Lager onderwijs volgen een slimme keus? Net afgestudeerd van BSO

BasicHuman

New member
Hallo iedereen, afgelopen weken heb ik eens zitten koekeloeren op deze website en het heeft me toch wel deels geholpen. Bedankt hiervoor.

Ik ben 19M, Ik ben zojuist afgestudeerd in BSO (kantoor & verkoop) en heb besloten om direct een graduaatsopleiding te volgen in IT.
Mijn verwachtingen waren helemaal anders en ik ben er heel snel achter gekomen dat dit niets voor mij is.

Nu zijn we 1 maand verder, en moet nu toch wel snel een keus nemen als ik dit jaar nog lessen wil volgen bij een ander richting.

Nu twijfel ik tussen lager onderwijs (bachelor) en HR support (graduaat)

Lager onderwijs lijkt me een hele interessante richting om te doen en is (denk ik) vooral projecten voorbereiden dan pure theorie blokken. Los daarvan vind ik het idee wel leuk om met kinderen te werken tussen die leeftijd. Kleuteronderwijs lijkt me niks en secundair onderwijs ook niet.

HR support lijkt me ook interessant omdat ik zelf al stage heb gelopen in een interimbureau en het spreken met mensen vond ik toch wel aangenaam. Mijn voorkeur momenteel gaat toch eerder voor lager onderwijs, maar dit is ook wel goed.

Iedereen weet dat het niveau van BSO jammer genoeg heel laag ligt als het gaat om pure theorie blokken.

Dit heb ik ook geaccepteerd, pure theorie blokken kan ik niet en heb hiervoor ook geen motivatie voor om dit opnieuw te willen doen.
Natuurlijk is theorie wel in elke opleiding, maar het liefst heb ik dit beperkt. Dat neemt niet weg dat ik wél de motivatie heb en oprechte interesse heb om een van deze richtingen te willen doen.

Graag wil ik jullie meningen horen. Wat zouden jullie mij adviseren? Misschien iemand die een van deze opleidingen heeft gedaan en zijn/haar mening kan geven?

Alles is welkom! Ook algemene advies is welkom.
 
Hallo iedereen, afgelopen weken heb ik eens zitten koekeloeren op deze website en het heeft me toch wel deels geholpen. Bedankt hiervoor.

Ik ben 19M, Ik ben zojuist afgestudeerd in BSO (kantoor & verkoop) en heb besloten om direct een graduaatsopleiding te volgen in IT.
Mijn verwachtingen waren helemaal anders en ik ben er heel snel achter gekomen dat dit niets voor mij is.

Nu zijn we 1 maand verder, en moet nu toch wel snel een keus nemen als ik dit jaar nog lessen wil volgen bij een ander richting.

Nu twijfel ik tussen lager onderwijs (bachelor) en HR support (graduaat)

Lager onderwijs lijkt me een hele interessante richting om te doen en is (denk ik) vooral projecten voorbereiden dan pure theorie blokken. Los daarvan vind ik het idee wel leuk om met kinderen te werken tussen die leeftijd. Kleuteronderwijs lijkt me niks en secundair onderwijs ook niet.

HR support lijkt me ook interessant omdat ik zelf al stage heb gelopen in een interimbureau en het spreken met mensen vond ik toch wel aangenaam. Mijn voorkeur momenteel gaat toch eerder voor lager onderwijs, maar dit is ook wel goed.

Iedereen weet dat het niveau van BSO jammer genoeg heel laag ligt als het gaat om pure theorie blokken.

Dit heb ik ook geaccepteerd, pure theorie blokken kan ik niet en heb hiervoor ook geen motivatie voor om dit opnieuw te willen doen.
Natuurlijk is theorie wel in elke opleiding, maar het liefst heb ik dit beperkt. Dat neemt niet weg dat ik wél de motivatie heb en oprechte interesse heb om een van deze richtingen te willen doen.

Graag wil ik jullie meningen horen. Wat zouden jullie mij adviseren? Misschien iemand die een van deze opleidingen heeft gedaan en zijn/haar mening kan geven?

Alles is welkom! Ook algemene advies is welkom.
Helaas, je moet ook veel theorie blokken... Ik heb via Vives afstandsonderwijs de Bachelor lager onderwijs gedaan en elk vak bestond uit 3 onderdelen: theorie met een examen, stage en dan taken (soms individueel, soms groepsopdrachten).
Voor Frans moet je ook een bepaald niveau halen (B2 dacht ik?) Waarbij je bijvoorbeeld op het examen een afbeelding krijgt en daar een gans opstel over moet schrijven, oefeningen rond de verschillende tijden,... Ik vermoed dat jouw Frans ook eerder beperkt zal zijn?

Bel of mail eens naar een hogeschool om te vragen of je op korte tijd samen kan zitten met iemand die je inzicht kan geven, cursussen kan laten inkijken,...
Er waren enkele studenten uit het BSO waarmee ik taken heb gemaakt, die ook zijn afgestudeerd maar het is absoluut de uitzondering.
 
