Is een graduaat moeilijk?

Niet veel studeren en toch veel geld verdienen? ----> OnlyFans. Het is maar een tip natuurlijk. Doe vooral iets met de tips hier. Als je een hoger diploma wilt behalen, gaat daar voor gewerkt moeten worden. Voor niets gaat de zon op.
 
Niet veel studeren en toch veel geld verdienen? ----> OnlyFans. Het is maar een tip natuurlijk. Doe vooral iets met de tips hier. Als je een hoger diploma wilt behalen, gaat daar voor gewerkt moeten worden. Voor niets gaat de zon op.
Ze schreef een job waarmee ze rond kan komen, niet dat ze per se veel wou verdienen. 😉
 
Niet veel interpretatie zulle: genoeg verdienen. Niet "veel" verdienen. Genoeg. Dat hoeft dus niet al voltijds te zijn.
 
Niet veel interpretatie zulle: genoeg verdienen. Niet "veel" verdienen. Genoeg. Dat hoeft dus niet al voltijds te zijn.
In het Brutoloon-topic heb je genoeg mensen die vinden dat ze niet of net genoeg verdienen, wat meteen ook de reden is dat de rest van het forum daar eens goed mee lacht.
 
In het Brutoloon-topic heb je genoeg mensen die vinden dat ze niet of net genoeg verdienen, wat meteen ook de reden is dat de rest van het forum daar eens goed mee lacht.

Ik kijk uit naar de dag dat ik daar een nettoloon van 1300 EUR/maand voor 20-28 uur/week kan posten. :unsure:

En mocht dat mogelijk zijn (het loon/uur, niet de mogelijkheid om dat te posten) ga ik dik content zijn.
 
Graduaatsopleidingen zijn zeer praktisch. We hebben een zekere instroom van BSO-studenten. Het niveau is niet echt hoog, en ligt in lijn met de opleidingen die je bij Syntra kan volgen, maar die laatste geven jou natuurlijk geen hoger diploma, wat een graduaatsopleiding wel doet.

Naar mijn mening zijn de graduaatsopleidingen gecreëerd om meer mensen een hoger diploma te geven. Het kadert perfect in de trend dat iedereen een hoger diploma moet kunnen halen, wat vroeger ondenkbaar was.

De vraag is natuurlijk wat de waarde nog is van een hogere studie, in een markt waar er een tekort is aan mensen die iets kunnen. Iedereen wilt op een bureau zitten, maar er gaat uiteindelijk wel iemand het werk moeten doen, iedereen aan een hoger diploma helpen is geen structurele oplossing. Overigens stel ik mij grote vragen bij het dalende niveau van het onderwijs, tegenwoordig mag je al de helft van de lessen spenderen aan het bijbrengen van leerstof uit de 2e graad secundair. Als ik eerlijk ben durf ik gewoon uit de biecht klappen en zeggen dat hoger onderwijs makkelijker is dan de meeste richtingen in het ASO of TSO. De vraag is dan ook, wat is een hoger diploma nog waard?
 
Ik ga hier ook ff op in pikken door te zeggen dat ik dit topic wel wat ga volgen, aangezien ik zelf van plan ben om ook een graduaat te volgen (bouwkundig tekenaar, campus Vesalius) en ook wel benieuwd naar wat anderen er van vinden qua moeilijkheid/ervaringen. Hopelijk krijg ik de toestemming om het effectief te mogen volgen...
 
Ben op mijn 26ste graduaat sociaal werk gaan doen en daarna mijn bachelor

Het grote verschil met de 18jarige Pardal was de motivatie om het te leren en het zelfvertrouwen.

Het is zeker mogelijk vanuit om vanuit BSO graduaat te doen maar enkel met de juiste ingesteldheid.
 
Laatst bewerkt:
Ben op mijn 26ste graduaat sociaal werk gaan doen en daarna mijn bachelor

Het grote verschil met de 18jarige Pardal was de motivatie om het te helen en het zelfvertrouwen.

Het is zeker mogelijk vanuit om vanuit BSO graduaat te doen maar enkel met de juiste ingesteldheid.
Aja kijk eens aan. Ik heb ook BSO gedaan destijds, ik ben er nu 33 en de motivatie is wel echt groot bij mij. Moest ik nog pakweg 19-20 jaar zijn dan ging het een ramp geweest zijn qua motivatie.
 
