Is een graduaat moeilijk?

D

Deleted member 3846

Guest
Dag iedereen

Ik zit momenteel nu in mijn laatste jaar bso Kantoor en ik zou graag volgend jaar verder studeren. Maar ik twijfel nog of ik de leerstof wel zou aankunnen. Al heel mijn leven worstel ik met motivatie, leer -en concentratieproblemen. School ging nog tot 3de middelbaar maar sindsdien werd de leerstof mij te veel. Ik ben toen uiteindelijk 2 keer blijven zitten in ASO en dan naar TSO gegaan en uiteindelijk in BSO beland.

Een bachelor ga ik sws niet te doen. Maar een graduaat lijkt me meer haalbaar omdat je daar meer praktijk krijgt dan in een bachelor opleiding.

Degene die een graduaat volgen. Hoe verloopt het bij jullie? Is er veel blokwerk en leren? Is het haalbaar om van BSO een graduaat te volgen?
 
Dag iedereen

Ik zit momenteel nu in mijn laatste jaar bso Kantoor en ik zou graag volgend jaar verder studeren. Maar ik twijfel nog of ik de leerstof wel zou aankunnen. Al heel mijn leven worstel ik met motivatie, leer -en concentratieproblemen. School ging nog tot 3de middelbaar maar sindsdien werd de leerstof mij te veel. Ik ben toen uiteindelijk 2 keer blijven zitten in ASO en dan naar TSO gegaan en uiteindelijk in BSO beland.

Een bachelor ga ik sws niet te doen. Maar een graduaat lijkt me meer haalbaar omdat je daar meer praktijk krijgt dan in een bachelor opleiding.

Degene die een graduaat volgen. Hoe verloopt het bij jullie? Is er veel blokwerk en leren? Is het haalbaar om van BSO een graduaat te volgen?

Verschilt wel veel per richting denk ik, maar een graduaat is ook wel blokken voor de examens en zal niet makkelijk zijn.
Ikzelf heb een graduaat gedaan en zonder inzet ga je er ook niet door raken. Velen vielen bij ons al af na het 1ste jaar.
 
Verschilt wel veel per richting denk ik, maar een graduaat is ook wel blokken voor de examens en zal niet makkelijk zijn.
Ikzelf heb een graduaat gedaan en zonder inzet ga je er ook niet door raken. Velen vielen bij ons al af na het 1ste jaar.
Examens? Ohh nee. Ik heb nu al moeite met studeren in BSO zelfs bij bepaalde vakken.
 
Tjaa... Ik vrees dat je je antwoord al hebt gegeven op je vraag.

Ik volg nu zelf ook een graduaat in avondschool en zonder te studeren zal het mij ook niet lukken.
Van niks doen komt alleen de zon op he.
 
Examens? Ohh nee. Ik heb nu al moeite met studeren in BSO zelfs bij bepaalde vakken.
Ook al is er veel praktijk, er is altijd enige theorie hé. Hoe gaat men nagaan of je die beheerst zonder examen? Ik vind het een beetje naïef om te hopen op een hogere studie zonder examens.
 
Hangt ook een beetje af van welke graduaatsopleiding je wilt volgen. De een heeft al meer praktijk dan de ander. Ik heb HBO5 (da's gelijk aan graduaat) Boekhouden gedaan, da's uiteraard veel theorie maar het was wel heel gemakkelijk. Alleen raak je vandaag de dag niet zo heel ver met enkel een HBO5 diploma in boekhouden in vergelijking met vroeger.

Nu volg ik een graduaatsopleiding programmeren en da's uiteraard voornamelijk praktisch, al ben ik er lichtjes mee verveeld. Ik weet hoe ik bepaalde dingen moet coderen, maar de theorie erachter minder. Daar kan ik uiteraard wel iets aan doen. Maar deze opleiding is gigantisch veel moeilijker voor mij dan boekhouden was.

Aan uw posts te lezen denk ik dat je behoorlijk gefrustreerd zal raken met het volgen van een graduaatsopleiding. Tis wel schoon dat je het wil proberen. Misschien inschrijven voor 1 semester en zien hoe je het redt? Of alternatieven opzoeken.
 
Dag iedereen

Ik zit momenteel nu in mijn laatste jaar bso Kantoor en ik zou graag volgend jaar verder studeren. Maar ik twijfel nog of ik de leerstof wel zou aankunnen. Al heel mijn leven worstel ik met motivatie, leer -en concentratieproblemen. School ging nog tot 3de middelbaar maar sindsdien werd de leerstof mij te veel. Ik ben toen uiteindelijk 2 keer blijven zitten in ASO en dan naar TSO gegaan en uiteindelijk in BSO beland.

Een bachelor ga ik sws niet te doen. Maar een graduaat lijkt me meer haalbaar omdat je daar meer praktijk krijgt dan in een bachelor opleiding.

