The Super League 2021-2021

Ach ja, KDB verdient meer dan 18 miljoen euro per jaar (bruto). Dat geld moet ook van ergens komen natuurlijk...
Ge kunt hem ook geen ongelijk geven, als er zotten zijn die bereid zijn om u zoveel geld te willen geven...
Maar de hypocrisie komt van overal de laatste dagen...

Los daarvan heeft hij wel een punt, uiteraard.
Lol wat kunnen die spelers daar nu aan doen. Als gij een goeie voetballer bent en ze gooien de miljoenen tegen uwe kop, wie zou dat weigeren?
Gewoon de hoeveelheid geld achter die clubs begint volledig te ontsporen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nrt
Nu is eigenlijk het moment om door te drukken en op nationaal niveau wetgeving door te voeren die 50+1 verplicht bij voetbalclubs. Anders is dit gewoon een doekje voor het bloeden.
Degene die de grooste voortrekker was van dit alles en zichzelf tot president kroonde, is voorzitter, niet eigenaar, van een club met 100 op dat vlak.
 
Nee, ik heb het over het feit dat UEFA 1 van de grootste redenen is van het economisch onevenwicht in het voetbal vandaag. Zij, samen met Sky, zijn hier de grootste oorzaak voor. Ook het aanvaarden van eigenaars die niets in het voetbal te zoeken hebben (sjeicks, mansour, investeringsgroepen,...) heeft voetbal gemaakt tot wat het nu is.

Het zou misselijkmakend zijn moest UEFA hier uitkomen als de beschermer van het voetbal. Want zo verkopen ze hun zelf nu wel, terwijl ze nog erger zijn dan die 12 eigenaars van de SL clubs. Wat StevenFM hierboven zegt kan ik alleen maar akkoord mee gaan. Ik hoop dat er doorgeduwd wordt en dat ze ook met de grove borstel door UEFA gaan.

Neen dat is niet correct. Dat is de zaken anders voorstellen dan wat ze zijn. UEFA is niet een van de redenen. Zij zijn gewoon mee op de trein gesprongen en wensen als organisatie zich gewoon in de eerste wagon te nestelen en deze juggernaut van een trein te besturen. Ja, ze zijn corrupt. Maar zoals met deze ESL wordt aangetoond, zou het zonder hun ook gewoon verder gaan en NOG MEER zelfs.
Ja, het wordt telkens moeilijker voor de kleine landen om zich te plaatsen. Maar de UEFA doet dit onder druk van de grote clubs. Wederom zagen we dat een paar dagen geleden bevestigd. De grote clubs willen meer zekerheden en meer geld, en wilden daarvoor zelfs een eigen gesloten competitie oprichten. Waarbij de kleine landen niet eens mogen meedoen.
Ik probeer de UEFA hier niet voor te stellen als een verdediger van de goede waarden, maar ze zijn wel the lesser evil.

Maar ik hoop dat dit zorgt voor echte hervormingen bij UEFA en in voetbal. Want wat Perez zegt is correct, het economisch model van het huidige voetbal staat op imploderen.

Dit zei je in een vorige post bijvoorbeeld. Op welke manier verwacht je een hervorming van de UEFA met betrekking tot het economische model van het voetbal? UEFA heeft niks te dwingen of te binden. Advocaten en professoren in de Rechten gaven al aan dat de UEFA binnen de EU geen andere competities kan verbieden of mensen kan bestraffen daaraan deel te nemen wegens Anti-monopolie maatregelen. Salary caps zijn bv incompatibel met EU wetgeving en ook de Financial Fair Play van de UEFA moest serieus gereduceerd worden omdat het met bepaalde aspecten tegen EU-wetgeving inging.

Het grote probleem is GELD. Geld misvormt het voetbal, maar de grote clubs willen meer geld. Waardoor het voetbal nog meer misvormd zal raken. Hoe kan de UEFA dit stoppen? Met welke hervormingen?
De oorzaak is het slechte financiele beheer van voetbalclubs, gebaseerd op onrealistische verwachtingen gecombineerd met hebzucht van eenieder betrokken in de voetbalwereld, terwijl financiele instellingen, organisaties en overheden gewoon een oogje dichtknijpen of zelfs zoveel mogelijk stiekem mee willen profiteren. Eenieder wil zijn graantje meepikken.
Vandaag is 20 miljoen euro een valabele bonus aan een makelaar en/of speler. Morgen vraagt iemand anders 25 miljoen euro en dan gaat de rest het ook vragen, tot er weer iemand anders 30 miljoen euro gaat vragen. Er is gewoon niemand die NEE zegt, men blijft maar verder gaan. En tot zolang men niet collectief NEEN zegt, gaat deze carrousel gewoon verder.
 