Gohh gwn een job dat ik graag doe en waarmee ik genoeg verdien zodat ik naast m'n werk een leven kan leiden die ik zelf wil.
Ik herken me wel wat in jouw situatie. Het verschil is dat ik ASO ben blijven doen in het middelbaar en dat in 6 jaar heb afgerond. Studeren deed ik niet en had ik geen enkele motivatie voor. Uiteraard zei m'n omgeving dat ik verder moest studeren na het middelbaar. Want wat ben je met ASO diploma?
Resultaat: ik studeerde niet, was er op de meeste vakken wel door, maar door totaal gebrek aan motivatie begon ik ook alle lessen te skippen waarna ik gewoon stopte met studeren zonder verder diploma.

Ik wou ook gewoon een simpele kantoorjob doen, want dat was voldoende om van te leven. Uiteindelijk heel veel geluk gehad dat ik na een VDAB cursus (eentje in dagonderwijs van slechts paar maanden, dat was wel vol te houden) op m'n stageplaats mocht beginnen. Op die manier kan je alsnog vertrokken zijn voor een 'carrière' want werkomgeving lag me veel beter dan het studeren. Beetje inspannen op het werk en je merkt al snel dat je initieel onder je niveau zit, waardoor je nog vrij vlot wat kan opklimmen binnen een bedrijf (ook zonder diploma's).

Zoals iedereen hier dus zegt, alles staat of valt met motivatie. Heb je geen enkele motivatie => doe het niet, het gaat toch niet lukken.
 
Denk dat de vraag hier al gesteld is, wat WIL je eigenlijk? "een job om geld te verdienen", duh, denk dat elke job ietwat geld verdient... Maar wat wil je later doen in je leven, waar word je door getriggerd, waar krijg je motivatie van of goesting om iets te ondernemen? Dat is wat je moet vinden... Het is duidelijk dat je studeren niks vindt en geen motivatie hebt om met je neus in de boeken te duiken. Niets mis mee, niet iedereen is ervoor gemaakt. Zorg dan wel dat je iets gaat doen wat je wél interesseert en waar je jezelf wél op kan toeleggen of het zal ook niet echt goed aflopen...

In ieder geval veel succes met wat je zoekt, hopelijk vind je het snel en maak je de juiste keuzes, maar focus vooral op iets waar je jezelf 100% voor wilt smijten.
 
Denk dat de vraag hier al gesteld is, wat WIL je eigenlijk? "een job om geld te verdienen", duh, denk dat elke job ietwat geld verdient... Maar wat wil je later doen in je leven, waar word je door getriggerd, waar krijg je motivatie van of goesting om iets te ondernemen? Dat is wat je moet vinden... Het is duidelijk dat je studeren niks vindt en geen motivatie hebt om met je neus in de boeken te duiken. Niets mis mee, niet iedereen is ervoor gemaakt. Zorg dan wel dat je iets gaat doen wat je wél interesseert en waar je jezelf wél op kan toeleggen of het zal ook niet echt goed aflopen...

In ieder geval veel succes met wat je zoekt, hopelijk vind je het snel en maak je de juiste keuzes, maar focus vooral op iets waar je jezelf 100% voor wilt smijten.
Dat is het dus juist. Ik weet het zelf niet. Het enige wat ik weet is dat ik studeren niks vind. En ik heb wel interesses maar die zijn heel erg algemeen. Het zijn zo onderwerpen zoals maatschappelijke dingen, lifestyle, psychologie en etc...
 
Dat is het dus juist. Ik weet het zelf niet. Het enige wat ik weet is dat ik studeren niks vind. En ik heb wel interesses maar die zijn heel erg algemeen. Het zijn zo onderwerpen zoals maatschappelijke dingen, lifestyle, psychologie en etc...
Qua algemeenheid slaat "Maatschappelijke dingen" wel alles.

Ga eens naar de bibliotheek en verplicht jezelf een boek te nemen uit de non-fictie afdeling. Verplicht jezelf dan eens per dag een halfuurtje GSM, PC, ... langs de kant te leggen en dat boek te lezen. Niet interessant? neem dan een volgend boek. Tot je iets vindt.

Verwacht anders niet dat je een interessante job zal hebben waarmee je voldoende zal verdienen. Je staat nu in een punt van je leven waar je nog kan kiezen om het om te draaien en iets te betekenen. Doe er iets aan!