Degene die een graduaat volgen. Hoe verloopt het bij jullie? Is er veel blokwerk en leren? Is het haalbaar om van BSO een graduaat te volgen?
als je nu moeite hebt met "studeren" in BSO (let's be fair: dat is niet echt studeren als je tot het derde middelbaar ASO aankon), dan is een graduaat niet haalbaar en is niet het studeren een probleem, maar enkel je motivatie/leer/concentratieproblemen en neem je dit best onder handen als je verder wil in je leven.

Want motivatie en concentratie heb je ook op andere vlakken nodig. Kinderen, partner, quasi elk werk, ...
 
Ik snap niet zo goed waarom je dan graag zou willen verder studeren? In principe zou je met je BSO-diploma ook meteen aan de slag kunnen, toch?
Omdat iedereen van mijn omgeving dat aanraadt aangezien ze zeggen dat een bso diploma alleen niks meer waard is tegenwoordig.

En ze gebruiken ook als argument dat ik vroeger heel goede punten haalde, maar dat was letterlijk in het lager en het begin in het middelbaar. Sinds 3de middelbaar haalde ik met moeite 55 in ASO en TSO. Dus dat argument van hun vind ik ook een beetje dom.
 
Omdat iedereen van mijn omgeving dat aanraadt aangezien ze zeggen dat een bso diploma alleen niks meer waard is tegenwoordig.

En ze gebruiken ook als argument dat ik vroeger heel goede punten haalde, maar dat was letterlijk in het lager en het begin in het middelbaar. Sinds 3de middelbaar haalde ik met moeite 55 in ASO en TSO. Dus dat argument van hun vind ik ook een beetje dom.

En wat wil je zelf?
 
als je nu moeite hebt met "studeren" in BSO (let's be fair: dat is niet echt studeren als je tot het derde middelbaar ASO aankon), dan is een graduaat niet haalbaar en is niet het studeren een probleem, maar enkel je motivatie/leer/concentratieproblemen en neem je dit best onder handen als je verder wil in je leven.

Want motivatie en concentratie heb je ook op andere vlakken nodig. Kinderen, partner, quasi elk werk, ...
Ik deed ASO tot 5de middelbaar, maar ben 1 keer in het 4de blijven zitten en dan nog eens in het 5de blijven zitten. Dus het tweede keer in het vijfde deed ik in het eerste semester TSO, maar daar had ik ook meer dan 4 buizen op mijn examens dus ging ik in het tweede semester van het 5de naar bso kantoor.
 
Omdat iedereen van mijn omgeving dat aanraadt aangezien ze zeggen dat een bso diploma alleen niks meer waard is tegenwoordig.

En ze gebruiken ook als argument dat ik vroeger heel goede punten haalde, maar dat was letterlijk in het lager en het begin in het middelbaar. Sinds 3de middelbaar haalde ik met moeite 55 in ASO en TSO. Dus dat argument van hun vind ik ook een beetje dom.
Ja, maar toch, het feit dat je ASO toen wel aankon duidt toch op het feit dat dit niet aan je intelligentie ligt maar aan een gebrek aan motivatie/concentratie?

Ik heb zelf een graduaat gedaan, en moeilijk kon ik het niet noemen. Het heeft me echter wel veel werk gekost. Ik deed het dan ook wel in avondschool terwijl ik werkte over 3 jaar ipv 2 jaar.

Als je echt problemen ondervindt om die moeite erin te steken, ga je misschien best eerst een jaartje werken. Of je moet ervoor zorgen dat je iemand vindt om samen mee te studeren zodat er ook een sociale motivatie is.
 
Gohh gwn een job dat ik graag doe en waarmee ik genoeg verdien zodat ik naast m'n werk een leven kan leiden die ik zelf wil.

Ik zou, zoals Kas ook zegt, misschien eerst een jaar werken? Van wat ik tot nu toe heb gelezen lijkt het me vooral je omgeving die je ziet verder studeren, terwijl je hier zelf voorlopig geen noodzaak in ziet. In welke beroepsopleiding studeer je af?
 
Gohh gwn een job dat ik graag doe en waarmee ik genoeg verdien zodat ik naast m'n werk een leven kan leiden die ik zelf wil.
Dat is nogal vaag. Wat wil je zelf? Naar mijn gevoel moet je jezelf eerst vinden en weten wat jezelf wilt voor je kan gaan kiezen wat je wilt gaan doen. Woon je nog thuis? Prima. Ga een jaartje werken, kijk hoe het eraan toe gaat en bekijk in die periode of je erna weer van start wil gaan op school.
 
Laten we eens concreet worden: hoeveel uur studeer je per week, wat doe je voor school en hoe ziet de rest van je tijdsbesteding eruit? Daar lijkt me vooral het probleem te liggen: jezelf aan het studeren krijgen.