Lol wat kunnen die spelers daar nu aan doen. Als gij een goeie voetballer bent en ze gooien de miljoenen tegen uwe kop, wie zou dat weigeren?
Gewoon de hoeveelheid geld achter die clubs begint volledig te ontsporen.
KDB is eigenlijk nog een uitzondering.

Want wat kunnen spelers doen vraag je? Bijvoorbeeld al niet werken met types als Raiola.
 
Ik volg eens vijf uur het nieuws niet en dan dit. Heerlijke afgang, prachtig!
Ik maak mij geen illusies dat dit ten gronde ook maar iets positief zou veranderen aan het voetbalwereldje in zijn geheel, maar het doet toch verdikke deugd om die omhooggevallen bobo's eens goed op hun bek te zien gaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Neen dat is niet correct. Dat is de zaken anders voorstellen dan wat ze zijn. UEFA is niet een van de redenen. Zij zijn gewoon mee op de trein gesprongen en wensen als organisatie zich gewoon in de eerste wagon te nestelen en deze juggernaut van een trein te besturen. Ja, ze zijn corrupt. Maar zoals met deze ESL wordt aangetoond, zou het zonder hun ook gewoon verder gaan en NOG MEER zelfs.
Ja, het wordt telkens moeilijker voor de kleine landen om zich te plaatsen. Maar de UEFA doet dit onder druk van de grote clubs. Wederom zagen we dat een paar dagen geleden bevestigd. De grote clubs willen meer zekerheden en meer geld, en wilden daarvoor zelfs een eigen gesloten competitie oprichten. Waarbij de kleine landen niet eens mogen meedoen.
Ik probeer de UEFA hier niet voor te stellen als een verdediger van de goede waarden, maar ze zijn wel the lesser evil.

Maar ik hoop dat dit zorgt voor echte hervormingen bij UEFA en in voetbal. Want wat Perez zegt is correct, het economisch model van het huidige voetbal staat op imploderen.

Dit zei je in een vorige post bijvoorbeeld. Op welke manier verwacht je een hervorming van de UEFA met betrekking tot het economische model van het voetbal? UEFA heeft niks te dwingen of te binden. Advocaten en professoren in de Rechten gaven al aan dat de UEFA binnen de EU geen andere competities kan verbieden of mensen kan bestraffen daaraan deel te nemen wegens Anti-monopolie maatregelen. Salary caps zijn bv incompatibel met EU wetgeving en ook de Financial Fair Play van de UEFA moest serieus gereduceerd worden omdat het met bepaalde aspecten tegen EU-wetgeving inging.

Het grote probleem is GELD. Geld misvormt het voetbal, maar de grote clubs willen meer geld. Waardoor het voetbal nog meer misvormd zal raken. Hoe kan de UEFA dit stoppen? Met welke hervormingen?
De oorzaak is het slechte financiele beheer van voetbalclubs, gebaseerd op onrealistische verwachtingen gecombineerd met hebzucht van eenieder betrokken in de voetbalwereld, terwijl financiele instellingen, organisaties en overheden gewoon een oogje dichtknijpen of zelfs zoveel mogelijk stiekem mee willen profiteren. Eenieder wil zijn graantje meepikken.
Vandaag is 20 miljoen euro een valabele bonus aan een makelaar en/of speler. Morgen vraagt iemand anders 25 miljoen euro en dan gaat de rest het ook vragen, tot er weer iemand anders 30 miljoen euro gaat vragen. Er is gewoon niemand die NEE zegt, men blijft maar verder gaan. En tot zolang men niet collectief NEEN zegt, gaat deze carrousel gewoon verder.
Inderdaad, zeer correct.

Britste staatssecretaris van sport laat alvast weten dat er een onafhankelijke fan-gebaseerde review komt van deze hele farce.


