Wat is jullie ideale steak?

Jullie ideale cuisson


  • Totaal aantal stemmers
    140
Ik zou wel eens een onglet/kraaistuk willen proberen - zou toch een vrij unieke smaak hebben. Online zou ik dat wel kunnen vinden, maar misschien dat een lokale slager dat ook wel kan fiksen
Dat is de steak van mijn jeugd. Mijn nonkel en tante zijn boeren en die slachten vroeger iedere 4 maanden een koe of 2 varkens in 'den duik' die ze dan verkochten aan familie en vrienden, ik ging dan soms gaan helpen heel dat beest zien in stukken gesneden worden en worst, hamburgers, bloedworst maken. Zalige tijden. Mijn ouders kochten altijd de kraaibiefstuk omdat dit prijs/kwaliteit het beste stuk vlees was die er aan het beest ging zoals mijn vader zij en gelijk had hij maar 20 jaar geleden had dit stukje vlees eerder een negatief imago aangezien dat stukje vlees niet zo mals is.
 
Saignant of A point; alles daarboven is pure zonde van het vlees.

Hoeveslagerij op nog geen km van onze voordeur hier dus de steaks en aanverwanten zijn hier veelvuldig onderdeel van het menu.
 
Hier meestal bavette, flat iron of picanha. In de Lidl zijn er soms dry aged toma hawks, schappelijk van prijs en ook echt heel lekker. Skirt, flank en onglet staan nog op het lijstje om eens te proberen.

Altijd bleu chaud gebakken, reverse seared.

Op resto eet ik geen steak meer, altijd een teleurstelling 😞
 
Toch liefst blue tot max saignant.
Saus ben ik niet zo'n fan van, behalve dan af en toe eens een lekker straffe 'sauce poivre concassé'. Kan je bijna nergens krijgen maar miljaar, dat is eens lekker.
 
Alles wat niet minstens à point is gebakken is imo gewoon een stuk vlees dat net is geschoten en zonder te bakken op uw bord is gelegd.
Als je er zo in in snijdt en er sijpelt een halve liter bloed uit, da's toch om direct misselijk van te worden. 😖

Zelf eet ik het liefste bien cuit. Geen schoenzool, maar gewoon dat het er niet meer roos uitziet vanbinnen.
 
Alles wat niet minstens à point is gebakken is imo gewoon een stuk vlees dat net is geschoten en zonder te bakken op uw bord is gelegd.
Als je er zo in in snijdt en er sijpelt een halve liter bloed uit, da's toch om direct misselijk van te worden. 😖

Zelf eet ik het liefste bien cuit. Geen schoenzool, maar gewoon dat het er niet meer roos uitziet vanbinnen.
Normaal moet je je stuk wel even laten rusten nadat je het uit de pan hebt gehaald. Als je dat niet doet komt er inderdaad best wel wat vocht uit.
 
Thuis goed gebakken met wat bruin saus van´t vlees en is goed in de pan schrapen :cool:

Op restaurant a point. Natuur of met peperroom. Liefst met frietjes, mayo, en zout op tafel.

Godnondeju nu heb ik daar goesting in.
 
Saignant. Liefst een rib-eye met eventueel wat lookboter. Filet pur met pepersaus (goed straffe).
 
Als bleu chaud niet tussen de opties staat, moet je nog veel leren over steaks
:unsure:

chateaubriand -> saignant
cote a l'os, tomahawks -> bleu chaud
bavette -> bleu chaud
Helemaal verkeerd eigenlijk.

Vette stukken zoals entrecote, rib eye en cote a l’os moet je langer bakken omdat het vet de tijd moet krijgen om te renderen.

Bij Gillis in Gent weigeren ze een rib eye blue te serveren. En als je ‘t toch vraagt komt de chef van zijn kloten maken. Een eikel van een vent, maar hij weet wel wat hij doet ik de keuken.
 
Bleu. Ik ben nogal een sousvide fan. Cote a l'os minimum 4u vacuüm in zijn badje met veel peper, zout, eventueel wat rozemarijn takjes op 54graden. Bbq keihard en langs elke kant max 1.5min. die smaak van dat gesmolten vet in combinatie met de gegrilde korst is hemels 🤩
Als je uw kerntemp op 54 zet en dan nog 1.5min op elke kant bakt… ben je zelfs saignant gepasseerd.

Om bleu te hebben zet je een sous-vide op 48. Na het afgrillen zit je dan al snel op 50, en dat is de max temp voor bleu.

Ik heb ook een sous vide, maar ik ben daar geen fan van. Qua smaak en “veiligheid”, ja. Ook voor grote groepen stressvrij koken. Maar ondanks droogdeppen is dat nooit poerdroog, dus een échte sear kan je nooit hebben. Gewoon reverse searen is 100 keer beter.
 
Als je uw kerntemp op 54 zet en dan nog 1.5min op elke kant bakt… ben je zelfs saignant gepasseerd.

Om bleu te hebben zet je een sous-vide op 48. Na het afgrillen zit je dan al snel op 50, en dat is de max temp voor bleu.

Ik heb ook een sous vide, maar ik ben daar geen fan van. Qua smaak en “veiligheid”, ja. Ook voor grote groepen stressvrij koken. Maar ondanks droogdeppen is dat nooit poerdroog, dus een échte sear kan je nooit hebben. Gewoon reverse searen is 100 keer beter.
klopt 54° is te warm voor bleu ik heb me vergist want de laatste maal heb ik hem zo gedaan op vraag van de vrouw omdat 51° toch te rood was voor haar. Net eens foto's herbekeken van beide keren en die 3° zijn toch een groot verschil.
Maar dan ben je echt nog niet saignant gepasseerd hoor maar midden erop voor mijn gevoel. En die 1.5min ook met een korreltje zout nemen, ik heb dat uiteraard nog nooit getimed en doe dit op zicht en gevoel.
Ik doe gewoon zeer graag sous vide omdat dit gewoon niet kan mislopen, je moet er niet bij blijven en gemakkelijk punten scoren is bij de mede tafelgenoten. :D
 
Ik eet liefst bien cuit maar ik vraag standaard à point omdat je dan al veel minder opmerkingen krijgt van mensen die even gaan zeggen hoe ik mijn vlees moet opeten, om finaal toch à point te krijgen.
 
ik ben eens in Argenvino - een laagdrempelig steakresto in Gent - met wat kameraden gaan eten.

De opdienster stond naast mij toen ze de bestellingen opnam en ik zag ze noteren:

karel: "Saignant aub" - noteert: "S"
Tom: "a point aub" - noteert "AP"
PIeterjan: "Bleu Chaud als ge wilt" - noteert "BC"
Poeperman: "saignant aub, en nog wat malbec" - noteert "S"

15 minuten later bij het opdienen - en de bijhorende kritiek van Pieterjan - besefte ze dat BC ook iets anders kan betekenen
 
Steak Piemonte : saignant gebakken met pepersaus.
of ne filet pur saignant.
Daarbij frietjes met zelfgemaakte mayonaisse en gewone normale salade (met olie, azijn,peper)
Vergezelt met een St Bernardus 12 of een Rochefort 10 uiteraard.

godver, ik krijg honger als ik eraan denk...
 
Om een idee te geven.

Zonet een Wagyu Chuck Eye steak gemaakt. Tot 48 kerntemperatuur op de kamado aan 130° (naast mijn ribben die er al wat langer op liggen) met wat eik.

Afbeelding-van-Whats-App-op-2023-11-27-om-13-13-47-5cdbc140.jpg

kwam er mooi mahonierood uit, vet was al helemaal mals

Zout/peper/drupje arachide en retehard gebakken in droge gietijzeren pan. Na +/- 1min omgedraaid, vuur zachter. Grote klont boter, look, tijm en arroseren.

Afbeelding-van-Whats-App-op-2023-11-27-om-13-13-47-ab51efbf.jpg


Resultaat (let niet op de sides, die waren er niet, ik wou gewoon heel graag dat vlees eten vandaag)

Afbeelding-van-Whats-App-op-2023-11-27-om-13-13-47-d5511bf0.jpg


Of je dat nu bleu, saignant of a point noemt (zeker dat eerste niet) voor mij is dat perfect. Bijzonder aanwezige korst, maar toch edge to edge roze. Nauwelijks een grijze rand.
 
Om een idee te geven.

Zonet een Wagyu Chuck Eye steak gemaakt. Tot 48 kerntemperatuur op de kamado aan 130° (naast mijn ribben die er al wat langer op liggen) met wat eik.

Afbeelding-van-Whats-App-op-2023-11-27-om-13-13-47-5cdbc140.jpg

kwam er mooi mahonierood uit, vet was al helemaal mals

Zout/peper/drupje arachide en retehard gebakken in droge gietijzeren pan. Na +/- 1min omgedraaid, vuur zachter. Grote klont boter, look, tijm en arroseren.

Afbeelding-van-Whats-App-op-2023-11-27-om-13-13-47-ab51efbf.jpg


Resultaat (let niet op de sides, die waren er niet, ik wou gewoon heel graag dat vlees eten vandaag)

Afbeelding-van-Whats-App-op-2023-11-27-om-13-13-47-d5511bf0.jpg


Of je dat nu bleu, saignant of a point noemt (zeker dat eerste niet) voor mij is dat perfect. Bijzonder aanwezige korst, maar toch edge to edge roze. Nauwelijks een grijze rand.
Damn, water in de mond... :drool:
 
Terug
Bovenaan