Laten we eerlijk zijn: als je afstudeert met een BSO getuigdschrift 6e jaar, weinig concentratie hebt en niet echt gemotiveerd bent, dan ga je géén leuke job hebben waar je ook nog eens een degelijk loon zal hebben, tenzij je héél veel geluk hebt.
 
Laten we eens concreet worden: hoeveel uur studeer je per week, wat doe je voor school en hoe ziet de rest van je tijdsbesteding eruit? Daar lijkt me vooral het probleem te liggen: jezelf aan het studeren krijgen.

Laten we eerlijk zijn: als je afstudeert met een BSO getuigdschrift 6e jaar, weinig concentratie hebt en niet echt gemotiveerd bent, dan ga je géén leuke job hebben waar je ook nog eens een degelijk loon zal hebben, tenzij je héél veel geluk hebt.
Sinds ik 2 jaar geleden in bso zit, studeer ik bijna amper. De laatste keer dat ik had gestudeerd was enkele keren voor economie en boekhouden in het 6de middelbaar. Nu in het 7de zijn het vooral taken maken in de les dus dit schooljaar heb ik nul uren gestudeerd.

Na school werk ik soms enkele uren en in mijn vrije tijd zit ik gwn op het internet.

Studeren das iets dak deed in ASO en TSO en ik vond dat zo verschrikkelijk om te doen. Ik werd er zelfs depressief van. Daarom dat ik naar bso ging. Ik wil gwn mijn diploma secundair zonder veel te studeren.
 
Als je denkt iets in het graduaat te kunnen bereiken, ga je moeten studeren, ook al zijn het geen grote pakken. Dus begin eens met een cursus te volgen over iets dat je interesseert en studeer dat. Dan weet je of je het nog kan of indien je een jaar zou verspillen.

Enneuh: kijk eens naar de lonen van jobs die je "gemakkelijk" kan doen met een diploma BSO. Vraag eens wat het loon bij een kruidvat , zeeman etc zal zijn. En zie dan wat je kan doen als je je graduaat zal doen, wat dat oplevert bij een "beter" bedrijf. Dan zal je je motivatie mss krijgen, ALS je kan studeren.

Met een loon bij het kruidvat en co kan je leven. Maar vergeet dat je veel extra dingen zal kunnen doen tenzij je ofwel extra werkt, ofwel goed getrouwd bent. En nee, kiezen voor dat laatste is geen veilige investering.
 
Sinds ik 2 jaar geleden in bso zit, studeer ik bijna amper. De laatste keer dat ik had gestudeerd was enkele keren voor economie en boekhouden in het 6de middelbaar. Nu in het 7de zijn het vooral taken maken in de les dus dit schooljaar heb ik nul uren gestudeerd.

Na school werk ik soms enkele uren en in mijn vrije tijd zit ik gwn op het internet.

Studeren das iets dak deed in ASO en TSO en ik vond dat zo verschrikkelijk om te doen. Ik werd er zelfs depressief van. Daarom dat ik naar bso ging. Ik wil gwn mijn diploma secundair zonder veel te studeren.
Sorry maar of het nu schoolmoeheid of algemene luiheid is, als je een beetje kritisch bent voor jezelf zie je toch ook in dat je met die attitude (en je ondertussen vrij slechte vooropleiding) niet moet gaan verder studeren?

In kantoor kan je "gewoon" je diploma halen zonder al te veel moeite, maar dat wordt gereflecteerd in je toekomstige jobmogelijkheden. Als je die wil verbeteren met een graduaat gaat dat nu eenmaal moeite kosten.

Het spijt me, maar als je je afvraagt of een "graduaat moeilijk is" en dan zaken schrijft zoals "oh nee examens" en bovenstaande, lijkt de vraag me vooral te zijn "kan ik een graduaat halen door niets te doen", en dan is het antwoord sowieso neen. Persoonlijk lijkt het mij niet slecht om een zekere maturiteit of realiteitszin te krijgen door even te gaan werken.
 
Laatst bewerkt:
"kan ik een graduaat halen door niets te doen"
Eerste jaar A1 graduaatsinformatica - vak wiskunde --> Ik heb toen eigenlijk heel weinig tot echt niks gestudeerd een heel jaar lang voor dat vak,
en ik was 5des van de hele klas. (Bij het eerste tussenexamen was ik zelfs 1ste)

Maar ik kwam van de universiteit waar ik niet geslaagd was en ik kreeg identiek diezelfde cursus terug op de hogeschool. Dus ik wist het meeste nog wel en de examens waren ook veel gemakkelijker. Dus ik speelde natuurlijk gewoon 'vals', want ik had heel veel voorkennis en veel zat nog in mijn hoofd :tongue:

Echt helemaal NIET studeren of géén enkele voorkennis hebben over de leerstof, dat zal inderdaad nooit lukken ..

Aan TS --> Er gewoon niet aan beginnen als je echt niet wil studeren.
 
Terug
Bovenaan