In normale omstandigheden ben ik allesbehalve een fan van de Tories maar gezien de enorme backlash zou het een slimme en populaire zet zijn van hen om hier hard tegen op te treden. Regulatie is nodig om ervoor te zorgen dat fans meer macht krijgen en dat clubs in geen geval geleid kunnen worden door mensen die enkel uit zijn op winst. Als je bv. kijkt naar de eigenaars van Arsenal of, nog erger, A.C. Milan (Amerikaanse hedge fund), dan is dat op geen enkele manier compatibel met de sociale rol die voetbalclubs in onze maatschappij dienen te vervullen.
 

Heel interessante paper over de Financial Fair Play van de UEFA en de financiele situatie van het Europese voetbal in het algemeen. Wel reeds van 2010, dus misschien op sommige vlakken wel gedateerd.

De 4 oplossingen voorgesteld zijn:

- REDUCING CLUB COMPENSATION (er is teveel prijzengeld in de CL die de verhoudingen scheeftrekt. Feit. Maar gelet op de situatie met ESL is verminderen van prijzengeld niet een optie)
- REVENUE SHARING (rijkere clubs zouden prijzengeld/tv-geld meer moeten delen met andere clubs. Wederom wishful thinking)
- BAN ON CASH TRADES (geen transfersommen meer toelaten. Spelers tekenen een contract en kunnen tijdens die duur niet weg, naderhand kan men gratis weg)
- ABSOLUTE SALARY CAP (absoluut salarisplafond is in bepaalde gevallen wel toegestaan onder EU-wetgeving)

Van die 4, lijkt de beste optie de Ban on Cash Trades. Al gaat dan wrs een hele hoop van dat uitgespaard geld omgezet worden in tekengelden en makelaarsbonussen.
 
Neen dat is niet correct. Dat is de zaken anders voorstellen dan wat ze zijn. UEFA is niet een van de redenen. Zij zijn gewoon mee op de trein gesprongen en wensen als organisatie zich gewoon in de eerste wagon te nestelen en deze juggernaut van een trein te besturen. Ja, ze zijn corrupt. Maar zoals met deze ESL wordt aangetoond, zou het zonder hun ook gewoon verder gaan en NOG MEER zelfs.
Ja, het wordt telkens moeilijker voor de kleine landen om zich te plaatsen. Maar de UEFA doet dit onder druk van de grote clubs. Wederom zagen we dat een paar dagen geleden bevestigd. De grote clubs willen meer zekerheden en meer geld, en wilden daarvoor zelfs een eigen gesloten competitie oprichten. Waarbij de kleine landen niet eens mogen meedoen.
Ik probeer de UEFA hier niet voor te stellen als een verdediger van de goede waarden, maar ze zijn wel the lesser evil.

Maar ik hoop dat dit zorgt voor echte hervormingen bij UEFA en in voetbal. Want wat Perez zegt is correct, het economisch model van het huidige voetbal staat op imploderen.

Dit zei je in een vorige post bijvoorbeeld. Op welke manier verwacht je een hervorming van de UEFA met betrekking tot het economische model van het voetbal? UEFA heeft niks te dwingen of te binden. Advocaten en professoren in de Rechten gaven al aan dat de UEFA binnen de EU geen andere competities kan verbieden of mensen kan bestraffen daaraan deel te nemen wegens Anti-monopolie maatregelen. Salary caps zijn bv incompatibel met EU wetgeving en ook de Financial Fair Play van de UEFA moest serieus gereduceerd worden omdat het met bepaalde aspecten tegen EU-wetgeving inging.

Het grote probleem is GELD. Geld misvormt het voetbal, maar de grote clubs willen meer geld. Waardoor het voetbal nog meer misvormd zal raken. Hoe kan de UEFA dit stoppen? Met welke hervormingen?
De oorzaak is het slechte financiele beheer van voetbalclubs, gebaseerd op onrealistische verwachtingen gecombineerd met hebzucht van eenieder betrokken in de voetbalwereld, terwijl financiele instellingen, organisaties en overheden gewoon een oogje dichtknijpen of zelfs zoveel mogelijk stiekem mee willen profiteren. Eenieder wil zijn graantje meepikken.
Vandaag is 20 miljoen euro een valabele bonus aan een makelaar en/of speler. Morgen vraagt iemand anders 25 miljoen euro en dan gaat de rest het ook vragen, tot er weer iemand anders 30 miljoen euro gaat vragen. Er is gewoon niemand die NEE zegt, men blijft maar verder gaan. En tot zolang men niet collectief NEEN zegt, gaat deze carrousel gewoon verder.

