Tour de France 2022

Een gesloten koers in de Alpen hoeft ook geen ramp te zijn, je kan nadien evengoed zeer zware bergritten uitstippelen in de Vogezen... of in het centraal massief aankomen boven op Puy de Dôme. Het is niet zo dat de Alpen en de Pyreneeën de enige mogelijkheden zijn voor zeer zware bergritten in Frankrijk.
According to Jean-François Pescheux, since the construction of a rack railway, and because of the very narrow road, the Tour will never come back to the Puy de Dôme, its last ascension in the race being in 1988.
 
De vogezen zijn nu toch echt te beperkt om echt zeer zware klimritten te maken.
Grand ballon, Petit ballon, Pantzetwalz en belles filles zijn zowat de enige die echt voor een lastigheid kunnen zorgen.
Veel klimmen zijn daar korter dan 8km en bieden gewoon niet de slagkracht die je in de Alpen en Pyreneeën wel hebt.


Puy de dôme ja, maar qua zwaarte is dat in feite niks met wat je in de Alpen tegenkomt. Zou hij in de Alpen liggen dan zou hij qua zwaarte nog niet de top 50 halen. En nog geen 6km klimmen is ook gewoon niet lang genoeg.
Wat maakt de lengte op zich uit? Ze gaan toch nooit van aan de voet. Het enige wat de eerste 15km van een klim van 20km toevoegen is vermoeidheid, dat kan je ook bereiken door voordien al wat bergen over te gaan.
Je hoeft geen cols van 20km+ te hebben voor een zware bergrit... Les Trois Ballons moet kwa moeilijkheid bv zeker ook niet echt onderdoen voor de Marmotte (imo).
 
Wat maakt de lengte op zich uit? Ze gaan toch nooit van aan de voet. Het enige wat de eerste 15km van een klim van 20km toevoegen is vermoeidheid, dat kan je ook bereiken door voordien al wat bergen over te gaan.
Je hoeft geen cols van 20km+ te hebben voor een zware bergrit... Les Trois Ballons moet kwa moeilijkheid bv zeker ook niet echt onderdoen voor de Marmotte (imo).
Ik heb beide wedstrijden nog niet gereden, dus kan mij daar persoonlijk niet over uitspreken.
Maar als ik zo hoor dan is de marmotte toch echt wel een stuk zwaarder.

Het verschil tussen een korte klim en een lange klim is zeer duidelijk de duur. Bij een lange klim kan je zeggen dat de eerste 15km rustiger gereden wordt, maar het blijft nog altijd omhoog rijden en dat voel je altijd in je benen. Op een korte klim kan je compenseren door dieper in het rood te gaan en meer vermogen te trappen. Maar op een lange klim ben je genoodzaakt om te doseren en dan gaan de mindere klimmers overboord omdat ze niet sneller kunnen omdat ze anders parkeren.

Het laten opvolgen van korte klimmen zorgt er misschien wel voor dat je qua hoogtemeters hetzelfde doet, maar niet te vergeten is dat na een bergop altijd een bergaf en een vlak stuk volgt. Dat is dus ideaal om te recupereren en is een punt waar zwaardere jongens kunnen terugkomen en waar hulp van de ploeg ook mogelijk is.
 
Ritten hoeven niet per se keizwaar te zijn om het interessant te maken of verschillen te krijgen.
 
Anderzijds is er in 2015 en 2018 niets interessants gebeurd in de kasseiritten in de Tour.
Was vergeten dat er toen kasseiritten waren :sleep:. Porte wel een DNF.
Na de waaier in rit 2 zullen er dit jaar ook al genoeg top-10 kanshebbers zijn die uit de race liggen, *hoop ik*.
Dat is met die lange brug, hé? Is het altijd serieus winderig daar? Zou beaufort 1-2 niet tot de mogelijkheid behoren, ondanks ze over water rijden?
Zou een lollige anti-climax zijn. Een heleboel mensen, die een vrije dag nemen en er gebeurt niets.
 
Wout krijgt voor zijn groene droom Nathan van Hooydonk, Laporte en Benoot mee. Kan je al wat mee in de sprintvoorbereiding.
 