En voor alle duidelijkheid: gans je leven inpakker zijn in een fabriek kan je nog altijd een gelukkig leven opleveren, maar dan moet je maken dat je NAAST je job nog voldoende interessante dingen hebt te doen. Zet je in in een vereniging (MOTIVATIE!), leer iets bij, maar DOET IETS.
 
Je kan toch gewoon proberen. Lukt het niet dan is dit zo. Sinds de hervormingen van de graduaten in 2019 is er trouwens 1/3 werkplekleren. Naargelang de opleiding en vak(en school) is er permanente evaluatie en/of examen. Dus het is perfect mogelijk dat je niet voor elk vak examens hebt.

Er staat er meer informatie over graduaatsopleidingen :
 
En voor alle duidelijkheid: gans je leven inpakker zijn in een fabriek kan je nog altijd een gelukkig leven opleveren, maar dan moet je maken dat je NAAST je job nog voldoende interessante dingen hebt te doen. Zet je in in een vereniging (MOTIVATIE!), leer iets bij, maar DOET IETS.
Toen ik 22 -23 was ben ik gestopt met studeren, zat toen na 4 jaar hoger onderwijs in het 2de jaar van een graduaatsopleiding. Ik was het toen kotsmoe en wou enkel trainen. Ben toen als magazijnier gaan werken als dagpost zodat savonds kon gaan sporten.
Na 2 jaar en een 5 tal magazijnen later, was ik het zo kotsmoe, dat ik mijn motivatie had gevonden om terug een opleiding te gaan doen en dit met succes gehaald.

Ik moet er wel bij vertellen dat ik toen nog altijd thuis woonde en geen echte kosten had, waardoor dit financieel voor mij ook haalbaar was.
 
Ik heb een graduaat Informatiebeheer. Destijds was dat 4 jaar, tegenwoordig kan je dat in 2 jaar denk ik. Is dat moeilijk? Nee.

Ik werkte al een tijdje voor de overheid als technisch administratief medewerker. Een graduaat opende deuren naar promotie toe. In het middelbaar deed ik TSO Elektronica, 4u wiskunde, maar ik wou een meer administratieve, niet technische richting inslaan.

Misschien interessant om weten: Een graduaat of HBO5 diploma is gelijkgesteld met een bachelor diploma als je ooit voor de overheid wil werken. Beide geven toegang tot niveau B bij de overheid.

Cursussen van +- 150 blz per vak (die vakken lopen over enkele maanden, niet per jaar of halfjaar, modulair systeem met examen na afloop van het vak). Met van buiten blokken, inzicht in wat er achter schuilt, zelfstandig verder opzoeken dan de cursus gaat, interesse in het vakgebied, … lukt dat wel, ook als je uit BSO komt. Al verschilt dat per persoon denk ik. Wij kunnen moeilijk inschatten wat je capaciteiten zijn. Er zijn heel wat taken, (groeps)opdrachten, presentaties, … Het zal totaal anders zijn dan BSO. Er kruipt heel wat tijd in, zeker gecombineerd met een job. Maar de materie is niet bepaald rocket science. Toch heb ik verschillende personen zien afhaken, zelfs mensen die het niet combineerde met een job.

Je gaat een graduaat zeker niet op een bord aangeboden krijgen zonder moeite en tijd.

Zonder motivatie en niet studeren zal het zeker niet lukken en zou ik er niet aan beginnen. Heel belangrijk is de oprechte interesse in de materie van de richting die je kiest. Dat scheelt enorm. Als je dat hebt, is er veel mogelijk. Maar motivatie en gedrevenheid merk ik helaas totaal niet in jouw posts.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een graduaat Informatiebeheer. Destijds was dat 4 jaar, tegenwoordig kan je dat in 2 jaar denk ik. Is dat moeilijk? Nee.

Zonder motivatie en niet studeren zal het zeker niet lukken en zou ik er niet aan beginnen. Heel belangrijk is de oprechte interesse in de materie van de richting die je kiest. Dat scheelt enorm. Als je dat hebt, is er veel mogelijk. Maar motivatie en gedrevenheid merk ik helaas totaal niet in jouw posts.

Nu is dat 2 jaar, cursussen van 50blz is eerder de regel, of een 150 dia's Powerpoint.

7 weken les, gevolgd door week examens. , dit 4 keer per jaar.
 
Terug
Bovenaan