Sorry maar dat UEFA hier 1 of andere machteloze entiteit is en dat ze de lesser of evil zijn ben ik helemaal niet akkoord mee. UEFA is zo rot als het maar zijn kan, en ze laten toe dat ploegen slecht gerunt worden.
Volledig akkoord dat het de clubs zijn die zich dan de grond in besturen maar ze hebben geen andere keuze als ze succesvol willen zijn. Hoeveel fans roepen wel niet luid elke zomer dan hun club maar 100 miljoen moet uitgeven aan speler x omdat ze mee moeten kunnen? Maar dan nu roepen en tieren dat de clubs van wie dat verwacht word hun eigen hachje willen redden.

UEFA heeft wel degelijk zeggenschap over alle clubs in Europa. Ze hebben contracten met alle nationale competities en ze hebben de competitie waarvan iedereen deel wil uitmaken. Het is hun competitie, dus zij mogen perfect de regels opmaken voor de clubs die hier aan willen deelnemen. Als dit regels zijn zoals FFP of relatief schuldenvrij zijn, dan is dat perfect mogelijk. De reden waarom UEFA al die rechtszaken verliezen is omdat ze geen ruggengraat hebben en enveloppen van links en rechts aannemen. Heel de farce tegen city was pure schijn. Ik verzeker u dat nu de helft van de raad bij UEFA zijn opgestapt dat de sjeick er binnen het jaar een zitje zal hebben.

Ik heb het al eerder aangehaald. UEFA, en de nationale competities zoals de premier league, hebben eigenaars toegelaten in het voetbal die er niets te zoeken hebben. Die hebben dan vervolgens alles scheefgetrokken waardoor clubs, die geen financiële steun hebben van een oliestaat bv, hun in de schulden moeten werken om maar te kunnen volgen. UEFA kon dit perfect voorkomen, maar ze verrijken hun liever persoonlijk dan zich met het voetbal bezig te houden.

UEFA geeft niets om de fans, en ook niet om de essentie van het voetbal. Ze geven om hun portemonnee en om hun monopolie te houden zodat ze kunnen blijven centen ontvangen. En ik ben niet akkoord met hoe die clubs nu het probleem hebben willen oplossen, maar een voetbal zonder UEFA zou ik wel eens willen zien. En met zonder UEFA bedoel ik dus een nieuwe organisatie die wel degelijk inzit met het voetbal. Ijdele hoop, ik weet het...
 
Het is moeilijk om te begrijpen maar het lijkt erop dat die zich gewoon echt compleet mispakt hebben aan de reactie van de fans en andere groepen zoals de media.
Absoluut niet zo moeilijk om te begrijpen eigenlijk dat er door Amerikaanse eigenaars gedweept wordt met het hyperwinstgevende Amerikaanse systeem van sporten. De rest zit ook gewoon in zijn ivoren toren en is de link met de fans al jaren kwijt. Zo'n sjeik van City gaat er imo écht van uit dat de fans wel blijven komen als hij maar genoeg dure spelers in zijn ploeg zet en ze die ESL kunnen winnen. En Perez en Agnelli zijn al jaren vant padje af :)

Omdat Haaland zijn huidige contract bij Dortmund voor een enorm groot deel te danken heeft aan de deelname aan de CL van RB Salzburg. Had hij er uiteindelijk ook geraakt? Waarschijnlijk maar niet zo snel, en wss met nog enkele tussenstations. En bij een gesloten format als de ESL had ik Salzburg nooit als een van die 5 extra ploegen gezien.

Dat klopt enkel als je er vanuit gaat dat de CL niet meer zou doorgaan zonder die Super teams he... Als die 15/20 ploegen niet meer meedoen ga je namelijk meer kleinere clubs in u CL krijgen waardoor zulke talenten zelfs sneller boven water komen drijven. Het feit dat hierdoor de CL terug echt een "Champions" league ging worden was misschien wel het enige echt positieve aan heel die SL :)

Maar allez, we zijn er terug (even) vanaf.
Benieuwd hoe lang het gaat duren eer er hier terug sprake van gaat zijn. De UEFA komt hier nu als winnaar uit maar ze hangen evengoed wel vast aan die SL ploegen, want die zijn de reden dat er zoveel volk naar hun CL kijkt dus ergens gaan ze toch weer iets moeten toegeven.
Wees er maar zeker van dat dit niet gaat gebruikt worden om het voetbal te hervormen naar iets moois gezien er voor quasi elke oplossing in iemand zijn portefeuille moet gezeten worden, en die iemand gaat dat natuurlijk nooit toelaten.
 