Laporte en zeker Benoot kunnen nu ook wel een beklimmingske rijden natuurlijk, moeten vooral WVA wat ontlasten denk ik, die gaan evengoed in de klimtrein ingezet worden zodat Wout daar niet iedere bergrit aan de bak moet zoals voorbije jaren...
Nathan is de nieuwe Tony Martin vermoedelijk.
Opvallende afwezige toch Rohan Dennis...? die leek mij de voorbestemde opvolger van de Panzerwagen in de tourploeg... misschien toch te weinig als teamplayer getoond?
 
Wout krijgt voor zijn groene droom Nathan van Hooydonk, Laporte en Benoot mee. Kan je al wat mee in de sprintvoorbereiding.
Met die 4 + Roglic die het goed deed in Denain kan je ver komen in een Roubaix-etappe. (Ze mogen wel Vingegaard niet lossen natuurlijk.) Als ze daar Pogacar kunnen isoleren is er misschien iets mogelijk.

EDIT: @iceman160487 Dennis is niet fit. Had had maag- en darmklachten in Zwitserland. Daarna wellicht ook positief getest op covid.
 
Met die 4 + Roglic die het goed deed in Denain kan je ver komen in een Roubaix-etappe. (Ze mogen wel Vingegaard niet lossen natuurlijk.) Als ze daar Pogacar kunnen isoleren is er misschien iets mogelijk.

EDIT: @iceman160487 Dennis is niet fit. Had had maag- en darmklachten in Zwitserland. Daarna wellicht ook positief getest op covid.

Vingegaard was ook goed in Denain hoor, maar had pech op een cruciaal moment. De meeste klassementsrenners kunnen allemaal wel over kasseien rijden (of toch als het droog is), het is de stress, de valpartijen en andere vormen van pech die voor tijdsverlies zorgen op zo'n dag.
 
Laporte en Benoot gaan toch vooral keihard moeten werken voor Roglic. Van Hooydonk is de man voor de vlucht te controleren. Maar gezien het parcour gaan ze hem de eerste week wel serieus kunnen helpen.

De kasseirit is trouwens niet heel zwaar, het is totaal geen PR. Maar door de eeuwige nervositeit in de tour gebeuren de gekste dingen.
 
Zoals verwacht, en eigenlijk al járen het geval is bij Jumbo, reed de typeploeg dus de Dauphiné. Harper out zoals verwacht en Kuss en Van Hooydonck in. Kuss had ik toch wel weer verwacht, Van Hooydonck niet, daar had ik eerder Gesink of Dennis verwacht.

Aan de andere kant is Van Hooydonck met alle respect wel meer het niveau van renner om de rol van Martin over de nemen. Begrijp me niet verkeerd, Martin was een absolute machine op zijn piek maar zijn laatste 3-4 jaar waren wel eerder in rol van wegcaptein in vroeger controleur. Dennis is daar op papier toch wel te goed voor imo, zeker als je die Stelvio 2020 in het achterhoofd houdt en is misschien ook niet het type renner dat zomaar akkoord zal gaan met zo'n rol.

Dit lijkt op papier een 50/50 ploeg, half Roglic/half Wout georiënteerd maar dat is inderdaad wel bedrog. Iemand die de vroege vlucht controleert heb je toch wel nodig en daar is Van Hooydonck perfect voor. Benoot en Laporte hebben bewezen van meer dan capabel te zijn om ook bergop een serieus eind mee te gaan. Als je daarna dan ook nog Kruijswijk en Kuss en Vingegaard achter de hand hebt dan zie ik eerlijk gezegd heel weinig ploegen die, in de breedte, een beter Tour team kunnen opstellen. Als Jumbo deze Tour niet wint zal dat normaal nooit aan de ploeg liggen maar zuiver op individuele klasse van de kopman(nen) aankomen. Tenzij Kruijswijk er weer vroeg uit gaat en Kuss weer zijn zeer wisselvallige zelve is natuurlijk.
 
In principe zou Jumbo de kracht van WvA volop moeten gebruiken in't hooggebergte he, maar door die groene droom gaat dat niet zo zijn natuurlijk. Benieuwd of andere ploegen daar van gaan kunnen profiteren. Of benieuwd wat er gebeurt met Jumbo als ze in't verweer komen na week 1. Ik hoop dat ze dan toch alles op geel zetten voor Roglic/Vingegaard ipv een groene trui voor Woutje na te streven.
 
Zou zeer nefast zijn voor Wout natuurlijk.
Maar ik vermoed ook wel dat meedingen voor geel hoger op de prioriteitenlijst staat dan groen.
Daarbij weten we niet wat de andere protagonisten voor groen gaan doen. Misschien heeft VDP zich gebrand op die trui, en hij heeft helpers mee. Voor Wout zal dit veel moeilijker liggen en zal toch meer zelf het werk mogen opknappen.

De vraag is dan ook maar of Wout effectief weer zin heeft om zijn eigen ambities opzij te zetten om weer meesterknecht te gaan spelen. Hij heeft in zijn tijd bij Jumbo al veel in dienst van Roglic moeten rijden ook.
 
Dat wist hij toen hij tekende bij Jumbo natuurlijk.

Alpecin gaat niet voor groen. Die hebben Philipsen mee voor de vlakke ritten en VDP voor de tussenritten. Tenzij Philipsen plots 3 ritten in week 1 wint gaan ze niet voor groen.
 
Misschien kan Wout het groen al vrij snel verzekeren en in de laatste bergritten nog van groot belang zijn. Al zal het sowieso veel krachten kosten.


Ik zie het wel goedkomen, omdat de concurrentie toch ook niet bijster groot is voor het groen, imo.

Ewan, Groenewegen en Jakobsen zullen de bovenhand wel hebben in de zuivere sprints, maar ik wil ze alledrie wel eerst eens in Parijs zien geraken. Er zijn sowieso ook een aantal ritten waarin ze geen concurrentie zijn voor Wout.

Bennett gaat niet plots de pannen van het dak rijden.
Sagan moet het op ieder terrein afleggen tegen Wout.
Pedersen dat zie ik toch ook niet gebeuren.

In Bol, Kristoff, Coquard, ... zie ik toch net iets te weinig dreiging.

Misschien is Philipsen nog wel de grootste concurrent, maar haalt niet Wout zijn niveau. Ook in een vlakke sprint acht ik hem niet per sé sneller. EDIT: en zoals dadash aanhaalt, er is ook nog de factor MVDP

Maar misschien bekijk ik het té positief en rooskleurig :p
 
Het probleem lijkt me te zijn dat VDP zeer onvoorspelbaar is.
Zoveel gaat hij voorlopig niet meer rijden dit jaar, en hij kan zich echt geven in de tour als gevolg.
Als hij het in zijn ster krijgt en vol zijn zinnen op groen zet dan zie ik hem daar ook wel voor gaan. Zijn we trouwens zo zeker dat Philipsen zou winnen tegen VDP? Je zou denken van wel maar het is niet alsof ze buiten op training al veel tegen elkaar vol gesprint hebben.
 
Het probleem lijkt me te zijn dat VDP zeer onvoorspelbaar is.
Zoveel gaat hij voorlopig niet meer rijden dit jaar, en hij kan zich echt geven in de tour als gevolg.
Als hij het in zijn ster krijgt en vol zijn zinnen op groen zet dan zie ik hem daar ook wel voor gaan. Zijn we trouwens zo zeker dat Philipsen zou winnen tegen VDP? Je zou denken van wel maar het is niet alsof ze buiten op training al veel tegen elkaar vol gesprint hebben.

Jongen je weet dat ze in dezelfde ploeg zitten? Ik weet dat je fan bent van VDP (en nog geen klein beetje) maar Philipsen wordt uitgespeeld als sprinter hoor. Dat was vorig jaar ook zo trouwens en toen reed VDP ook al mee en moest hij gewoon in het treintje. Zal dit jaar niet anders zijn.

Als Philipsen dus de vlakke sprints rijd dan pakt VDP geen punten in de vlakke ritten en dan doe je echt niet mee voor groen hoor.
 
Terug
Bovenaan