Is een graduaat moeilijk?

Nu is dat 2 jaar, cursussen van 50blz is eerder de regel, of een 150 dia's Powerpoint.

7 weken les, gevolgd door week examens. , dit 4 keer per jaar.
50blz is wel heel weinig. Plus ze hebben dan nog vakken geschrapt t.o.v. vroeger. Is dat dan zo hard veranderd?
 
50blz is wel heel weinig. Plus ze hebben dan nog vakken geschrapt t.o.v. vroeger. Is dat dan zo hard veranderd?
Ik spreek nu voor de richtingen waar ik les in geef, dat niveau is echt behoorlijk laag. Een cursus van 50 blz, zal ongeveer een 150 powerpoints opleveren, doe daar nog een opdracht of 2 bij, die je gewoon op Toledo zet en je lessen zijn gevuld. Sommige cursussen zijn groter, maar dan is de helft niet te kennen en sowieso zit je beperkt door de kwartalen met 7 lesweken. Per studiepunt heb je 8u les, dus 4SP=32u les. De meeste vakken variëren tussen 2 en 5 Sp, dus max 40u les voor 1 vak in 7 weken. Het zijn natuurlijk graduaatsopleidingen, dus je moet daar niet afkomen met oneindige theorie, of proberen uitleggen waarom 400V= 230xwortel3, want 80% ben je gewoon kwijt het moment dat je verder gaat dan vermenigvuldigen of delen. Graduaten zijn de doeners, duaal leren in het hoger onderwijs, niet te veel theorie, veel stage. We hebben ook wel een paar ambitieuze gasten die zelfstandig installateur willen worden, of betere studenten die overstappen naar een bachelor EM.
 
dus je moet daar niet afkomen met oneindige theorie, of proberen uitleggen waarom 400V= 230xwortel3, want 80% ben je gewoon kwijt het moment dat je verder gaat dan vermenigvuldigen of delen.
Dit kan ik bevestigen.. Te triestig voor woorden imo.
Ik heb de HBO5 EM gedaan voordat ik mijn bachelor EM heb behaald, en het verschil qua studenten is gigantisch.

Ik ben wel blij dat mijn HBO5 opleiding op een hoger niveau lag, waardoor het verschil met de bachelor vrij klein was. Dat schakelen van HBO5 naar PBA was echt 2 vingers in de neus.
Qua kennis voel ik me eigenlijk quasi niets slimmer dankzij mijn Bachelor. Erg maar waar…
 
Eerste jaar A1 graduaatsinformatica - vak wiskunde --> Ik heb toen eigenlijk heel weinig tot echt niks gestudeerd een heel jaar lang voor dat vak,
en ik was 5des van de hele klas. (Bij het eerste tussenexamen was ik zelfs 1ste)

Maar ik kwam van de universiteit waar ik niet geslaagd was en ik kreeg identiek diezelfde cursus terug op de hogeschool. Dus ik wist het meeste nog wel en de examens waren ook veel gemakkelijker. Dus ik speelde natuurlijk gewoon 'vals', want ik had heel veel voorkennis en veel zat nog in mijn hoofd :tongue:

Echt helemaal NIET studeren of géén enkele voorkennis hebben over de leerstof, dat zal inderdaad nooit lukken ..

Aan TS --> Er gewoon niet aan beginnen als je echt niet wil studeren.
Kreeg je aan de hogeschool echt dezelfde wiskunde als op de unief? In welk jaar was dat, en wat zat daar dan allemaal in?
 
Kreeg je aan de hogeschool echt dezelfde wiskunde als op de unief? In welk jaar was dat, en wat zat daar dan allemaal in?
1667491019285.png
 
Kreeg je aan de hogeschool echt dezelfde wiskunde als op de unief? In welk jaar was dat, en wat zat daar dan allemaal in?
Ja. Ondertss al wel 22 jaar geleden. Het jaartal was 1999 of 2000. Dus uw laatste vraag kan ik niet beantwoorden. Dat weet ik niet meer.

Wel enige nuance. Ik heb de richting WISKUNDE- informatica gestudeerd aan de universiteit van Antwerpen. Ik was niet geslaagd en ik ben toen A1 informatica gaan studeren aan de Artesis hogeschool, ook in Antwerpen.

En de prof daar had toen effectief zijne mosterd gaan halen uit de cursus wiskunde van die richting van de unif.

Maakt ook verder niet uit. Ik was erg goed in wiskunde dus ik was sowieso geslaagd geweest vd vak.
 
Laatst bewerkt:
Maak er ondertussen maar een hele zoutmijn van.
Wel enige nuance. Ik heb de richting WISKUNDE- informatica gestudeerd aan de universiteit van Antwerpen. Ik was niet geslaagd en ik ben toen A1 informatica gaan studeren aan de Artesis hogeschool, ook in Antwerpen.
Misschien de verwoording van een paar definities overgenomen ja, maar je gelooft nu toch zelf niet dat er aan de hogeschool ooit wiskunde gegeven is geweest op het niveau van een universitaire wiskunderichting. Of het moet zijn: 'ik heb in beide richtingen kansrekenen en afgeleiden gezien'
 
Ik heb nog een vraag over die graduaat opleidingen. Wordt er veel gebruik gemaakt van papieren cursussen of is alles digitaal? Ik hoop dat ik niet al te veel geld zal moeten verspillen aan papieren cursussen.
 
Ik heb nog een vraag over die graduaat opleidingen. Wordt er veel gebruik gemaakt van papieren cursussen of is alles digitaal? Ik hoop dat ik niet al te veel geld zal moeten verspillen aan papieren cursussen.
Hmmm, rare invalshoek

In een proef tussen 2 gelijkaardige groepen studenten werd aan de ene groep de leerstof op,papier gegeven, aan de andere groep digitaal, wat volgde was een examen- de papieren groep scoorde beter

de beste informatici kon men niet vinden in richtingen met veel IT maar in richtingen met veel wiskunde

Belgisch onderwijs met balpen, bord en krijt = wereldtop, sinds digitalisering is het 1 rit naar beneden ( al zullen er nog vele andere redenen zijn)
 
Ik vind dat tijdens een graduaat alles zeer goed begeleid wordt.
Als je doet wat van je verwacht wordt, kan je je er gemakkelijk doorheen slaan.
Dat is iets wat ik ook van vele medestudenten hoorde, uit verschillende graduaat-richtingen.

Diegenen die falen, met alle respect, waren diegenen die het studentenleven net iets belangrijker vonden.

Een bepaalde richting kan je natuurlijk niet liggen, maar dat is persoonlijk.
 
Terug
Bovenaan