Sorry maar dat UEFA hier 1 of andere machteloze entiteit is en dat ze de lesser of evil zijn ben ik helemaal niet akkoord mee. UEFA is zo rot als het maar zijn kan, en ze laten toe dat ploegen slecht gerunt worden.
Volledig akkoord dat het de clubs zijn die zich dan de grond in besturen maar ze hebben geen andere keuze als ze succesvol willen zijn. Hoeveel fans roepen wel niet luid elke zomer dan hun club maar 100 miljoen moet uitgeven aan speler x omdat ze mee moeten kunnen? Maar dan nu roepen en tieren dat de clubs van wie dat verwacht word hun eigen hachje willen redden.

UEFA heeft wel degelijk zeggenschap over alle clubs in Europa. Ze hebben contracten met alle nationale competities en ze hebben de competitie waarvan iedereen deel wil uitmaken. Het is hun competitie, dus zij mogen perfect de regels opmaken voor de clubs die hier aan willen deelnemen. Als dit regels zijn zoals FFP of relatief schuldenvrij zijn, dan is dat perfect mogelijk. De reden waarom UEFA al die rechtszaken verliezen is omdat ze geen ruggengraat hebben en enveloppen van links en rechts aannemen. Heel de farce tegen city was pure schijn. Ik verzeker u dat nu de helft van de raad bij UEFA zijn opgestapt dat de sjeick er binnen het jaar een zitje zal hebben.

Ik heb het al eerder aangehaald. UEFA, en de nationale competities zoals de premier league, hebben eigenaars toegelaten in het voetbal die er niets te zoeken hebben. Die hebben dan vervolgens alles scheefgetrokken waardoor clubs, die geen financiële steun hebben van een oliestaat bv, hun in de schulden moeten werken om maar te kunnen volgen. UEFA kon dit perfect voorkomen, maar ze verrijken hun liever persoonlijk dan zich met het voetbal bezig te houden.

UEFA geeft niets om de fans, en ook niet om de essentie van het voetbal. Ze geven om hun portemonnee en om hun monopolie te houden zodat ze kunnen blijven centen ontvangen. En ik ben niet akkoord met hoe die clubs nu het probleem hebben willen oplossen, maar een voetbal zonder UEFA zou ik wel eens willen zien. En met zonder UEFA bedoel ik dus een nieuwe organisatie die wel degelijk inzit met het voetbal. Ijdele hoop, ik weet het...

UEFA kan geen regels opmaken die in strijd zijn met de Europese wetgeving. Ik heb aan link gepost naar een paper waarin duidelijk de limieten van een organisatie als UEFA beschreven wordt. Sommige aspecten van heel het voetbalgebeuren, leven enkel bij gratie van de spelers en clubs. Als er morgen weer iemand opstaat genre Bosman, dan zou de EU (of alleszins de rechterlijke macht binnen de EU) een hele hoop regels als onwetting/incompatibel kunnen bestempelen.

UEFA kan geen sjeiks verbieden om eigenaar te worden van een club. Op basis van wat?

Je valt wederom de hele tijd UEFA aan, maar voor de 3e keer reeds laat je het na om ook maar iets als alternatief aan te bieden dat rechtsgeldig is. Je stelt dat het voetbal hervormd moet worden. Akkoord. Maar op welke manier dan? En dan liefst een manier die de kleine clubs bevoordeeld waarmee ook de grote clubs akkoord gaan.
Wat willen de grote clubs? Meer geld en meer matchen tegen the happy few.
Hoe wil je dat realiseren?
 
UEFA kan geen regels opmaken die in strijd zijn met de Europese wetgeving. Ik heb aan link gepost naar een paper waarin duidelijk de limieten van een organisatie als UEFA beschreven wordt. Sommige aspecten van heel het voetbalgebeuren, leven enkel bij gratie van de spelers en clubs. Als er morgen weer iemand opstaat genre Bosman, dan zou de EU (of alleszins de rechterlijke macht binnen de EU) een hele hoop regels als onwetting/incompatibel kunnen bestempelen.