Gewoon ervoor gaan. Een jaar is niks in een mensenleven dus als je faalt so be it.

En lager onderwijs is nu ook niet de meest veeleisende richting die er is,
Studenten komende uit ASO zijn ook meestal niet de toppertjes die lager onderwijs volgen en ook vaak van het type “12 stielen en 13 ongelukken”, lees: “al eens iets anders geprobeerd, of twee keer zelfs”.

Je bent dus zeker niet kansloos.
 
Leraar lager onderwijs is een ongelooflijk onderschat beroep. Je klasmanagement en omgaan met kinderen moet van zichzelf al een bijzonder talent zijn, anders is dit idee al op voorhand gedoemd.
Verder vind ik een goede leerkracht lager onderwijs iemand is die lesgeven kiest als roeping. Iemand die kennis genoeg bezit om te antwoorden op de vragen van nieuwsgierige leerlingen, iemand dat die kinderen kan uitdagen. Ze begeleiden richting de hogere studiejaren en het middelbaar. Je hebt waarschijnlijk de basisleerstof nog ferm op te frissen om mee te kunnen met de snellen, en tegelijk nog voeling te hebben met diegenen die extra zorg nodig hebben. Daar heb je op zich al wat een heuse berg aan kennis en inzicht te verwerken. Je zegt dat je niet wilt blokken maar je zou een lichtend voorbeeld moeten zijn van kennis voor die kinderen.

Iemand die ballonnetjes komt oplaten en wat met termen en namen van richtingen/beroepen zit te gooien (eind oktober notabene, als het academiejaar op tempo geraakt) gaat niet als idealist of omdat ze zich geroepen voelen. Daarbij wil je niet blokken maar spreek je over een job waar je verplicht je leven lang moet bijleren en studeren. En dat is imo een groot probleem.
 
Gewoon ervoor gaan. Een jaar is niks in een mensenleven dus als je faalt so be it.
Ik zou toch opletten met dat soort advies tegenwoordig. De regels rond studiepunten worden steeds strenger, en één jaar falen kan je serieus in de problemen brengen als het jaar erna ook niet direct heel goed is.
 
Als je eind oktober wil veranderen van richting, dan heb je sowieso een hoop zelfstandig in te halen. Als je vanuit BSO komt, heb je ook sowieso wat zelfstandig in te halen.

Als je dan niet bereid bent pure theorie te blokken, kan je er beter niet aan beginnen: zélfs al zijn lager onderwijs en hr support geen zuivere theorierichtingen, je hebt theorie in te halen én er is wel degelijk wat "pure theorie". Zoals glashelder zegt verspil je dan toch alle andere mogelijkheden later.

Verder kan er weinig advies gegeven worden als je niet aangeeft waarom graduaat IT een verkeerde keuze was.
 
Ik denk dat je beeld van de opleiding leerkracht lager onderwijs heel erg fout is. Vaak wordt gedacht dat je daarvoor de leerstof uit het lager onderwijs moet leren. Dat komt er uiteraard bij, maar is slechts een klein deeltje (en wordt geacht al gekend te zijn).

Wat je vooral moet leren is die leerstof over te brengen en kinderen op een adequate manier te kunnen begeleiden. Dus de echte leerstof is pedagogie, ontwikkelingspsychologie, agogiek... En dat is qua theorie studeren niet te onderschatten.
 
Dit heb ik ook geaccepteerd, pure theorie blokken kan ik niet en heb hiervoor ook geen motivatie voor om dit opnieuw te willen doen.
Natuurlijk is theorie wel in elke opleiding, maar het liefst heb ik dit beperkt. Dat neemt niet weg dat ik wél de motivatie heb en oprechte interesse heb om een van deze richtingen te willen doen.
Het is een bacheloropleiding hé. Sommige raad hier kan cru klinken maar je geeft heel hard de indruk dat je hoopt op zo weinig mogelijk theorie, wat gewoon niet gaat gebeuren. Vergeleken met een universitaire opleiding zal het minder theoretisch zijn, maar er gaat nog altijd "blokken" aan te pas komen.
 
Passie en gedrevenheid doet veel. Een van mijn beste vrienden heeft dezelfde middelbare opleiding achter de rug. Studeerde amper, verveelde zich in klas. Zonde van de tijd. Maar eens hij z'n passie wist te vinden, ging hij er volledig voor. Vandaag de dag heeft hij 2 diploma's op zak en geeft hij avondles aan jongvolwassenen. Een proces van vallen en opstaan. Maar het is mogelijk.
 
Angst voor "tijdverlies" en "studiepuntenverlies" is overrated en laat dat niet in de weg staan van je dromen.
Ben je op de hoogte van de nieuwste regels? Want dat is dus echt niet zo vergezocht. Vroeger misschien overrated (je moest al flink je best doen om zonder studiepunten te zitten), tegenwoordig heb je na één slecht jaar al een bindende voorwaarde aan je been.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan