Een Nieuwe Graduaat Meet- en regel (HBO5) of Bachelor onderhoudstechnologie.

LeBateauRouge

New member
Dag,

Ik ben al zeer lang aan het twijfelen om terug naar school te gaan. Ik heb reeds een Graduaat (HBO5) Elektromechanica gevolgd, maar ik ben aan het twijfelen of ik terug een Graduaat wil halen --> meet- en regel (Ik ken hier heel weinig van, dus ook gewoon uit interesse) zou volgen of bachelor onderhoudstechnologie.

Ik ben iemand die altijd wel is kijkt vacatures om te zien wat werkgevers juist willen zien in nieuwe werknemers. Ik studeer in functie van vacatures meestal om dat dit mij het meeste heeft opgebracht in het verleden. (Ik zie zeer veel E&I verschijnen) Ik heb ook graag een brede basis van alles, zodat ik overal wel een beetje over weet en kan nadenken. (geen expert) (PLC avondopleiding gevolgd en nu er 650 bruto mee vooruit gegaan).

Ik vroeg me af wat mijn carrière het meeste zou vooruit helpen. Een bachelor (stapje naar boven) of Een graduaat meet- en regel (een stapje opzij)? of hebben jullie nog tips of sectoren voor mij om verder of sneller in een carrière door te groeien. Ik ben zeer tevreden met mijn loon en voordelen op de moment, maar natuurlijk zit ik in een servicebedrijf, dus een vrij vlakke structuur. Ik leer veel, maar over 3-5 jaar ongeveer zou ik een toch andere richting willen uit gaan.

Alvast bedankt om te antwoorden.
 
Hangt er vanaf welke richting je wilt gaan met je carrière.

In weze heb je al ervaring en in mijn ogen is ervaring toch nog iets belangrijker als een diploma. Zeker omdat het hier gaat over een extra graduaat of een bachelor. En je hebt al een diploma hoger onderwijs! Misschien moet je eens bij een bedrijf langs gaan en over je ambitie praten (of bij je huidige werkgever).

Nu als je echt zegt bachelor of graduaat zijn er twee vragen.
1. Wil je nieuwe dingen leren (meet en regeltechniek) of wil je je verdiepen met een bachelor onderhoudstechnologie
2. Wil je een bachelor omdat dat (in theorie) een stapje hoger is

Wat je ook kiest, weet wel als je de ambitie hebt om het over een andere boeg te gooien en al in het "werkveld" (een diploma en ervaring in uw geval) zit, zou een extra diploma niet moeten uitmaken als je de nodige competenties hebt!
 
Ten eerste wil ik jullie al bedanken om te antwoorden.

Ik ben nu service elektrische technieker voor verschillende soorten havenkranen, rolbruggen, etc. . Ik sta in voor elektrische fouten en PLC uitlezen bepaalde dingen overbruggen bv sensoren, ook beetje mechanische (lagers en dergelijke) en over een jaartje zou ik de havenkraancontainergrijpers mogen programmeren (deze PLC's werken onafhankelijk van de kraan zelf).

Daarvoor service technieker elektrische magazijnvoertuigen 1jaar (gestopt en op wereldreis gegaan) en ook industrieel elektricien. 2 jaar (totaal geen uitdaging, maar had geld nodig na het reizen)

Ik ben zeer laat begonnen studeren voor mijn diploma elektromechanica 22jaar, maar ik bekijk het meer van ik heb meer tijd gehad om te beslissen wat ik echt wou doen ipv van ik ben 18jaar en ik moet een studierichting kiezen. (argument gebruik ik ook in de sollicitaties)

Eigenlijk maar 3-4 jaar 'echte ervaring', daardoor dat ik vind/denk dat ik achterloop op sommige mensen en vind dat ik een tandje moet bijsteken door gerelateerde avondopleidingen te volgen in functie van interessante vacatures dat ik tegenkom. (gebruik ik ook als argument voor mijn sollicitaties)

Ik wil mijn huidige job nog wel even doen (Ik verdien zeer goed voor mijn beperkte ervaring, dus zit ik beetje in een gouden kooi), maar natuurlijk wil ik ook al voorruit kijken 3-5 jaar, wat mijn volgende stap kan zijn in mijn carrière. Tegen dan heb ik al wat extra jaren op de teller en maakt het niet meer uit). Natuurlijk is dit nog lang en kan er vanalles gebeuren, dus ik wil mezelf ook de tijd geven om nu al voorruit te kijken en zien wat ik nu al kan ondernemen om over een 3 a 5 jaar een carrière sprong of switch te maken.

De reden dat ik kies tussen een bachelor onderhoudstechnologie en meet- en regel

1. Een bachelor is een stapje hoger en wil graag zien of dat ik het niveau aankan.
2) ik voel aan op dit forum, dat een diploma toch ook wel vaak helpt bij bepaalde hogere functies bij 'veranderen van job voor leidinggevende functies
3) Ik voel dat ik met loononderhandelingen nog sterker in mijn schoenen zal staan.

nadeel: langere studeertijd en moet een jaar wachten zodat ik genoeg overuren kan kloppen, zodat ik deze kan gebruiken om dat deze niet in avondschool word gegeven en hierdoor verlof moet opnemen

4) Ik zou voor meet- en regel kiezen om dat ik dit diploma in een 'kortere' tijd kan halen en misschien zekerder ben van een extra diploma.
5) Ik zie dit ook regelmatig op vacatures verschijnen, maar hier heb ik 'totaal geen kaas van gegeten en dat stoort mij'
6) Ik kan dit weer als argument gebruiken bij toekomstige sollicitaties en kan extra loon vragen, maar ook beperkt omdat ik misschien enkel een Graduaat heb en ik nu al in een hoge loonvork zit.
7) Ik kan deze gewoon in avondles volgen.

Dit is mijn denkwijze in een notendop.
 
Terug
Bovenaan