UEFA kan geen sjeiks verbieden om eigenaar te worden van een club. Op basis van wat?

Je valt wederom de hele tijd UEFA aan, maar voor de 3e keer reeds laat je het na om ook maar iets als alternatief aan te bieden dat rechtsgeldig is. Je stelt dat het voetbal hervormd moet worden. Akkoord. Maar op welke manier dan? En dan liefst een manier die de kleine clubs bevoordeeld waarmee ook de grote clubs akkoord gaan.
Wat willen de grote clubs? Meer geld en meer matchen tegen the happy few.
Hoe wil je dat realiseren?

In de premier league hebben ze een test die eigenaars moet doorstaan vooraleer ze eigenaar kunnen worden van een club. Ze moeten aantonen dat ze capabel zijn een club te ondersteunen. Ze zouden heel makkelijk een vraagje kunnen toevoegen in de Trent van “Heb je de financiële ondersteuning van een land achter u, die je in staat zou stellen het voetballandschap voor altijd te vervormen”. Als het antwoord ja is, heb je niets te zoeken in voetbal. Ik stel het nu wat triviaal voor, maar daar komt het op neer.

En nee, ik ben niet vertrouwd met het Europese recht. Ik ga hier niet doen of ik een heel rechtsgeldig systeem kan uitvinden. Maar die competitie is van UEFA. Zij bezitten alles daar rond. Dus je gaat mij niet vertellen dat zij geen clubs kunnen weigeren uit de champions league. Dit hebben ze trouwens al getoond met kleinere clubs, maar als de sjeicks daar met hun advocaten staan gaan dat opeens niet meer. Hoe zou dat toch komen...

Wel dat UEFA niets kan doen daar ben ik akkoord mee. Niet omdat ze niet het recht hebben of niets kunnen betekenen, maar omdat ze te incompetent zijn en te corrupt.

Een goede organisatie zou:
- de nations league afschaffen
- minder clubs in de champions league zodat er minder onbelangrijke matchen zijn (ik begrijp dat de kleine clubs ook iets moeten hebben, maar niemand geeft om Apoel vs Barcelona). Pas op, het moet niet gesloten worden. Er blijven kleine
- Maak de Europa league financieel aantrekkelijker, waar dan ook de kleinere ploegen aan meedoen. Deze hebben dat een toernooi waar ze iets kunnen betekenen, terwijl ook financieel beloond te worden.
- implementeer een rechtsgeldige versie van FFP. Ik begrijp van u dat dat moeilijk is, maar ik kan niet geloven dat dat onmogelijk is. Als je hier niet aan voldoet, geen geldstraffen, maar je mag dat jaar gewoon niet meedoen.
- Pak de voetbalkalender aan (het nieuwe CL format bv is gwn te belachelijk voor woorden). Kan zijn dat je 12! matchen hebt gespeeld en je toch niet gekwalificeerd bent voor de KO rondes.
- schaf de QATAR wereldbeker af
- maak meer tickets beschikbaar voor de fans. In de CL finale van 18/19 kregen LFC en Tottenham ongeveer 16k tickets elk
 
Zoals we de afgelopen 24 uur gezien hebben, ligt de werkelijke macht niet bij de UEFA of FIFA maar bij de nationale regering. De Engelse clubs hebben zich niet teruggetrokken omwille van de fans of de UEFA, wel omdat de Britse regering dreigde om alle clubs in de competitie het leven zuur te maken.

Daarmee zeg ik niet dat UEFA of FIFA machteloos is: zij hebben nagelaten om het voortouw te nemen in de strijd om rechtvaardige en faire voetbalhervormingen en dienen voornamelijk de financiële belangen van de grotere teams. Zelfs de FFP regels kan je in dat kader plaatsen, deze lijken enkel toegepast te worden voor clubs die het financieel niet breed hebben en zorgen ervoor dat de status quo behouden blijft. Ondertussen vegen clubs als PSG en Manchester City hier flagrant hun voeten aan met een leger aan advocaten. De oprichting van de ESL is wat dat betreft eerder een vervolg van het huidige beleid waarbij het voor clubs moeilijker wordt om op de ladder te klimmen en de topclubs met elke hervorming de ladder proberen weg te halen.
 
