Ik weet dat het bestaat maar dat zijn eerder uitzonderingen. De meeste gebruiken gewoon VAA. Sommige hebben ook nog een combinatie VAA en eigen bijdrage.
Dat is verkeerd, want de WG 'gebruikt' geen VAA.
Het 'default' systeem is 'De WG stelt in zijn geheel een wagen ter beschikking', dit is 'integraal onderdeel van uw loon'. VAA komt daar NIET ter sprake & daar heeft de WG geen enkele relatie mee.
De wetgever ziet dit als loon, dus wil die daar belasting op heffen. Het is een voordeel in natura, dus de belasting die hier op wordt gehoffen is dan het systeem van 'voordeel alle aard', een belasting die men heft op voordelen in natura (e.g. wagen, telefoon, laptop, ...).
De WG heeft dus nul de ballen te maken met dat VAA en gebruikt dat in z'n geheel NIET. Zodra een WG over uw VAA begint ... jah ... dan wil die wss in uw zakken zitten. Bv. door u per default een eigen bijdrage te willen laten betalen, die dan zogezegd het VAA opheft.
't Meeste dat de WG ooit te maken heeft met dat VAA is dat men de cijfers mee geeft aan het sociaal secretariaat om uw maandelijkse heffingen realistisch te houden (zodat jij op het einde v/h jaar geen vette afrekening krijgt). Maar zelfs als men dat helemaal niet doet, dan nog zou jij gewoon de rekening gepresenteerd krijgen van 't staat.
Verder ... op 9Legacy ben ik nochthans redelijk wat posts tegen gekomen die vermeldden dat men per default een eigen bijdrage had voor de wagen in hun pakket. Nee, dat is niet echt representatief voor het geheel, but still.
En ja, er zijn WG's die toe laten een beetje eigen bijdrage toe te laten als 'extra' indien men al een volledige bedrijfswagen ter beschikking stelt.
Maar dat is over 't algemeen dan ook effectief een 'extraatje'. En daar heb je dan het effect dat uw VAA bedrag daardoor lager wordt omdat uw voordeel in natura daalt (je betaald het nl. voor een stuk zelf).