gezien? De meeste betalen gewoon een VAA. Bij sommige mag je wel buiten uw budget gaan en dat is dan inderdaad een extra eigen bijdrage die je aan de werkgever betaalt.
Er zijn bedrijven die bijvoorbeeld het VAA inhouden op uw loon ipv een belastbaar VAA aan uw brutoloon toe te voegen. Netto scheelt dit voor de doorsnee werknemer de helft van het VAA daar waar bij de werkgever de wagen meer aftrekbaar wordt. Zeker met de verzwaarde aftrekbeperkingen zie ik meer werkgevers daar naar neigen, al dan niet onder een verkapte vorm. Zo is er bijvoorbeeld bij Deloitte een beperking op het aantal privékilometers (max 80 km per week). In non-coronatijden maakt dat sommigen op het einde van het jaar 1k moesten opleggen, dat is bijna een VAA.
 
Haha, de salariswagenrijders gaan klagen dat door de pandemie hun grote fiscale achterpoortje niet meer evenveel voordeel oplevert als voorheen... ondertussen vrezen andere mensen voor hun job, zitten op technische werkloosheid of zijn hun werk al kwijt...

Deze pandemie toont net aan waarom voordelen zoals salariswagens waar geen of nauwelijks sociale bijdragen op betaald worden, eens grondig herbekeken zouden mogen worden.
 
Haha, de salariswagenrijders gaan klagen dat door de pandemie hun grote fiscale achterpoortje niet meer evenveel voordeel oplevert als voorheen... ondertussen vrezen andere mensen voor hun job, zitten op technische werkloosheid of zijn hun werk al kwijt...

Deze pandemie toont net aan waarom voordelen zoals salariswagens waar geen of nauwelijks sociale bijdragen op betaald worden, eens grondig herbekeken zouden mogen worden.

akkoord, maar dan ook alles herbekijken.
Bv onkostenvergoedingen, pensioenrechten/plafond, vaste benoemingen, ziektedagen, werkbonus, verlofstelsels,..
Geen gerommel in de marge, maar tabula rasa.

vlaktaks 20%? :))))
 
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Dat heb ik hier toch nog niet echt gezien? De meeste betalen gewoon een VAA. Bij sommige mag je wel buiten uw budget gaan en dat is dan inderdaad een extra eigen bijdrage die je aan de werkgever betaalt.
Dan heb je mijn post overgeslagen. Ik draag standaard €150 per maand af aan de werkgever. Ja, zelfs als de VAA na 4j lager ligt dan die €150.
Ik heb nu wel geluk dat ik gecompenseerd wordt door het feit dat ik eigenlijk recht heb op een categorie hoger (€75 bruto per maand).

Als ik een categorie hoger kies wordt dat standaard €200 per maand. En sinds dit jaar soms ook een toeslag afhankelijk van het model wagen indien door WLTP het er veel slechter uitkomt itt. NEDC.. Gelukkig niet in mijn geval.
 
Dan heb je mijn post overgeslagen. Ik draag standaard €150 per maand af aan de werkgever. Ja, zelfs als de VAA na 4j lager ligt dan die €150.
Ik heb nu wel geluk dat ik gecompenseerd wordt door het feit dat ik eigenlijk recht heb op een categorie hoger (€75 bruto per maand).

Als ik een categorie hoger kies wordt dat standaard €200 per maand. En sinds dit jaar soms ook een toeslag afhankelijk van het model wagen indien door WLTP het er veel slechter uitkomt itt. NEDC.. Gelukkig niet in mijn geval.
Ik weet dat het bestaat maar dat zijn eerder uitzonderingen. De meeste gebruiken gewoon VAA. Sommige hebben ook nog een combinatie VAA en eigen bijdrage.
 
Ik weet dat het bestaat maar dat zijn eerder uitzonderingen. De meeste gebruiken gewoon VAA. Sommige hebben ook nog een combinatie VAA en eigen bijdrage.
Dat is verkeerd, want de WG 'gebruikt' geen VAA.

Het 'default' systeem is 'De WG stelt in zijn geheel een wagen ter beschikking', dit is 'integraal onderdeel van uw loon'. VAA komt daar NIET ter sprake & daar heeft de WG geen enkele relatie mee.

De wetgever ziet dit als loon, dus wil die daar belasting op heffen. Het is een voordeel in natura, dus de belasting die hier op wordt gehoffen is dan het systeem van 'voordeel alle aard', een belasting die men heft op voordelen in natura (e.g. wagen, telefoon, laptop, ...).

De WG heeft dus nul de ballen te maken met dat VAA en gebruikt dat in z'n geheel NIET. Zodra een WG over uw VAA begint ... jah ... dan wil die wss in uw zakken zitten. Bv. door u per default een eigen bijdrage te willen laten betalen, die dan zogezegd het VAA opheft.

't Meeste dat de WG ooit te maken heeft met dat VAA is dat men de cijfers mee geeft aan het sociaal secretariaat om uw maandelijkse heffingen realistisch te houden (zodat jij op het einde v/h jaar geen vette afrekening krijgt). Maar zelfs als men dat helemaal niet doet, dan nog zou jij gewoon de rekening gepresenteerd krijgen van 't staat.

Verder ... op 9Legacy ben ik nochthans redelijk wat posts tegen gekomen die vermeldden dat men per default een eigen bijdrage had voor de wagen in hun pakket. Nee, dat is niet echt representatief voor het geheel, but still.

En ja, er zijn WG's die toe laten een beetje eigen bijdrage toe te laten als 'extra' indien men al een volledige bedrijfswagen ter beschikking stelt.
Maar dat is over 't algemeen dan ook effectief een 'extraatje'. En daar heb je dan het effect dat uw VAA bedrag daardoor lager wordt omdat uw voordeel in natura daalt (je betaald het nl. voor een stuk zelf).
 
Laatst bewerkt:
Haha, de salariswagenrijders gaan klagen dat door de pandemie hun grote fiscale achterpoortje niet meer evenveel voordeel oplevert als voorheen... ondertussen vrezen andere mensen voor hun job, zitten op technische werkloosheid of zijn hun werk al kwijt...

Deze pandemie toont net aan waarom voordelen zoals salariswagens waar geen of nauwelijks sociale bijdragen op betaald worden, eens grondig herbekeken zouden mogen worden.

Deels akkoord met uw laatste uitspraak, gelet een pandemie niet echt een argument is om dit aan te tonen. Op deze manier kan men zeggen dat quasi alle voordelen en maatregelen in de samenleving herbekeken moeten worden (see below)

akkoord, maar dan ook alles herbekijken.
Bv onkostenvergoedingen, pensioenrechten/plafond, vaste benoemingen, ziektedagen, werkbonus, verlofstelsels,..
Geen gerommel in de marge, maar tabula rasa.

vlaktaks 20%? :))))
 
Dat is verkeerd, want de WG 'gebruikt' geen VAA.

Het 'default' systeem is 'De WG stelt in zijn geheel een wagen ter beschikking', dit is 'integraal onderdeel van uw loon'. VAA komt daar NIET ter sprake & daar heeft de WG geen enkele relatie mee.

De wetgever ziet dit als loon, dus wil die daar belasting op heffen. Het is een voordeel in natura, dus de belasting die hier op wordt gehoffen is dan het systeem van 'voordeel alle aard', een belasting die men heft op voordelen in natura (e.g. wagen, telefoon, laptop, ...).

De WG heeft dus nul de ballen te maken met dat VAA en gebruikt dat in z'n geheel NIET. Zodra een WG over uw VAA begint ... jah ... dan wil die wss in uw zakken zitten. Bv. door u per default een eigen bijdrage te willen laten betalen, die dan zogezegd het VAA opheft.

't Meeste dat de WG ooit te maken heeft met dat VAA is dat men de cijfers mee geeft aan het sociaal secretariaat om uw maandelijkse heffingen realistisch te houden (zodat jij op het einde v/h jaar geen vette afrekening krijgt). Maar zelfs als men dat helemaal niet doet, dan nog zou jij gewoon de rekening gepresenteerd krijgen van 't staat.

Verder ... op 9Legacy ben ik nochthans redelijk wat posts tegen gekomen die vermeldden dat men per default een eigen bijdrage had voor de wagen in hun pakket. Nee, dat is niet echt representatief voor het geheel, but still.

En ja, er zijn WG's die toe laten een beetje eigen bijdrage toe te laten als 'extra' indien men al een volledige bedrijfswagen ter beschikking stelt.
Maar dat is over 't algemeen dan ook effectief een 'extraatje'. En daar heb je dan het effect dat uw VAA bedrag daardoor lager wordt omdat uw voordeel in natura daalt (je betaald het nl. voor een stuk zelf).
Het kan de werkgever wel in staat stellen een duurdere auto te voorzien zonder dat de werknemer fiscaal "afgestraft" wordt. Als de werkgever meer bijdrage vraagt dan het VAA dan is het gewoon alsof je de auto voor dat bedrag aan het huren bent met je netto loon, wat rap erg duur wordt. Die bijdrage (zolang het lager is dan het VAA) komt neer op een kost die je als werknemer kan inbrengen aftrekken.

Een werkgever kan andere intenties hebben natuurlijk maar het kan zijn dat als ie die bijdrage niet vroeg, je enkel goedkopere auto's ging kunnen kiezen. Voor de werkgever is dat financieel equivalent, en de werknemer kent normaal gezien de voorwaarden dus het is niet alsof ie zijn werknemers ermee kan misleiden.
 
Terug
Bovenaan