Nu ESL voorbij is, is het misschien tijd om eens naar die draak van een hervorming te kijken. Nieuwe CL format als deze op de huidige CL editie zou zijn toegepast.

toooas96chu61.jpg
 
Stel dat bv. West Ham 5de eindigt in de PL en Arsenal 6de, dan mag West Ham naar de Europa League en Arsenal naar de Champions League vanwege een betere coëfficiënt.

En dat was niet genoeg voor de PL clubs!
 
In heel die superleague discussie lopen er verschillende belangen/discussies door elkaar:

1. Ge hebt de strijd om de controle van de TV gelden tussen UEFA enerzijds en de top clubs anderzijds. De top clubs willen meer controle & inspraak én willen een sterkere stijging van de tv rechten. Elke hervorming die de UEFA de voorbije 20 jaar gedaan heeft, is steeds gedaan om de topclubs ter wille te zijn omdat ze bang waren voor wat er nu gebeurd is. Zelfs na 20 jaar toegevingen zijn de topclubs nog niet tevreden.

2. De tv rechten zitten aan hun top. Voor het eerst in 20 jaar gaat bij de volgende cyclus de tv rechten waarschijnlijk niet meer stijgen maar eerder dalen (toch de domestic tv rights die voor het grootste deel van de inkomsten zorgen). Hun verdienmodel zit tegen hun limiet aan dus de enige manier om nog te groeien is zoiets als de super league waar ze enerzijds zeker zijn van elk jaar inkomsten + elk team 265m zal krijgen ipv nu via de CL 130m voor de eerste, 100m voor de tweede, etc...

3. Misschien wel de belangrijkste reden is dat Juventus & Real Madrid heeeel bang zijn van de Engelse Premier league omdat ze vrezen dat die in de toekomst de NBA van het voetbal gaan worden. De Engelse topclubs zijn gigantisch populair in de VS & Azië. De meeste groei van de tv rechten gaat de komende decennia dan ook bij de internationale tv rechten zitten waardoor de Engelse topclubs steeds meer en meer financieel dominanter gaan worden. Bij Real Madrid & Juve vrezen ze - terecht - dat ze binnen dit en 10 of 20 jaar niet meer gaan meekunnen financieel en net zoals AC Milaan nu in de vergetelheid gaan komen. Puur uit eigenbelang dus om hun eigen positie aan de top van de voetbalpyramide te verzekeren.

Echt geen toeval dus dat het vooral juve & real zijn die heel die beweging in gang gezet hebben. De enige manier om hun eigen positie te behouden is om die Engelse topclubs mee te krijgen om zo mee te profiteren van hun populariteit. If you can't beat them, join them. Dus wat beter dan met die Engelse topclubs een eigen topcompetitie op te starten? En die Amerikaanse eigenaars zijn niet vies van wat cash natuurlijk met de introductie van zo'n Amerikaans verdienmodel gelijk bij de NFL.
 
Laatst bewerkt:
3. Misschien wel de belangrijkste reden is dat Juventus & Real Madrid heeeel bang zijn van de Engelse Premier league omdat ze vrezen dat die in de toekomst de NBA van het voetbal gaan worden. De Engelse topclubs zijn gigantisch populair in de VS & Azië. De meeste groei van de tv rechten gaat de komende decennia dan ook bij de internationale tv rechten zitten waardoor de Engelse topclubs steeds meer en meer financieel dominanter gaan worden. Bij Real Madrid & Juve vrezen ze - terecht - dat ze binnen dit en 10 of 20 jaar niet meer gaan meekunnen financieel en net zoals AC Milaan nu in de vergetelheid gaan komen. Puur uit eigenbelang dus om hun eigen positie aan de top van de voetbalpyramide te verzekeren.
De oplossing daarvoor ligt in mijn ogen toch vooral in het versterken van de eigen competitie door tv gelden etc eerlijk te verdelen zodat uw concurrentie wat beter is en de competitie aantrekkelijker wordt. Nu kijkt inderdaad niemand naar de serie A of la liga omdat daar totaal geen spanning in zit. De laagste ploegen zitten daar te krabbelen om rond te komen terwijl in de PL de laatste in de stand effectief goede aankopen kan doen om iets te doen. Daar zit toch een pak meer spanning in de competitie waardoor de aantrekkelijkheid voor sponsors ook hoger ligt.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan